PDA

View Full Version : vraagje acoustische gitaar.



thorax
14 november 2005, 20:34
hoi,

Ik speel nu al 5 maanden op een klassieke gitaar en ben niet van plan om een elektrische gitaar te kopen. Ik speel vooral bekende acoustische liedjes. Mijn vraag is of er buiten de snaren veel verschil zit tussen een klassieke en acoustische gitaar. Wat raden jullie me aan? dat ik verder speel op mijn alhambra of dat ik een acoustische gitaar koop. Het is eigenlijk voor gewoon "kampvuurliedjes" te spelen. Maar ook voor eens zelf liedjes te maken. Als jullie me een ac zouden aanraden wat voor merk voor tg een goede ac gitaar die niet meer dan 500 euro zou mogen kosten.

groeten frederik.

blokhout
15 november 2005, 10:48
Even over de termen: Een acoustische gitaar is een gitaar die ook zonder versterker (een redelijk luid) geluid maakt. Waar jij op doelt is dat er twee soorten zijn, nylon-snarige (ook wel spaans of klassiek genoemd) en staal-snarige (ook wel country gitaar genoemd).

Je kunt niet de snaren van een nylon-snarige gitaar zomaar omwisselen voor stalen exemplaren. Want, inderdaad, de hele gitaar is anders. Een belangrijk verschil (en de reden dat je de snaren niet zomaar kunt wisselen) is dat er bij een staal-snarige gitaar veel meer spanning op de snaren staat en er een metalen versteviging in de hals zit om deze krachten te kunnen verwerken.

Beide types klinken verschillend. Een staalsnarige gitaar is ook wat luider. Rock-ballads en dergelijke worden vaak op staal-snarig gespeeld. Het is gewoon wat je zelf wilt.....voor 500 euri is er volgens mij keus genoeg en ook hier geldt dat je gewoon moet proberen wat je zelf het mooiste vindt klinken of fijnste vind spelen.....