PDA

View Full Version : Bluesliefhebbers!! wat ik niet snap!!



koella
11 november 2005, 22:46
Wat ik niet snap is dat er op dit forum, en vooral in deze rubriek, zo-veel
bluesliefhebbers rondhangen en dat ze nooooit iets posten in sounds.

(Eh...bijvoorbeeld JIJ Wietse.) :)

Ik bedoel: in "sounds"krijg je de indruk (soms) dat dit een shred forum is, maar de andere rubrieken doen iets heel anders vermoeden.

Gewoon een simpel blues, rock, bluesrock ideetje opnemen en POHSTEHHH....!!!!!

P.s. akoustische fingerpicking blues is ook geweldig

Harry
11 november 2005, 22:59
die oude bluesmannen hebben al die mooie apparatuur niet. Ik zou best iets willen posten, als ouwe rocker zijnde, maar ik ken 't nie....

Helter Skelter
11 november 2005, 23:44
echte bluesmannen spelen live voor publiek in een gezellige kroeg onder het genot van een zwaar sjekkie en een borreltje, die zitten niet op een zolderkamertje noten te poepen in een PC

koella
11 november 2005, 23:50
Nee dat snap ik. Maar het zou dit forum wel leuker maken dan alleen maar te lullen over wat je de beste blues cd/gitarist vind. Of dat je ook op het gallagher tribute bent geweest. :cool: :cool:

Ik denk toch meer dat de gemiddelde bluesliefhebber ( al of niet shekkierokendborreltjesdrinker ) zich laat afschrikken door die fancy notenpoepers. Of niet dan ?!

Das Schaap
11 november 2005, 23:51
Inderdaad echte bluesmannen weten niet eens wat een pc is !
En als ze het al weten is ie weggegaan of gestorven. :-(

Maar Bouke post weleens wat dacht ik, en euhm. :???:
Koella ga zelf dan blues posten ! :evil:





Ik speel het sowieso te weinig....

koella
11 november 2005, 23:58
Ik wil best wel een bluesje posten, maar volgens mij zijn er hier mensen die dat veel beter kunnen. Ik bedoel.....iemand die IEDERE dag naar gallagher luistert of Trout, daar zou ik wel eens wat van willen horen.

En als je PC gestorven is of weggegaan trouw je toch gewoon met een nieuwe? :-D

Helter Skelter
12 november 2005, 00:06
volgens mij zijn er hier mensen die dat veel beter kunnen

daar gaat het niet om, het is juist voor beginnende gitaristen nuttig opnames te posten want (opbouwende) kritiek geven kunnen die oude bluesmannen wel en daar word je zeker niet slechter van

koella
12 november 2005, 00:17
Hoe weet ik dat iemand een "ouwe bluesman"is als ik hem nog nooit gehoord heb. Het kan wel de koning van monaco zijn die de hele dag aan de tia maria zit.

B.v. Ik zeg dat ik ook een ouwe bluesman ben. En dat is echt zo!! Zoek maar een post van me op.

DUS

Posten!!!!

wietse
12 november 2005, 06:54
(Eh...bijvoorbeeld JIJ Wietse.) :)


huh ik?
ja ik hou van blues, maar ook van metal, hardrock, gothic, n wave industrial etc.
maar m'n spelen staat echt op een laag pitje sinds ik een soort van ontsteking oid in m'n linkerarm heb (jarenlang geleden onder permanente winterhanden en nu dit)
dus ik bak er niet veel van.
daarbij ik zou niet weten hoe ik iets op de computer op moet nemen.
is voor jullie eigen gezondheid dat je mij niet hoort spelen, mijn expertise zit in het repareren en afstellen van oude gitaren, niet in het spelen.

Jax
12 november 2005, 08:13
[quote="Das Schaap"]Inderdaad echte bluesmannen weten niet eens wat een pc is !
En als ze het al weten is ie weggegaan of gestorven. :-(
[quote]

Hehe, die hou ik er even in... :)

Luca P
12 november 2005, 18:56
die oude bluesmannen hebben al die mooie apparatuur niet. Ik zou best iets willen posten, als ouwe rocker zijnde, maar ik ken 't nie....

