PDA

View Full Version : Gitaar en onderhoud



Cloud Strife
24 september 2002, 17:27
Ik zou graag wille wete hoe jullie om gaan met jullie gitaar(en) dus in de trant van hoevaak make jullie em schoon enzo of whatever

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: cloud strife op 2002-09-24 22:24 ]</font>

Cloud Strife
24 september 2002, 17:28
owja en als je een epi hebt hoef je niet te reagere :smile:




*GEINTJE:p*

BLOK182
24 september 2002, 17:30
1x in de 2-3 maanden nieuwe snaren, en dan tegelijkertijd ff de nek heel goed schoonmaken, en poetsen zowat elke week.
p.s. ja ik heb een epi ja

Cloud Strife
24 september 2002, 17:32
Op 2002-09-24 17:30, schreef BLOK182:
1x in de 2-3 maanden nieuwe snaren, en dan tegelijkertijd ff de nek heel goed schoonmaken, en poetsen zowat elke week.
p.s. ja ik heb een epi ja

met welk middeltje maak je je nek schoon?

Gretsch6120
24 september 2002, 17:50
Ik gebruik altijd gewoon bijenwas om mijn gehele gitaar schoon te maken. Even in laten trekken en dan opwrijven. werkt ook voor de nek uitstekend

Ibanez
24 september 2002, 18:00
Ik gebruik ghs fast fret voor het schoonmaken van fretten + snaren en gibson guitar polish voor de body en daar word het mooi van!!

Ic3gl0vE
24 september 2002, 18:01
ik poets af en toe de body als ik dat nodig vind, met dunlop formula 65.
snaren vervangen doe ik ook als ik dat nodig vindt... een keer per maand ofzo, en dan maak ik ook de hals schoon met formula 65

Dionyios
24 september 2002, 18:55
Op 2002-09-24 17:27, schreef Cloud Strife:
Ik zou graag wille wete hoe jullie om gaan met jullie gitaar(en) dus in de trant van hoevaak make jullie em schoon enzo refretting elementen of whatever


Nou, refretten doe ik ongeveer om de 3 tot 4 weken. Elementen houden het bij mij echt niet langer uit dan 5 tot 7 weken, dan moeten er echt nieuwe op hoor!

Tja dat heb je met de hardware van een gitaar he, die houden het niet zolang uit...

( :razz: :grin: )

Fenisi
24 september 2002, 19:34
vooral van die epiphone crap jah.. :razz:.. ik zag da je er 1 had.. haha.. (heb er zelf ook 1 hoor maar gibson elemente hoef je nie vaak te vervagen :razz:)

Casey
24 september 2002, 19:35
Ik refret om de 4 weken met Zwaluw (special wood fretjes).
Gaaf gezicht ook al die rooie kopjes naar een kant :razz:

Fenisi
24 september 2002, 19:39
Even een andere vraag iemand wel eens rode hardware gezien is dat gewoon te krijgen?

Cloud Strife
24 september 2002, 20:42
hey dudes ga niet bijdehand doen, epi lijers :grin:

Fenisi
24 september 2002, 20:46
:grin:

pimmetje
24 september 2002, 22:13
Ik denk dat ik gemiddeld iedere 2 à 3 weken nieuwe snaren op de gitaar zet. Kan soms ook iets langer tussen zitten. 't Ligt er een beetje aan hoeveel ik op die gitaar heb gespeeld.

De hals maak ik iedere 3 maanden of zo goed schoon en dan vertroetel ik 'm meteen goed met blokfluit-olie.

Verder standaard poets-onderhoud bestaat gewoon uit regelmatig (vaak direct na spelen) ff een droge doek over de achterkant van de hals, de snaren halen en evt vlug over de body halen.

Herfretten, nieuwe elementen is niet echt onderhoud waar je vaak mee te maken hebt. Als je 't gevoel hebt dat er veel geluid verloren gaat, kan je kijken naar nieuwe elementen (wel ook ff naar je kabels, effecten en versterker kijken :grin: ).

sash
24 september 2002, 22:21
Eens per half jaar olie ik m'n fretboards en de gelakte hals van m'n gibson maak ik wel eens schoon met een theedoek.

Als ik m'n snaren vervang veeg ik handmatig het ergste vuil weg en that's it.

Sj03rd
24 september 2002, 22:44
Ik maak me gitaar nooit schoon maar ik koop om de drie weken een nieuwe.... gheghe

Fenisi
24 september 2002, 22:47
hij hebt een musicman

Cloud Strife
24 september 2002, 22:47
zeker epi's die gaan zo snel kapoet :razz:

Cloud Strife
24 september 2002, 22:48
dat beweert ie ja :wink:

Fenisi
24 september 2002, 22:49
hahaha..

Cloud Strife
24 september 2002, 22:50
hmmm vaag hoor ik snap je niet helemaal :grin:

Fenisi
24 september 2002, 22:52
mij nie.. omda ik ook een epi heb? ik heb hem net twee week en hijs heel fijn.. eerste gitaar van mij.. maar zitten ook gibson elementen in dat scheelt een stuk.. heb zelfs een epiphone versterkertje trouwens.. die was lekker goedkoop en hoef alleen beetje te oefene.. :grin: daarom..

Cloud Strife
24 september 2002, 22:54
geef mij die gibson elementen en smash die epi :grin:

Fenisi
24 september 2002, 22:59
ghehehe.. :grin:

Casey
24 september 2002, 23:38
Echte Gibson elementen of designed by Gibson die tegenwoordig standaard op Epi's zitten ?
Die meuren big time :grin:

Neals
25 september 2002, 08:37
Zelf hou ik em altijd schoon met een stofdoekje.

ik smeer er nooit polish of cleaners op.
reden: Het hout van de gitaar moet gewoon droog wezen, hoe droger de gitaar is, hoe beter hij klinkt.

StoneCourt
25 september 2002, 09:54
Ik vervang mijn snaren een paar keer per jaar. Dan neem ik ook de nek van mijn gitaren onder handen. Eerst alle snaren eraf (oppassen als je een floating trem hebt), dan met een plectrum alle rotzooi van het hout schrapen. Daarna de hoekjes tussen de frets en het hout uitborstelen met een oude tandenborstel. Vervolgens Dunlop fingerboard cleaner and prep (Dunlop 01) erop. Even laten intrekken en dan een doekje erover. Daarna Dunlop Deep conditioner oil erop. Ook laten intrekken.

Het kost wel even wat tijd, maar je hals ziet er daarna weer op en top uit. Tussentijds af en toe je snaren bewerken met Dunlop Ultraglide string conditioner helpt ook (nee, ik werk niet bij Dunlop)

Ik heb heel veel gehad aan de volgende pagina:

http://www.ibanezrules.com/tech/grunge_1.htm

moretel
25 september 2002, 10:38
Gemiddeld 1/ week.
Poetsen met droge doek en fast fret. Maak gelijk het fretboard goed schoon.
Bij veel transpireren doe ik het vrijwel direct erna, je gitaar blijft toch een soort kindje.

Fenisi
25 september 2002, 10:52
gibson dirty fingers dude

AutoStatic
25 september 2002, 11:18
Hetzelfde als Neals en Sash, gewoon met een doekie schoonmaken, af en toe wel je fretboard schoonmaken ja. Ik doe er elke week nieuwe snaren op, maar dat is omdat we nu veel optreden.

Swan
25 september 2002, 11:35
in ieder geval vaker dan Cloud Strife... met zn witte aanslag op zn frets :grin:

k poets em in ieder geval na bandoefenen en als ie erg vuil is...fretboard bij snaren vervangen met n Dunlop schoonmaaksetje, werkt goed

Cloud Strife
25 september 2002, 12:03
witte aanslag waar hebbie et over? teveel gezopen ??? :razz:

Eko
25 september 2002, 19:15
De witte aanslag komt op je frets als je een tijd niet speelt,
Schoonmaken doe ik elke keer na het spelen met een droge doek. Er zit er een in iedere koffer.
Bij het wisselen van de snaren ( ongeveer 1 x per week) dan wordt alles schoongemaakt.
Body en hals met Martin&amp;Co cleaner omdat m`n naam er op staat.
Fretboards schoonmaken en daarna olien.
Voor het olien gebruik in olie die ook voor violen gebruikt wordt. ( Griffbetoel).

Swan
25 september 2002, 19:32
1 keer per week?????damn