PDA

View Full Version : Gitaar pimpen



Rutger
12 november 2005, 14:28
Hoi,

Bij gebrek aan geld voor mijn droomgitaar dacht ik laatst: kom, ik maak m gewoon zelf! :)

Wat ik namelijk helemaal te gek vind is een f-hole en een Bigsby op een LP. Nu heb ik een oude '70-s Ibanez LP waarvan het bovenblad iets boven de body zweeft, dus kwam ik op het krankzinnige idee om hem er zelf in te zagen... want ja, een f-hole schilderen is natuurlijk niet the real thing. 8-)

M'n huisgenoot had even daarvoor zijn trompet zelf aangepakt met een fraai resultaat, dus ik dacht: dat kan ik ook! Na wat heen en weer gemail met gitaarbouwer De Gier over hoe ik dat het beste aan kon pakken en hij het me sterk afraadde, heb ik een fijn zaagje gekocht, een mooi f-hole ontwerp van internet geplukt, een setje fijltjes en een boor gepakt en ben aan de slag gegaan.

De f-hole heb ik net zolang vergroot en verkleind tot ik op de juiste grootte uitkwam. De contouren overgetrokken op een transparantje, uitgeknipt en het transparantje op de goeie plek op de LP geplakt. En toen de boor op het bovenblad gezet.
Dan krijg je zo'n gevoel alsof je op het punt staat een lief klein hertje neer te schieten...

Noot voor de kijkers: DON'T DO THIS AT HOME!

Ik heb de f-hole eerst uitgeboord en gezaagd tot ik op een paar millimeter van de werkelijke grootte afzat. En toen gaan fijlen... dagen heb ik erover gedaan tot ie perfect was. Daarna langs de verfwinkel gegaan om de juiste creme-wit uit te zoeken (body meegenomen en er eens goed voor gaan zitten met de winkelier) en een transparant-bruine lak om de body onder de f-hole te schilderen. De witte rand kostte wat geduld maar het resultaat is ernaar!

Van een andere gitaarbouwer kon ik voor een mooi prijsje een Bigsby krijgen. t Is een bigsby zoals je op bijv. de Epiphone Wildkat ziet. t Kostte nog even wat moeite om hem er goed op te krijgen, omdat het oude gat van de stopbar in eerste instantie net in de weg zat. Is uiteindelijk toch goed gekomen, je ziet natuurlijk wel iets van dat gat maar er zit een mooie gouden ring omheen. :)

De Seymour Duncan is te splitten, daarom heb ik er een 3-way toggleswitch aan gesoldeerd zodat ie nu in serie/paralel/sc is te schakelen. De toggleswitch zit tussen de volumeknoppen.

Als laatste heb ik de neck humbucker vervangen door een HB-sized P90 van GSF. Een HB in de neck vind ik altijd te donker/jazzy, en deze P90 geeft een mooie Bluesy sound, heerlijk!

Het resultaat...

Voor:
http://img475.imageshack.us/img475/9493/ibanezlp23508ek.jpg

Na:
http://img364.imageshack.us/img364/6216/picture088028rd.jpg

http://img364.imageshack.us/img364/1263/picture099021th.jpg

Erg geslaagd moet ik zeggen. :)

Btw, sommigen van jullie zullen dit gitaartje misschien herkennen als de multiplex LP die ik voor teveel geld gekocht had een half jaartje terug. Dat hij van multiplex is maakte voor mij de drempel wat lager om zelf aan de slag te gaan, op een echte LP had ik dit nooit gedaan!

Gitaartje klinkt trouwens waanzinnig, ondanks de mening van de ongelovigen onder ons! :P Ik krijg alleen maar goede reacties over het geluid, als ik dan zeg dat ie van multiplex is staan ze me met grote ogen aan te staren. 8-)

Wat nog moet gebeuren is het uitfijlen van de brugzadels omdat hij anders teveel ontstemd bij gebruik van de Bigsby. Verder moet de witte rand van de f-hole nog 1 of 2 keer gelakt. k Zit er nog aan te denken om de zwarte pooltjes van de P90 licht af te schuren zodat die ook metaalkleurig zijn. Vind ik wat meer rock n roll. :)

nielsduursma
12 november 2005, 14:38
:o M-O-O-I :o

SDMF_Lispel
12 november 2005, 14:45
8-) nice job

Jax
12 november 2005, 14:58
Hehe, toen ik je verhaal begon te lezen, dacht ik dat het alleen nog maar wilde plannen waren en je nog niks had ondernomen. Ik dacht, dit wordt niks, en stond dus op het punt je een bod te doen voor de gitaar, omdat ik het niet op mijn geweten wilde hebben dat zo'n vet gitaartje gewoon vernageld zou worden...