Haha ouwe lul!

Mja, hoe moet dat nou eigenlijk....
8-)

Bouke
12 november 2005, 22:05
Yeah!! Meer blues op 't forum 8-) 8-)












huhhh??? o..... ik ook?? ehhhh...

Oké, ik ben weer begonnen met opnemen dus binnenkort meer van mijn hand in sounds (eindelijk)!!

@Koala: Op m'n bandsite staan wat 'verouderde' demo's eigen werk en wat opnamen met de band.

Groets,

Bouke

Das Schaap
12 november 2005, 23:41
Oké, ik ben weer begonnen met opnemen dus binnenkort meer van mijn hand in sounds (eindelijk)!!

Kijk dat komt dus helemaal goed met blues op het forum. 8-)

nopster
13 november 2005, 11:36
Ik luister bijna altijd naar blues of Gallagher, maar daarom kan ik het nog niet spelen. :-? Was het maar waar...
Maar ik ga mij speciaal voor jou eens inspannen om wat meer dan gepiemel te leren en iets op te nemen die de moeite is. (proberen toch)
Ik speel nu een maand of 6 op de electrische ofzo, en enkele bluesdingetjes kan ik wel, maar mijn grootste probleem is het juiste gevoel er inleggen, de juiste noten accentueren enz...
Dat maakt meestal de blues. 8-)
Bij Bouke hoor je bijv. dat hij al een hele tijd speelt, vooral als je de SRV-tour opgaat. 8-)
Tja, en Walter Trout, ik heb die vorige week voor het eerst gezien, en het zal tevens de laatste keer geweest zijn. Niet dat de man niet kan spelen, maar het raakte mij totaal niet. Er zat geen gevoel in, veel te hoog demonstratie-gehalte vd Walter... Shred-achtige toestanden binnen de blues zeg maar. Het is zelfs 1 vd eerste keren dat ik een optreden vroeger verlaten heb.

Harry
13 november 2005, 16:25
die oude bluesmannen hebben al die mooie apparatuur niet. Ik zou best iets willen posten, als ouwe rocker zijnde, maar ik ken 't nie....

Haha ouwe lul!

Mja, hoe moet dat nou eigenlijk....
8-)

lekker dat ik niet de enige ben... :wink:

koella
13 november 2005, 21:50
Yeah!! Meer blues op 't forum 8-) 8-)
huhhh??? o..... ik ook?? ehhhh...

Oké, ik ben weer begonnen met opnemen dus binnenkort meer van mijn hand in sounds (eindelijk)!!

@Koala: Op m'n bandsite staan wat 'verouderde' demo's eigen werk en wat opnamen met de band.

Groets,

Bouke

Koala ??? :( Ik neem aan dat je mij bedoeld.
Die demo's had ik al lang gehoord Bouke. En ze klinken lekker.

Kaboemba
14 november 2005, 08:47
Ik denk dat de bluesmensen niet zoveel drang hebben om zich te laten gelden. Kijk die shredkereltjes zijn over het algemeen jongebroekies die denken dat ze onzettend vernieuwend bezig zijn (en sommige zijn dat ook). Iemand die blues speelt heeft dat niet of minder en daarbij komt dat het ook al snel er cliche klinkt, althans bij mijn beperkte kunde :wink: .
Er heerst idd een beetje het gevoel dat je dus een shredder moet zijn om mee te tellen, terwijl dat vreemd is want het is het minst mooi om aan te horen.

taylor
14 november 2005, 12:18
nou er was op dit forum een gast uit arnhem weet zo zijn naam niet meer maar dat was een aardig goeie blues/rock gitarist die heeft wel eens wat live solo's gepost.

koella
15 november 2005, 12:53
Ik denk dat de bluesmensen niet zoveel drang hebben om zich te laten gelden. Kijk die shredkereltjes zijn over het algemeen jongebroekies die denken dat ze onzettend vernieuwend bezig zijn (en sommige zijn dat ook). Iemand die blues speelt heeft dat niet of minder en daarbij komt dat het ook al snel er cliche klinkt, althans bij mijn beperkte kunde :wink: .
Er heerst idd een beetje het gevoel dat je dus een shredder moet zijn om mee te tellen, terwijl dat vreemd is want het is het minst mooi om aan te horen.

Hier heb je wel een punt ja. Maar een mooie vertolking van b.v. een BBking nummer of van SRV is toch ook leuk om te laten horen?Al is het dan niet origineel ?

Helter Skelter
15 november 2005, 18:15
maar dan moet er wel gezongen worden, zo maar in het wilde weg een solootje of lickje spelen vind ik niks. Ik kom ook nooit in 'Sounds' vanwege al die oersaaie gitaarpartijen. Ok, het is hier een GITAARforum maar de combinatie goeie stem + goeie gitaar maakt het voor mij veel interessanter om te luisteren.

Bouke
15 november 2005, 20:22
maar dan moet er wel gezongen worden, zo maar in het wilde weg een solootje of lickje spelen vind ik niks. Ik kom ook nooit in 'Sounds' vanwege al die oersaaie gitaarpartijen. Ok, het is hier een GITAARforum maar de combinatie goeie stem + goeie gitaar maakt het voor mij veel interessanter om te luisteren.

Juist!!! +100000etc... Er staat veel gepiel en niet genoeg compleets en da's jammer. Ook al die bij elkaar gevogelde jams heb ik nu wel een keer gehoord. Ik vind het altijd erg gaaf als mensen complete nummers posten het liefst met zang, maar op z'n minst met een beetje structuur etc. Dan wordt het meteen interessant.

Misschien een uitdaging voor de dames en heren shredders om eens een shrednummer te maken met kop, staart, thema, bridge, whatever als het maar duidelijk een nummer is waar over is nagedacht. Ook met eigengemaakte drums enzo, zodat je ook echt iets met evt. schema's kunt doen.

Zoals gezegd, ik begin nu langzaam weer wat tijd te krijgen om verder te gaan met schrijven van nummers in. En wel in de blueshoek!

Groets,

Bouke

Bouke
15 november 2005, 20:27
Hier heb je wel een punt ja. Maar een mooie vertolking van b.v. een BBking nummer of van SRV is toch ook leuk om te laten horen?Al is het dan niet origineel ?

Koella (nu schrijf ik het wel goed :D), misschien zouden we eens een item op moeten zetten over het coveren van een liedje. Bijvoorbeeld, we nemen bestaand bluesnummer met een mp3 zodat iedereen het nummer kan luisteren. Vervolgens maakt iedereen daar zijn/haar eigen interpretatie van. Of je probeert het nummer zo goed mogelijk te coveren. Maar wel incl. zang etc. Alles zelf maken, geen loops (tenzij het iets toevoegt aan een nummer). Zoets lijkt me wel leuk. En of je dat nou in een wedstrijdvorm giet of niet. Misschien schrikt dat juist wel mensen af.

Keer doen?

Bouke

nopster
16 november 2005, 09:59
Goed idee. Maar geef me wat tijd aub, ik start op een schaal van 10 vanaf 1.5. :wink:
Het is altijd leuk om verschillende versies te horen. Kijk naar "Walking blues" en "Good morning little school girl". Zoveel versies, en telkens toch zo anders...

koella
19 november 2005, 22:29
Goed idee bouke, maar even niet voor mij. Ben op dit moment te fanatiek met flamenco bezig! :noob:

Trouwens zijn er meer versies van "goodmorning little schoolgirl"?
Ik ken alleen de versie van te years after. Vind het een te gek nummer. Wie heeft dat nog meer gespeeld dan ?

Bouke
20 november 2005, 19:14
Jonny Lang heeft er ook een leuke versie van...

Harry
20 november 2005, 23:53
en Johnny Winter

nopster
21 november 2005, 13:08
Die van Lang en Winter zijn allebei heel mooi idd, en een wat een verschil in uitvoering. :)
Die van Paul Butterfield is ook de moeite, wel met de harmonica.

update: Buddy Guy and Junior Wells op hun "alone and acoustic" album, heel goed ook.

strat58
26 november 2005, 23:14
Hoi Ik speel tegenwoordig blues, na jaren Hard Rock en Metal te hebben gespeelt speel ik nu op combotjes ipv Marshall torens. Maar ik moet zeggen dat zo'n combo ook wel bevalt :-D Ik heb 4 buizencombo's
Marshall Bluesbreaker (te zwaar staat boven) Fender Bassman (tegek)
Fender Super Reverb numb.one) en een Fender Vibroverb.
Ook qua pedalen ben ik wat rustiger geworden nu meer TS9 en Fuzz Face met Vox wah. IK ben grote fan van Hendrix,SRV en Rory Gallgher maar ook Malmsteen en Blackmore vind ik te gek. Maar voor de blues moet je iets meer met gevoel spelen en zeker niet met teveel techniek spelen dat verpest de hele boel. BB King Albert en Freddie konden dat perfect en wat denk je Albert Collins of Magic Sam geweldig gewoon, er zijn zoveel goeie blues artisten :cool: Zelf geniet ik nu veel meer van het spelen, want elke noot moet je raken en dat is een hele uitdaging. Ben nu 47 speel al 31 jaar.
Peace Strat58

Scali
27 november 2005, 00:30
Ik probeer altijd met gevoel te spelen. Techniek en snelheid probeer ik ook toe te passen op een manier die een bepaald gevoel moet overbrengen.
Ik vind het raar dat er vaak gedaan wordt alsof alleen in de blues met gevoel wordt gespeeld.
Ik speel geen blues, want ik vind het saaie simplistische muziek die leuk is voor dronken mensen van middelbare leeftijd in rokerige bars, waar ik allemaal absoluut niks mee heb. Beetje de Amerikaanse slaven-versie van de Hollandse smartlap, waar ik ook absoluut niks mee heb, om ongeveer dezelfde redenen.
Omdat ik er niks mee heb, kan ik het ook niet goed spelen. Als ik een gevoel moet overbrengen dat ik zelf niet heb, dan blijft er niet veel meer over dan een paar standaard-licks.
Maar laat het gezegd zijn dat je net zoveel gevoel in iedere muzieksoort kan leggen als in de blues, al is dat misschien een iets ander gevoel, en uit het zich op een iets andere manier ;)

wietse
27 november 2005, 02:00
Goed idee bouke, maar even niet voor mij. Ben op dit moment te fanatiek met flamenco bezig! :noob:

Trouwens zijn er meer versies van "goodmorning little schoolgirl"?
Ik ken alleen de versie van te years after. Vind het een te gek nummer. Wie heeft dat nog meer gespeeld dan ?

wie niet?

eric clapton
grateful dead
taj mahal
sonny boy williamson
muddy waters
huey lewis & the news
jeff buckley
van morrison

en er zullen nog wel veel meer zijn.

nopster
27 november 2005, 14:29
@Wietse: Wist jij die allemaal vanbuiten op te sommen? :-?

@strat58: Waarschijnlijk gaat er nu voor jou een zo goed als nieuwe wereld open, er valt zoveel nieuws te ontdekken, veel plezier ermee. :wink:

@Scali: Als dat jou omschrijving is van blues, dan heb je er idd wrs weinig voeling mee. :)

wietse
27 november 2005, 14:44
@Wietse: Wist jij die allemaal vanbuiten op te sommen? :-?



een paar en voor de rest, google is your friend :-D

Helter Skelter
27 november 2005, 15:26
Trouwens zijn er meer versies van "goodmorning little schoolgirl"?
Ik ken alleen de versie van te years after. Vind het een te gek nummer. Wie heeft dat nog meer gespeeld dan ?

wie niet?

