PDA

View Full Version : multimeter



emiel
14 november 2005, 10:51
wat is een goede multimeter om gitaren,effectpedaaltje en amps(buizen door te meten ?, Fluke is wat te duur voor mij.

nicoverduin
14 november 2005, 11:59
Elke goedkope meter met spanning, weerstand en stroom is voldoende. De meeste meters hebben dit in ieder geval. Wil je meer betalen, dan kan je kijken naar een meter die ook capaciteit en inductie kan meten.
Verder geld ook hier "alle waar naar zijn geld".
Nico

Enterprice
14 november 2005, 12:04
Wat is duur? Ik heb zo'n Digitale meter al zien staan voor 15 Euro, kun je Spanning, Stroom, Weerstand en zelfs de versterkingsfactor van een Transistor meten.

nicoverduin
14 november 2005, 13:08
Wat is duur? Ik heb zo'n Digitale meter al zien staan voor 15 Euro, kun je Spanning, Stroom, Weerstand en zelfs de versterkingsfactor van een Transistor meten.zijn op zich prima meters hoor. Maar die fluke meters is een heel ander segment :-D :-D

pimmetje
14 november 2005, 13:24
Ik heb een tijdje terug een multimetertje bij de Aldi voor 2,99 gehaald. Doet 't best, maar heeft uiteraard slechts een beperkt aantal opties... genoeg voor mij.

Ik weet alleen niet of die dingen standaard in 't Aldi-assortiment zijn.

emiel
14 november 2005, 13:49
is analoog wat ,of is digitaal beter, z'n echte analoge lijkt me wel wat
http://www.rockingstone.nl/itcenter/detail.php?itemnr=2116

Enterprice
14 november 2005, 16:06
Ik wil je toch zo'n Digitale aanraden, de waarde van wat je wilt meten verschijnt direct op het Display terwijl je bij een analoge meter nog met een wijzer op een schaal zit te werken.
Bovendien is zo'n analoge veel kwetsbaarder want als je die per ongeluk
een keer laat stuiteren heb je grote kans dat de meter defect raakt, zoals bij mij wel eens gebeurd is.

nicoverduin
14 november 2005, 17:40
Ik wil je toch zo'n Digitale aanraden, de waarde van wat je wilt meten verschijnt direct op het Display terwijl je bij een analoge meter nog met een wijzer op een schaal zit te werken.
Bovendien is zo'n analoge veel kwetsbaarder want als je die per ongeluk
een keer laat stuiteren heb je grote kans dat de meter defect raakt, zoals bij mij wel eens gebeurd is.+1

Joppnl
15 november 2005, 10:41
en wat ik zelf een geweldige optie bij een multimeter vind is de zgn "auto-range" functie.

Of er nou 0,2 of 200 Volt ergens op staat, de meter stelt zich automatisch in op het juiste bereik.

Natuurlijk moet je van tevoren wel weten wat je ongeveer denkt te gaan meten (anders heeft het meten ook geen zin) maar ik vind t een erg gebruiksvriendelijke optie.

piezo
15 november 2005, 12:03
Ik wil je toch zo'n Digitale aanraden, de waarde van wat je wilt meten verschijnt direct op het Display terwijl je bij een analoge meter nog met een wijzer op een schaal zit te werken.
Bovendien is zo'n analoge veel kwetsbaarder want als je die per ongeluk
een keer laat stuiteren heb je grote kans dat de meter defect raakt, zoals bij mij wel eens gebeurd is.+1

Maar heeft een analoge niet het voordeel dat je "verloop"kunt zien? Ik meen begrepen te hebben dat profs nog veelal analoog werken.

Dirk_Hendrik
15 november 2005, 12:29
Maar heeft een analoge niet het voordeel dat je "verloop"kunt zien? Ik meen begrepen te hebben dat profs nog veelal analoog werken.

Mooi. Dan ben ik lekker amateur :D
M'n multimeters zijn digitaal en m'n oscilliscoop ook. M'n Soldeerbout heeft digitale temeperatuurregeling...

:-D :-D

Joppnl
15 november 2005, 14:54
Maar heeft een analoge niet het voordeel dat je "verloop"kunt zien? Ik meen begrepen te hebben dat profs nog veelal analoog werken.


Klopt. (althans mbt dat verloop)

Maar hoe vaak WIL je verloop (trend) zien.

Daarnaast heeft mijn digitale MM een balkje onderin dat zeg maar een soort analoge wijzer is en zo kan je alsnog verloop zien maar eerlijk gezegd, ik heb t nooit echt gebruikt.

Dat profs analoog zouden werken ben ik t niet mee eens. Een goede, (geijkte) digitale meter heeft veel nauwkeurige (tot een tiende, een honderdste) afleesmogelijkheden plus dat de zgn parallaxfout niet kan voorkomen (tov analoge multimeters die dat wel snel hebben).

