PDA

View Full Version : hals stroef



timbo
11 november 2005, 15:31
de hals is stroef hoe komt dit en hoe kan ik het weer glad krijgen (squier stratocaster)

Dick Wolkendeck
11 november 2005, 15:34
Al geprobeerd om te poetsen met guitar polish?

ieme
11 november 2005, 15:40
gewoon de lak er af schuren, heb ik gister met mn 82er strat ook gedaan! had ik 20 jaar geleden moeten doen! wat een vooruitgang!

Pierz
11 november 2005, 15:43
Ik heb zelf een gelakte hals lichtjes geschuurd om hem wat soepeler te laten spelen. Niet de lak er helemaal af, maar alleen de glans er af. Als hij weer stroef wordt neem ik hem af met een licht vochtig microvezel doekje.

Wat voor hals heb jij?

bert k
11 november 2005, 15:59
Idd beetje schuren werkt geweldig. Schuurpapiet 800, of staalwol, of een groen schuursponsje.

ieme
11 november 2005, 16:00
Idd beetje schuren werkt geweldig. Schuurpapiet 800, of staalwol, of een groen schuursponsje.

moet die jongen t hele weekend bezig zijn ofzo??????

Dick Wolkendeck
11 november 2005, 16:02
Idd beetje schuren werkt geweldig. Schuurpapiet 800, of staalwol, of een groen schuursponsje.

moet die jongen t hele weekend bezig zijn ofzo??????

Hee ieme, let op je bloeddruk :wink:

Beetje schuren duurt toch maar 10 minuten?

Pierz
11 november 2005, 16:14
Idd beetje schuren werkt geweldig. Schuurpapiet 800, of staalwol, of een groen schuursponsje.

moet die jongen t hele weekend bezig zijn ofzo??????

De lak hoeft er niet af, gewoon een beetje opschuren is genoeg. Dan trekt het zweet van je handen ook niet in het hout.

Moet wel zeggen dat ik het ook al veeeeeeeel eerder had moeten doen :wink:

timbo
11 november 2005, 16:22
ok bedankt

Gitaro
11 november 2005, 16:45
Hmm.. nu het over opschuren gaat. Ik heb een explorer en de nek is dus zwart net als de body. Daaroverheen zit ook lak (ik neem maar aan dat het lak is, ik heb geen verstand van dat verfgedoe). Kan je die ook opschuren zonder dat je meteen je kleur verliest?

Pierz
11 november 2005, 16:51
Als je niet als een bezetene gaat schuren gaat alleen de glans er af.

bert k
11 november 2005, 19:48
Over de zwarte lak zit een laag blanke lak. Je moet maar heel licht schuren, de blanke laklaag blijft er grotendeels opzitten.

Luca P
11 november 2005, 20:37
Zal wel nitro lak zijn.
Op mijn Gibson ES295 zit dat ook.
Voelt na een tijdje wat plakkerig aan.
Maar opschuren....??
No way!

Gitaro
11 november 2005, 21:08
Zal wel nitro lak zijn.
Op mijn Gibson ES295 zit dat ook.
Voelt na een tijdje wat plakkerig aan.
Maar opschuren....??
No way!

Hehe, ik denk dat ik hem ook maar zo laat :). het heeft wel wat. Het lijkt me overigens wel leuk om op de klusgitaar te doen!

Noid
11 november 2005, 21:12
Je kunt ook wat polijstpasta gebruiken om na het schuren de glans weer terug te brengen. Zelf had ik een LP cloon, met een stroeve hals. Met korrel 1000 schuurpapier die nek nat glad geschuurd. Niet door de lak heengeschuurd, maar het bovenste laagje geschuurd totdat het overal dof was. Daarna heb ik chroompolish (had ik toevallig staan) genomen. Daarmee de hals weer gepolijst totdat het weer strak blonk. Wat een verschil was dat zeg: toen had ik ineens een verdomd lekker glad halsje.

Raytheman
11 november 2005, 23:38
Dat 'stroeve' gevoel komt niet door zweterige handen hoor..hoe vaak hoor je niet dat iemand juist iets uit zn handen laat glijden omdat hij/zij zweterige handen had? Het komt door de warmte van je handen die de lak zacht maakt.
Vooral met nitro kan je er last van hebben maar ook met dikkere lagen moderne lak heb je het. Met échte vintage gitaren heb je er veel minder last van omdat daar de lak echt door en door verhard is.
Een oplossing is inderdaad de lak eraf halen maar je hals kan er dan wel behoorlijk smerig uit gaan zien..