PDA

View Full Version : WAT MOET IK DOEN!!!



bhalla
13 november 2005, 16:07
Hallo,

Ik ben van plan een andere versterker te gaan kopen, heb nu een peavy bandit112 en wil graag een buizenamp van marshall(jcm800 jcm2000). Maar nu twijfel ik tussen een combo en top en buikkast, ik speel nu in een band en over een halfjaartje willen we optreden, dus wat is wijsheid, want ik wil maar 1 keer mijn geld besteden en goed ook. Wie kan mij advies geven.

gr

bhalla

BartL
13 november 2005, 16:14
Met een combo kan je net zo goed optreden :)

Lucky
13 november 2005, 16:22
ik zeg combo... daar kun je altijd nog een speakerkast aan hangen.... als je podium zo groot wordt dat je het niet meer redt met slechts een of twee speakers



Grote amps = compensatie gedrag

:-D

(Spinal Tap) These go to eleven:

http://users.erols.com/vogel1/Pictures/Movies/SpinalTap.jpg

Jax
13 november 2005, 16:37
(Spinal Tap) These go to eleven:


Haha, schitterend. :)

Bins
13 november 2005, 16:43
Ligt een beetje aan je situatie

Voor mij: top + kast. Vaak speel je met meerdere bands samen op een avond, dan kan je meestal wel wat regelen zodat je niet iedere keer je speakers mee hoeft te nemen, dat scheelt weer plek in de auto. Bij ons zorgt de "local" band vaak voor de drumkit + speakers, dan hoeft de bezoekende band alleen cymbals/snare/basspedaal en tops mee te nemen. Als je dan allemaal combo's hebt past het niet in 1 auto (en kan een evt bezoekende band je speakers niet gebruiken).

Maar als je in een cover/bruiloft/weetikveelwat-band (niet negatief bedoeld) zit die dus als enige speelt op een avond, dan heb je waarschijnlijk al heel veel shit aan pa/keyboard/drums wat je allemaal zelf moet vervoeren. Dan is het misschien handiger om een combo te nemen uit logistieke overweging.

Ga je overal in je eigen auto naartoe en hoef je verder niets te vervoeren dan maakt het niet zoveel uit. Tenzij je een suzuki alto rijdt ofzo :)

Lucky
13 november 2005, 17:12
Ligt een beetje aan je situatie

Voor mij: top + kast. Vaak speel je met meerdere bands samen op een avond, dan kan je meestal wel wat regelen zodat je niet iedere keer je speakers mee hoeft te nemen, dat scheelt weer plek in de auto. Bij ons zorgt de "local" band vaak voor de drumkit + speakers, dan hoeft de bezoekende band alleen cymbals/snare/basspedaal en tops mee te nemen. Als je dan allemaal combo's hebt past het niet in 1 auto (en kan een evt bezoekende band je speakers niet gebruiken).

Maar als je in een cover/bruiloft/weetikveelwat-band (niet negatief bedoeld) zit die dus als enige speelt op een avond, dan heb je waarschijnlijk al heel veel shit aan pa/keyboard/drums wat je allemaal zelf moet vervoeren. Dan is het misschien handiger om een combo te nemen uit logistieke overweging.

Ga je overal in je eigen auto naartoe en hoef je verder niets te vervoeren dan maakt het niet zoveel uit. Tenzij je een suzuki alto rijdt ofzo :)

respect!
Je beredeneerd net waarom het logistiek handiger is om een grotere amp te hebben ipv een kleine... omdat dat makkelijker te vervoeren is.
:D

Bins
13 november 2005, 17:35
Een top zonder speaker is toch nooit groter dan een combo?
In de situatie zoals ik hierboven beschrijf is het gewoon handiger om tops te hebben.

edit: Omdat je dus bij wijze van spreken 1x per maand de "local band" bent, en dus moet zorgen voor een bus om de backline in te vervoeren en 2 a 3 keer per maand de "bezoekende band" bent, en dus gewoon met de auto kan.
Ervaring leert ook dat je vaak voorprogramma bent van een "grotere" band die toch al speakers heeft staan. Waarom zou je dan met combos gaan lopen slepen?

Lucky
13 november 2005, 20:54
:roll:

Joehoe, ik ben het met je eens.

Over het algemeen is een head een een cabinet meet sjouwwerk als je "je installatie" mee neemt.
Ik vond het grappig hoe je beredeneerd hoee grotere installatie, minder ruimte in de bus in neemt... door het grootste gedeelte thuis te laten.

