PDA

View Full Version : microfoon preamps



svokke
14 november 2005, 21:30
ik ben op zoek naar een goedkoop preampje om mijn sennheiser MD421HN aan te sluiten op PC/tape en eventueel mengpaneel. Budget is onder de €100. Behringer prijsklasse dus. :oops:

Wat zijn onder de €100 betere alternatieven dan de mic100/mic200 van Behringer? Iemand al deze toestelletjes geprobeerd?
Ik vond al de M-AUDIO - Audio Buddy en de ART Tube MP OPL (waar behringer mic100 een kopie van lijkt), maar of deze nou beter zijn????

pol
14 november 2005, 22:51
de studio projects vtb-1 krijgt vrij goeie kritieken voor in die prijsklasse, ik heb hem zelf ook besteld, hij is wel nog niet binnen.

kost 118 euro bij www.thomann.de

Les Paul
14 november 2005, 23:34
ART Tube MP klinkt prima en is erg makkelijk te gebruiken.

harrie-beton
15 november 2005, 09:46
svokke,

ik denk dat je eerst gewoon een klein behringer mixertje moet proberen. Met de standaard geluidskaarten heeft een pre-amp geen meerwaarde.
Een pre-amp is eenzijdig maar beter dan een mengtafeltje.
De goede kwaliteit van de pre-amp gaat echter toch verloren in je matige analoog-digitaal omzetting in je geluidskaart.
Als je wel een professionele geluidskaart hebt dan uiteraard de pre-amp.

Wormaap
15 november 2005, 16:30
Even een vraag tussendoor: Binnenkort komt er hier in de woonkamer een Allen&Heath Wizard 14:4:4 te staan, zijn de preamps daarin fatsoendelijk voor opnames? Mijn geluidskaart is een Terratec DMX 6Fire 24/96, die zeg maar het stapje tussen consumentenkaarten en (semi-)pro kaarten probeert te overbruggen.

bert k
15 november 2005, 21:09
Tering! Vuile mazzelaar.... :o :D Ja, daar zitten wel prima pre-amps in.

harrie-beton
16 november 2005, 09:44
lijkt me een prima mengtafel mits er niet teveel stof in is gekomen.

Ik denk ook niet dat (zoals de topic starter) een pre-amp van 100 euro beter is dan de budget mengtafels.

De pre-amps die ik wel eens gehoord heb waren voor vocals 700 euro.

Wormaap
16 november 2005, 17:39
Die tafel is gloednieuw, een vriend is bezig met een klein PA-bedrijfje op te zetten, en wij zijn z'n 'stalling' (het scheelt hem ruimte, en wij kunnen zijn spullen gebruiken :) )

bert k
16 november 2005, 20:34
Is best geschikt voor opnames. Er zitten direct outs op, of je rout het naar de subgroepen, dat kan ook.

Ic3gl0vE
16 november 2005, 21:42
Ik denk ook niet dat (zoals de topic starter) een pre-amp van 100 euro beter is dan de budget mengtafels.


Mij lijkt het eerlijk gezegd wel dat een behringer pre-amp van 59 euro beter moet zijn dan die in een behringer mengtafel van 39 euro, maar ik heb er geen ervaring mee.

telecastermaster
21 november 2005, 14:35
Ik heb een M-Audio audio buddy en een ART tube channel (zelfde pre-amp als Tube MP). Ik vind van die ART vooral de compressor en de EQ goed. De preamp heeft een voor sommige toepassingen een prettig geluid, maar klinkt soms te modderig en is voor een condensator microfoon eigenlijk te noisy. Die M-Audio is in ieder geval een stuk stiller en heeft voor vocalen niet zo'n modderig geluid. Ik gebruik dus nu de Audio buddy preamp en ART compressor en EQ. :)

svokke
21 november 2005, 22:03
Ik heb onderussen het plan om zelf iets te bouwen. Ik heb een hele hoop buizen liggen en nog een paar geschikte transfo's. Voorlopig plan is één EF86 en een mosfet (IRF820) 8-) . Nu nog de tijd vinden om aan het prototype te beginnen.

De Beer
22 november 2005, 14:46
Even een vraag tussendoor: Binnenkort komt er hier in de woonkamer een Allen&Heath Wizard 14:4:4 te staan, zijn de preamps daarin fatsoendelijk voor opnames?Relaxed! (envy@wormaap)

De pre-amps zijn zeker goed, zorg er wel voor dat je al bij het opnemen een "mooi" geluid hebt.
Want die AlberHein mixers staan nou niet echt bekend als de beste qua EQ.

Als je het in je comp. gaat mixen is er niks aan de hand natuurlijk.

Als het cheap moet: de pre-amps van een Spirit Notepad zijn best OK!
Geen high-end maar best afdoende voor thuis projectjes.