PDA

View Full Version : shielding en aluminium tape



Izegrim
14 november 2005, 13:47
Voor ik mijn gitaar weer volprop met electronica wil ik graag gebruik maken van de gelegenheid dat het leegstaande pand gemakkelijk behangen kan worden. In duidelijke taal wil ik de holte gaan afschermen. Denken jullie dat aluminium tape daar goed geschikt voor is? Zo ja dan ga ik zo even naar de Praxis. :D

EDIT
Wow! Ik kijk even op guitarnuts en schijnbaar moet je de shielding ook aarden. Dat wordt dus even iets lastiger dan ik dacht. Ik snap ook niets van het principe, maar ik dacht dat het wat eenvoudiger zou zijn. :(

Negative K3 fan
14 november 2005, 14:10
dat aarden stelt niets, helemaal neits voor, kwestie van een electrisch geleidende verbinding tussen de achterkant van een potmeter naar dat tape, beetje solderen etc.

Izegrim
14 november 2005, 14:18
Is dat alles? Maar dan moet ik toch ook zorgen dat dat tape allemaal contact maakt? Hoe doe je dat met die lijm enzo? de randen omvouwen en op elkaar leggen en met tape erover aan elkaar plakken? En hoe doe ik dat dan met de cavity cover? Enne, enne... he he... nog 1 vraagje dan. Hoe soldeer ik iets aan aluminium? Of is alleen lassen moeilijk en solderen niet?

JER00N
14 november 2005, 16:32
Solderen aan aluminium gaat volgens mij niet. Je kan wel gewoon een aardingsdraadje vastmaken aan de tape met bijv. een plakbandje (of een ander stukje alu-tape :P)

Nielsje
14 november 2005, 16:35
Alluminium tape met kleeflaag kopen, gewoon je gitaar strippen, slagplaat helemaal doen, en je body ook helemaal doen. solderen aan tape gaat niet lukken, gewoon beetje nadenken daarbij, opties zijn:

schroef in body schroeven, daar draad omheen klemmen en vast draaien.
zelfde, of met een ringetje, waar je de draad aan vast soldeerd,

etc etc.. ik heb het ook gedaan met m'n squir strat, is lekker stil nu.

Izegrim
14 november 2005, 19:16
Ben ik nu aan het doen. :-D

Ik beplak de hele ruimte met alutape en laat het overlappen waarbij ik een randje omvouw zodat het kale aluminiumtape elkaar raakt. Dan plak ik nog een stukje erover zodat het vastzit. Ben al een aardig eind. Eerst ff eten.

chennie
14 november 2005, 20:15
ik heb ook alles geshield met alu folie, beetje papierlijm gebruikt zodat het blijft plakken. De potmeters maken contact omdat ze gewoon zo worden bevestigd tegen het folie aan, moest wel eerst de contacten aftapen/isoleren zodat er geen kortsluiting onstaat. Ik heb een draadje vanaf de brug tussen twee lagen folie geplakt. Even met de multimeter alles testen, klaar!

Heeft alleen niet zoveel geholpen bij mij....

nicoverduin
14 november 2005, 21:34
ik heb ook alles geshield met alu folie, beetje papierlijm gebruikt zodat het blijft plakken. De potmeters maken contact omdat ze gewoon zo worden bevestigd tegen het folie aan, moest wel eerst de contacten aftapen/isoleren zodat er geen kortsluiting onstaat. Ik heb een draadje vanaf de brug tussen twee lagen folie geplakt. Even met de multimeter alles testen, klaar!

Heeft alleen niet zoveel geholpen bij mij....rolletje ALU tape bij de praxis. werkt prima.
Nico

Izegrim
14 november 2005, 22:06
Zo, ik ben klaar. Misschien maar ik er een plexiglas controlcavitycover bij en doe er een zooi ledjes in. Nee, zonder gelul, nu is hij netjes getaped en ik heb er voor gezorgd dat de stroken allemaal contact maken. Als de elekronica erin gaat ga ik aarden. Maar dat duurt misschien nog ff...

BamBuFan1
14 november 2005, 23:20
Heeft alleen niet zoveel geholpen bij mij....rolletje ALU tape bij de praxis. werkt prima.
Nico[/quote]

Ligt bij de isolatiematerialen onder de naam noppenfolie. Een rol kost een euro of 4 en werkt prima.

Izegrim
15 november 2005, 13:09
Als ik alles netjes afgeschermd heb, maakt het dan wat uit of ik de draadjes van mijn pickups niet afgeschermd heb? Er komen 5 draadjes uit elk en die hebben geen mantel ofzo.

SBloke
15 november 2005, 13:26
Wat is het nut eigenlijk van dat afschermen? Tegen radiogolven ofzo?

en WAT moet je nu exact allemaal afschermen....
De complete cavity (in bijvoorbeeld een Les paul) of moet je in zulke gevallen ook niet iets met de elementen doen?


.. ik ga binnenkort toch alle electronica van m'n gitaar vervangen, (althans, wat in de cavity zit) dus vantevoren even beplakken en aarden kan er nog wel bij denk ik zo. Hoe zorg je trouwens voor contact tussen de cover en de rest? Stukje tape ertussen fiedelen? (tape-brugje maken...)

BamBuFan1
16 november 2005, 00:36
Wat is het nut eigenlijk van dat afschermen? Tegen radiogolven ofzo?

en WAT moet je nu exact allemaal afschermen....
De complete cavity (in bijvoorbeeld een Les paul) of moet je in zulke gevallen ook niet iets met de elementen doen?

http://www.guitarnuts.com