AART
13 november 2005, 21:13
ik ben het met bins eens, cab in oefenhol, cab thuis, alleen top sjouwen.


en straks naar de meeting moet ik eerst naar arnhem met openbaar vervoer, nou, datr zou ik niet redden als ik mijn mark in combovorm zou laten.

Bins
13 november 2005, 21:26
:roll:

Joehoe, ik ben het met je eens.

Over het algemeen is een head een een cabinet meet sjouwwerk als je "je installatie" mee neemt.
Ik vond het grappig hoe je beredeneerd hoee grotere installatie, minder ruimte in de bus in neemt... door het grootste gedeelte thuis te laten.

Haha, sorry dude.. Ik dacht dat je me in de zeik zat te nemen :)
(ik moet echt minder koffie drinken)

Lucky
13 november 2005, 21:47
hehehe. no problem!
Ik dacht al zoiets.

:D

Droffie
14 november 2005, 10:36
Koch Twintone is niet zo zwaar en log. Geen cab thuis nodig en geen cab in het oefenhok.
Bespaart geld en ruimte.


:D

dejohan
14 november 2005, 10:47
(Spinal Tap) These go to eleven:

http://users.erols.com/vogel1/Pictures/Movies/SpinalTap.jpg

Lach niet: een Fender Hot rod Deluxe gaat tot 12! :-D

Bins
14 november 2005, 10:54
"it's one louder!"

Lucky
14 november 2005, 15:10
...,innit?

Orpheo
14 november 2005, 17:17
ik zou top doen. gewoom vanwege de looks, maar ook omdat het makkelijker meeneemt. vaak staan er idd al cabs. i.e.: ik ben t met bins eens.

PeteRS
15 november 2005, 12:36
Ik wil nooit (meer) afhankelijk zijn van het spul dat er al staat, ook niet van cabs, ik heb al vaker op gare rommel gespeeld die voor geen meter klinkt. Los daar van zijn combo's vaak niet verschikkelijk veel zwaarder.

Helter Skelter
15 november 2005, 12:45
spelen jullie in muziekzaken of zo :???: In het gros van de gelegenheden waar ik kom staan nooit cabs e.d.

Ik heb zowel met tops als combo's gespeeld en ik weet uit ervaring dat je met combo's wel eerder (kleine) mankementen hebt.

Bins
15 november 2005, 12:48
Soms zijn er cabs van de zaal, maar meestal is het gewoon een kwestie van "samen doen" met andere bands.

Baker
15 november 2005, 12:59
is wel zo, op festivalletjes en open podiums enzo,
maar normaal gesporken staat er echt geen cab klaar hoor...

Ik speel al jaren alleen op combo's (Marshall VS265, later Koch multitone)
nooit mankementen gehad....

Een top is inderdaad ideaal als je twee cabs hebt: bijvoorbeeld een 2x12 thuis en een 4x12 in de oefenruimte. Hoef je alleen je TOP maar heen en weer te sjouwen.

Een combo heeft ook voordelen: je hebt dan altijd een speaker bij je,
en een combo is wel zwaarer dan een top, maar wel lichter dan een TOP + 4x12....

elk nadeel heb z'n voordeel...

Helter Skelter
15 november 2005, 13:04
ok! maar ik zit dan ook in het coverband-circuit, daar speel je hoogst zelden met meerdere bands op een avond...

Nocki
15 november 2005, 14:38
Hoi.

Ik heb altij gespeeld met een combo of een rack mer 2 1x12 cabs. maar sinds ik nu een half jaar met een 4x12 speel moet ik toch zeggen dat ik niet terug wil. het is idd wat zwaarder en neemt een hoop ruimte in maar het geluid is zoveel beter vind ik. en dan heb ik het eigenlijk over het volume wat veel lager is terwijl ik mezelf wel veel beter hoor...

ik ben om en het rondzeulen ermee is het waard.

Nocki

bhalla
15 november 2005, 20:37
ik heb zondag een jcm800 gekocht 4104 uit 84 echt een top versterker, heb er 650 voor betaald, het een combo, dit is toch niet teveel ofwel!!!!!!

Droffie
15 november 2005, 22:12
ik heb zondag een jcm800 gekocht 4104 uit 84 echt een top versterker, heb er 650 voor betaald, het een combo, dit is toch niet teveel ofwel!!!!!!

Geen idee, maar je had 't beter hier kunnen vragen voordat je 'm kocht... :wink: