PDA

View Full Version : 2x12 advies en bouw, alweer ! =)



chennie
12 november 2005, 02:32
ej!

nu het eerste kwartiel (studie) erop zit heb ik weer enig tijd voor wat hobbybobben en dus eindelijk tijd voor die 2x12 kast die al zo lang op men agenda staat. In de tussentijd heb ik wel bijna alle speakerkast topic hier gevolgd, de search gebruikt, gegoogled en rond gevraagd als een malle. Echter ik kon nog steeds niet iets speciefieks vinden, werd meestal doorverwezen of kreeg meer een "kijk zo heb ik het gedaan, maar of dat iets is voor jou dat weet ik niet" antwoord. Ik heb dus nog enkele vragen, misschien dat jullie wat antwoorden weten.

Het volgende zijn mijn specs en eisen.


De versterker is een Mesa/Boogie Recto-o-verb (mesa single rectifier met reverb, 50Watt hi-gain versterker).
De speakers: Celestion V30.
Het materiaal: Berkenmultiplex.
De maten: ongeveer een mesa 2x12 oversized recto-kast.
Closed Back
De speelstijl: voornamelijk punk/metal/hardcore. Redelijk snel en melodieus, dus een goede strakke tone, maar voor de lead iets warms en vols, redelijk wat compressie. Ook speel ik soms clean, of clean met een randje, dus zoek iets wat ook enigzins warm op clean kan. Het lukt nu allemaal wel op een 1x12 celestion black shadow, maar ik wil dus gewoon een 2x12 bijbouwen voor de fun.

Mijn probleem is dus de compromis tussen een strakke "metal" speakerkast die toch enigzins blijft leven op minder gain. Zoals je al kan opmaken ben ik niet zo bekend met de bouwparameters wat een celestion V30 met zich meebrengt.

Het volgende zijn de vragen.

- Ik wil de kast maken van 18mm planken, echter mesa gebruikt ze nog dikker. Kan iemand me vertellen of het dan nog veel uitmaakt. Wordt dit misschien te dood ? Is dit voldoende, of kan het gerust nog veel dikker (planken op elkaar plakken).
- gebruik van latjes/frame: kan iemand me vertellen of dit veel beinvloedt? Heb begrepen dat de bass beter doorkomt. omdat de kast steviger word, is dit in de zin dat ik beter wel of niet kan doen met beoogde eisen?
- de baffle: ik dacht aan 18mm, vastgeschroefd. Iemand suggesties hierover? Ik had begrepen dat dit misschien wel een heel stijve kast maakt, is het zo erg of te doen? Een geadviseerde baffle dikte en bevestigingsmethode (geklemd of geschroefd) voor v30's in oversized kasten met mijn eisen, iemand?
-Soms zie ik een dwarsbalk tussen de baffle en achterschot. Wat doet dit ?
-Soms zie ik een dwarsframe over de baffle. Wat maakt dit uit?
- Ik heb problemen om russisch BB/B berkenmultiplex te vinden. Alle houthandelaren in de regio verkopen dat niet aan particulien. Is goedkoper, gemixed berkenmultiplex van de bouwmarkt echt beduidend minder ?
- de vierkante handgrepen die je ziet in bv de marshall 1960 kasten aan de zijkanten. zorgt ervoor dat je een rechthoek uit het hout moet snijden om dat handvat te plaatsen. Wat doet dat met het geluid?

alvast bedankt, sorrie voor het zoveelste 2x12 topic.

DarknessAwaits
12 november 2005, 12:18
Hey,

ik ben van de week ook net begonnen met mijn bouwprojectje wat erg veel op die van jou lijkt. Mijn uitgangsvorm is ook een Mesa 2x12, maar ik maak 'm wel met 18mm berkenmultiplex.

Toen ik vroeg om 28mm stonden ze me een beetje vreemd aan te kijken :-), maar ik heb al wel eens een kast daarmee gemaakt. Ik heb 'm overigens nog steeds en hij klinkt best goed.

Van wat ik heb gelezen klopt het niet helemaal die 30mm waarmee mesa adverteert, ik geloof dat ze ook 2 lagen op elkaar gebruiken. Het geluid zal inderdaad wat doder worden als de planken dikker zijn.

Ik gebruik een frame van 36x36 balkjes om toch een beetje de stijfheid te verkrijgen die je al krijgt met een vingerlas. Dat viel niet binnen mijn mogelijkheden dus heb ik het maar zo opgelost.

Ik ben ook voor de 18mm baffle gegaan van MDF, zitten inmiddels al 2 mooie ronde gaten in voor de speakers. Ik ga 'm vastschroeven aan de interne constructie van balkjes zodat het geheel goed afsluit.

Een dwarsbalk tussen baffle en achterschot zorgt voor een stuggere, minder vibrerend baffle en ik stel me voor dat een dwarsframe over de baffle eenzelfde effect heeft.

Ik heb niet gezocht naar Russisch berkenplex, maar ben gewoon voor normaal berkenplex van de houthandel gegaan. En ik was nog heel goedkoop uit ook, 27 euro voor alle platen van mijn kast.

En die handgrepen zijn niet aan te raden denk ik. Je raakt dan wel aardig wat volume van de inhoud van de kast kwijt door de grote inkepingen. En bovendien moeten ze niet van plastic zijn. :razz:

Negative K3 fan
12 november 2005, 13:01
daaamn, volgens mij kan er binnenkort wel een een zelfbouw-2x12"-meeting worden georganiseerd, de hoeveelste is dit al??

AART
12 november 2005, 14:34
je kan trouwens voor b/bb berkenplex naar een aannemer die dat wel voor jou wil bestellen, word misschien iets duurder dan, maar dat gamma spul is bocht.

AART
13 november 2005, 12:11
daaamn, volgens mij kan er binnenkort wel een een zelfbouw-2x12"-meeting worden georganiseerd, de hoeveelste is dit al??

:D

chennie
14 november 2005, 22:26
alweer één jah ! Kon niet al mn antwoorden vinden in de oude topics. En ik weet gewoon, stiekem vinden jullie het wel leuk =)
Bedankt DarknessAwaits. Het wordt het volgende:

18 mm berkenmultiplex,
Latjes in de hoeken (geschroefd en gelijmd),
Deuvel/lijm verbinding,
18mm multiplex baffle, geschroefd.
Mesa oversized maten (ongeveer: 76,5x44,5x36.2)
Celestion V30 8Ohm , aansluiting voor 4, 16 & 2x8 Ohm,
Een oef-dat-klinkt-hard-en-begerens-goed-geluid (hopelijk!)

...alleen over die baffle twijfel ik nog een beetje.

chennie
17 november 2005, 13:19
nu maar hopen dat iemand nog zulke 2x12 topics leest want ik heb weer een vraag:

Ik heb genoeg hout voor twee kasten. Standaard platen komen namelijk in 122x244 cm. Een slagje kleiner wordt namelijk te klein. Ik kan dus 2x2x12 kasten bouwen, nou kan ik twee identieke bouwen, maar ook twee verschillende.

Nu is het volgende de vraag: in één kast komt zekers celestion v30 met de oversized maten. De andere kast zoek ik dus speakers die mooi bij passen, ik dacht zelf aan celestion classic lead. Iemand andere suggesties? Ten tweede, celestion classic lead of andere gesuggereerde speaker klinken die ook in een oversized cabinet, of moet dat toch wel wat compacter, met eventueel 3.4 clodes back ?

AART
17 november 2005, 20:29
ik zou twee dezelfde maken en een met 2 v30's en 1 met twee classic lead 80's.

die twee vullen elkaar lekker aan namelijk.

chennie
17 november 2005, 23:14
kan je me ook vertellen of oversized cabinet maten met closed back (dus de maten voor v30's )ook voor celestion classic lead 80 goed klinken ?