PDA

View Full Version : Ik zoek reverb



Punt
12 november 2005, 15:27
Ik heb de kleine Epi Valve Junior en wil graag een beetje reverb erbij.
Kent iemand een goed en betaalbaar reverb pedaal of een andere oplossing?

tillens
12 november 2005, 16:11
songworks little lanilei, erg goed pedaal. wil ik zelf ook nog wel eens hebben. gr peter

Fuhgawz
12 november 2005, 16:25
EHX Holy Grail is volgens mij wel te pruimen en niet zo duur. Verder lijkt me dat Line6 pedaaltje ook wel leuk.

FruscianteFan
12 november 2005, 16:40
EHX Holy Grail is volgens mij wel te pruimen en niet zo duur. Verder lijkt me dat Line6 pedaaltje ook wel leuk.Holy Grail kost zo'n 150 euro, is dat niet een beetje veel voor een reverb, hoe goed die ook is?

hoofd
12 november 2005, 16:43
EHX Holy Grail is volgens mij wel te pruimen en niet zo duur. Verder lijkt me dat Line6 pedaaltje ook wel leuk.Holy Grail kost zo'n 150 euro, is dat niet een beetje veel voor een reverb, hoe goed die ook is?

:o
Waar dan? Volgens mij ben je in de war met de Holier Grail (uitgebreidere versie van de Holy Grail). De Holy Grail kost zo rond de 80 euro als ik me niet vergis.

edit: prijs van Feedback, 89 euro: http://feedback.nl/?id=55&b=EHHOLYGRAIL

FruscianteFan
12 november 2005, 16:49
Ik geloof dat het de Holy Grail was, maar ik kan me natuurlijk vergissen.

Punt
12 november 2005, 21:52
Bedankt zo ver.

Ik denk dat die Songworks reverb wel goed is, die heeft echt een veer, maar die kost $199 ex verzenden. Da's wel veel voor een ampje van 139 euro.

Die Grail is helaas digitaal. Ik zal een kijken of ik er een tweedehands kan vinden.

robert-gitarist
12 november 2005, 22:06
Grail digitaal?
Dacht het toch echt niet...

nielsduursma
12 november 2005, 22:26
de holy grail IS digitaal...

ik heb een danelectro spring king, mensen zeggen dat ie analoog is maar dat is b*llsh*t, de veren zitten er alleen in voor het "gekletter", voor de rest is het een prachtige reverb vind ik. hij is 79 ex verzendkosten bij musik productif :wink:

Speeddemon
12 november 2005, 22:48
Boss RX-100, als je 'm kan vinden.
echt analoog, alleen een beetje een onhandig formaat behuizing.

http://www.vintage52.hu/images/gallery/f09fb73ee8157d9c4dbdb77a684dc8fe.jpg

Reken op 2e hands prijzen tussen 50 en 100 euro.

FruscianteFan
12 november 2005, 22:56
Bedankt zo ver.

Ik denk dat die Songworks reverb wel goed is, die heeft echt een veer, maar die kost $199 ex verzenden. Da's wel veel voor een ampje van 139 euro.

Die Grail is helaas digitaal. Ik zal een kijken of ik er een tweedehands kan vinden.Wat maakt het uit of-ie digitaal is?

Punt
12 november 2005, 23:00
Wat maakt het uit of-ie digitaal is?

Digitaal is nep, analoog klinkt mooier, zeker op zo'n puur simpel class A buizenampje.

Mare als ik een aardig klinkende digitale reverb kan vinden neem ik daar genoegen mee hoor :)

FruscianteFan
12 november 2005, 23:05
Kan ik inkomen :)

Tsjah, die Holy Grail heb ik nooit bewust gehoord in het echt, maar het feit dat Frusciante hem gebruikt zegt mij genoeg.. (ik heb hem dus wel gehoord, maar als ik bij een RHCP-concert ben, denk ik niet 'goh, wat heeft John een lekkere reverb') :cool:

Verder heb ik trouwens al helemaal geen verstand van reverb, behalve die op de ME-50.

fullorder
12 november 2005, 23:26
Kan ik inkomen :)

Tsjah, die Holy Grail heb ik nooit bewust gehoord in het echt, maar het feit dat Frusciante hem gebruikt zegt mij genoeg.. (ik heb hem dus wel gehoord, maar als ik bij een RHCP-concert ben, denk ik niet 'goh, wat heeft John een lekkere reverb') :cool:

Verder heb ik trouwens al helemaal geen verstand van reverb, behalve die op de ME-50.

eeeeh...Frusciante gebruikt toch (ook) een buizen reverb unit? Dat is hele andere koek hoor!

Speeddemon
12 november 2005, 23:54
Wat maakt het uit of-ie digitaal is?

Digitaal is nep, analoog klinkt mooier,
zeg dat tegen alle studio's die een Lexicon 960L, TC Electronics M6000 o.i.d. gebruiken. :-?

Als je alleen ouderwetse surf ofzo zou spelen, kan ik er inkomen dat je de mojo van een Fender buizen Spring Reverb zou willen, maar alles wat digitaal is over 1 kam scheren...tssk tssk tssk... :roll:

Punt
13 november 2005, 00:41
zeg dat tegen alle studio's die een Lexicon 960L, TC Electronics M6000 o.i.d. gebruiken. :-?

Als je alleen ouderwetse surf ofzo zou spelen, kan ik er inkomen dat je de mojo van een Fender buizen Spring Reverb zou willen, maar alles wat digitaal is over 1 kam scheren...tssk tssk tssk... :roll:

Mijn vraag was:
Kent iemand een goed en betaalbaar reverb pedaal of een andere oplossing?

Niet voor een studio maar voor een klein ampje!

Ik gooi niet alles over een kam, maar ben niet bezig een discussie over digitaal versus analoog op te zetten. Ik zoek een simpele reverb. Dus ik beperkte me tot een korte algemene uitspraak in de veronderstelling dat de lezer zelf de nuance wel kan aanbrengen.

Trouwens wie zegt dat ik geen ouwerwetse surfmuziek speel?
Heb je nou nog een tip m.b.t. mijn vraag?

Speeddemon
13 november 2005, 01:33
heb je soms over mijn Boss RX-100 advies heen gelezen? :-?

KLEINE BETAALBARE analoge reverbs zijn er niet, omdat de veren een bepaalde lengte nodig hebben.

Als je je oogkleppen WEL wilt af doen, en niet gelijk met 'digitaal is nep' gaat smijten, zou je misschien eens een Digitech Digiverb, Electro Harmonix Holy Grail of een Line 6 Verbzilla kunnen proberen.

:roll:

Punt
13 november 2005, 01:41
Allemachtig, nou heb ik nog oogkleppen ook.
Ik wil proberen in de vintage mode te blijven met dat ampje als dat kan.
Ik heb ook gezegd dat ik digitale reverbs ook gewoon overweeg.
Dat kun je geen oogkleppen noemen. dat maak jij ervan.

Jij begon over studio apparatuur daarom refereerde ik naar de kosten.

Ik heb je opmerking over de BOSS zeker gelezen en heb zelfs een bod gedaan op een BOSS RVV-10. Is niet hetzelde maar wel zoiets.

En laten we van deze thread nou geen discussie over analoog/digitaal maken.
Ik heb geen oogkleppen, ben ruimdenkend, sta open voor alles en hanteer geen dogma's. Ik heb ook al uitgelegd waarom ik me zo heb uitgedrukt zoals ik deed.

Speeddemon
13 november 2005, 01:52
Jij begon over studio apparatuur daarom refereerde ik naar de kosten.
.
omdat jij zo'n fout-generaliserende uitspraak deed als "digitaal is nep".

En 't gros van de CD's waarnaar jij luistert is toch echt opgenomen met DIGITALE reverbs.

En class A of niet, je moet gewoon kiezen wat goed klinkt.
En als je mag kiezen tussen een Lexicon 960L of een Lanilei, dan weet ik wel dat ik dan denk 'screw analoog'...

Maar goed, probeer gewoon die Verbzilla van Line6 eens...

tillens
13 november 2005, 02:43
remco, je trekt mijn lanilei in twijfel.... you.........















































BITCH















:D

tillens
13 november 2005, 02:45
Maar uhm dames, stop the bitch fight. Punt, ontzettende ount dat je er groeit je vraagt om tips, en die krijg je, van een pedaal kenner ( moi) en speedy.... :razz:

omftewel , niet zeiken als je hoort dat iets digitaal is, net ook discussie gelezen over het dubbelen in studio 's en daar zag ik ook reacties alsof mensen niet weten dat de ene dude van een band een partij dubbelt..........nohggggggggggggggggggggg.. happy reverb mannnnn.....

FruscianteFan
13 november 2005, 12:13
Kan ik inkomen :)

Tsjah, die Holy Grail heb ik nooit bewust gehoord in het echt, maar het feit dat Frusciante hem gebruikt zegt mij genoeg.. (ik heb hem dus wel gehoord, maar als ik bij een RHCP-concert ben, denk ik niet 'goh, wat heeft John een lekkere reverb') :cool:

Verder heb ik trouwens al helemaal geen verstand van reverb, behalve die op de ME-50.

eeeeh...Frusciante gebruikt toch (ook) een buizen reverb unit? Dat is hele andere koek hoor!Klopt wel (Fender 65 reverb, volgens jftab), maar ook een EHX Holy Grail :). Ik heb eigenlijk geen flauw idee wanneer hij welke gebruikt, maar hij heeft ze wel allebei.

Lucluc
13 november 2005, 20:09
Die Lanilei reverb is behoorlijk slecht. Die zou ik zeker niet aanschaffen. De Boss pedaaltjes, of de RVV-10 zijn ok. Misschien de Digitecht digiverb ook eens proberen?

Punt
2 december 2005, 19:57
Voor de geinteresseerden:

Vandaag kreeg ik de Digitech Digiverb binnen.
Na wat testen heb ik besloten hem morgen meteen weer terug te sturen.
Clean gaat het noch, maar de echte spring reverb in m'n amp is beter (natuurlijk). Hij suckt ook wat toon, ook als hij uit staat.
Als ik op OD ga dan is het echt niets, metalig vies.

Misschien ben ik verwend...

BeeJee
3 december 2005, 14:03
'Misschien' hoort een reverb (vooral bij overdrive) in een effectloop, dus na de pre-amp te zitten...

Punt
3 december 2005, 16:25
'Misschien' hoort een reverb (vooral bij overdrive) in een effectloop, dus na de pre-amp te zitten...

Ja dat klopt alleen heeft de Valve Junior geen effectloop.

Speeddemon
3 december 2005, 18:30
'Misschien' hoort een reverb (vooral bij overdrive) in een effectloop, dus na de pre-amp te zitten...

Ja dat klopt alleen heeft de Valve Junior geen effectloop.
dus je haalde je overdrive uit je amp, waar een reverb vóór stond?!

No wonder dat ie dan niet lekker klinkt.
Ik heb medelijden met de mensen die zo geweldige pedalen weggedaan hebben, 'omdat ze kut klinken'... :roll:

Probeer eens
Gitaar--->Overdrive PEDAAL--->Reverbpedaal--->Versterker (clean)

Einzeln
4 december 2005, 08:35
Jij begon over studio apparatuur daarom refereerde ik naar de kosten.
.
omdat jij zo'n fout-generaliserende uitspraak deed als "digitaal is nep".



Maar hij heeft toch gelijk. Digitaal reverb is een nabootsing (nep) van allerlei echte reverbs, zoals een cathedraal, een huis een toiletpot etc. Of zoals hij zoekt een verengalm.

Dirk_Hendrik
4 december 2005, 10:41
Jij begon over studio apparatuur daarom refereerde ik naar de kosten.
.
omdat jij zo'n fout-generaliserende uitspraak deed als "digitaal is nep".



Maar hij heeft toch gelijk. Digitaal reverb is een nabootsing (nep) van allerlei echte reverbs, zoals een cathedraal, een huis een toiletpot etc. Of zoals hij zoekt een verengalm.

True. Alleen een beetje uit verband gerukt.
Daar de meesten hier geen cathedraal kunnen betalen en zelfs zo'n gehuurd chemisch toilet zo lullig staat op je pedalenboard zul je toch een andere afweging moeten maken. Verengalms klinken erg goed voor zeer specifieke toepassingen waaronder gitaar. Dat neemt niet weg dat ze een zeer beperkte en duidelijk eigen klank hebben die nou niet echt realistisch is als je die gaat vergelijken met een cathedraal, kerk of zelfs je eigen woonkamer. Elektronische Reverbs met BBD's zijn nog erger. Het blijft een zwaar delaygehalte hebben. Plate reverbs hebben dezelfde voor en nadelen als verengalms. (hoewel al realistischer) Daarnaast hebben ze het formaat weer tegen.

Daarmee samenvattend is digitaal de beste keuze als je zoekt naar een realistische reverb. Simpelweg omdat er geen beter alternatief is. Digitale reverbs afdoen als "digitaal is nep" is daarmee inderdaad een fout generaliserende opmerking. Je hebt namelijk geen andere keuze.

Ik mag aannemen dat Punt dus ook geen Mp3's luistert? Geen CD's draait? Geen DVD's kijkt? Allemaal digitaal dus nep. Wat ik hierboven heb geschreven is ook digitaal opgeslagen. Het is dus nep en niet waar. Succes met het opzetten van een analoog internet. Get the drift? :wink:

Punt
4 december 2005, 14:42
No wonder dat ie dan niet lekker klinkt.
Ik heb medelijden met de mensen die zo geweldige pedalen weggedaan hebben, 'omdat ze kut klinken'... :roll:

Probeer eens
Gitaar--->Overdrive PEDAAL--->Reverbpedaal--->Versterker (clean)

Die opstelling die jij aanbeveelt heb ik ook gedaan.
Je hoeft met mij geen medelijden te hebben.
De spring reverb in mijn main amp klinkt gewoon veel en veel beter dan dat pedaal in mijn oren.

Ik speel op dat andere ampje gewoon liever zonder reverb dan met dat pedaal, ook clean.

Ik zeg ook helemaal niet dat het een slecht pedaal is.
Het is gewoon niets voor mij.

@Dirk_Hendrik
Met alle respect maar in mijn ogen is de beste keuze een analoge spring reverb en ook daar kan je niet generaliseren. Er zijn goede en minder goede. Toevallig heb ik een hele goede en vallen digitale reverbs tegen.

En inderdaad vind ik een analoge langspeelplaat beter klinken dan CD's.
En ik speel inederdaad geen mp3's omdat ik die niet aan te horen vind.

So what?

Jij doet jouw ding en ik het mijne, we hoeven toch niet allemaal hetzelfde te vinden?

Jij speelt lekker met je digitale reverb en ik met mijn veer en we zijn allemaal happy.

Ik denk maar steeds dat zo'n forum is om ervaringen te delen, maar ik krijg steeds meer de indruk dat het gaat om een strijd aan te binden wie er gelijk heeft.

Ik heb het geprobeerd nav deze thread, dus je kan me niet verwijten dat ik niet open sta voor andere meningen.

Ik vind digitaal nog steeds nep en iemand anders niet. PRIMA!

Einzeln
4 december 2005, 23:31
Nep is namaak. Is namaak lelijk? Kan zijn. Sommige vinden van wel. Geen punt.

Spring, plate is natuurlijk ook nep.

Dirk_Hendrik
5 december 2005, 11:54
@Dirk_Hendrik
Met alle respect maar in mijn ogen is de beste keuze een analoge spring reverb en ook daar kan je niet generaliseren. Er zijn goede en minder goede. Toevallig heb ik een hele goede en vallen digitale reverbs tegen.

En inderdaad vind ik een analoge langspeelplaat beter klinken dan CD's.
En ik speel inederdaad geen mp3's omdat ik die niet aan te horen vind.

So what?

Jij doet jouw ding en ik het mijne, we hoeven toch niet allemaal hetzelfde te vinden?

Jij speelt lekker met je digitale reverb en ik met mijn veer en we zijn allemaal happy.

Ik denk maar steeds dat zo'n forum is om ervaringen te delen, maar ik krijg steeds meer de indruk dat het gaat om een strijd aan te binden wie er gelijk heeft.

Ik heb het geprobeerd nav deze thread, dus je kan me niet verwijten dat ik niet open sta voor andere meningen.

Ik vind digitaal nog steeds nep en iemand anders niet. PRIMA!

Jammer. Je hebt de essentie van m'n post gemist. Het enige dat ik heb gesteld is is dan wanneer je het hebt over realistische reverbs digitale simulaties het beste alternatief zijn.

Los daarvan ben ik ook gekker op m'n platenspeler dan op de CD, laat staan MP3 speler.

Tenslotte,
Forum is een afkorting van discussieforum. Daarmee kan het dus voorkomen dat ergens discussie over komt. In een discussie proberen de verschillende partijen elkaar van elkaars standpunten te overtuigen.

Punt
7 december 2005, 13:29
Jammer. Je hebt de essentie van m'n post gemist. Het enige dat ik heb gesteld is is dan wanneer je het hebt over realistische reverbs digitale simulaties het beste alternatief zijn.

Los daarvan ben ik ook gekker op m'n platenspeler dan op de CD, laat staan MP3 speler.

Tenslotte,
Forum is een afkorting van discussieforum. Daarmee kan het dus voorkomen dat ergens discussie over komt. In een discussie proberen de verschillende partijen elkaar van elkaars standpunten te overtuigen.

Het komt nogal eens voor dat iemands mening als die niet overeenkomt me de eigen mening meteen wordt gediskwalificeerd. Ik dacht even dat jouw post ook die kant opweest. Excuus daarvoor.

Overigens is het in mijn optiek vrijwel onmogelijk iemand via een forum te overtuigen. Het kan echter wel tot denken zetten of iemand op een idee brengen. Net als bij mij, door de thread heb ik dat pedaal besteld om toch eens te zien of ik er wat mee kan.

Ik zie een forum dus meer als het naast elkaar zetten van verschillende belevingen en meningen waar ieder zijn eigen voordeel mee kan doen.
Ik respecteer ieders mening, maar hoef het er niet mee eens te zijn.
Het uitspreken van een oordel over iemand mening is vaak ook bekrompen want het kan zelfs zijn dat twee ogenschijnlijk strijdige meningen allebij waar zijn in hun eigen context.