PDA

View Full Version : boss tu-2 probleempje



Lourens
13 november 2005, 14:53
goedendag medegitaristen :-D ,
ff vraagje: heb laatst een Boss Tu-2 gekocht van iemand op marktplaats, helemaal nieuw int doosje nog, maar als ik m'n gitaar stem en een octaaf aansla dan hoor je zo'n 'ronddraaiend' geluid, niet goed gestemd dus. Heeft iemand een idee of ik hier iets aan kan doen? of dat het gewoon pech is en dat ik beter een andere kan kopen...

alvast bedankt:)

Antal
13 november 2005, 14:55
Heeft iemand een idee of ik hier iets aan kan doen?

Ja, intoneren! Doe ff een search op dit onderwerp. Erg belangrijk, en erg onderschat!

het ligt dus zeer waarschijnlijk niet aan de tuner.

Wilbert
13 november 2005, 15:34
Wat heeft dit nou met intoneren te maken? Ik neem aan dattie het octaaf gewoon op een plek op de hals (ja okee, 2 fretten en twee snaren verschil) pakt. De TU-2 heeft een foutenmarge van 5 cents. Da's een boel. Bij een perfecte intonatie kun je in het ergste geval met een lage E en een hogere E op een andere snaar al een zweving hebben van een Hertz (dat geluid draait dan dus 1 keer per seconde rond), zonder dat je TU-2 het merkt. Hoe hoger de noten die je pakt, en hoe complexer de samenklank (kwinten, kwarten, septiemen ...) hoe erger het zweven kan worden.

Dat zweven kun je verhelpen door op flageoletten de stemmen of een beter (preciezer) setmapparaat te verkopen. Moch je het octaaf pakken door bijvoorbeeld een open E te pakken, en de zevende fret van je A-snaar, dan kan intonatie inderdaad onderdeel zijn van het probleem.

Een Korg DT-10 (http://www.korg.com/gear/info.asp?a_prod_no=DT10&category_id=5) is volgens de specificaties 5 keer precieser. Het zweven zal dan dus 5 keer minder worden. Een Peterson Strobostomp (http://www.petersontuners.com/products/strobostomp/index.cfm) is zelfs 50 keer preciezer dan je Boss.

Lucky
13 november 2005, 15:39
Wat heeft dit nou met intoneren te maken? Ik neem aan dattie het octaaf gewoon op een plek op de hals (ja okee, 2 fretten en twee snaren verschil) pakt. De TU-2 heeft een foutenmarge van 5 cents. Da's een boel. Bij een perfecte intonatie kun je in het ergste geval met een lage E en een hogere E op een andere snaar al een zweving hebben van een Hertz (dat geluid draait dan dus 1 keer per seconde rond), zonder dat je TU-2 het merkt. Hoe hoger de noten die je pakt, en hoe complexer de samenklank (kwinten, kwarten, septiemen ...) hoe erger het zweven kan worden.

Dat zweven kun je verhelpen door op flageoletten de stemmen of een beter (preciezer) setmapparaat te verkopen. Moch je het octaaf pakken door bijvoorbeeld een open E te pakken, en de zevende fret van je A-snaar, dan kan intonatie inderdaad onderdeel zijn van het probleem.

Een Korg DT-10 (http://www.korg.com/gear/info.asp?a_prod_no=DT10&category_id=5) is volgens de specificaties 5 keer precieser. Het zweven zal dan dus 5 keer minder worden. Een Peterson Strobostomp (http://www.petersontuners.com/products/strobostomp/index.cfm) is zelfs 50 keer preciezer dan je Boss.

+1

Antal
13 november 2005, 15:47
Wat heeft dit nou met intoneren te maken?

Waarschijnlijk heel veel. Maar neem het maar vooral niet van me aan hoor :roll:

Wilbert
13 november 2005, 15:49
Waarschijnlijk heel veel. Maar neem het maar vooral niet van me aan hoor :roll:
Nee, dat neem ik inderdaad niet van je aan. Als hij het octaaf laag op de hals pakt heeft het niks met intoneren te maken. En zelfs al zou het probleem deels aan intonatie liggen, liggen dan blijft dit verhaal nog steeds overeind staan, en hou je toch zwevingen doordat die Boss onnauwkeurig is.

Antal
13 november 2005, 15:54
Waarschijnlijk heel veel. Maar neem het maar vooral niet van me aan hoor :roll:
Nee, dat neem ik inderdaad niet van je aan. Als hij het octaaf laag op de hals pakt heeft het niks met intoneren te maken. En zelfs al zou het probleem deels aan intonatie liggen, liggen dan blijft dit verhaal nog steeds overeind staan, en hou je toch zwevingen doordat die Boss onnauwkeurig is.

Ik heb een Boss TU-2 en een Peterson Strobostomp. Tuurlijk is de strobostomp nauwkeuriger. Waar baseer jij op dat een Boss onnauwkeurig is? Dat is slechts jouw mening. Dat er iets beters bestaat wil niet zeggen dat iets anders slecht is! Hij is minder nauwkeurig. Tuurlijk. Onnauwkeurig slaat nergens op.

Wilbert
13 november 2005, 16:03
Waarschijnlijk heel veel. Maar neem het maar vooral niet van me aan hoor :roll:
Nee, dat neem ik inderdaad niet van je aan. Als hij het octaaf laag op de hals pakt heeft het niks met intoneren te maken. En zelfs al zou het probleem deels aan intonatie liggen, liggen dan blijft dit verhaal nog steeds overeind staan, en hou je toch zwevingen doordat die Boss onnauwkeurig is.

Ik heb een Boss TU-2 en een Peterson Strobostomp. Tuurlijk is de strobostomp nauwkeuriger. Waar baseer jij op dat een Boss onnauwkeurig is? Dat is slechts jouw mening. Dat er iets beters bestaat wil niet zeggen dat iets anders slecht is! Hij is minder nauwkeurig. Tuurlijk. Onnauwkeurig slaat nergens op.
Onzin Antal, ik zuig die waarden niet uit m'n duim. Boss geeft zelf een onnauwkeurigheid van 5 cents op. Dat komt overeen met een relatieve afwijking van exp(5*ln2/(12*100))=1,002892. Pak je nu de allerlaagste E die je hebt op je gitaar, en de E daarboven, dan heb je in het ergste geval (laagste E 5 cents te laag en hogere E 5 cents te hoog) 82,2621 Hz en 165,4772 Hz ipv 82,5 Hz en 165 Hz. Dit verschil ziet de Boss niet, en al zou hij het kunnen zien, kan zijn display het niet weergeven. De eerste boventoon van je lage E komt op 164,5242 en het verschil met de andere gespeelde E is dan 0,953 Hz. Dit zorgt dus voor een zweving van 0,953 Hz die je Boss niet ziet. Pak je je E's een octaaf hoger dan wordt de zweving 2x zo groot, nog afgezien van een verergering door slechte intonatie. Pak je een kwint ipv een octaaf, dan wordt de zweving 50% erger.

Conclusie: die Boss is gewoon niet precies genoeg om je gitaar zo te stemmen dattie niet meer zweeft.

Antal
13 november 2005, 16:07
Onzin Antal, ik zuig die waarden niet uit m'n duim.

Ik geef toch toe dat de peterson nauwkeuriger is. Heb hem zelf ook. Dat hoef je niet te bewijzen. Daarvoor hoef je niet met getallen te gaan gooien. Dat weet ik zelf ook. Als je terugleeft zeg ik dat zelf ook.

Er is alleen een verschil tussen 'minder nauwkeurig' en 'onnauwkeurig'. Wie bepaalt er wanneer iets onnauwkeurig is? Jij in dit geval. Waar ligt die grens dan volgens jou?

je mist compleet m'n punt.

Debaser
13 november 2005, 16:14
Er is alleen een verschil tussen 'minder nauwkeurig' en 'onnauwkeurig'. Wie bepaalt er wanneer iets onnauwkeurig is? Jij in dit geval. Waar ligt die grens dan volgens jou?

je mist compleet m'n punt.


Een beetje het " Nu extra rijk gevuld " Unox verhaal.
:cool:

ik heb het zelf ook wel eens met het stemmen, dat het niet helemaal klopt.
dus stem ik op flageoletten om het iets te verhelpen:)

nielsduursma
13 november 2005, 16:19
als je je gitaar op laten we zeggen 1000% goed stemd, of op 100% (voorbeeld :wink: )

dan is er van die 1000% nauwkeurigheid bijna niks meer over na een aantal slagen, dan zou je dus je gitaar na elke aanslag moeten stemmen.

beetje moeilijk uitleggen :-?

Wilbert
13 november 2005, 16:24
1Hz zweving bij de allersimpelste samenklank op de allerlaagste manier. Dat valt niet alleen in de categorie "hoorbaar", maar zelfs in de categorie "opvallend". Dat is geen mening, maar een feit. Kijk, een tuner die 50 keer precieser is dan de strobostomp is niet heel nuttig, want als je met de strobostomp goed stemt hoor je de zwevingen niet meer. Maar met de Boss kun je zo goed stemmen als je wilt: je bent er nooit zeker van dat je zwevingen verdenen zijn (bij welke samenklank dan ook) omdat de Boss niet precies genoeg is om dat waar te nemen. Dat zijn allemaal objectieve stellingen.

De topicstarter heeft een probleem. Ik geef aan (reken zelfs voor) dat dat probleem heel goed kan liggen aan de onnauwkeurigheid van de TU-2. Als je dat betwist zou ik graag van je horen waar mijn redenering ongeldig is.

Hetgeen jij aandraagt, namelijk intonatie lijkt een onwaarschijnlijke oorzak van het probleem, aangezien nergens de suggestie wordt gewekt dat de topicstarter noten hoog op zijn hals speelt.

Als je het nou met me oneens bent, geef dan aan waarom. Dat doe ik bij jouw suggestie ook. Op die manier krijg je een zinnige discussie. En verlies het probleem van de topicstarter niet uit het oog. Hij geeft aan zwevingen te horen. Misschien dat jij die zwevingen niet erg vindt en daarom vindt dat die TU-2 goed genoeg is. Jouw goed recht. Maar daarmee is de topicstarter niet geholpen.

Wilbert
13 november 2005, 16:28
als je je gitaar op laten we zeggen 1000% goed stemd, of op 100% (voorbeeld :wink: )

dan is er van die 1000% nauwkeurigheid bijna niks meer over na een aantal slagen, dan zou je dus je gitaar na elke aanslag moeten stemmen.

beetje moeilijk uitleggen :-?
Hoe zuiverder je begint, hoe zuiverder je eindigt. En als het op je gitaar zo ernstig is als je suggereert, is een setje andere stemmechanieken misschien wel een idee. Maar goed: als je gitaar binnen een nummer 5 cents ontstemt, heeft het niet veel nut om een strobostomp te kopen die 0,1 cent dout heeft ipv een korg die 1 cent heeft (totale fout van 5,1 tegen 6). Een Korg ipv een Boss geeft een totale fout van 6 (5+1) tegen een totale fout van 10 (5+5). Die Korg is dan wel nuttig. Als je stemmechanieken het goed genoeg houden om richting 1 cent onstemming per nummer te gaan, dan wordt een strobostomp wel weer nuttig.

Voor de duidelijkheid: gebruiksgemak laat ik hier even buiten beschouwing.

Jorikjet
14 november 2005, 19:07
Hoe zit dit trouwens met die Behringer stem pedaaltjes? Ze zijn erg goedkoop namelijk, maar hoe precies zijn ze?

stratokai
14 november 2005, 19:22
goedendag medegitaristen :-D ,
ff vraagje: heb laatst een Boss Tu-2 gekocht van iemand op marktplaats, helemaal nieuw int doosje nog, maar als ik m'n gitaar stem en een octaaf aansla dan hoor je zo'n 'ronddraaiend' geluid, niet goed gestemd dus. Heeft iemand een idee of ik hier iets aan kan doen? of dat het gewoon pech is en dat ik beter een andere kan kopen...

alvast bedankt:)

Je kunt er in eerste instantie vanuit gaan dat de TU-2 in orde is.
Dat je gespeelde octaaf niet zuiver is kan liggen aan:
1.een gitaar per definitie niet een 100% zuiver instrument is. Het blijft een compromis. Hoe dat theoretisch in elkaar zit weet ik niet; maar op dit forum wel wat over te vinden
2. iets simpels als: hoogte van je frets en hoe hard druk je de gefrette snaar in.
3. afstelling gitaar (intonatie enzo)
4. vast nog wel iets

Wat ik wil zeggen is. vergelijk je tuner eens met een ander exemplaar en doe em niet gelijk weg.

Succes

stratokai
14 november 2005, 19:22
goedendag medegitaristen :-D ,
ff vraagje: heb laatst een Boss Tu-2 gekocht van iemand op marktplaats, helemaal nieuw int doosje nog, maar als ik m'n gitaar stem en een octaaf aansla dan hoor je zo'n 'ronddraaiend' geluid, niet goed gestemd dus. Heeft iemand een idee of ik hier iets aan kan doen? of dat het gewoon pech is en dat ik beter een andere kan kopen...

alvast bedankt:)

Je kunt er in eerste instantie vanuit gaan dat de TU-2 in orde is.
Dat je gespeelde octaaf niet zuiver is kan liggen aan:
1.een gitaar per definitie niet een 100% zuiver instrument is. Het blijft een compromis. Hoe dat theoretisch in elkaar zit weet ik niet; maar op dit forum wel wat over te vinden
2. iets simpels als: hoogte van je frets en hoe hard druk je de gefrette snaar in.
3. afstelling gitaar (intonatie enzo)
4. vast nog wel iets

Wat ik wil zeggen is. vergelijk je tuner eens met een ander exemplaar en doe em niet gelijk weg.

Succes

Izegrim
14 november 2005, 19:45
Naar mijn idee is zo'n Strobostomp alleen handig om goed te intoneren. Voor alle andere toepassingen is mijn DT-10 goed genoeg (en beter dan een TU-2). Ik durf ook gerust met mijn DT-10 te intoneren hoor. Een gitaar met Floyd is toch minder precies te intoneren.

Nicci
14 november 2005, 23:11
@izegrim
daar komt het inderdaad wel op neer. men lijkt te vergeten dat je een gitaar goed intoneert (laat ik doen, maar goed) en daarna stemt. daarvoor is de boss-stemmer nauwkeurig genoeg.
als je gitaar om te beginnen niet goed geintoneerd is, dan helpt daar geen super-stemapparaat aan.
ik heb dus ook de indruk dat de gitaar van degene die dit draadje heeft geopend niet goed geintoneerd is.

Balthazar
14 november 2005, 23:25
Hoe zit dit trouwens met die Behringer stem pedaaltjes? Ze zijn erg goedkoop namelijk, maar hoe precies zijn ze?
daar ben ik ook zeer benieuwd naar ja !

sickpunk
14 november 2005, 23:32
het is heel leuk dat zo'n strobostomp zo nauwkeurig is, maar kan je ook zo nauwkeurig draaien aan je stem meganiekjes? en een goede intonatie is het halve werk...

Dirk_Hendrik
15 november 2005, 10:28
:evil: :evil:

Geen OT discussie meer over over een strobostomp wel of niet de moeite waard is. Daar is al enorm gebekvecht over geweest.

Jeee
15 november 2005, 12:28
Onzin Antal, ik zuig die waarden niet uit m'n duim. Boss geeft zelf een onnauwkeurigheid van 5 cents op. Dat komt overeen met een relatieve afwijking van exp(5*ln2/(12*100))=1,002892.

Ehm ... Boss geeft een onnauwkeurigheid van 3 procent op.

Ik weet niet of dat iets verandert aan kern van jouw betoog, maar ik wou 't toch effe melden.

Antal
15 november 2005, 19:34
men lijkt te vergeten dat je een gitaar goed intoneert (laat ik doen, maar goed) en daarna stemt

Blij dat ik niet de enige ben met dat punt :wink:

Wilbert
15 november 2005, 21:35
Onzin Antal, ik zuig die waarden niet uit m'n duim. Boss geeft zelf een onnauwkeurigheid van 5 cents op. Dat komt overeen met een relatieve afwijking van exp(5*ln2/(12*100))=1,002892.

Ehm ... Boss geeft een onnauwkeurigheid van 3 procent op.

Ik weet niet of dat iets verandert aan kern van jouw betoog, maar ik wou 't toch effe melden.
Wel aan de getalletjes, maar niet echt aan de kern. Maar goed, aangezien ieder die mijn opmerkingen serieus neemt er minstens net zo veel verstand van heeft als ik, kan ik er net zo goed m'n bek over houden.

Antal
16 november 2005, 19:55
Wel aan de getalletjes, maar niet echt aan de kern. Maar goed, aangezien ieder die mijn opmerkingen serieus neemt er minstens net zo veel verstand van heeft als ik, kan ik er net zo goed m'n bek over houden.

Je vergeet ook dat niet iedereen altijd maar geld heeft om dure spullen te kopen. Tuurlijk zijn die vaak beter.

Ik ben van mening dat je gewoon uit het beste uit je spullen moet halen. En als dat een TU2 is, zorg dan in ieder geval dat je gitaar goed geintoneerd is. Dan kom je in ieder geval een aardig eind in de richting.

Don Olivier
16 november 2005, 20:29
:lol: :lol: :lol:

Oren wellicht?

Bl44t44p
16 november 2005, 22:39
:lol: :lol: :lol:

Oren wellicht?

