PDA

View Full Version : Cabinet vraagje



muse12
12 november 2005, 11:00
Heb een vraagje over de cabinet/speakerkast. Hierin zit alleen een speaker, dan maakt het toch niet zo veel uit welk merk je neemt? Bedoel, dan is een Behringer netzo goed als een Diezel toch?

Alleen de top maakt het verschil?

Han S
12 november 2005, 11:10
Nee hoor, een Celestion speaker klinkt heel anders dan een Jensen en een JBL heeft weer een totaal andere klank.

Daarbij is er dan ook weer een groot verschil in klankt tussen bijvoorbeeld een Celestion Greenback of een Celestion G12 65.

Je moet echt een speaker zoeken waarvan de klank jou aanspreekt, daarbij is de kast, het cabinet ook weer bepalend voor het totaalgeluid. Een kast van spaanplaat klinkt anders dan een van berkenhout.

Dude
12 november 2005, 11:36
dit is toch geen serieuze vraag ??

Nocki
15 november 2005, 14:43
indien het toch een serieuze vraag betreft...

de kast en de speaker maken heel veel deel uit van het geluid.
bouw, materiaal, stevigheid, dichtheid zomaar wat dingen die belangrijk zijn voor het eindresultaat.

djgitarist
17 november 2005, 09:48
Er wordt weleens gezegd dat de gitaarversterker (dus inclusief je speakers) de helft van je geluid bepaald.

Maar je moet er ook rekening mee houden dat een keten zo sterk is als de zwakste schakel:

Een dure gitaar en dure versteker met baggerspeakers (of een kabel met half-kapotte pluggen) daar haal je ook geen goed geluid uit.

Je zou in de winkel jouw versterkertop (of een vergelijkbare) eens op verschillende cabinetten moeten zetten.

Antal
17 november 2005, 12:50
Er wordt weleens gezegd dat de gitaarversterker (dus inclusief je speakers) de helft van je geluid bepaald.

Ik denk wel veel meer dan de helft eigenlijk. Een goedkope gitaar over een goede amp klinkt IMO nog altijd stukken beter dan een Goede gitaar over een goedkope versterker.

vester86
17 november 2005, 17:43
+100, ik speel met een gitaar van 150 euro op een amp van bijna 1200, en andersom zou mijn geluid echt KUT zijn (hoewel je nog wel een redelijk geluid uit een amp kunt halen als gevorderde speler)

Geronimo
17 november 2005, 17:52
+100, ik speel met een gitaar van 150 euro op een amp van bijna 1200, en andersom zou mijn geluid echt KUT zijn (hoewel je nog wel een redelijk geluid uit een amp kunt halen als gevorderde speler)

Daar vergis je je in! Ik heb ooit eens met een hele goeie ouwe Gibson over een crapass versterkertje gespeeld en dat klonk echt veel beter dan mijn Ibanez over hetzelfde ding.
Het ketting verhaal werkt twee kanten op.

Agent_Smith
17 november 2005, 18:44
+100, ik speel met een gitaar van 150 euro op een amp van bijna 1200, en andersom zou mijn geluid echt KUT zijn (hoewel je nog wel een redelijk geluid uit een amp kunt halen als gevorderde speler)

Daar vergis je je in! Ik heb ooit eens met een hele goeie ouwe Gibson over een crapass versterkertje gespeeld en dat klonk echt veel beter dan mijn Ibanez over hetzelfde ding.
Het ketting verhaal werkt twee kanten op.

+1

Het geluid wat de gitaar heeft bepaalt in de basis het totale geluid. Een gitaar die zelf (dus ook acoustisch) slecht is gaat nooit goed klinken.