PDA

View Full Version : Tom Morello trucje..



Chroxy
11 november 2005, 21:03
Laats had ik een dvd van RATM geleend van een vriend en heb ik deze met veel plezier bekeken.

Nu zag ik dat Tom Morello vaak een trucje gebuikt dat ie met een schakelaar zijn geluid aan/uit zet... (intro's en solos..)

Heeft hij nu op zijn gitaar een aan/uit schakelaar..?
Of is het gewoon een elementen schakelaar en dat hij 1 element uit heeft staan..? Ik zou graag zowiets in een zelfbouw willen bouwen, vandaar mijn vraag..

Random_hero
11 november 2005, 21:15
Het is hetzelfde effect idd als je een element uit hebt staan, maar hij heeft een zgn 'killswitch' op zijn gitaar. Een simpele spdt swtich die het signaal botweg onderbreekt. Uitzet dus.

Bl44t44p
11 november 2005, 21:41
Killswitches zijn altijd leuk (Matthew Bellamy (Muse) maakt er ook vrij veel gebruik van - vooral live), maarja je kunt zoals gezegd vrijwel hetzelfde effect bereiken door één element dicht te draaien :) Ikzelf vind het vooral met een tuimelschakelaar (Les Paul bijv.) goed werken.

Chroxy
11 november 2005, 21:50
idd, ik probeer het vaker na te doen met mijn les paul.. maar het is toch flink eraan trekken wil je dat optijd etc doen.. dus ik denk dat ik in mijn zelfbouw een killswitch ga maken, gaat toch wat soepeler lijkt me zow, is ook in 1 keer handig voor kabels uittrekken, of is dat weer iets anders..?

Jeanken
11 november 2005, 22:53
Werkt niet voor kabels uittrekken, dan moet je het volume van je amp dichtdraaien of hem op standby zetten, gezien de kabel uit de gitaar gaat mag hij zo luid of stil of uit staan als hij wil, het is de map die daar problemen geeft..

renier
11 november 2005, 22:55
idd, ik probeer het vaker na te doen met mijn les paul.. maar het is toch flink eraan trekken wil je dat optijd etc doen.. dus ik denk dat ik in mijn zelfbouw een killswitch ga maken, gaat toch wat soepeler lijkt me zow, is ook in 1 keer handig voor kabels uittrekken, of is dat weer iets anders..?

het gaat echt niet makelijker met een killswitch hoor. wanneer je op een les paul achtige een volume pot dichtdraait, op het andere element speelt en vervolgens naar de middenstand switched, werkt dat exact hetzelfde.

en punt 2 werkt natuurlijk niet... je amp ploft, niet je gitaar..

Bluesbreaker
11 november 2005, 22:59
Hij wil toch een pedaaltje maken, als je daarmee het signaal killt kun je wel degelijk de kabel uit je gitaar trekken, begrijpend lezen????

Rewind
11 november 2005, 23:43
Waar maak je uit op dat hij een pedaal gaat maken? Volgens mij heeft hij het over z'n zelfbouwgitaar namelijk. Maar met een kill-pedaal kan je inderdaad wel die plop voorkomen.

Punt
12 november 2005, 01:17
Ik gebruik een 1@3 pedaal waarbij 1 naar een silent tuner gaat.
Kun je het zelfde mee, maar dan met je voet.

Jeanken
12 november 2005, 11:30
Hij wil toch een pedaaltje maken, als je daarmee het signaal killt kun je wel degelijk de kabel uit je gitaar trekken, begrijpend lezen????

Hmm, even de startpost bekijken:

Heeft hij nu op zijn gitaar een aan/uit schakelaar..?
Of is het gewoon een elementen schakelaar en dat hij 1 element uit heeft staan..? Ik zou graag zowiets in een zelfbouw willen bouwen, vandaar mijn vraag..

Persoonlijk vind ik het beter om toch een aparte killswitch te gebruiken, dan kan je nog steeds beide elementen en alledrie de posities van je gitaar gebruiken, plus je kan hem wat meer opzij zetten, bv achter je verste toonpot, want die elementschakelaar durf ik wel eens per ongeluk raken tijdens het spelen, zelden, maar één keer is genoeg..

Punt
12 november 2005, 11:39
Wat is het voordeel van een switch op je gitaar als het met een voetswitch ook kan?

Jeanken
12 november 2005, 12:29
Mja, misschien is een footswitch soms handiger, maar dat is weer een pedaaltje bij, kost je ook meer, en de topicstarter vraagt toch vrij precies naar iets op zijn gitaar lijkt me.
Ik zou het handig vinden most het in een andere pedaal bijzitten bv, maar om er een aparte van te maken, ieder zijn mening..

Chroxy
12 november 2005, 13:25
Om verwarring te voorkomen: ik bedoel inderdaad een switch op mijn zelfbouw gitaar en geen pedaaltje.

Ik vroeg me dus af hoe Tom Morello dat 'trucje' deed. Een pedaal is geen optie, lijkt me zo onhandig om die erg snel aan/uit te trappen zoals Morello dat met zijn switch doet. Hij is dan ook bedoeld voor dat trucje en niet dat ik geen plop krijg (ik zei dat omdat ik dacht dat dat een bijkomend extratje was, maar k vergiste me idd... :oops: )

Hoogstwaarschijnlijk ga ik nu op een strat een killswitch inbouwen. Het gaat inderdad met de les paul nu ook wel maar onder optredens sla ik nog wel eens per ongeluk tegen de switch aan, nu geen probleme maar als ik 1 element uitdraai ben ik in 1 keer helmeaal stil.. dat moeten we niet hebben..

waar is zo'n schema eigenlijk te vinden..? Gewoon op de Seymour Duncan site..?

Punt
12 november 2005, 13:44
Mja, misschien is een footswitch soms handiger, maar dat is weer een pedaaltje bij, kost je ook meer, en de topicstarter vraagt toch vrij precies naar iets op zijn gitaar lijkt me.
Ik zou het handig vinden most het in een andere pedaal bijzitten bv, maar om er een aparte van te maken, ieder zijn mening..

Ik gooi het pedaal idee er maar in omdat wellicht iemand er iets aan heeft. Algemeen belang dus.

Bij mij werkt het prima, met een Lehla 1@3, meteen stil en ik heb er ook een tuner aan hangen dus ik kan meteen stil stemmen.
Aan te bevelen op ieder pedalboard.

Je kan ook de Peterson Strobostomp nemen, die kan ook silent tunen of het signaal doorgeven. Kost wel een paar centen.

Nadeel is inderdaad dat je naar de voetswitch moet lopen :)

Maar ik ga niet boren in mijn LP :)

Rewind
12 november 2005, 16:58
maar ben je wel snel genoeg met je voet om een (blokgolf achtige) tremolo effect te krijgen met een footswitch?
Het is natuurlijk ook altijd een idee om een effectpedaal te kopen die het kan, zoals de pulsar van EH. maar dan kan je lastiger bepalen hoe snel/langzaam etc.