PDA

View Full Version : randje drive, welk pedaaltje?



mss
15 november 2005, 15:56
Hallo allen,

Ben op zoek naar net een randje drive/gain aan mijn sound. Mijn amp (sho bud) heeft alleen een clean kanaal en een vibrato kanaal.
Heb zelf goede ervaring met de sansamp (met dipswitchen) maar daar is moeilijk aan te komen.


Heb meerdere topics gelezen maar die gaan alleen over zware distorion/overdrives.

Gr. Ted

dunnoaname
15 november 2005, 16:14
Redelijke opties:

Barber LTD (silver of gewoon)<--dit zou mijn keuze zijn, want hij is redelijk geprijsd en de soundsamples op de site klinken goed.
Fulltone OCD
Tubescreamers
Menatone red snapper
Visual sound route 66<-- Ook nog compressie!

Quink
15 november 2005, 16:26
Banzai Cold Fusion

Lucluc
15 november 2005, 17:33
Mijn amp (sho bud) heeft alleen een clean kanaal en een vibrato kanaal.

Is dat een speciale pedalsteel versterker? kan je daar een foto van plaasten, of een omschrijving geven?


Ben op zoek naar net een randje drive/gain aan mijn sound

Je kan dus kiezen uit een overdrive of een boost, die hier meestal cleanboost wordt genoemd. Die kan meestal tot een klein randje oversturing.

Goede boost is Exotic RC, goede overdrive MI Audio Blue Boy. Die kan ook van echt helemaal clean tot heftig overstuurd, maar is een van de mooiste lichte overdrives die ik ken. Als je helderder wilt, is een optie voor een boost een Catalinbread Super Chili Picoso en overdrive Fulltone OCD.

Dus allemaal afhankelijk van je smaak. Probeer eerst eens voor je zelf duidelijk te krijgen of je nou een overdrive zoekt of een (volume) boost.

emiel
15 november 2005, 17:43
wat jij zoekt is deze http://images.google.nl/images?q=tbn:n2adszkMw5cJ:http://www.thomann.de/prodbilder/179096.jpg

Helter Skelter
15 november 2005, 17:49
+1 voor de Barber verder de Boss bluesdriver en de Fulltone Fulldrive II

Mike McCready
15 november 2005, 19:00
Menatone red snapper

tillens
15 november 2005, 19:11
inderdaad, cold fusion. zeer goed pedaal met een net randje. Heb em zelf ook, gr peter

Antal
15 november 2005, 19:27
Boss bluesdriver

Ondanks dat de naam anders doet vermoeden, lijkt deze me smeriger dan de TS zoekt. De LTD is misschien een betere optie. Of een good old Tubescreamer.

mss
15 november 2005, 19:28
Bedankt voor de reacties, ik ga wat sites af om samples te luisteren en ga wat proberen in de winkel.

@ Lucluc
Ja, het is een pedalsteel amp met een 15" jbl M30. waanzinnige amp qua clean sound, super dynamisch geluid.

Lucluc
15 november 2005, 19:55
@ Lucluc
Ja, het is een pedalsteel amp met een 15" jbl M30. waanzinnige amp qua clean sound, super dynamisch geluid.

Dat kan ik mij voorstellen! Speel je ook pedalsteel?

mss
15 november 2005, 20:01
@lucluc

nee speel zelf geen pedal steel. Maar mijn vader heeft de amp in amerika gehaald tegelijk met zijn broer (ton masseurs) die er toen 2 heeft gekocht. Dus er is wel degelijk een link met de pedalsteel.

aartbij
15 november 2005, 20:06
http://www.robertkeeley.com/home.php

Erg goede overdrive's kheb zelf de 808

vinni
15 november 2005, 20:17
Heb al heel veel pedaaltjes gehad....
Maar voor het randje is er maar één....

De Xotic RC Booster.


Sorry hoor....voor mijn niet al te bescheide mening.

op ander forums....gaat het tussen de RC, de Barber LTD, de SHO van Zvex en de Timmy.
Dat zijn je kandidaten.

Groet,
Vinni

Falcon
15 november 2005, 21:30
Ben zelf erg tevreden met m'n Voodo Lab Sparkledrive. Voordeel is dat je de mix tussen clean en de drive in kan stellen, dus perfect voor een randje.

BeeJee
16 november 2005, 00:04
De Fulltone Fatboost die is er ook perfect voor. Gebruik hem zelf ook voor dat doel. Leve de boventonen :razz:

Bouke
16 november 2005, 00:35
ik heb drie 'randjes' bakkies: Barber LTD, Menatone Red Snapper en... de Boss GE-7, daarmee maak ik eigenlijk het best een rauw randje (geen rouwrandje dus). Alle drie samen is dikke drive, los het ik ze allemaal een iets ander smaakje gegeven. Werkt prima zo.

Bouke

even erbij aantekenen dat ik mijn Super Reverb tegen of op het 'randje' aan speel, dus ik heb maar hele kleine extraatjes nodig voor het vuilere geluid, etc.

jpb
16 november 2005, 10:15
Ik ben het niet eens met dat een clean-boost (Fat-boost; SHO) een randje heeft uit zichzelf. Het randje komt pas als je de amp ermee overstuurt. Wel klinken ze wat levendiger, sprankelender wat de toon ten goede kan komen.
TS-achtigen hebben in de laagste drive-stand al een flinke toonkleuring (vooral mid) en een portie compressie dus en dat moet je willen (808; fulldrive etc.). Met de Sparkle Drive kun je de drive er heel subtiel indraaien, maar het blijft een TS. Van de Barber LTD was ik op de pedalendag erg onder de indruk; een van de beste subtiele TS-achtigen met een opvallend transparante klank.
De andere optie is een transparante clean-boost basis waarbij je de drive/randje geleidelijk kunt indraaien, en geen/weinig compressie is. De kandidaten zijn al genoemd:
Xotic RC-booster (zelf niet bespeeld maar zeer hoog aangeslagen op de serieuze discussie-boards); Timmy (heb ik en de meest transparante overgang van clean naar (lichte) drive. Er zijn er vand nog meer (Blue Boy, Lucluc??). De OCD heeft denk ik wat teveel drive in huis voor jouw doel, maar kan opvallend goed als clean-boost/licht OD werken. Succes.

BeeJee
16 november 2005, 13:38
De fatboost heeft een klein gainknopje, en als je deze voorbij 12 uur draait, dan krijg je wel degelijk oversturing in je sound, vanuit de booster zelf komt dan al een (licht) overstuurd signaal, waarmee je sounde ergens tussen semi-clean/lichte crunch komt.

marc_o
16 november 2005, 15:35
Hallo allen,

Ben op zoek naar net een randje drive/gain aan mijn sound. Mijn amp (sho bud) heeft alleen een clean kanaal en een vibrato kanaal.
Heb zelf goede ervaring met de sansamp (met dipswitchen) maar daar is moeilijk aan te komen.


Heb meerdere topics gelezen maar die gaan alleen over zware distorion/overdrives.

Gr. Ted

Bij Den Dekker in Kapelle staat er zo'n Sans-amp 2ehands te koop...

Voor de rest moet je op zoek naar een Crowther HotCake

Einzeln
16 november 2005, 21:41
Nobles odr-1 zou misschien ook wel je ding kunnen zijn.

vinni
16 november 2005, 22:05
Voor de rest moet je op zoek naar een Crowther HotCake

Pardon????
Nou die Hotcake is nou niet bepaald geschikt voor het randje...
Of je moet een wat dikker randje willen! :-D

Zag ook al de Blue boy, OCD, en Sparkledrive voorbij komen.
Hebben veel meer gain dan de RC Booster.

Vinni

Lucluc
16 november 2005, 22:37
Zag ook al de Blue boy, OCD, en Sparkledrive voorbij komen.
Hebben veel meer gain dan de RC Booster.

Blue Boy vind ik met name goed in de lage gain. Je kan de gain zelfs helemaal wegdraaien, in tegenstelling tot de standaard Tubescreamer. Ik heb de RC verkocht, omdat ik met de Blue Boy ongeveer hetzelfde kan, maar dan NAAR MIJN SMAAK mooier.

vinni
16 november 2005, 23:12
Maar gebruikt je de RC dan ook voor een heel licht randje?
Heb de Blue boy even gehad. Die teste ik samen met de OCD (laatste heb ik gehouden....en later weer verkocht) Vond de Blue Boy en de OCD verrekte veel weghebben van elkaar...Alleen was de OCD wat opener en dynamischer.

Maar zoals je terecht aangeeft.
Ieder zn smaak! :D

(maar wat hebben we dan eigenlijk aan al die topics als het toch zo persoonlijk is? :-? )

Vinni

fullorder
17 november 2005, 08:58
(maar wat hebben we dan eigenlijk aan al die topics als het toch zo persoonlijk is? :-? )

Vinni

helemaal niks! :D
maar wel ideaal als werk- of studie-ontwijkend-gedrag ;)

marc_o
17 november 2005, 09:00
Voor de rest moet je op zoek naar een Crowther HotCake

Pardon????
Nou die Hotcake is nou niet bepaald geschikt voor het randje...
Of je moet een wat dikker randje willen! :-D

Zag ook al de Blue boy, OCD, en Sparkledrive voorbij komen.
Hebben veel meer gain dan de RC Booster.

Vinni

Nou Vinni, ik heb werkelijk geen idee wat voor Hotcake jij hebt gehad, of hoe je aan knoppen draait, maar met die van mij kan ik van prima cleanboost naar randje tot dikke rock en uiteindelijk smerige fuzz...

jpb
17 november 2005, 12:35
Nou topicstarter/mss, je hebt een aantal zeer goede suggesties gehad; stuk voor stuk goede pedalen, met verschillen die meer met smaak te maken hebben dan met kwaliteit. De keus is verder aan jou :) :wink:

mss
30 november 2005, 21:38
heb veel ideeen opgedaan en samples beluisterd maar ben nu al een tijdje opzoek naar een goede shop voor pedaaltjes.
Wil zoiezo wat dingen proberen o.a. de red snapper, die klinkt erg goed als ik de samples mag geloven.
Weet iemand een dealer omgeving tilburg/eindhoven die dergelijke betere merken levert? Zoals de barber, fulltone, menatone etc.

alvast bedankt!

Einzeln
1 december 2005, 18:07
http://www.haarguitars.nl/test/Merken/Dealers/Braband.htm

Einzeln
1 december 2005, 18:07
http://www.haarguitars.nl/test/Merken/Dealers/Braband.htm

BeeJee
1 december 2005, 19:22
jukebox in Boekel,
Frans heeft veel high-end spullen op voorraad. www.muziekhandel-jukebox.nl

Mike McCready
1 december 2005, 19:31
http://www.haarguitars.nl/test/Merken/Dealers/Braband.htm

Braband :-D