PDA

View Full Version : Schoonmaak Accessoires



Damage Inc.
14 november 2005, 13:13
Hallo,

ik heb heel erg last van stof en vetvlekken op m'n gitaren.
Ik kan het wel eens goed schoonmaken met wat spul wat ik er voor heb maar na een dag laten staan zit het alweer vol met stof, zelfs bij een gitaar die ik altijd in een kist heb liggen en die kist maak ik natuurlijk ook om de zoveel tijd schoon.
En na 1 keer spelen zitten er alweer vet-vlekken op die er bijna niet afgaan.

Nu dacht ik, misschien moet ik eens van dat spul van bijv. Jim Dunlop of Planet Waves proberen.
Zal ik dat doen of is dat spul oplichterij?
Ik denk dat het voor de body een beetje flauwekul is maar dat spul voor de fretten en fretboard is toch wel handig?

GreetingZ
- Damage Inc.

pimmetje
14 november 2005, 13:21
hals: doek + flesje blokfluit-olie (of andere zuurvrije olie).
body: zachte doek, eventueel wat niet bijtend schoonmaakmiddel.

Damage Inc.
14 november 2005, 13:23
hals: doek + flesje blokfluit-olie (of andere zuurvrije olie).
body: zachte doek, eventueel wat niet bijtend schoonmaakmiddel.

Afzetterij dus, dure merk-olie-dingen :D .

- Damage Inc.

BassAgent
14 november 2005, 15:21
Ik heb vandaag Lemon Oil van Dunlop gekocht en ik had die polish al, dat werkt allebei (althans die Lemon Oil moet ik nog testen :razz: ) prima.

Tupelo
14 november 2005, 22:41
Heb me vandaag GHS Fast Fret laten aansmeren en dat werkt wel. Is een soort stift, eigenlijk om je snaren mee te reinigen nadat je gespeeld hebt maar het is ook geschikt om je fretboard mee schoon te maken. Vandaag wat tijd gemaakt om mijn gitaren een grote beurt te geven, frets & fretboard zien er weer netjes uit. Was wel een beetje duur (7,50) maar erg handig.

Damage Inc.
14 november 2005, 23:32
En moet je al die dingen nou strikt gebruiken voor wat er op staat?
Dus body-spul voor de body-finish enzo en fretboard-spul voor de fretboard?

Bedoelen ze met fretboard trouwens alleen het hout of alleen de fretten of gewoon echt alles wat zich boven op de hals bevind?

- Damage Inc.

SBloke
24 november 2005, 15:50
zaken voor de fretboard kun je voor de hele toets gebruiken... Ik gebruik die "Lem oil" (althans, dat heb ik hier staan) voor alle ongelakte houtdelen van m'n Ovation. Dat komt neer op de toets, en de brug.

Verder een droge 100% katoenten doek, of nog iets zachters.. speciale poetsdoeken voor de gitaar, voor alle gelakte delen. Vingers enzo gaan er heel makkelijk mee af zonder dat je de lak beschadigd of gaat polijsten.
En dan zo heel af en toe nog van die guitar polish over alle gelakte delen, dus ook de achterkant van de hals in mijn geval. Haalt alle vet en vuil weg en speelt weer heerlijk.



Je kunt de meeste zaken van je gitaar geschoon schoonmaken met een goede doek. En af en toe "verwennen" met polish en oils enzo. Overdaad schaad

AART
25 november 2005, 08:59
ik maak alleen hals en de brug schoon.

Eko
27 november 2005, 10:58
Ik gebruik voor de body`s ( gelakte) alleen de guitarpolish van Martin. Al was het alleen maar vanwege de naam. ( zelfde als de mijne dus). Ik haal na repeteren, of minimaal 1x per week de snaren er af. Voor het opzetten van de nieuwe even sprayen, droge doek en klaar.
Voor de toets hetzelfde , alleen 2 a 3 maal per jaar even zuurvrije olie er op ( spaarzaam). Hiervoor al jaren notenolie in gebruik. ( eigenlijk olie om te bakken, maar die is zuurvrij en veel goedkoper).

SBloke
27 november 2005, 13:54
Ik gebruik voor de body`s ( gelakte) alleen de guitarpolish van Martin. Al was het alleen maar vanwege de naam. ( zelfde als de mijne dus). Ik haal na repeteren, of minimaal 1x per week de snaren er af. Voor het opzetten van de nieuwe even sprayen, droge doek en klaar.
Voor de toets hetzelfde , alleen 2 a 3 maal per jaar even zuurvrije olie er op ( spaarzaam). Hiervoor al jaren notenolie in gebruik. ( eigenlijk olie om te bakken, maar die is zuurvrij en veel goedkoper).


Zet je daarna ook weer nieuwe snaren op? Of de oude gewoon weer terug? Zal je wel een godsvermogen kosten aan snaren dan als je elke week nieuwe erop gooit.....

Eko
27 november 2005, 22:47
Ja, ik speel iedere dag 1 tot 2 uur. Als ik een repetitie heb kan ik na enkele uren de snaren doorknippen. Ik heb wat agressief zweet en de snaren roesten gewoon na gebruik. Ik heb in de laatste 20 jaar al van alles geprobeerd, maar niets helpt.
Geeft niets , als je snaren per door koopt valt de prijs wel mee. Het wordt alleen duurder na een optreden , ik heb dan meestal 4 tot 5 gitaren gebruikt.

JeroenZ
12 december 2005, 00:56
Ja, ik speel iedere dag 1 tot 2 uur. Als ik een repetitie heb kan ik na enkele uren de snaren doorknippen. Ik heb wat agressief zweet en de snaren roesten gewoon na gebruik. Ik heb in de laatste 20 jaar al van alles geprobeerd, maar niets helpt.
Geeft niets , als je snaren per door koopt valt de prijs wel mee. Het wordt alleen duurder na een optreden , ik heb dan meestal 4 tot 5 gitaren gebruikt.

probeeer elixer snaren eens, de anti rust. Ik heb/had hetzelfde probleem

Azrael
24 december 2005, 13:03
Agh , ik vervang ze ook het liefst om de twee weken. Oude snaren spelen gewoon minder strak en ze klinken nog slechter dan ik al doe.... :-D

Eko
26 december 2005, 11:06
Jeroen,
Ik vind de elixirs op de acoustische perfect, maar op de electrische gebruik ik liever 011 van Daddario of Power Slinky`s.

Azrael
27 december 2005, 01:33
Pffff......lang leve glazenreinigen en turtlewax. Werkt toppie. Snaren gewoon vaak schoon maken met een doek dan gaan ze het langst mee.