PDA

View Full Version : Advies gevraagd: Van Epiphone naar Ibanez



Shifty
13 november 2005, 13:48
Momenteel heb ik een Epiphone Les Paul Studio. Dit is mijn eerste elektrische gitaar en ik heb 'm 4 jaar met veel plezier bespeeld.

De afgelopen tijd begin ik mij steeds meer bewust te worden dat ik toch iets anders wil. Ik heb overwogen om een Epiphone Les Paul Standard te nemen, maar dat vind ik een té zware gitaar.

Nu kwam ik de Ibanez SZ320 (http://www.ibanez.com/guitars/guitar.asp?model=SZ320MH) tegen en dit vind ik echt een hele mooie gitaar! De zoekfunctie gaf mij meerdere resultaten waarin werd gezegd dat het een kwalitatief goede gitaar is.

Mijn vraag:

Is de Ibanez SZ320 kwalitatief een veel betere gitaar dan de Epiphone Les Paul Studio en in welk opzicht?

Gekeken naar de prijs zou je 't niet zeggen: Ibanez betaal je 400 voor en ik heb toen der tijd 500 euro voor m'n Les Paul betaald... maar things change I guess?

Alvast bedankt voor jullie advies en/of persoonlijke ervaringen!

Wormaap
13 november 2005, 14:37
Die Ibanez zal waarschijnlijk anders zijn dan je Epi, of dat beter is moet je'm echt zelf voor bespelen. Ze zitten qua kwaliteit redelijk in de zelfde klasse, maar waarschijnlijk is de Ibz. kwalitatief iets hoger.

RedBuell
13 november 2005, 14:55
Enige tijd geleden heb ik en SZ 520 en een Epi LP uit the guitar of the month series getest de LP was midnight black en was uitgerust met EMG 81 's. Beide gitaren speelden lekker hoewel erg goed te merken was dat die SZ veel lichter was. Die SZ waar ik op speelde had nogal wat fret buzz maar dat moet af te stellen zijn. De verkoper weet het verschil in de prijs (SZ € 550 en LP € 780) aan de EMG's in die LP. IK vondpersoonlijk de brug wat fijner van die LP maar voor de rest vond ik (buiten het geluid van die EMG's) weinig verschil qua spelen. Qua looks en geluid die LP prijs kwaliteit die SZ vooral als je er later andere pu's in zet.

RedBuell
13 november 2005, 14:59
Dubbel :oops:

Shifty
13 november 2005, 16:42
Wat me erg stoort aan m'n huidige gitaar is dat de humbuckers zo'n "ingesloten" geluid geven... beetje pafferig... hoe zeg je dat :D opgesloten... nee... een "niet open" geluid geven... enig idee wat ik bedoel?

Verder heb ik het idee dat het materiaal gewoon niet juh-van-het is, gewoon een cheap Les Paul modelletje... 'k heb kort geleden op een Standard gespeeld en dat voelde kwalitatief beter aan... 't is 't allemaal nét niet heb ik 't idee...

Kun je de LP standard vergelijken met de Ibanez SZ320MH?

RedBuell
13 november 2005, 21:24
Wat van amp heb je?

Ik had een ruk geluid met m'n Ibanez RG 770 over zo'n klein Aria versterkertje met een OS 2 pedaaltje ervoor, nu speel ik over een Marshall buizenversterker en hij klinkt nu best goed, straks andere pu's erin en dan issie helemaal top.

vester86
13 november 2005, 22:24
ik vind de epi les paul en de SZ verrekte veel op ellkaar lijken qua sound, jammer dat de hals van de SZ zo dik is, voor de rest wat het een heerlijke gitaar

Shifty
14 november 2005, 08:49
Ik speel over een Koch Twintone amp, dus dat zit wel snor...

Ik ga 'm sowieso aankomende week testen om het verschil echt goed te bekijken. Ik hoop niet dat de hals echt veel dikker is want dat vink niet lekker spelen!

In ieder geval bedankt... tijd voor de testfase :D

Ibanez RuleZ
14 november 2005, 10:25
Wat van amp heb je?

Ik had een ruk geluid met m'n Ibanez RG 770 over zo'n klein Aria versterkertje met een OS 2 pedaaltje ervoor, nu speel ik over een Marshall buizenversterker en hij klinkt nu best goed, straks andere pu's erin en dan issie helemaal top.

mag ook wel ook, het was toen die gitaar uitkwam een van de top modellen van Ibanez...

Harrald

RedBuell
14 november 2005, 13:28
Wat van amp heb je?

Ik had een ruk geluid met m'n Ibanez RG 770 over zo'n klein Aria versterkertje met een OS 2 pedaaltje ervoor, nu speel ik over een Marshall buizenversterker en hij klinkt nu best goed, straks andere pu's erin en dan issie helemaal top.

mag ook wel ook, het was toen die gitaar uitkwam een van de top modellen van Ibanez...

Harrald


Het is inderdaad een fijn gitaartje destijds zo'n 13 of 14 jaar terug nog iets van Fl 1200,- voor betaald. Het is een bordeaux rode die nu een ander kleurtje krijgt en een EMG 60 in de brug, 85 of 89 hals (zo een die ook naar single geschakeld kan worden) en een single in het midden.

Treeb
14 november 2005, 14:28
Wat me erg stoort aan m'n huidige gitaar is dat de humbuckers zo'n "ingesloten" geluid geven... beetje pafferig... hoe zeg je dat :D opgesloten... nee... een "niet open" geluid geven... enig idee wat ik bedoel?

Verder heb ik het idee dat het materiaal gewoon niet juh-van-het is, gewoon een cheap Les Paul modelletje... 'k heb kort geleden op een Standard gespeeld en dat voelde kwalitatief beter aan... 't is 't allemaal nét niet heb ik 't idee...

Kun je de LP standard vergelijken met de Ibanez SZ320MH?

Ik heb zo'n sz320 nog niet bespeeld, maar als ik de reacties zo hoor is het een goede gitaar. Toch denk ik niet dat je veel winst zult halen uit die ibanez, ik denk dat je meer winst zult halen uit nieuwe humbuckers. Want als je die ibanez koopt zullen waarschijnlijk de elementen weer de zwakste schakel zijn. Misschien dat er mensen zijn die meer verstand van gitaren hebben dan mij die hier even zekerheid over willen geven.

De studio is trouwens niet een cheap-ass modelletje, oke het is ook niet top of the bill, maar zeker niet cheap-ass. Ik weet ook niet hoe de studio's van toen zich verhouden naar de studio's van nu.

Misschien is een gibson les paul studio ook wel wat voor je, want je kunt je elementen opwaarderen, maar je kunt natuurlijk ook meteen the real deal kopen.

Ik neem aan dat je mijn standard bedoelt waar je op gespeeld hebt, die was inderdaad wat zwaarder en misschien wat beter afgewerkt dan jouw studio.

Treeb
14 november 2005, 14:29
Wat me erg stoort aan m'n huidige gitaar is dat de humbuckers zo'n "ingesloten" geluid geven... beetje pafferig... hoe zeg je dat :D opgesloten... nee... een "niet open" geluid geven... enig idee wat ik bedoel?

Verder heb ik het idee dat het materiaal gewoon niet juh-van-het is, gewoon een cheap Les Paul modelletje... 'k heb kort geleden op een Standard gespeeld en dat voelde kwalitatief beter aan... 't is 't allemaal nét niet heb ik 't idee...

Kun je de LP standard vergelijken met de Ibanez SZ320MH?

Ik heb zo'n sz320 nog niet bespeeld, maar als ik de reacties zo hoor is het een goede gitaar. Toch denk ik niet dat je veel winst zult halen uit die ibanez, ik denk dat je meer winst zult halen uit nieuwe humbuckers. Want als je die ibanez koopt zullen waarschijnlijk de elementen weer de zwakste schakel zijn. Misschien dat er mensen zijn die meer verstand van gitaren hebben dan mij die hier even zekerheid over willen geven.

De studio is trouwens niet een cheap-ass modelletje, oke het is ook niet top of the bill, maar zeker niet cheap-ass. Ik weet ook niet hoe de studio's van toen zich verhouden naar de studio's van nu.

Misschien is een gibson les paul studio ook wel wat voor je, want je kunt je elementen opwaarderen, maar je kunt natuurlijk ook meteen the real deal kopen.

Ik neem aan dat je mijn standard bedoelt waar je op gespeeld hebt, die was inderdaad wat zwaarder en misschien wat beter afgewerkt dan jouw studio.

