PDA

View Full Version : spelen op vreemde gitaar



Lord Abortion
11 november 2005, 13:31
Ik heb gisteren even gespeeld op een goedkope strat-kopie van iemand, en het was net alsof ik niet meer kon spelen. Simpele dingetjes gaan wel, maar solo's gingen compleet niet, ik voelde me net weer een beginner.

Nu was de gitaar wel niet goed afgesteld. De brugzadeltjes stonden op een perfect rechte lijn, en de actie was enorm hoog, aan de 21ste fret hing de snaar ongeveer een centimeter boven het fretboard (en bij mijn gitaren is dat max. 3mm). Nuja, de hals was ook behoorlijk lomp en traag, en dat voelde echt kut aan.

Is dat echt normaal dat de gitaar zoveel invloed heeft op je spelen? Ik wist wel dat het een pak uitmaakte, maar dat het je echt zo zwaar kan beperken?

olaf reijnders
11 november 2005, 13:40
Als het zo'n eiersnijder is wat jij zegt, kan ik het mij goed voorstellen.

Gitaro
11 november 2005, 13:42
Zeker. Ik wou een keer patsen op een feedbackgitaar die net zo goed afgesteld was als de fiets van een junkie. Laten we zeggen dat het niet echt goed ging... :lol:

Ibanez RuleZ
11 november 2005, 13:57
sowieso ben je altijd gewend aan de feel, de spacing en het fretboard van je eigen gitaar en dan kan je een nog zo goed afgestelde gitaar in je handen krijgen, maar dan lukt het alsnog niet.

heb ik ook altijd met mn nieuwe gitaren, is ff wennen en in t geval van mn strat gaat dat nog wel ff duren ;). nix abnormaals aan

Harrald

Berik
11 november 2005, 13:59
Ja echt wel, ik heb een echt gare gitaar. En gisteren heb ik dus me nieuwe binnen gekregen. Daar gaat allees zoveel makkelijker op.

Dus het ligt echt ook aan de gitaar, omdat je gewend bent op een goede kwaliteit gitaar te spelen waar alles makkelijker mee gaat, en als je dan dus ineens op zo'n gaar ding speeld :lol:

Pierz
11 november 2005, 15:49
Als het zo'n eiersnijder is wat jij zegt, kan ik het mij goed voorstellen.

Hehe geweldig! :lol:

bert k
11 november 2005, 15:58
Als we praten over een goed afgestelde gitaar, beetje goeie kwaliteit, dan maakt het me niet zo veel uit. Ik voel het verschil wel natuurlijk, maar dat is normaal. Gewoon ff wennen en huppekee, spelen.

Jax
11 november 2005, 16:21
Als je goed speelt op een dure gitaar, zal het kutter klinken op een goedkope gitaar. Maar als je goed speelt op een kutgitaar, zal je nog beter klinken op een dure gitaar....


Damn, hoe bedenk ik deze troep echt...

Tupelo
11 november 2005, 18:56
Mijn telecaster, jumbo frets, 010 snaren & behoorlijke actie.
Mijn Resonator, 011 snaren, lage actie.
Mijn Archtop, 011 snaren behoorlijke actie.

Tijdje geleden een Gibson the Paul in mijn bezit, afgesteld met lage actie, kon er een stuk minder mee, miste gewoon de weerstand. :)

Trocar
11 november 2005, 23:25
Zelf moet ik wennen als ik van m'n 22 frets naar 'n 24 frets ga, dan zit ik er met pinchharmonics altijd naast!

vulvasonic
12 november 2005, 00:29
Iedere gitaar speelt anders, dat is het mooiste van het hebben van meerdere gitaren. In die zin hoef ik niet te wennen aan een heel andere feel.
Wat ik WEL vervelend vind is de standaard afstelling vanuit de fabriek en in de winkels. De meeste van die krengen zijn met .009 setjes besnaard en dat voelt voor mij als kauwgom. Het blijft dan toch lastig om uit te maken hoe zo'n plank in de grote mannenwereld aanvoelt en hoe het ding eigenlijk KAN klinken.

Gibson gebruikt tegenwoordig regelmatig .010 setjes. Is al iets beter. Maar door de kortere mensuur voelt het nog steeds als kauwgom.

Geen wonder dat tegenwoordig bijna iedereen als een klein meisje staat te spelen! :razz:

frekie
12 november 2005, 11:26
Klopt van die 009 snaartjes. Ook vaak slecht/niet afgestelde gitaren in winkels. Of slechte exemplaren met S vormige nekken enzo. Zo vraag je er toch om om weggevaagd te worden door internet retailers.
Maar goed back on topic. "Vroegah " :-D speelde ik op 1 gitaar een Les Paul en dat was alles voor mij. No way dat ik op een andere gitaar kon spelen.
Ik heb inmiddels zoveel in mijn handen gehad, en nog steeds (te) veel gitaren, dat ik vrij makkelijk kan switchen als de gitaar een beetje redelijk is. Wel is het zo dat bijv. een Ibanez S540 met zijn super brede en platte nek wel echt een overgang is vanaf een andere gitaar, moet ik echt weer aan wennen.

