PDA

View Full Version : reverbunit met kuren



Lucluc
11 november 2005, 13:24
M'n 'Ampman' 6G15 maakt ineens veel bijgeluid. Je hoort continue de veren kletteren, alsof je steeds tegen de bak aanschopt. Ik heb de twee pre-amp buisjes al vervangen, maar daar ligt het niet aan. Wat nu? Ik zou het liefst zelf eens leren hoe ik dat ding kan onderzoeken. Ik weet alleen niet hoe ik het circuit moet ontladen en heb alleen maar een simpele multimeter. Heeft iemand een goede tip van bijvoorbeeld een website?

nicoverduin
11 november 2005, 18:19
Klinkt als of er iets knettert aan de input kant van de veer. Dus zou het mogelijk de 6K6 of 6V6 kunnen zijn die defect raakt. Je kan de kant bepalen door het signaal dat naar de reverb gaat los te koppelen. Is het gekletter weg dan zit het dus voor de veer en niet daarna.

Het leren omgaan met dit spul is het internet afspeuren, veel lezen, veel proberen en veel ervaringen uitwisselen op bijv. dit forum of "werkbank".

Met een multimeter is de kans klein dat je het vind. Hier heb je een scope nodig. Of gewoon doorgaan met buizen wisselen...zoeken naar een breuk enz.

Of een monteur zoeken.
Nico

Mischa den Haring
12 november 2005, 03:22
Weet je zeker dat het aan de input-kant van de unit zit? Heel toevallig gisteren namelijk een soort gelijk probleem gehad met m'n oude Fender reverb unit. De stoute schoenen aangetrokken en de galmtank open gemaakt want bij mij leek het probleem daar te zitten: de galm sprong af en toe aan en dan weer uit met veel geknetter. Bleek er een los contactje te zitten bij een van de tulpinputs en dat een van de miniveertjes aan de binnenkant losgesprongen was (die gelukkig onderin de unit lag). Opnieuw gesoldeerd en de veertjes goed vastgezet (wel een gepriegel trouwens). Nu weer galmen als de neten en de tank is weer superstabiel.

Geen idee of het bij jou hetzelfde euvel is, klinkt toch net iets anders lijkt me maar wie weet heb je iets aan deze info.

nicoverduin
12 november 2005, 07:09
Niet bij stilgestaan. Da's een goeie :-D :-D :-D :-D

Dirtypool
12 november 2005, 13:11
Ik geef je 50 € voor dat defecte ding :-D

Dirtypool
12 november 2005, 13:12
Heeft meneer Ampman zelf geen idee trouwens?

Lucluc
12 november 2005, 18:49
Je kan de kant bepalen door het signaal dat naar de reverb gaat los te koppelen. Is het gekletter weg dan zit het dus voor de veer en niet daarna.

Als ik de 'mix' dichtdraai, dan hoor ik ook geen geknetter meer. Maar ik ga het toch even proberen aan de hand van jouw tips. Bedankt.

PeeVee
13 november 2005, 11:50
Nou het zit in het weer denk ik want ik had gisteren ook dat soort problemen met m'n 6G15 clone. Als ik ploinkerig aan m'n lage snaren trok dan kreeg ik er nog een paar tikken gratis bij. Ik verdenk ook de insturingc.q. de NOS RCA 6K6 die misschien toch niet helemaal fris meer is of toch een rottig preamp buisje dat staat te knetteren (maar dat had JL al uitgesloten)

Mr.Jay
13 november 2005, 18:48
Nou het zit in het weer denk ik want ik had gisteren ook dat soort problemen met m'n 6G15 clone.

Ik heb nooit troubles met mijn eigenbouw reverb :-D :-D

JaY

nicoverduin
13 november 2005, 18:53
'k ook nie :-D :-D :-D :-D

Al
13 november 2005, 20:46
ook ik niet

Al

Lucluc
13 november 2005, 20:51
Nou het zit in het weer denk ik want ik had gisteren ook dat soort problemen met m'n 6G15 clone. Als ik ploinkerig aan m'n lage snaren trok dan kreeg ik er nog een paar tikken gratis bij. Ik verdenk ook de insturingc.q. de NOS RCA 6K6 die misschien toch niet helemaal fris meer is of toch een rottig preamp buisje dat staat te knetteren (maar dat had JL al uitgesloten)

Het is al een tijdje aan de gang en het wordt steeds erger. Ik ben ook niet zo netjes op m'n spullen.... Dat ding stuitert af en toe de hele auto door en ik wil er ook nog wel eens 'voor de gein' tegenaan trappen tijdens het spelen. :D

Ik kan er denk ik het beste een 6V6 inzetten om eens te proberen. Ik hoef dan toch niets te veranderen aan bias ofzo?

nicoverduin
13 november 2005, 21:11
laat hem nou gewoon effe nakijken.

PeeVee
14 november 2005, 15:30
'kooknie (meer) :-D

Alleen is de NOS RCA 6K6, nagelnieuw uit het doosje, niet fris :-(
Klootbuizen ook altijd! :razz:

PeeVee
14 november 2005, 15:33
Ik hoef dan toch niets te veranderen aan bias ofzo?
Nee dat doet is zelf wel voor je ;-) (echt)
Gewoon plug 'n' play

nicoverduin
14 november 2005, 15:42
Ik hoef dan toch niets te veranderen aan bias ofzo?
Nee dat doet is zelf wel voor je ;-) (echt)
Gewoon plug 'n' playOf plug en pray? :-D :-D :-D

Lucluc
14 november 2005, 15:44
Zou ik er dan ook een 6L6 in kunnen stoppen? Die heb ik hier nog wel liggen, anders moet ik m'n huis verlaten en dat doe ik niet graag. :D

PeeVee
14 november 2005, 20:08
Of plug en pray?
Er draait geen Microsoft of SAP op die Reverb Unit toch? ;-)

JL, je kunt best even een ander 6V6-je proberen. Een 6L6 zou ik niet doen, heeft meer versterking en trekt meer gloeistroom. Zal in de praktijk wel houden maar toch beter even een gezonde 6V6 proberen. Is er haast bij? Ik heb nog wel wat voor je (maar erg druk deze week). PM anders maar even.

Lucluc
14 november 2005, 20:43
Er iz uiteraard geen haast mee. Ik vind spelen zonder reverb echter wel een beetje zaai. Woendag de 23e heb ik weer een optreden. :cool: