PDA

View Full Version : Hals inlay vervangen



SBloke
13 november 2005, 16:11
Een tijdje terug heb ik een Arirang op de kop getikt en hier wil ik toch wat van gaan maken... (Als het mis gaat heb ik geen dure gitaar verprutst :wink: )

Afgezien van de electronica die ik ga vervangen (kraakt, en is in zeer slechte staat dus..) wil ik ook de inlay in de hals vervangen. Dit zijn nu gewoon zwarte positiestippen van plastic. Ik wil ze er graag uit peuteren en vervangen voor abalone stippen. Een van de plastic stippen ligt te diep dus dat speelt k*t. Alleen loop ik dus tegen twee problemen:

Hoe krijg ik die stippen eruit zonder de toets te beschadigen?
De hals is gelakt, speelt niet echt heel lekker. Hoe kant ik de lak eraf halen zonder veel schade aan te richten?

Mocht het priegelwerk mij bevallen ga ik eventuel nog wat verder met de inlays, misschien het logo opnieuw in de kop leggen ofzo. Of iets extravaganters op de toets later...

charlotte
13 november 2005, 22:49
Hoi SBloke,
Je schrijft dat de hals gelakt is, en wilt de lak eraf halen? , Ik neem aan dat het een maple hals is, deze is dan niet voor niets gelakt, n.l. door het spelen komt er vuil en vocht van je vingers, en als je de maple toets/hals onbehandeld laat, gaat er vuil in de toets/hals zitten, en ziet het er niet meer uit. :-?
De inlay dots vervangen is niet echt moeilijk, met een dremel miniboor de oude dots wegfrezen,en dan de nieuwe plaatsenen vast zetten mbv lijm.
Hoe dit is z'n werk gaat kun je het beste even op mijn site bekijken, ik heb reeds mijn yamaha gitaar van inlays voorzien, en ben nu bezig met een Les Paul model. :lol:
link voor de Yamaha:
http://home.hetnet.nl/~charlotte.mijnders/pagina%20yamaha%20inlay%20parelmoer.htm#aanwijskno p%20yamaha%20erg121
link voor de Les Paul:
http://home.hetnet.nl/~charlotte.mijnders/Inlegpagina%20Les%20Paul.htm
Mocht je nog vragen hebben, laat het maar weten.
Succes en groetjes Charlotte . :wink:

Orpheo
13 november 2005, 23:01
over die arirang. ik heb ook een arirang, en ik wil ook wat klussen eraan. ik wil nl de " vleugels" eraf halen, en er anderen aanklussen, en dan in een een of andere leuke shape. superstrat ofzo. maar das t punt niet.

je wilt die lak eraf, zeker omdat t plakt, je wilt soepeler spelen? probeer eens met een schraper te schrapen, langs de hals, en met een licht schuurpapiertje op de toets. heel licht. dat werkt imo ook lekker.

de schraper is bij mij gewoon een mes dat botterig is, en zonder tandjes oid. en dan langs de hals halen met soepele bewegingen. werkt heel goed bij mij!

vind je dat eng, neem je gewoon een schuurpapiertje.

Orpheo
13 november 2005, 23:01
over die arirang. ik heb ook een arirang, en ik wil ook wat klussen eraan. ik wil nl de " vleugels" eraf halen, en er anderen aanklussen, en dan in een een of andere leuke shape. superstrat ofzo. maar das t punt niet.

je wilt die lak eraf, zeker omdat t plakt, je wilt soepeler spelen? probeer eens met een schraper te schrapen, langs de hals, en met een licht schuurpapiertje op de toets. heel licht. dat werkt imo ook lekker.

de schraper is bij mij gewoon een mes dat botterig is, en zonder tandjes oid. en dan langs de hals halen met soepele bewegingen. werkt heel goed bij mij!

vind je dat eng, neem je gewoon een schuurpapiertje.

SBloke
14 november 2005, 10:11
Ik zat net even te kijken en kwam een minder prettig puntje tegen, de allerlaatste inlay op de hals zit gedeeltelijk onder een fret verborgen... Dat wordt een ramp om die eruit te krijgen zonder de fret te verwoesten.

Het is trouwens inderdaad een maple toets, dus die wordt uiteindleijk zwart na veel spelen. Maar de huidige lak die erop zit zit vor met deukjes en krasjes.. en voelt gewoonweg neit erg lekker aan. Is het te doen de inlays eruit te wippen, anderen erin te zetten, en dan met een heel licht schuurpapiertje de inlays weer terug te schuren naar de hals, dan nog heeeeel eventjes door te gaan en de lak mee te nemen?

fred dons
14 november 2005, 10:45
ja hoor het is te doen, je kunt het beste de oude inlays uitboren met een boortje met de zelfde diameter als de dot (als het tenminste dots zijn) als het een blok inlay is dan met een exacto mes insnijden (door de lak in het hout) en alsnog een gaatje in het midden uitboren zodat je een plek heb om je schroevendraaier in te steken en dan loswippen

de nieuw inlays bijna gelijk aan de toets inleggen en dan met een platte vijl gelijkmaken, daarna of met een scheermesje verder vlak schrapen (tot op het hout) of met een klosje schuren tussen de frets

gaat je overigens wel wat uurtjes kosten :-D

SBloke
14 november 2005, 19:03
Een paar uurtjes knutselen zal mij een zorg zijn...

Die dot inlays zijn iets van 30 cent per stuk ofzo, dan nog de lijm erbij (wlke lijm moet ik trouwens pakken?) en wat schuurpapier enzo...
Zal bij elkaar misschien net 10 euro kosten... en waar kun je tegenwoordig nog een paar uurtjes plezier hebben voor maar 10 euro! :D :D

Misschien dat ik bij die llutiersupplies in de VS nog wat andere inlays bestel en dan maar lekker gaan knutselen. Lijkt me een zeer leuke hobby als aanvulling op het gitaarspelen :)




Ik hou jullie op de hoogte en bedankt voor alle tips

fred dons
15 november 2005, 07:12
ik gebruik zelf superlijm voor inlays, voor grotere stukken kun je beter 2 componentenlijm gebruiken om dat je dan iets langer de tijd heb om nog wat met je inleg te schuiven.

SBloke
15 november 2005, 19:49
..en dan ga je denken he.....


Heeft iemand hier ervaring met het inleggen van halfedelstenen? (Turquois, tijgeroog, opaal, agaat, rozenkwarts... je kent het wel....) Lijkt mij opzich ook wel mooi in plaats van de gebruikelijke inlays (Vooral turquois steekt mooi af)

fred dons
16 november 2005, 07:54
turquois kun je in een pasta vorm kopen en in een reeds uitgeharde pasta vorm in plakjes (wordt o/a gebruikt door prs) dit is vermalen turquois omdat massief turquois te snel breekt bij het bewerken (moet je maar eens voor googlen)
tiger eye is heel moeilijk te zagen (geloof me ik heb het geprobeerd :D )
maar het wordt wel eens gebruikt voor inleg, de vorm moet dan eerst geslepen worden waardoor helaas niet iedere shape mogelijk is