Michael AE
12 november 2005, 13:33
Ik heb er niet zo vaak problemen mee, maar ik heb dan ook zelf veel gitaren. Vaak is het gewoon een kwestie van wennen, ook al is het een Stagg.

glacius
12 november 2005, 16:53
Iedere gitaar speelt anders, dat is het mooiste van het hebben van meerdere gitaren. In die zin hoef ik niet te wennen aan een heel andere feel.
Wat ik WEL vervelend vind is de standaard afstelling vanuit de fabriek en in de winkels. De meeste van die krengen zijn met .009 setjes besnaard en dat voelt voor mij als kauwgom. Het blijft dan toch lastig om uit te maken hoe zo'n plank in de grote mannenwereld aanvoelt en hoe het ding eigenlijk KAN klinken.

Gibson gebruikt tegenwoordig regelmatig .010 setjes. Is al iets beter. Maar door de kortere mensuur voelt het nog steeds als kauwgom.

Geen wonder dat tegenwoordig bijna iedereen als een klein meisje staat te spelen! :razz:

ik kan gewoon niet meer met 009 spelen ! elastiekjes ...

ik gebruik altijd 010 013 017 030 042 052 (heavy bottom)
heerlijk setje, kan hier prima mee uit de voeten, normale 010 set voelen de ''dikke'' snaren nog steeds slap aan vandaar de heavy bottom

FruscianteFan
12 november 2005, 18:34
ik vind zelf heavy bottom/light top niet bepaald uitgebalanceerd. Ik speel liever gewoon op .011 of .012.

Sliver
13 november 2005, 00:38
gitaar maakt zeker verschil. Ben zelf begonnen op een Squier, maar toen ik eenmaal wat kon spelen begonnen sommige dingen me eraan te irriteren, het spelen van bepaalde loopjes ging gewoon niet soepel (zelfs na eindeloos oefenen....de doorzetter wint he, nou daarop dus niet). Heb zelfs een tijdje plezier verloren in het hele gitaarspelen.
Totdat ik weer een begon te oefenen en toen maar een mooie opvolger heb gekocht (Jaguar) waar dezelfde loopjes en meer wel lekker gaan. Dit betekent niet dat je alles af kunt schuiven op je gear, maar verschil maakt het zeker.

Scali
13 november 2005, 01:10
Ik denk dat je bij de meeste goedkope gitaren met de juiste afstelling een heel eind komt. Natuurlijk zal de fabrieksafstelling waardeloos zijn, daar heb je immers niet voor betaald, maar als de frets een beetje goed erop zijn gemaakt, en de hals gewoon goed recht is, dan kun je gewoon de actie laag zetten en gaan met die hap.
Lijkt mij dat de meeste Strats, en vooral Squiers, prima afstelbaar moeten zijn. Meestal zijn de body en hals een directe kopie van Fender, dus als je een Fender body en hals fijn vindt, moet dat bij een kopie ook het geval zijn. Verder zitten er op een Strat meer dan genoeg afstelmogelijkheden om de zaak een beetje speelbaar te maken.

Maar inderdaad, als de afstelling niet goed is, lukt ineens bijna niets meer. Sowieso is het altijd een beetje wennen, ook al als je op je eigen gitaar een andere snaardikte gaat gebruiken bv, of een andere stemming. Het vertrouwde gevoel is dan even weg.

Bins
13 november 2005, 10:20
ik kan gewoon niet meer met 009 spelen ! elastiekjes ...

ik gebruik altijd 010 013 017 030 042 052 (heavy bottom)
heerlijk setje, kan hier prima mee uit de voeten, normale 010 set voelen de ''dikke'' snaren nog steeds slap aan vandaar de heavy bottom

Ik heb sinds kort de "Hybrid Slinkies" ontdekt. Ik speelde eerst met die Zakk Wylde Boomers, maar die waren me toch iets te dik aan de bovenkant. Toen op EB 011 overgestapt, heerlijke snaren, maar moeilijk benden. Hybrid Slinkies hebben boven bijna net zo dik als bij een 011 set maar de onderste 3 lopen sterk af. De hoge e is 009. Ik hoef nu veel minder hard te werken op de hoge snaren, best relaxt. Alleen nog even kijken of ze gestemd willen blijven en niet om de haverklap breken.

On-topic: Alleen op van die flinterdunne shredder necks kan ik echt heel weinig. Voor de rest maakt het me niet zoveel uit. Ik probeer ook nooit meteen allemaal impressive shit (ha :P) te spelen maar eerst even de gitaar te leren kennen.

AART
13 november 2005, 11:21
ik kan gewoon niet meer met 009 spelen ! elastiekjes ...

ik gebruik altijd 010 013 017 030 042 052 (heavy bottom)
heerlijk setje, kan hier prima mee uit de voeten, normale 010 set voelen de ''dikke'' snaren nog steeds slap aan vandaar de heavy bottom

Ik heb sinds kort de "Hybrid Slinkies" ontdekt. Ik speelde eerst met die Zakk Wylde Boomers, maar die waren me toch iets te dik aan de bovenkant. Toen op EB 011 overgestapt, heerlijke snaren, maar moeilijk benden. Hybrid Slinkies hebben boven bijna net zo dik als bij een 011 set maar de onderste 3 lopen sterk af. De hoge e is 009. Ik hoef nu veel minder hard te werken op de hoge snaren, best relaxt. Alleen nog even kijken of ze gestemd willen blijven en niet om de haverklap breken.

On-topic: Alleen op van die flinterdunne shredder necks kan ik echt heel weinig. Voor de rest maakt het me niet zoveel uit. Ik probeer ook nooit meteen allemaal impressive shit (ha :P) te spelen maar eerst even de gitaar te leren kennen.

He, ik gebruik die Hybrid slinky's ook al een tijdje, echt ideaal gewoon.