PDA

View Full Version : Spruce top iets dunner maken



Gitaarbouwer
12 november 2005, 13:05
Hoi,

Ik ben bezig de spruce top van mijn tweede doe-het-zelf gitaar (dreadnought) wat dunner te maken met behulp van de excenter schuurmachine met korrel 60. Hij is nu ongeveer 4mm dik en moet ongeveer 2,6mm worden. Maar zelfs met korrel 60 gaat het schuren tergend langzaam. Denk daarbij aan een half uur schuren en een resultaat van 0,1 à 0,3mm eraf.

Is dat normaal?
Zijn er andere, snellere (maar wel goede!) oplossingen?

UPDATE: NIEUWE FOTO'S OP:
http://www.xs4all.nl/~renegade/29/

vosarnout
12 november 2005, 14:07
Je zou het met een band schuurmachine kunnen proberen. Dat gaat een stuk sneller. Je moet er alleen wel heel zorgvuldig mee omgaan. Andere optie is om het met de bovenfrees te doen. Je legt op een vlak oppervlak aan weerzijde een lat, legt daar weer twee dwarslatten overheen. Daar plaats je je bovenfrees op. Op die manier kan je gelijkmatig over je hele top heen freezen. Hou dan nog wel 0,2 milimeter speling om daarna goed vlak te schuren.

Gitaarbouwer
12 november 2005, 15:11
Je zou het met een band schuurmachine kunnen proberen. Dat gaat een stuk sneller. Je moet er alleen wel heel zorgvuldig mee omgaan. Andere optie is om het met de bovenfrees te doen. Je legt op een vlak oppervlak aan weerzijde een lat, legt daar weer twee dwarslatten overheen. Daar plaats je je bovenfrees op. Op die manier kan je gelijkmatig over je hele top heen freezen. Hou dan nog wel 0,2 milimeter speling om daarna goed vlak te schuren.

Ja, als er geen andere mogelijkheid is, dan maar met de bandschuurmachine. Maar ik ben er wel een beetje huiverig voor. Ik heb de negatieve gevolgen van verkeerd gebruik van de bandschuurmachine reeds ondervonden met een ander projectje. Eén keer te vaak met je ogen knipperen en je schuurt dwars door het hout heen :)

Gezien de bolling van het blad, is genoemde opstelling met freesmachine niet haalbaar.

Thanx voor de tips!

Mattia
12 november 2005, 15:24
Nou, ik zie hier 3 opties:

1) doorgaan met excenterschuurmachine. Is alleen verrekte traag, en het is ook nog eens best moeilijk om een egale dikte aan te houden. Enne, half uur, en maar .1 mm? Dat gaat zelfs met de hand, met een schuurblok sneller. Beter schuurpapier kopen, vaker verwisselen? Met een 'finish sanding' haal ik er wel .05mm af ofzo, en dat is zo gebeurd.

2) Je vind iemand met een vlakschuurmachine/thickness sander. Een beetje grotere meubelmaker heeft wel zoiets. Betaal je een paar euro, en doet het gewoon.

3) Verreweg het beste: je schaaf aanschrepen, beetje tunen, en gewoon op dikte schaven. Voor spruce is dat echt niet super moeilijk; ik vind het bijna niet te doen om palissander of dunne strookjes mahonie uit te dunnen (harder hout, wil wel eens moeilijker dan dan een perfect kwatierse gitaartop), maar spruce, dat is zeker bewerkbaar. En het gaat ook lekker snel.

Ik zou zeer huiverig zijn voor de bandschuurmachine (zo'n handheld geval), dat gaat met echt veel, veel te hard. Verder...2.6mm? Voor een (neem ik aan) Dred-formaat gitaar? Is dit bijzonder stijf hout ofzo? Ik vind dat toch redelijk aan de zeer dunne kant (en bedenk ook dat je dan geen ruimte hebt om evt. kleine gebreken 'weg' te schuren.)

Ik lees meestal getallen tussen de 3.2mm en de 2.7mm in het midden van de top, dunner rond de zijkanten van de 'lower bout'. Mijn eigen nummer 2 (nog steeds niet af) heeft een topdikte van 2.7mm, en ik vind dat persoonlijk ietsjes te dun. Maar we zien wel hoe de gitaar uiteindelijk klinkt :-)

Gitaarbouwer
12 november 2005, 19:33
@Mattia:
m.b.t.
1) Ik heb gisteravond nieuw schuurpapier gekocht van het merk Piranha. Had eerst een onbekend merk dat bij de schuurmachine was bijgeleverd. Maar ook de Piranha was binnen een halfuur aan vervanging toe vond ik. Kost een euro per velletje. Ik zal het eens met de hand proberen, kijken of dat sneller gaat. Zo niet dan toch maar verdergaan met de excenter.

2)/3) Tja het bovendek zit al verlijmd op de body en is dus ook niet vlak meer. Kun je dan nog schaven/door de vlakschuurmachine?


Ik bouw aan de hand van een StewMac-dreadnought-tekening, waarin sprake is van een top van .100" ofwel 2,54mm (dikte overal gelijk), vandaar dat ik 2,6mm wil aanhouden. Maar het kan natuurlijk geen kwaad om eens bij 3 te beginnen. Dat levert in elk geval - zoals jij ook zegt - wat marge op mocht er iets beschadigen.

Waarom vind je 2,7 te dun?

Bedankt voor de tips :)

Mattia
12 november 2005, 23:33
Tja, nee, dan is het toch de excenter en/of handmatig schuren aan te raden. Het kan met een schaaf, doen velen ook, maar ik waag me daar nog net niet aan. Persoonlijk gebruik ik zoveel mogelijk of 3M, Mirka or Norton schuurpapier. Werkt gewoon goed. En dan vooral de 'gold' series, als die er zijn, want goedkoop schuurpapier is eigenlijk best duur.

Moet zeggen dat ik het best raar vind dat het zo traag gaat.

Enneh, die 2.7mm is dun omdat het een Bartione gitaar betreft. Bijna 29" mensuur, snaren tot .080. Dus, nouja, beetje steviger was wel leuk geweest. En m'n 'gewone' gitaar, die rond de 3mm zit in het midden, die kinkt gewoon goed, al had de boel best ietsjes dunner/losser gemogen.

Gitaarbouwer
13 november 2005, 17:22
Tja, nee, dan is het toch de excenter en/of handmatig schuren aan te raden.
Enneh, die 2.7mm is dun omdat het een Bartione gitaar betreft. Bijna 29" mensuur, snaren tot .080. Dus, nouja, beetje steviger was wel leuk geweest.

Ik zal 'ns wat duurder papier kopen. Ik heb wel wat velletjes 3M korrel 240 liggen, dat schuurt inderdaad 10x sneller en fijner dan een goedkoop velletje van 120 waar de korrels er na 2x schuren al afvliegen....
Mijn excenter schuurmachine is echter 150mm diameter, daar is weinig voor verkrijgbaar. Wel net op internet wat velletjes te koop zien staan van Metabo en Festool op http://www.kruis.nl/zoeken.asp?zoek=schuurschijf. Klinkt als goede merken....:)

Aha, een baritone heeft dus wat meer te verduren, als ik het zo mag zeggen? Kan me voorstellen dat je dan voor iets dikker gaat. Kan me ook voorstellen dat dat ook bij bijv. een 12 snarige gitaar een issue zou zijn.

Nogmaals dank.

Gitaarbouwer
13 november 2005, 17:22
Tja, nee, dan is het toch de excenter en/of handmatig schuren aan te raden.
Enneh, die 2.7mm is dun omdat het een Bartione gitaar betreft. Bijna 29" mensuur, snaren tot .080. Dus, nouja, beetje steviger was wel leuk geweest.

Ik zal 'ns wat duurder papier kopen. Ik heb wel wat velletjes 3M korrel 240 liggen, dat schuurt inderdaad 10x sneller en fijner dan een goedkoop velletje van 120 waar de korrels er na 2x schuren al afvliegen....
Mijn excenter schuurmachine is echter 150mm diameter, daar is weinig voor verkrijgbaar. Wel net op internet wat velletjes te koop zien staan van Metabo en Festool op http://www.kruis.nl/zoeken.asp?zoek=schuurschijf. Klinkt als goede merken....:)

Aha, een baritone heeft dus wat meer te verduren, als ik het zo mag zeggen? Kan me voorstellen dat je dan voor iets dikker gaat. Kan me ook voorstellen dat dat ook bij bijv. een 12 snarige gitaar een issue zou zijn.

Nogmaals dank.

Gitaarbouwer
10 december 2005, 17:06
Probleem opgelost.

'k Heb een blauwe Bosch schuurmachine gehuurd. Paar professionele schuurschijven erbij. Nou, ik moest oppassen niet dwars dóór het hout te schuren..... :-D
Kortom, die Parkside machine van mij mag de prullenbak in. Het was ooit een aankoop bij de Lidl. Niet echt een aanrader dus, zelfs indien je 'm slechts éénmaal per jaar nodig hebt zoals ik. Hij doet gewoon niet wat ie zou moeten doen (= schuren).