Toen las ik verder en zag ik dat je al de aanpassingen al het gedaan, en ik neem alles terug.... Retevet gedaan... 8-)

goeroezeboe
12 november 2005, 15:05
heel mooi gedaan,
Enigste dat ik nogal jammer vind is de ongelukkige plaatsing van de extra schakelaar en de, naar mijn mening, niet bijzonder mooie bigsby (al kan dat ook iets met de prijs te maken hebben :p )
Maar de keuze van de elementen, de zelf gemaakte f-hole en de combinatie bigsby&les paul zijn bijzonder geslaagd 8-)

Rutger
12 november 2005, 15:13
Thanx guys!

De Bigsby is inderdaad een budget overweging. :) Maar vanwege de zwarte vlakken past hij toch weer mooi bij de rest van de gitaar. Wellicht zet ik er in betere tijden alsnog een echte op. Die gouden Bigsby's kosten al gauw zo'n E230,-...

De plaats van de toggleswitsch was de beste waar ik hem kwijtkon. Anders had ik in de body moeten gaan frezen en dat ging me toch iets te ver... Hij zit trouwens iets voor de V-knoppen zodat ik er vrij goed bijkan.

goeroezeboe
12 november 2005, 15:38
Thanx guys!

De Bigsby is inderdaad een budget overweging. :) Maar vanwege de zwarte vlakken past hij toch weer mooi bij de rest van de gitaar. Wellicht zet ik er in betere tijden alsnog een echte op. Die gouden Bigsby's kosten al gauw zo'n E230,-...

Dacht het wel, mijn bigsby droom is naar onbestemde datum verschoven omwille van die toch wel pittige prijzen :p

Anders Destium
12 november 2005, 15:56
Cool gedaan :)

Heb je ook een foto naar Sander gestuurd en had hij nog commentaar of tips :wink:

BTW er is niets mis met fake F-gaten 8-)

Jax
12 november 2005, 16:54
Cool gedaan :)

Heb je ook een foto naar Sander gestuurd en had hij nog commentaar of tips :wink:

BTW er is niets mis met fake F-gaten 8-)

Vooral niet op een PGM90HAM :wink:. Zat net even op je site te kijken, en wat een beauty is dat man... 8-) Hoeveel heb je daar trouwens voor betaald, als ik vragen mag? :cool:

TS, sorry voor deze kleine onderbreking van je topic.

Rutger
12 november 2005, 17:01
Als je toch met f-holes begint kun je t beter gelijk goed doen! :P

Ja, k heb m een mail gestuurd met een link naar dit topic.
k Heb nog geen antwoord gekregen, t zal wel weekend zijn. :)

Orpheo
12 november 2005, 17:02
heel mooie lespaul verbouwing! heel veelzijdig neem ik aan, met die p90 en humbucker! echt top

Anders Destium
12 november 2005, 17:11
>Rutger
Ik heb zelf alleen maar goede ervaringen met Sander, ik neem aan dat hij er ook wel om kan lachen nu het zo mooi heeft uitgepakt :)


>Jax

Hij was iets van 1900 euro nieuw, als je er een zou willen dan is je grootste kans www.ibanezrules.com. Ik heb alleen verder nog nooit ergens eentje te koop zien staan (behalve de mijne dan een paar jaar terug).

savecracker85
12 november 2005, 17:21
wow! onwijs tof gedaan zeg! 8-)


hmmm....*kijkt naar mijn eigen ibanez les paul* :P

Ritch
12 november 2005, 17:26
Wow, een echte vintage Ibanez LP zo goed verbouwen! Echt heel mooi gedaan. Die Ib LPtjes zijn niet slecht! :)

Braindead
12 november 2005, 17:39
Haha, shit, ik dacht zo ongeveer hetzelfde als Jax....
Zo van, wat gaat die gozer nou doen met zo'n mooie ibanez.
Verneukt ie straks zijn hele gitaar omdat hijeen of ander idee in zijn kop heeft.

Maar toen zag ik het resultaat, en dat mag er zijn!
Vet hoor! In ieder geval heel origineel. Een ibanez met bigsby bestaat al wel, en met f gaten ook wel, maar zoals jij hem gemaakt hebt is wel cool!

Trouwens als hij goed klinkt, boeien dat ie van multiplex is...
Je hebt goede pickups... en een goede massieve hals. En daarbij nog een massief bovenblad,
Ik heb me eens laten vertellen dat bij een acoustische gitaar een massief bovenblad 60 % van het geluid uitmaakt.....
Als je dan bedenkt dat de zij-en achterkant bij gelamineers, misschien van de 40 % hooguit de helft aan minder goede klank heeft, dan is het volgens mij hooguit nog een 10-a 15 % klankverschil ofzo..
Bij jouw gitaar is het mischien anders omdat ik niet weet of je op de achterkant ook nog een stukl massief hout hebt zitten. Aan de zijkant in ieder geval niet....

mdb
12 november 2005, 21:57
Prachtig, zeer mooi. Ik wou dat ik zoiets kon maar ik heb geen idee hoe ik moet beginnen met modifyen, iemand tips?

robert-gitarist
12 november 2005, 22:02
Mooi gedaan enzo..
Knap stukkie werk (Y)
maar toch vind ik het ergens dood zonde :P

Orpheo
12 november 2005, 22:27
Mooi gedaan enzo..
Knap stukkie werk (Y)
maar toch vind ik het ergens dood zonde :P

als hij er nu blij mee is? en daarnaast; de gitaar had een multiplex back! alsof dat dus nu zo zonde is, ik weet t niet.... zou je t ook zonde vinden als t een stagg was? om maar iets te noemen? :)

moretel
13 november 2005, 11:38
He Rutger, mooi hoor,
wil ik wel eens op spelen, ben nu met New Wave project bezig , past die gitaar wel bij.

frekie
13 november 2005, 11:54
Leuk gedaan, ziet er mooi uit. Het blijft wel een solidbody natuurlijk, je zit nu tegen de laag hout onder het fineerlaagje aan te kijken zeg maar. Billy G. van ZZ Top schijnt zijn fabrieks GLP door zijn techs als volgt te laten verbouwen. Ze stomen de maple top eraf en gaan dan met een frees zoveel mogelijk mahonie weghalen. Vervolgens lijmen ze de top er weer op. Heb je dus een semi-hollowbody LP terwijl je er nix van ziet.
Ik zie mij dit soort grappen niet uithalen, zelfs niet met mijn RW LP van 99 euri :-D Ik houd het bij klooien met electronica, PUs enzo.

robert-gitarist
13 november 2005, 13:47
Mooi gedaan enzo..
Knap stukkie werk (Y)
maar toch vind ik het ergens dood zonde :P

als hij er nu blij mee is? en daarnaast; de gitaar had een multiplex back! alsof dat dus nu zo zonde is, ik weet t niet.... zou je t ook zonde vinden als t een stagg was? om maar iets te noemen? :)

Ik zeg niks dat hij het niet had mogen doen ofzo of dat ik het niks vind.
Ik zeg eerlijk dat ik hem onwijs vet eruit zie vinden maar ik vind het zonde omdat het een orginele Ibanez Les Paul is...ik ben zelf nogal aardig gek op die gitaren dus vind ik het ergens zonde omdat je ze niet zo gek vaak meer tegen komt.Kijk hij moet het natuurlijk zelf weten enzo.Maar zo dnek ik er over..maar toch vind ik het onwijs vet staan en het is ook zeker niet lelijk

sjaakies
13 november 2005, 14:31
Wat nog moet gebeuren is het uitfijlen van de brugzadels omdat hij anders teveel ontstemd bij gebruik van de Bigsby. Verder moet de witte rand van de f-hole nog 1 of 2 keer gelakt. k Zit er nog aan te denken om de zwarte pooltjes van de P90 licht af te schuren zodat die ook metaalkleurig zijn. Vind ik wat meer rock n roll. :)[/quote]

als je minimale onstemming wil is een roller bridge misschien wat

http://www.elderly.com/images/accessories/GEPT/ABMTRB-CHR.jpg

succes ermee

rickert
13 november 2005, 15:21
van welk nummer is die intro op je site rutgeR??? owja signe:D toevallig dat je ook in zoetermeer woont btw... volgens mij zijn er maar weinig zoetermeerse op die forum :razz:

Rutger
13 november 2005, 22:21
Bij jouw gitaar is het mischien anders omdat ik niet weet of je op de achterkant ook nog een stukl massief hout hebt zitten. Aan de zijkant in ieder geval niet....
M'n LP is volledig massief, behalve de ruimte tussen het bovenblad en de body. Op de detailfoto van de f-hole zie je de body duidelijk zitten.