Is inderdaad erg prettig op het podium met allerlei takkeherrie om je heen, niet te spreken van het publiek die jouw stem-gepriegel moet aanhoren :-?

heavy-metal-thunder
21 november 2005, 10:25
het lijkt me dat een boss goed genoeg is voor de gemiddelde oortjes. Kijk maar ff hoeveel pro's er met een boss stagetuner spelen. Ik denk eerder dat je het moet gaan zoeken bij intonatie. Bovendien : je mag je gitaar perfect stemmen (stemvork, stroboscoop, whatever). het verschil in aanslag (hard of zacht) geeft al een verschil in toonhoogte. Als je gaat downtunen moet je de dikkere snaren zelfs enkele hertzen lager stemmen dan 440!!! om toch niet vals te klinken tijdens je spel!!!!


Maar, ik wil Wilbert niet tegenspreken : er bestaan correctere toestellen dan een boss. Maar heeft dit zin??? De bassist, sax... moet dan hetzelfde stemgerief gebruiken.

Wilbert
21 november 2005, 14:11
Nog 1 keer:

Het gaat me er niet om of die strobostomp nodig is om te stemmen. Het gaat er me om wat de oorzaak is van de zwevingen die de topicstarter hoort. Aangezien hij niet aangeeft hoog op zijn hals te spelen gok ik dat de intonatie geen rol speelt. Aangezien zwevingen binnen de foutenmarge van de TU-2 vallen zou dat de oorzaak kunnen zijn. Dat heb ik gezegd, niet meer, niet minder. Dus van mij mag iedereen fijn met z'n TU-2 blijven stemmen.

Nielsje
21 november 2005, 14:27
ik vind het wel grappig dat iedereen zo'n heisa maakt over die stemkasten, terwijl een gitaar per definitie nooit zuiver is..

neem nu onze grote vriend de g-snaar, als je hem open stemt dan is ie gefret niet zuiver, stem je hem gefret, dan is ie open niet zuiver...

heavy-metal-thunder
21 november 2005, 18:26
ik denk dat je al best wat tegenslag met je TU2 moet hebben, alvorens diens foutenmarge wordt gehoord door de gemiddelde oortjes.

Ik vermoed dat de topicstarter het wel degelijk over het octaaf heeft in gefrette positie. Want het lijkt me dat er maar 1 noot een (dubbel) octaaf heeft zonder dat ze gefret wordt (namelijk de mi). Bovendien : als hij de E snaar hard aanslaat en de e (hoge mi) zacht, zit er sowieso een toonverschil!! En dan mag je stemmen met de beste stroboscoop!


Nog een belangrijk detail : een fout in de snaar!!! Ik heb dit meermaals meegemaakt met snaren van d'Agostino voor mijn klassieke. Ik kon de sol-snaar open perfect stemmen, maar dan was ze gefret zo vals als iets (ik denk gemakkelijk 10-15 Hertz verschil). ALs ik de snaar aansloeg, dan kon je werkelijk een verschil in de trillingen van de snaar zien (maakte geen schone golfbeweging).

DUs, verkoop me die TU2 nou maar voor een handvol euro's, want ze zijn toch geen flikker waard :cool: :-D

Antal
21 november 2005, 18:59
Leuke discussie. alleen de topicstarter is van de aardbodem verdwenen :-?

Lourens
22 november 2005, 20:21
bedankt :D ..
ik heb (met de Tu-2) mijn gitaar geintoneerd..
en het scheelt wel erg veel :) ...
en ik overweeg ook nog het kopen van de Korg DT-10.
Bedankt voor de reacties :razz: ...

Lourens

Nielsje
22 november 2005, 20:24
een korg dt-10 is natuurlijk ook veel mooier, al blijft dat een kwestie van smaak. maar ik vind van wel

mooi CNC gefreest, uit twee stukjes aluminium, ik als werktuigbouwer krijg er wel een harde plasser van hoor :razz:

the sure thing
22 november 2005, 20:46
GVD... ik vind de lampjes en de demo van de TU-2 zo mooi...... Kan ik 'm weer wegdoen :(

Wilbert
24 november 2005, 02:00
bedankt :D ..
ik heb (met de Tu-2) mijn gitaar geintoneerd..
en het scheelt wel erg veel :) ...
en ik overweeg ook nog het kopen van de Korg DT-1
Fijn... ik heb die discussie verloren, zijn we het daar inmiddels in ieder geval over eens... :razz: