PDA

View Full Version : Zelfbouw-ideetje aangaande, jaja; een les paul



Orpheo
13 november 2005, 00:19
ik zit te denken om een les paul te vervaardigen, komende zomervakantie. dus nu lekker uitdenken, dan lekker in de zomer klussen. hij moet eruit zien als een standard les paul, niks bijzonders. alhoewel....

rosewood neckthru
mahonie back, chambered
maple top, 1 f-gat.
string through body.

lekker veel sustain creeeren dus. maar ik vroeg me af, heb je nu perse die nekhoek nodig?? kan het ook zonder? en zo niet, waarom zit ie er in? mijn arirang is zo plat als een pannekoek, op de headstock na. daar zit het ook kaarsrecht, maar daar is de snaarhoek van tailstop naar brug wel heel laag, maar toch. das mijn fout, omdat de snaren OVEr tailpiece gaan, niet normaal eronder. kortom: is het nodig?

Dirk W
13 november 2005, 01:54
Ja, ik geloof dat die TOM's gewoon ff te hoog zijn voor een gewone neck, tock?

nickbongers
13 november 2005, 03:32
komt ook voornamelijk door de top op een lp, die zorgt ervoor dat de TOM nog eens extra hoog ligt tov het fretbord. daarom moet je dus die hoek van het fretbord (de hele hals dus) maken, zodat dit gecompenseerd wordt.

Mattia
13 november 2005, 09:52
Wordt wellicht wat zwaar, een rosewood neck-through. Heb je je neck blank al kunnen vinden?

Verder...gewoon van opzij tekenen, kijken of je die halshoek nodig hebt. Hangt geheel van de brug af, maar ook van hoe je de top carved.

In principe zeg ik 'ja'.

charlotte
13 november 2005, 13:09
Hey Orpheo, :)
Idd, de nekhoek is nodig, en wel om het volgende:
Als je de nek recht op de body gaat plaatsen,en je past een ToM toe, dan loop je de kans dat de actie( snaarhoogte dus ) van je gitaar niet goed af te stellen is, Dit probleem heeft Gibson zelf ook gehad, in de vroegere jaren van de Les Paul,en een tijdelijke oplossing was de snaren onder de brug door te plaatsen,maar Les Paul himself vondt dit niet goed spelen, je kon de snaren niet meer afdempen,en zodoende is de nek onder een hoek geplaatst,waardoor het geheel op de normale manier te plaatsen is, en ook speeld de bolling van de top nog mee in het geheel.
Deze wijsheid heb ik overigens uit het boek 50 Years Gibson Les Paul,zie hieronder. :lol:
http://home.hetnet.nl/~charlotte.mijnders/boek%2050%20jaar%20Gibson%20Les%20Paul.jpg
Mocht je toch geen nekhoek willen toepassen, dan zou je de ToM brug ook wat in de body kunnen laten vallen(infrezen dus) , een beetje als een floyd rose,en daardoor meer hoogte afstel ruimte krijgt.Ook zou je de nek iets boven de body uit kunnen laten komen, waardoor je ook meer ruimte krijgt.
Nog een ander idee;kijk eens naar een SG, deze is ook vrij plat. :roll:
Succes. :P
groetjes Charlotte . :wink:

Orpheo
13 november 2005, 21:48
hmm. het zit m dus in die carved top; geen carved top, kleinere nekhoek nodig. das dan duidelijk. als ik ooit echt ga beginnen met bouwen, zijn jullie de eersten die t weten :D

nickbongers
13 november 2005, 23:45
of, omdat je toch wss voor een iets dikkere lp gaat? of gewoon 4,5 cm (dat ist toch normaal?). als je n iets dikkere maakt zou je ervoor kunnen kiezen om de nek gewoon recht door te laten lopen tot de brug zegmaar, en daarna pas de carving naar beneden. zegmaar dat je, ipv er een bult in t midden opgooit, je er aan de zijkanten iets van af haalt. wat dus niet veel uit zou maken aangezien je toch een iets dikkere hebt.

Orpheo
14 november 2005, 00:12
of, omdat je toch wss voor een iets dikkere lp gaat? of gewoon 4,5 cm (dat ist toch normaal?). als je n iets dikkere maakt zou je ervoor kunnen kiezen om de nek gewoon recht door te laten lopen tot de brug zegmaar, en daarna pas de carving naar beneden. zegmaar dat je, ipv er een bult in t midden opgooit, je er aan de zijkanten iets van af haalt. wat dus niet veel uit zou maken aangezien je toch een iets dikkere hebt.

zat ik idd ook aan te denken :)

Mattia
14 november 2005, 11:17
Nou, het zit 'm in de brug zelf, hoor. De carved top maakt dat het nog eens een stukje verder naar achteren moet worden gekanteld, afhankelijk van hoe de carve loopt. Bij m'n laatste gitaar (die rode, weetjewel) was de hoek 3 graden met een wilkinson trem, omdat de top zelf al een hoek had. Anders was het ergens rond de 1-1.5 graden geworden, ook met een fender-style brug, omdat ik de hals niet boven de body wil laten 'uitsteken', zoals bij Fenders gebeurt. Je kan het wel doen, ook bij Gibsons (bij een aantal niet echt gewilde vintage SGs is dit het geval), en het werkt wel, maar het ziet er niet echt uit.

Verder, nouja, hals hoeken zijn echt niet zo enorm moeilijk, hoor. Voorzichtigheid is gewenst, maar het is allesbehalve onmogelijk.

Orpheo
14 november 2005, 12:27
Nou, het zit 'm in de brug zelf, hoor. De carved top maakt dat het nog eens een stukje verder naar achteren moet worden gekanteld, afhankelijk van hoe de carve loopt. Bij m'n laatste gitaar (die rode, weetjewel) was de hoek 3 graden met een wilkinson trem, omdat de top zelf al een hoek had. Anders was het ergens rond de 1-1.5 graden geworden, ook met een fender-style brug, omdat ik de hals niet boven de body wil laten 'uitsteken', zoals bij Fenders gebeurt. Je kan het wel doen, ook bij Gibsons (bij een aantal niet echt gewilde vintage SGs is dit het geval), en het werkt wel, maar het ziet er niet echt uit.

Verder, nouja, hals hoeken zijn echt niet zo enorm moeilijk, hoor. Voorzichtigheid is gewenst, maar het is allesbehalve onmogelijk.

als het een set neck was zou ik t met je eens zijn, maar ik speel dus met de gedachte van neckthru. vandaar.

Mattia
14 november 2005, 12:42
Verder, nouja, hals hoeken zijn echt niet zo enorm moeilijk, hoor. Voorzichtigheid is gewenst, maar het is allesbehalve onmogelijk.

als het een set neck was zou ik t met je eens zijn, maar ik speel dus met de gedachte van neckthru. vandaar.[/quote]

Dan nog is dat te doen, hoor. Je hebt voor een neck through waarschijnlijk net zo'n groot stuk palisander nodig als voor een flattop, of je moet de brug wel erg ver recessen.

Een stuk hout, zo'n 5cm diep, lagere brug (feder hoogte, of het nou een recessed TOM is of iets anders), kleine halshoek, moet lukken denk ik. Misschien een scarf joint headstock ofzo.

Squier4ever
15 november 2005, 11:14
die Neal Schon LP heeft ook geen nekhoek, of iig een hele kleine, dat heeft hij verteld in een interview in de G&B

http://www.gibsoncustom.com/flash/products/signature/schon/NealSchon.html

http://www.gibsoncustom.com/flash/products/signature/schon/upclose/4.jpg

fred dons
15 november 2005, 11:28
dat moest voor de schon omdat anders zijn floyd enorm zou uitsteken boven de body

Mattia
15 november 2005, 12:29
dat moest voor de schon omdat anders zijn floyd enorm zou uitsteken boven de body

P'cies. Dus: bridge height is key.

Rw
20 november 2005, 18:04
welke gek maakt er een tremolo op n les paul :-?
vind t nogal zonde ent geluid gaat hard achteruit.
dan krijg je zo'n tremolo peddel

Dirk W
20 november 2005, 18:28
Ik vind die floyd er inderdaad niet uitzien, maar een bigsby zier er soms heel classy uit.
Dirk

Rw
20 november 2005, 20:00
bigsby's kunnen er wel prima uitzien... maar die halen ook minder toon weg...

fred dons
21 november 2005, 07:12
Bigbys halen misschien minder toon weg, ze halen ook een stuk stemvastheid en sustain weg (maar het ziet er wel cool uit 8-) )

ik heb persoon lijk niets tegen een trem op een les paul alleen dan wel 1 die speciaal daar voor gebouwd is omdat je geluid hierdoor wezenlijk veranderd (niet perse slechter maar wel heel erg anders)
mijn volgende lp krijgt dus een floyd :lp: