PDA

View Full Version : Potmeter Marshall 8040 zelf vervangen?



rhcp_schipper
15 november 2005, 23:02
Ik zit dus met een krakende potmeter op het cleankanaal(gain). Die wil ik dus vervangen! En contacspray wekt echt niet meer!


Is dit slim, en zo ja, is het ook makkelijk om te doen? Wie heeft hier ervaring mee? Ik hoop echt op goede reacties van jullie!

Han S
16 november 2005, 00:00
Als je kunt solderen is het een fluitje van een cent, er zitten drie draadjes aan. FF noteren welke kleur waar aan zit, lossolderen, moertje los nieuw potmetertje halen van dezelfde waarde, moertje vast, draadjes er aan solderen, klaar.

rhcp_schipper
16 november 2005, 00:02
er is niks gevaarlijks aan?

chennie
16 november 2005, 00:30
als je de stekker niet in het stopcontact heb, oftewel de spanning eraf, kan er niet zoveel misgaan.

JoostBaksteen
16 november 2005, 12:37
er is niks gevaarlijks aan?

Er zitten weldegelijk gevaren aan. Zie je FAQ's in de werkbank.

Geronimo
16 november 2005, 13:31
Als je de stekker iid uit het stopcontact hebt is er in principe niks gevaarlijks aan. Waar je wel op moet letten is dat de voedingselko's langzaam leeglopen als je de versterker uit hebt gezet, dus dan heb je de stekker er wel uit maar dan kan je toch nog een optater krijgen.
Wacht een uurtje dan zijn ze wel leeg.

rhcp_schipper
16 november 2005, 18:01
bedankt allemaal voor de tips!

Het is gelukt met de potmeter!(gelukkig) :-D :-D :-D :-D .
Alleen vind ik een ding raar, de schaal van het volume is nu heel anders! Voordat ik de pot vervangen had ging me versterker al te hard als ik de pot voor een kwart opzette! En nu moet ik hem wel ongeveer voor drie kwart opzetten! Is dit normaal??????.

wytz
16 november 2005, 18:06
bedankt allemaal voor de tips!

Het is gelukt met de potmeter!(gelukkig) :-D :-D :-D :-D .
Alleen vind ik een ding raar, de schaal van het volume is nu heel anders! Voordat ik de pot vervangen had ging me versterker al te hard als ik de pot voor een kwart opzette! En nu moet ik hem wel ongeveer voor drie kwart opzetten! Is dit normaal??????.

nee...tenzij je een lineaire pot hebt vervangen door een logaritmische...
maar volgens mij werken marshalls standaard met logaritmische....

rhcp_schipper
16 november 2005, 18:09
Maakt ook niet uit hij doet het :-D :-D :-D

Swan
16 november 2005, 18:45
erg praktisch lijkt t me niet...

rhcp_schipper
16 november 2005, 23:30
erg praktisch lijkt t me niet...

wat bedoel je daarmee?

chennie
16 november 2005, 23:59
je moet hem drie kwart open zetten, dus je totale rest van het bereik is verdeeld over dat laatste kwart van die potmeter. En potmeters gaan nog geeneens 360graden rond, dwz je moet het grootste deel van je bereik afstellen met een heel kleine draaihoek van je potmeter. En dat lijkt mij ook niet praktisch.

Ik denk dat je een logaritmische potmeter ipv een lineaire potmeter heb ingedaan of vice versa.

rhcp_schipper
17 november 2005, 00:09
is er een website waar ik kan checken welke potmeter ik moet hebben?

Han S
17 november 2005, 01:13
je moet hem drie kwart open zetten, dus je totale rest van het bereik is verdeeld over dat laatste kwart van die potmeter. En potmeters gaan nog geeneens 360graden rond, dwz je moet het grootste deel van je bereik afstellen met een heel kleine draaihoek van je potmeter. En dat lijkt mij ook niet praktisch.

Ik denk dat je een logaritmische potmeter ipv een lineaire potmeter heb ingedaan of vice versa.

Het maakt geen ene reet uit, een potmeter heeft een bepaalde weerstand en als je hem naar links draait gaat de spanning over die weerstand, draai je hem helemaal naar rechts wordt de weerstand nul, niks en gaat de spanning zonder te worden gehinderd zijn gang.

Onderweg van links naar rechts wordt de weerstand steeds minder en zal de versterker steeds harder gaan.

Als je logaritmisch vervangt door linear krijg je en ander verloop, maar in feite maakt dat niets uit.

Als je er goed mee uit de voeten kan lekker laten zitten die hap, er kan verder niets fout gaan.

chennie
17 november 2005, 09:37
- delete

chennie
17 november 2005, 09:39
een lineaire potmeter verandert de weerstand evenredig veel met de draaing mee, een log pot verandert de weerstand exponentieel mee met de draaing. Dus het maakt wel uit voor het verloop en daar zit het probleem toch als ik het goed had ?? Dat die pas bij drie kwart hoorbaar verschil maakt ? Als dat circuit lineair is en je sropt er een log pot in dan draai je een klein beetje doet die weinig, nog iets meer doet die nog steeds weinig en dan draai je nog iets bij doet die opeens heel veel.
Andersom geldt ook voor een pot zoals voor volumes, je oor werk logaritmisch en als je er een linear inzet dan draai je een beetje bij dan heb je opeens heel veel volume en dan draai je nog een beetje bij verandert er weinig.

natuurlijk bij begin en eind punt staat die open of dicht en natuurlijk als je er mee kan leven, gewoon laten zitten

p.s. oh ik tiep een heel verhaal maar ik zie dat je me misquote hehe, eerste alinea betreft op de reactie "waarom het niet erg praktisch is" en de laatste regels dat die waarschijnlijk een verkeerde pot heeft gebruikt.

rhcp_schipper
17 november 2005, 19:14
dus het is verder niet schadelijk voor me amp?