Ik wou dat ik zoiets kon maar ik heb geen idee hoe ik moet beginnen met modifyen, iemand tips?
Je moet wel een beetje handig zijn en er met mensen over praten die verstand hebben van houtbewerking enzo. Verder alleen nog een dosis waanzin en je kunt aan de slag. :P


maar ik vind het zonde omdat het een orginele Ibanez Les Paul is...
Hij was voor een groot deel al niet origineel meer toen ik m kocht. Alle hardware en de pickup's waren al vervangen (door goed spul btw), had een re-fret ondergaan enz. Voor mij een goed excuus om het modifyen nog wat door te zetten. :)


als je minimale onstemming wil is een roller bridge misschien wat
Goed idee! k Probeer het eerst met uitfijlen en als dat niks wordt kan ik alsnog zo'n brug kopen.


van welk nummer is die intro op je site rutgeR???
Die band bestaat al niet meer... t Intro is een nummer van Eric Clapton. De drummer vond dat cool dus moest ik t spelen voor de website. :roll:

Thanx voor de reacties guys, leuk dat ie zo in de smaak valt! :)

telecastermaster
14 november 2005, 13:36
een setje fijltjes


:o




En toen gaan fijlen...

:o :o

rickert
14 november 2005, 22:51
*kijkt naar zijn ibanez pf200* nou voor geen goud ga ik er in hakken en doen :( als t mis gaat krijg ik m nooit meer zoals ie is. ik wil er wel, als ik ooit weer geld heb, er een piezo in laten zetten!

Rutger
23 november 2005, 00:12
Pimpgitaar in actie... :)

http://www.uplink.nu/fotogallery//13_-_Bijeenkomst-20-November-2005/024.jpg

http://www.uplink.nu/fotogallery//13_-_Bijeenkomst-20-November-2005/007.jpg

ff lekker patsen, beetje trots. :P

bram123
23 november 2005, 00:29
leuke gitaar, .. nu nog even je spelling bijfijlen.

Johannes
23 november 2005, 00:44
............................................bijsch aven




















:amp:

olaf reijnders
23 november 2005, 01:09
Die Les Paul van jou is geen multiplex. (Ibanez heeft volgens mij nooit multiplex gitaren gebouwd.) Het is mahonie met een top van of berkenhout of esdoorn. Is de hals gelijmd of geschroefd?

Rutger
23 november 2005, 16:42
Geschroefd.

Maar het zijn toch verdacht veel stukken hout die het tot 1 body maken hoor. ;)

olaf reijnders
23 november 2005, 17:05
Dat kan kloppen. Ik heb zelf een Jazz Bass kopie uit '76 en die body is gemaakt uit 4 planken die aan elkaar zijn gelijmd. Dit kan ook bij jouw gitaar het geval zijn.

<_-Tijs-_>
13 november 2006, 08:48
Damn netjes!!!
F-hole mooi afgewerkt (cker niet voor niets dagen aan gewerkt ;) )

Nice job! 8-)

Ik laat het selim (andere gitarist uit de band) ook ff zien. Hij houdt namelijk ook el van die hollow-body's. Misschien kan hij hier wat mee!

Nickname
13 november 2006, 11:08
Damn netjes!!!
F-hole mooi afgewerkt (cker niet voor niets dagen aan gewerkt ;) )

Nice job! 8-)

Ik laat het selim (andere gitarist uit de band) ook ff zien. Hij houdt namelijk ook el van die hollow-body's. Misschien kan hij hier wat mee!

Jemig man.. waarom moet je nou weer zon oude koe topic uit de sloot trekken? Is dat mode tegenwoordig want het komt wel steeds vaker voor :confused:

GunMetalBlue
13 november 2006, 14:07
De Seymour Duncan is te splitten, daarom heb ik er een 3-way toggleswitch aan gesoldeerd zodat ie nu in serie/paralel/sc is te schakelen. De toggleswitch zit tussen de volumeknoppen.


Eerst en vooral: GEWELDIG MOOI!!

Maar ik snap niet wat serie/parallel/sc inhoud.


Is sc dan gewoon de twee binnenste single coils met elkaar in serie of parallel?


thx