Parallaxfout is dat je iets scheef voor de naald v.e. analago meter zit en dus een verkeerde waarde afleest.


Conclusie: Kijk EERST eens wat je wilt gaan doen met electronica en je multimeter.

Is het éénmalig meten of er toevallig spanning op je plugjes voor in je effecten gaat en maakt het niet uit of het 11 of 12 Volt is, koop een goedkoop apparaat.

Wil je echt zelfbouwen en heb je dan ook projectjes waar je op een tiende volt moet kunnen meten én denk je in de toekomst meer met electronica te doen investeer dan in een goede multimeter, zo veel als je financieel kan, ook Fluke heeft goedkopere modellen, het is het zeker waard, je hebt er heel je leven wat aan (mits je m gebruikt natuurlijk, zie eerdere opmerking).

Oh PS: ik keek even bij Conrad: www.conrad.nl

geef als zoekterm maar eens VC160 in: voor 19euri95 een auto-range meter.

en voor 49euri95 heb je de VC 820 en diezelfde meter gecalibreerd is de VC 820 (K), 84euro95 (eerlijk gezegd vind ik dat prijsverschil iets te groot maar goed, dit zijn maar voorbeelden.

suc6

bert k
15 november 2005, 15:48
Ik heb DEZE (http://www1.nl2.conrad.com/scripts/wgate/zcop_nl2/?~template=pcat_product_details_document&object_guid=A2E7773BDAEB615AE10000000A010220&master_guid=&master_typ=&no_brotkrumennavi=&p_load_area=1101010~1&p_artikelbilder_mode=Ein&p_sortopt=object_description&page=1&p_catalog_max_results=10&cachedetail=) , veel goedkoper dan Fluke, en hij bevalt me prima. Auto-range is idd zeer makkelijk.

nicoverduin
15 november 2005, 21:56
Luitjes,
Voor het werk dat wij hier bespreken kan je voldoen met de goedkoopste meter hoor. Tenzij je jezelf voor de gek wilt houden dat er een verschil in geluid te horen is omdat de bias 0.001V afwijkt.... :-D :-D :-D :-D :-D
Voor precisie werk is het een ander verhaal, maar niet voor het soort schakelingen waar we hier over proaten. En zij die het wel weten, zitten hier alleen maar antwoorden te geven en weten zelf ook wel wat voor soort meter zij nodig hebben.

mayniac
15 november 2005, 22:51
Luitjes,
Voor het werk dat wij hier bespreken kan je voldoen met de goedkoopste meter hoor.

+100

Ik gebruik zelf al jaren een digitale multimeter die me een paar euro kostte bij de Aldi. Dit werkt echt meer dan prima voor deze toepassingen.

bert k
15 november 2005, 22:59
Ja hoor, helemaal mee eens.
Het enige wat ik nog wel eens mis bij die goedkope meters is een doorgangstest met een mooi piepje. Dat is toch wel erg handig.

nicoverduin
15 november 2005, 23:04
Ja hoor, helemaal mee eens.
Het enige wat ik nog wel eens mis bij die goedkope meters is een doorgangstest met een mooi piepje. Dat is toch wel erg handig.Maar ja 10 euro meer betalen voor een piep of gewoon 0 ohm meten :-D :-D :-D :-D :-D :-D

fullorder
15 november 2005, 23:21
Ja hoor, helemaal mee eens.

Het enige wat ik nog wel eens mis bij die goedkope meters is een doorgangstest met een mooi piepje. Dat is toch wel erg handig.

die van mij was 8 euro bij stuut & bruin en heeft een piepje! :razz:

H.Manback
16 november 2005, 13:54
Over die analoge meters nog. Bij die dingen moet je heel goed uitkijken waar je aan zit te meten, want die dingen zijn niet altijd even nauwkeurig door hun werking (ten minste die AVO meters van vroeger)... De ingangsimpedantie is niet alleen laag, maar ook nog eens frequentie afhankelijk (omdat de meter door een spoel wordt aangedreven).

Gewoon een goedkope digitale nemen van de karwei ofzo, ik neem aan dat je geen enorme precisie nodig hebt.

Negative K3 fan
16 november 2005, 17:38
wat je ook kunt doen is naar mijn universiteit gaan (UT) naar het EL/TN (hogekamp) gebouw, 4e verdieping, practicumzaal, daar hebben ze heeeeeeeele mooie digitale autorange multimeters die er eigenlijk voor het oprapen liggen...

damn ik breng mezelf al bijna op ideeen :D

hadv
18 november 2005, 22:25
was vandaag bij de gamma: 5 euro voor een digitale multimeter. zal niet de beste zijn, maar voor de beginnende zelfbouwer goed genoeg

nicoverduin
18 november 2005, 22:38
was vandaag bij de gamma: 5 euro voor een digitale multimeter. zal niet de beste zijn, maar voor de beginnende zelfbouwer goed genoegecht wel :-D :-D