PDA

View Full Version : veren



nevermind
25 september 2002, 18:12
vraagje: k heb nu een squier, begin net, en hoorde pas dat die van mij veel ontstemde, omdat er aan de achterkant geen 5 maar 3 veren inzitten. Toen ik m kocht zaten er geen extra veren bij. is dit normaal en klopt het dat als je er 2 veren bij laat zetten ddat de gitaar dan nog maar heel af en toe gestemd hoeft te worden?

bvd etcetc

@iro
25 september 2002, 18:42
heeft niks met de veren te maken, trouwen 3 veren is normaal. Heeft te maken met je stem mekaniek. Of wel nieuwe snaren kan ook de reden zijn van het ontstemmen. Of verschillende temperaturen doen ook soms wel raar.

JV
25 september 2002, 18:45
die 3 veren ipv 5 maken het alleen iets lastiger om te stemmen doordat de andere snaren ietsjes omhoog gaan als je er 1 naar beneden draait, dat gebeurt met die 5 bijna niet.

maar bij het ontstemmen maakt het zeer weinig. ligt inderdaad meer aan je stemmechanieken. een slechte topkam helpt daar ook nog wel eens bij

sash
25 september 2002, 18:50
Bij squier ligt het waarschijnlijk aan de topkam én de stemmechanieken :grin: . Maar zonder grappen, de stemmechanieken zijn vaak erg slecht bij een squier.

JV
25 september 2002, 18:52
dat klopt wel ja :smile: die squier die ik nu heb ontstemt ook snel.

zeer irri, want kheb geen chromatische tuner, dus is in es stemmen wat lastiger

domie
25 september 2002, 20:32
ik heb een floyd rose licensded op mijn gitaar, anti lock system bij de kam en goede stemmachienieken op mijn gitaar.
Ik speel vaak met tremolo, maar nergens last van.
Ligt misschien aan het type gitaar!

Anders Destium
25 september 2002, 23:01
Het kan toch al geen kwaad voor je gaat spelen je gitaar te stemmen, als je serieus gaat spelen en een dito gitaar koopt zal je dit soort problemen toch niet meer hebben...

Casey
25 september 2002, 23:39
Quote :

---------------------------------
ik heb een floyd rose licensded op mijn gitaar, anti lock system bij de kam en goede stemmachienieken op mijn gitaar.
---------------------------------

Anti lock systeem ?
Die van jouw is dus helemaal niet te stemmen :grin:

guvnor
26 september 2002, 08:53
Bij mijn Squier zitten er ook maar 3 veren in. Nu ik echter met dikkere snaren speel staat mijn brug na het stemmen als een springschans omhoog. Is het in dit geval verstandig er een veer bij te zetten om de brug weer level te krijgen?

Anders Destium
26 september 2002, 10:11
Dan wel...

michielv
26 september 2002, 10:49
Je kunt ook het plaatje waar de veren aan bevestigd zitten ietsje verder in de body draaien.

EVH gebruikt maar 2 veren omdat de tremolo dan lekker soepel loopt. Zelf heb ik met allerlei combinaties gespeeld (2, 3, 4 en 5) en voor mijn gevoel is 3 wel aardig. Maar ik gebruik de tremolo bijna niet :smile:

SRV heeft volgens mij trouwens 5 veren in zijn gitaar gehad. Maar die speelde dan ook op allejezus dikke snaren ...

guvnor
26 september 2002, 12:30
Ik gebruik de trem eigenlijk helemaal niet. Ik denk dat ik daarom voor 5 veren ga en hem daarmee eigenlijk muurvast zet. Mocht ik hem ooit willen gebruiken dan kan ik alleen maar duwen, maar dat zal weinig voorkomen.

Ik hoop dat hiermee ook de tuning minder snel verloopt. Ik heb gemerkt dat bij redelijke bends dit namelijk ook gebeurd en dat is nou juist een van mijn favoriete moves op het fretboard...

Denk ik in de goeie richting..???

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: guvnor op 2002-09-26 12:32 ]</font>