PDA

View Full Version : Parelmoer, een goedkope oplossing?



Globetrotter
14 november 2005, 07:59
Hoi leute!

Ben momenteel op doorreis in zuid afrika en toch kan ik het forum niet echt missen. Anyway, heb eigenlijk gewoon een practisch vraagje. Ik zit momenteel in Geoffrey's Bay, een Surfoord aan de Indische Oceaan. Bij mijn laatste strandwandeling zag ik massa's schelpen met een zeer mooi parelmoer laagje. Als je die schelpen dan doorbreekt heb kan je echt verschillende mooie laagjes glanzend parelmoer (????) zien. Dus ik heb al een klein kilootje bij elkaar gezocht in de hoop dit ooit eens te kunnen gebruiken voor inleg in een gitaarhals. Dus nu is mijn vraag, is dit geschikt materiaal en neem ik het mee of smijt ik het beter gewoon weg, zodat ik dat kilootje voor andere souvenirs kan gebruiken?
Cheers,

Bart

fred dons
14 november 2005, 08:04
ja het kan bruikbaar zijn maar hou er ook rekening mee dat je het niet door de douane krijgt
veel schelpen die je gewoon in het "buitenland" kan oprapen mag je hier niet zo maar invoeren. Mocht je ze toch meenemen, probeer in ieder geval schelpen mee te nemen met een zo groot mogelijk plat oppervlak zodat er nog wat bruikbaars overblijft bij het zagen en vlakschuren

Mattia
14 november 2005, 11:13
IMO is het de moeite niet waard. Je zegt 'schelpjes', wat nogal klein (lees, minder dan 10cm diameter) impliceert. Verder zul je het meeste weggooien, en enkel de platte stukken makkelijk kunnen bewerken, zodat je met flink wat mazzel en flink wat werk een onsje parelmoer dat te gebruiken is te pakken hebt.

Verder: om de boel te beweren moet je een nat slijpsysteem hebben, zo ongeveer, omdat de stof ontzettend fijn is, en je zoiets echt niet wil inademen als het even kan. Of het de moeite is om de boel mee te slepen, zonder garantie dat het ook echt wat oplevert...tja. Ik vind persoonlijk van niet. Een quote van de Andy DePaule's website (die parelmoer verkoopt, en inlays):

" Of all the shell's harvested, only about 5% of the shells that are thick enough to give nacre that is acceptible for making solid blanks.
[...]
As an example, we bought a container load (8,500 metric tons) of the shells from New Zealand. Out of all this only 400 kilos were "J" grade ("J" is for Jewerly), thick shells.
[...]
Because the blanks must be cut and ground from curved shells, most of the material gets ground away to produce the select quality blanks. For us the result was that only 400 kilos (880 lbs) of raw shell were "J" grade, resulting in about 30 kilos (66 lbs)of best quality shell blanks. The rest is all ground away and lost in the processing."

Dit gaat dus om wat dikkere blanks, die makkelijker te bewerken zijn (vooral bij een ge-radiussde), en dit is gedaan door mensen die er professioneel mee bezig zijn, en de juiste apparatuur hebben.

Reken het zelf maar uit, zo ik zeggen.