En zijn lineaire pots normaal voor een 8040, of logaritmische?

Bedankt voor de vette uitleg!

Geronimo
17 november 2005, 21:37
Neehoor het is niet schadelijk.

Logaritmisch is standaard voor volume! In elke audiotoepassing, dus ook in jouw 8040 versterkertje

rhcp_schipper
17 november 2005, 22:24
hee super bedankt vor de uitleg!

Ik ben blij dat me amp het weer goed doet, want ik vind het echt een lekker klinkende amp!

Ik had nog een klein vraagje: Mijn boss cs-3 gaat een beetje storen als ik met een plug zeg maar een beetje in de input zit te vroeten(beetje grove omschrijving), en daardoor gaat me geluid in volume naar beneden? Wat kan dit zijn? Verrotte input/output?En wat kan ik eraan doen?

chennie
17 november 2005, 23:28
of slecht contact van de jack in de plug, beetje contact spray doorheen spuiten of vervangen. Of de plug zit niet goed gesoldeerd aan de rest van je Boss, dus even dat goed solderen, of je kabel is brak, moet je dat even nachecken.

BartL
24 januari 2006, 18:46
Ik wil zelf ook 3 potmeters van 2 ENGL amps gaan vervangen...maar na het lezen van de FAQ lijkt me dit niet echt een goed idee meer.

Ik wil het dus bij een winkel laten doen. Wat is een beetje een normale prijs hiervoor?

rhcp_schipper
24 januari 2006, 19:21
Ik heb het wel gedaan, en ik zit er zelfs aan te denken om ze allemaal te gaan doen!

Maar jou amp is natuurlijk wel meer waard, dus als die kapot gaat, is het wel Heel erg jammer.

BartL
24 januari 2006, 19:40
En 't is een buizenversterker; daar geldt die waarschuwing juist voor (in de FAQ staat het tenminste zo).

hadv
25 januari 2006, 01:46
ik had ooit een 8240 en daar zaten de pots op de print gesoldeerd (als mijn geheugen mij niet helemaal in de steek laat), dat is wel wat lastiger werken

dejohan
26 januari 2006, 10:41
een lineaire potmeter verandert de weerstand evenredig veel met de draaing mee, een log pot verandert de weerstand exponentieel mee met de draaing. Dus het maakt wel uit voor het verloop en daar zit het probleem toch als ik het goed had ?? Dat die pas bij drie kwart hoorbaar verschil maakt ? Als dat circuit lineair is en je sropt er een log pot in dan draai je een klein beetje doet die weinig, nog iets meer doet die nog steeds weinig en dan draai je nog iets bij doet die opeens heel veel.
Andersom geldt ook voor een pot zoals voor volumes, je oor werk logaritmisch en als je er een linear inzet dan draai je een beetje bij dan heb je opeens heel veel volume en dan draai je nog een beetje bij verandert er weinig.


Je bent een beetje verkeerd in de eerste allinea ivm de logaritmische pot chennie, ik vind het raar dat je het zelf niet ziet. Het oor werkt logaritmisch, dat zeg je zelf. Als je dan een log pot gebruikt dan is het gevolg dat men de dingen lineair gaat waarnemen, de twee logaritmische schalen (die van de pot en die van je oor) heffen elkaar op. Gevolg: met een log pot stijgt je volumewaarneming evenredig, en niet, zoals jij nu zegt, eerst niks en als je verder draait ineens veel. Puur fysisch gebeurt dat natuurlijk wel, maar dat hoor je niet omdat je oor ook logaritmisch werkt. Daarom dat men voor volumeknoppen steeds log pots gebruiken (met uitzonderingen, zie hieronder). (En daarom is de decibel schaal ook logaritmisch.)

Met een Lineaire pot krijg je idd ineens pokkeveel volume als je amp op 1 staat, en stijgt het haast niet meer als je verder draait.

De kerel in deze thread die zijn pot vervangen heeft heeft een standaard lineaire pot vervangen door een logaritmische, dat blijkt duidelijk uit zijn beschrijving.
Marshall (en ook Fender) steken lineaire volume pots in het budget versterkers. De reden daarvoor is een simpele nogal idiote verkoopstruck: jonge kereltjes willen vaak een luide versterker voor weinig geld, als die kereltjes dan in de winkel een versterker komen testen en die versterker begint al te blazen op standje 2 zijn ze nogal snel overtuigd omdat ze denken dat de amp nog véél harder kan op stand 5 ofzo (maar ze durven de amp niet zo hard te zetten in de winkel), wat eigenlijk niet zo is, op standje 1 zit die amp al op de helft van zijn vermogen.
Dus voor de topicstarter: standje 1 voorheen is nu standje 5 geworden.