PDA

View Full Version : Low input Marshall JCM-800 2203/04



Helter Skelter
14 november 2005, 01:27
test

Helter Skelter
14 november 2005, 01:28
wie gebruikt 'm? en hoe? wat zijn je bevindingen?

PeeVee
14 november 2005, 15:28
Volgens mij is de "low input" bedoeld voor voor (relatief) lage impedanties zoals microfoons. Dat is in ieder geval zo bij input 2 van Fender amps. Een element van electrische gitaar is relatief hoog impedant t.o.v. die ingang. Met een lager-impedant signaal kun je uitstekend een hoger impedante ingang insturen. Ga je met een hoogimpedant signaal een laag (later) impedante ingang in dan heb je vrij veel signaal verlies. Dat zal dus het effect zijn van inprikken in "low input" of niet?

Een ander bekend voorbeeld daarvan is het direct (dus zonder electronica / preamp) aansluiten van een (zeer hoog impedant) piezo elementje van een akoestische gitaar op een "normale" gitaarversterker; zeer weinig signaal en zeer snel feedback.

Het zou kunnen dat wanneer je preamp iets te "hot" naar je smaak is de "low input" een wat betere definitie geeft maar signaal verlies is tone verlies dus het lijkt me in dat geval beter om preamp buisjes met wat minder gain te kiezen. I.p.v. een 12AX7 zou je b.v. een 5751, 12AT7, 12AY7 of zelfs 12AU7 kunnen gebruiken.

Er zijn overigens geen wetten over wat kan en wat niet kan en over smaak valt niet te twisten. Als het voor jou werkt dan vooral gewoon in low input prikken. Sommige dingen die te gek klinken zijn officiëel nooit ontworpen om zo te klinken. Denk b.v. aan een Hammond (buien) orgel, dat was een fortunate mistake; die had veel meer als een electronisch orgel / toongenerator moet klinken zonder die percussieve "attack", dat was een een fout in het circuit design. Denk ook aan hoe een 5E3 tweed Deluxe klinkt wanneer je 'm openschroeft, dat had Leo nooit zo bedoelt maar even zo goed klinkt het prima!

beus
14 november 2005, 18:42
Hallo,

de marshall 2203 en 2204 hebben niet een normale high en low input ala fender. de high input gaat naar een gain stage en via de low input naar de volgende gain stage. de low input slaat een gain stage over. een wel leuk schema.
verder geen bevindingen helaas..

Aart

M.COM
14 november 2005, 23:43
High Input: Overdrive
Low Input: Clean

Zo simpel is het :razz: ! De high input kan je ook gebruiken voor cleane stukken, maar dan heb je altijd dat beetje crunch. De low is gewoon gemaakt voor de cleane stukken en de enige momenten waar ik op mijn kamer de master luider kan zetten dan "2" :D !

PeeVee
16 november 2005, 21:15
Is leuk circuit ja (zie www.schematicheaven.com)... Wist ik niet en handig bedacht. Zo kun je dus met een A/B switch of relaistje (zie ook www.tedweber.com channelswitch, dat is ook zoiets) van clean naar scheur...

Mr.Bluesbreaker
17 november 2005, 00:48
Dat zou een top idee zijn, alleen moet je om redelijk op volume op mijn 2203 toch al het volume op de helft hebben in de low input. Schakel je dan met volume op 5 naar high input, krijg je toch een beetje ruzie met de jongens achter de F.O.H. :wink:

V!N
20 november 2005, 21:06
Is leuk circuit ja (zie www.schematicheaven.com)... Wist ik niet en handig bedacht. Zo kun je dus met een A/B switch of relaistje (zie ook www.tedweber.com channelswitch, dat is ook zoiets) van clean naar scheur...

Een leuk idee, maar dat gaat helaas niet werken. Als er iets in de "low sensitivity" ingang zit, wordt het stukje omzeild vanaf "high sensitivity" tot waar de "low sensitivity" begint.

Natuurlijk is hier met een soldeerbout wel een mauw aan te passen .. ;)

nicoverduin
20 november 2005, 21:51
Zoals ik al zei, je krijgt een paar schakelpunten. Gewoon tekening aanpassen, bepalen waar er schakelpunten zouden moeten komen en dan vervangen voor bijv. vactrols (ter voorkoming van click geluid).
Nico

Helter Skelter
20 november 2005, 22:45
interessant! Ik ben echt zo A-technisch als de pest maar kan een beetje profi amptechneut deze modificatie uitvoeren?

V!N
20 november 2005, 22:54
Ongetfijfeld, maar .. waarom ? Er zit een volume-knop op de gitaar (dat is al genoeg) en daarbij is er volgens mij meer nodig dan alleen V1A passeren om een puike clean-/scheurversterker te maken. :-D

Goed, nu Café de Sport, ik ga de Beertender winnen ! :-D :-D :-D