Shifty
14 november 2005, 16:46
Hey Treeb :D Binnenkort weer 's afspreken?

The main reason is dat ik een andere gitaar wil die óf van dezelfde kwaliteit is óf van een betere kwaliteit is. De humbuckers in m'n Studio zijn idd niet juh-van-het en volgens kenners die in de SZ320 zitten ook niet... Das dus ff afwachten en testen binnenkort...

Ik zit nu ook over een Artcore AWD82 na te denken. De lokale muziekwinkel laat ff een paar modellen overkomen waaronder de AWD82 en de SZ320 dan kan ik alles ff proberen... Hij laat trouwens ook nog nieuwe modellen overkomen, die staan nog niet op de site... dus ben benieuwd :lol:

Ik bedoelde idd jouw LP Standard die ik erg mooi vind, maar wel wat te zwaar. M'n vriendin zegt steeds dat ik die andere van jou moet nemen, die Artcore... die vindt ze zo mooi :P

Treeb
14 november 2005, 16:57
Hey Treeb :D Binnenkort weer 's afspreken?

The main reason is dat ik een andere gitaar wil die óf van dezelfde kwaliteit is óf van een betere kwaliteit is. De humbuckers in m'n Studio zijn idd niet juh-van-het en volgens kenners die in de SZ320 zitten ook niet... Das dus ff afwachten en testen binnenkort...

Ik zit nu ook over een Artcore AWD82 na te denken. De lokale muziekwinkel laat ff een paar modellen overkomen waaronder de AWD82 en de SZ320 dan kan ik alles ff proberen... Hij laat trouwens ook nog nieuwe modellen overkomen, die staan nog niet op de site... dus ben benieuwd :lol:

Ik bedoelde idd jouw LP Standard die ik erg mooi vind, maar wel wat te zwaar. M'n vriendin zegt steeds dat ik die andere van jou moet nemen, die Artcore... die vindt ze zo mooi :P

Ja, lijkt me cool. Neem ik dan mijn maya wel even mee. Ik zit er trouwens over na te denken om mijn artcore maar te verkopen:wink: , ik speel eigenlijk toch alleen op de epiphone. Als je trouwens een ibanez wilt dan kun je ook even op http://www.muziekhandeljoosten.nl/ kijken, hij is scherp met zijn prijzen. Die awd82 ziet er trouwens wel erg cool uit.

Shifty
14 november 2005, 19:37
Hey, gaan we doen! Zodra ik m'n nieuwe gitaar heb spreken we ff af... moet niet al te lang meer duren :razz:

Persoonlijk, als 'ie je niet in de weg zit, zou ik die Artcore niet wegdoen. Ze speelt echt fantastisch! ... Maar als je weer een andere wilt dan zit er soms niets anders op hé :lol:

Die link ken ik, staan idd goede prijzen op!

Neals
14 november 2005, 22:11
Ik heb een SZ320, en ook een tijdje een LP Standard van Epiphone gehad.

De tone van de Epiphone is wat sompiger dan de SZ, maar dat is een kwestie van smaak. De stock Pups van de SZ zijn redelijk tot goed. Met een leuke amp kan je er in de studio zeer goed mee wegkomen.

Verder vind ik de SZ qua bouw een betere gitaar dan de Epi, maar in jouw geval zal je beter door kunnen sparen. Misschien een Gibson SG Special ofzo. Is lichter, en gaat beter klinken dan je epi.

Shifty
14 november 2005, 22:41
Hey Neals, thanx voor 't advies...

Je vergelijkt nu een LP Standard met een SZ320, maar ik heb een LP Studio. Wat ik heb begrepen is de LP Studio kwalitatief minder dan een LP Standard.

Dat zou dus betekenen dat de SZ320 beter is dan de LP Studio, maar moet 't toch zelf ondervinden en dat ga ik ook doen binnenkort...

Dat "sompiger" ervaar ik met m'n studio ook... als ik begrijp wat je bedoelt...

Hoe dan ook, er is momenteel niet genoeg geld voor een gitaar boven de 500 euro dus dat moet ik ff achterwege laten.... komt nog wel :wink: :wink:

Wormaap
14 november 2005, 22:54
Als ik je een licht tipje mag geven: Een Gibson pickup-setje doet wonderen voor'n Epi :) Mijn Epi heeft nu een 490R/498T setje, en die ZINGT, da's niet meer normaal :-D