PDA

View Full Version : H-S-H door bedrading



JvD.
11 november 2005, 11:02
Dit is wat ik wil.
http://62.195.73.87/pickup%20switching..JPG
Ik ben een metal-aar, maar voor clean vind ik single coils het mooiste wat er is.

Ik gebruik me brug(tonezone) voor riffen
Ik gebruik mid nooit(vandaar dat ik zo wil schakelen)
Ik gebruik neck(IBZ AH-2) voor soleren.

Mijn eerste vraag, kan ik zo schakelen met me AH-2: er zit een aarde, een witte en een rode draad aan.

En hoe soldeer ik me AH-2 dan? En wat doe ik met de draden die ik los soldeer van het midden, die uit me'n tonezone komen?

alvast bedankt!

Enterprice
11 november 2005, 12:05
Dus je wilt eigenlijk alleen het Mid element single coil maken?
Dan zou je het als volgt kunnen doen.
Wanneer je dat mid element bekijkt zul je (al dan niet onder het tape) twee draden zien die aan elkaar gesoldeerd zijn.
Wanneer je dat punt met een draadje naar aarde verbind wordt het mid element vanzelf een single coil omdat een van de spoelen van het mid element dan wordt uitgeschakeld.
De overige bedrading kun je gewoon zo laten zitten dus daar hoef je verder niets aan te doen.
Wel voorzichtig werken want die draadjes zijn erg teer.

JvD.
11 november 2005, 12:13
Dus je wilt eigenlijk alleen het Mid element single coil maken?
Dan zou je het als volgt kunnen doen.
Wanneer je dat mid element bekijkt zul je (al dan niet onder het tape) twee draden zien die aan elkaar gesoldeerd zijn.
Wanneer je dat punt met een draadje naar aarde verbind wordt het mid element vanzelf een single coil omdat een van de spoelen van het mid element dan wordt uitgeschakeld.
De overige bedrading kun je gewoon zo laten zitten dus daar hoef je verder niets aan te doen.
Wel voorzichtig werken want die draadjes zijn erg teer.

em.. bedankt, maar ik dacht dat me plaatje wel duidelijk was, ik heb geen mid element.
ik wil me neck element single schakelen, als de switch op midden stand staat.

Enterprice
11 november 2005, 15:08
Je zou dan hetgeen ik voorgesteld heb op de neck element kunnen toepassen.
Wanneer je dat draadje via een schakelaartje zou laten lopen dan kun je het element ook weer terug schakelen naar Humbucking stand.
(Er bestaan Potmeters met een ingebouwde schakelaar)
Met andere woorden, je ontkomt denk ik niet aan aan het gebruik van een extra schakelaartje.

JvD.
11 november 2005, 15:12
maar de 3way switch verbind tog gewoon 2 draden met elkaar, en je kunt selecteren welke twee, het is me niet helemaal duidelijk waarom ik een extra schakelaar nodig heb[die ook niets anders doet dan dratjes verbinden]

ik heb ook het gevoel dat het element neit te splitten is, want je hebt tog meer dan 3 draatjes nodig ?

bert k
11 november 2005, 16:15
Ik denk wel dat het kan. Ten eerste kan je prima splitten met drie draadjes. Hum is aarde en rood aangesloten. Als je de witte draad ook aan aarde verbindt is hij gesplit.

Jouw schakeling kan wel, maar je moet de juiste schakelaar weten te vinden. Met een standaard Les Paul schakelaar gaat het niet.
Ik heb ff gezocht en wat zou kunnen is een schakelaar die ik bij Vox Humana zag. Een dubbele Strat 5-standen schakelaar. Je zou dan zelfs meer standen kunnen maken, ook een middenstand.
Maar je moet in ieder geval naar een dubbel uitgevoerde schakelaar zoeken.

JvD.
11 november 2005, 16:34
dat is duidelijke taal, ik heb eigenlijk gewoon zo'n heavy duity switch[uit pedaaltje] nodig alleen dan als schakelaar, als ik het goed begrijp ?

Enterprice
11 november 2005, 17:47
Er zullen inderdaad nog wel meer manieren zijn om jouw doel te bereiken.
Maar zoals ik het voorstel is echt makkelijk hoor, verbind de zwarte en de witte draad naar aarde en je element is single coil.
Je kan er een schakelaar tussen zetten maar je kan die witte+zwarte draad ook direct op de ground solderen, dan heb je dus geen extra schakelaar nodig.

JvD.
11 november 2005, 17:52
maar gast, dan heb ik um tog niet meer als humbucker.. dan heb ik tog:
S - H

ik wil dit:

neck
H - H

mid
S - H

Brug
H - H

Enterprice
11 november 2005, 19:19
Ik wil alleen aangeven hoe ik het op mijn gitaar met twee humbuckers gedaan heb maar dan met dat schakelaartje naar ground waar ik het over had, dus ik heb nu:
Tockle switch naar onder:bridge humbucker
Tockle switch middenstand:neck + bridge humbucker
Tockle switch naar boven: neck humbucker

Nu druk ik het schakelaartje (gewoon een aan/uit geval ) in waar ik het over had en krijg:
Tockle switch naar onder: bridge humbucker
Tockle switch middenstand:neck single coil + bridge humbucker
Tockle switch naar boven:neck single coil

Meer wil ik er niet over zeggen.

bert k
11 november 2005, 19:51
dat is duidelijke taal, ik heb eigenlijk gewoon zo'n heavy duity switch[uit pedaaltje] nodig alleen dan als schakelaar, als ik het goed begrijp ?
Nee, daar dacht ik ook eerst aan, maar dat zijn tweestanden schakelaars, en je moet echt driestanden hebben.