eric clapton
grateful dead
taj mahal
sonny boy williamson
muddy waters
huey lewis & the news
jeff buckley
van morrison
Helter Skelter8-)

en er zullen nog wel veel meer zijn.[/quote][/b]

nopster
28 november 2005, 17:15
Ik dacht al, man die weet veel. :D

Idd! Helter Skelter MOET erbij staan, en ook nopster niet vergeten. :wink:

strat58
2 december 2005, 09:05
Goodmorning Little Schoolgirl


Weet je wie ook een te gekke versie heeft van dit nummer ?
Johnny Winter luister maar naar zijn Live cd Johnny Winter
and live , trouwens als je toch gaat luisteren luister dan maar
naar Caputured Live van hem Johnny op de Rock tour :)
Highwat 61 revisited super !!!!!!!!!!!!!!!!!!
Peace Strat58

nopster
2 december 2005, 11:05
Die had Harry al genoemd. :wink:
Maar zelf vind ik het ook een heel goeie versie, opzwepend en energiek gespeeld, het staat als een huis.

koella
4 december 2005, 00:00
Blues is(was) inderdaad de smartlap muziek van katoenplukkend zwart amerika.
We kunnen dan ook rustig stellen dat Muddy waters en Andre Hazes meer mensen hebben laten lachen en huilen dan de gemiddelde sweepfreak. :-D

koella
4 december 2005, 00:03
Om te shredden moet je toonladdertjes oefenen.
Om de blues te spelen heb je meer aan een bloedmooi wijf dat je net heeft afgewezen. :cool:

Roy K.
4 december 2005, 00:06
Blues is(was) inderdaad de smartlap muziek van katoenplukkend zwart amerika.
We kunnen dan ook rustig stellen dat Muddy waters en Andre Hazes meer mensen hebben laten lachen en huilen dan de gemiddelde sweepfreak. :-D

...en dat heeft voornamelijk met de teksten te maken.

De gemiddelde sweepfreak maakt (instrumentale) muziek. Wat de hardcore (gitaar-)muziekliefhebber weer in het diepste van zijn/haar ziel raakt...

Roy K.
4 december 2005, 00:07
Om te shredden moet je toonladdertjes oefenen.
Om de blues te spelen heb je meer aan een bloedmooi wijf dat je net heeft afgewezen. :cool:

Dan wil je meer zo snel en agressief mogelijk over je hals racen toch?

koella
4 december 2005, 00:09
jij waarschijnlijk wel. Anders heeft dat oefenen geen nut

Scali
4 december 2005, 00:39
Mijn punt was meer dat je ook gevoel in je muziek kunt leggen zonder dat het meteen blues moet zijn.
Dat kan ook best instrumentaal zijn, en instrumentale muziek hoeft niet altijd technisch hoogstaand te zijn met sweeps en dergelijke.
Maar waar ging het eigenlijk over? :)

koella
4 december 2005, 11:27
Ik weet het eigenlijk ook niet meer :???:

Roy K.
4 december 2005, 11:53
Bluesgitaristen ophemelen en shredders afzeiken :)

koella
4 december 2005, 12:08
Ik had precies het tegenovergestelde idee Roy :)


Ik speel geen blues, want ik vind het saaie simplistische muziek die leuk is voor dronken mensen van middelbare leeftijd in rokerige bars, waar ik allemaal absoluut niks mee heb. Beetje de Amerikaanse slaven-versie van de Hollandse smartlap, waar ik ook absoluut niks mee heb, om ongeveer dezelfde redenen.


(Sorry Scali, ik kon het niet laten :D)

frekie
13 december 2005, 17:19
Hier alvast twee stukjes, Messing with the Kid(MP3) vd Blues Brothers (gister nog op TV, blijft goed :-D ), solo vd andere gitarist. En Walking by myself(WMA), zang en solo van mij. Volgt meer binnenkort, ik heb eindelijk door hoe ik met mijn nieuwe XP PC CDtjes kan rippen. Ja het valt niet mee als ouwe bluesrocker die moderne techniek 8-)
http://members.home.nl/fmunniksma/MP3/

worst
1 januari 2006, 23:23
lekkere gitaarsound!! :-D

klink lekker 8-)