PDA

View Full Version : verschil in matching?



kokeleko
15 november 2005, 19:21
Ik wil nieuwe eindbuizen in mijn amp, 100 watt EL34.

De waardes per paar(oude)buizen is nu 70mV en 67,3mV heel netjes voor oude buizen( 70mV is voor 2 stuks EL34).
Ok nu komt het, ik heb tot 2x toe nieuwe matched quads(Svetlana EL34-wingedC) er in geprobeerd en steeds weer flinke verschillen.

De eerste keer was het verschil per paar 17mV ( 58mv/75mV), ook na het onderling te hebben gewisseld werd het (75mV/58mV).
Je kon dus zien dat de bias waarde met de buizen mee verhuizde.

Ik heb net weer 4 nieuwe geprobeerd(nette service van de buizen handelaar), en weer flinke verschillen per paar (61mV/70mV), en weer met om wisselen spiegelbeeld waardes.

Telkens als ik die oude buizen(Svetlana-S) er weer in zet (zelfs willekeurig) en afregel kom ik op die 70mV en 67mV, per paar.

Zegt dit nu iets over de gematchte (nieuwe en misschien slecht gematchte) buizen of zegt het iets over de versterker?
Zijn het de 1 ohm weerstanden of is de biaspot verrot, hij gaat toch volgende week onder het mes ivm outboard bias en testpoints aanbrengen, maar verrassingen heb ik ff geen zin in.

Wie heeft er een idee hierover.

Alvast bedankt Ko.

nicoverduin
15 november 2005, 22:26
de 1-ohm methode is een ruwe benadering van de bias afstelling. Wil je het goed doen, dan moet je de stroom door de anode meten en de spanning er over. Wat je niet weet is of er een afwijking zit in de 1-ohm weerstanden. Ook weet je niet hoeveel stroom er loopt door de G2-rooster.
Maar goed die discussie is genoeg gevoerd lijkt me :-D :-D
De buizen die je waarschijnlijk hebt ontvangen zijn zgn. fabrieksgematched. Dat is een hele goedkope manier van matchen en ik vraag me wel eens af hoe nauwkeurig dat echt is. Maar daar heb je dan ook goedkopere buizen voor.

De labels EH, TAD, MESA, GT etc. pretenderen beter te matchen en vragen daarvoor een hogere prijs. Immers de uitval is hoger. Helaas komt het nog wel voor dat hier ook nog af en toe tegenvallers in zitten.

Met betrekking tot de kwaliteit. De kwaliteit van tegenwoordig haalt het niet bij de oude buizen van vroeger. Daar was de kwaliteit gewoon stukken beter en betrouwbaarder.

Nico

kokeleko
16 november 2005, 10:07
Het lijkt er dus op dat mijn oude buizen beter zijn gematchet dan de nieuwe?

Heel apart, dat wordt dus GT

nicoverduin
16 november 2005, 18:27
Het lijkt er dus op dat mijn oude buizen beter zijn gematchet dan de nieuwe?

Heel apart, dat wordt dus GTNiet alleen het matchen, maar ze slijten ook meer gelijkmatig. Dat is dan ook het kwaliteits verschil met de huidige generatie.

kokeleko
17 november 2005, 09:34
Ok dat snap ik wel :D

Maar zoals gezegd is het waarschijnlijker dat het aan de "nieuwe "buizen ligt of aan mijn amp?

Ko.

kokeleko
17 november 2005, 20:14
Buizen geruild en voor de test Shino EL34 meegeneomen.

Sjino's er in, 70,1mV en 69,7mV, dus in een keer goed.

Heeft het dan toch aan die Svets gelegen, maakt ook niet uit

Trouwens ze klinken nog goed ook die Shino's, en goedkoper per doosje staat de waarde op (b.v. 34,8 met de handgeschreven!), dus op voorhand kun je zien hoe ze matchen ?


Sambal bij :-D