PDA

View Full Version : Volumepedaal: weerstand potmeters bepalen



JER00N
13 november 2005, 23:02
Ik heb zojuist uit een radio een aantal schuifweerstanden gehaald en daardoor kwam ik op het idee om een 'poor man's' (passief) volumepedaaltje te bouwen. De weerstanden zijn: 20K (twee maal), 100K en 50K.

Nou heb ik even 'in' m'n gitaar gekeken en de volumepot die daarin zit was 500K... Nou weet ik dat er nogal verschillende waardes worden gebruikt als het om volume gaat (niet alleen bij gitaren enzo maar bij audioapparatuur in het algemeen) en ik vroeg me af of ik met bijv. 200 K ook genoeg heb om het signaal helemaal dicht te knijpen (die 100K is stereo, dus 2*100K=200K).

Ik vroeg me ook af hoe je bij dat soort dingen (bijv. bij de volumepot van een overdrivepedaal) bepaald wat voor waarde die pot moet zijn. Want de spanning wisselt natuurlijk dus een echte formule is er niet, neem ik aan?

Enlighten me :)

Frits van Mourik
14 november 2005, 00:08
Hoi Jer00n,

Om je gitaargeluid zo min mogelijk aan te tasten, moet je aangesloten apparaat een hoge ingangsimpedantie (- kort door de bocht - weerstand) hebben. 1 M (= 1000k) is een gangbare waarde.
Die potmeters van jou hebben helaas een te lage waarde en zullen een flink deel van je signaal opvreten.

Een stereopot in serie lijkt me geen aanrader, omdat het signaalverloop dan erg raar wordt.

In een overdrivepedaal maakt de volumepot deel uit van het elektronische circuit; daar heeft de waarde niet direkt met je gitaar te maken; er zitten bijv. buffers voor & na.

JER00N
14 november 2005, 11:11
Hm... maar als ik er een boostertje van zou maken (zoals de LPB1) dan zou het wel kunnen? Zo kan ik dan de volumepot van de LPB (100K) met m'n voet regelen :)

Geronimo
14 november 2005, 18:37
Hhm dat zou ik niet doen, dan heb je kans dat die booster je versterker weer gaat oversturen. Ik zou gewoon een 500k of idd een 1meg pot halen. Neem wel een beetje kwaliteit en geen meuk van de elektroboer om de hoek, anders krijg je na een paar keer draaien al knetter & kraak. Het beste zou zijn zo'n conductive plastic ding, die kunnen een miljoen keer probleemloos draaien.