PDA

View Full Version : Optische vibrato of een Cap-vibrato, welke is beter?



chocorookie
10 november 2005, 21:01
Hallo Luitjes,

ik ben eens een brownface met een Blackface aan het vergelijken en ik vroeg me af welke vibrato beter tot z'n recht komt. Zit nu in een twijfel voor een projectje tussen een brown 6Gxx versterker of een AB763-er.

qua sound is de blackface iets liever(dunner), dan de brown, dat haal ik er wel uit maar de vib bestaat bij de brown uit een tijdsafhankelijke C-laad/ontlaad proces en bij de black een fotodiode.

Ervaringen?

Choc

nicoverduin
11 november 2005, 18:32
Hallo Luitjes,

ik ben eens een brownface met een Blackface aan het vergelijken en ik vroeg me af welke vibrato beter tot z'n recht komt. Zit nu in een twijfel voor een projectje tussen een brown 6Gxx versterker of een AB763-er.

qua sound is de blackface iets liever(dunner), dan de brown, dat haal ik er wel uit maar de vib bestaat bij de brown uit een tijdsafhankelijke C-laad/ontlaad proces en bij de black een fotodiode.

Ervaringen?

Choc
Nou niet helemaal....beide schakelingen hebben een laad/ontlaad schakeling op basis van enkele caps. De 6Gxx schakeling moduleert de BIAS instelling (dus een sinus boven op de negatieve BIAS), terwijl de latere blackface schakelingen het volume aan- en afknijpen doormiddel van een neonlampje dat aan en uitknippert en een LDR (licht gevoelige weerstand). Het aan/afzwel effect wordt bereikt door de traagheid van de LDR.

Jay heeft al eens opgemerkt dat de BIAS tremolo mooier klinkt bij laag (clean) volume en voor geen meter bij hoog volume. Ik gebruik zelf alleen maar de BIAS tremolo. Maar ik gebruik mijn versterkers alleen maar op laag volume. Vandaar.

chocorookie
11 november 2005, 22:09
Ha toppie, al iets wijzer Nico.

Ik begrijp hieruit dat de Neg. bias bewerkt wordt bij de 6Gxx(superponeren) en bij de AB763 het signaal wordt afgeknepen.

Alleen, als ik verder denk, zal de vibrato v/d brown veranderen naar gelang je hem biased..................? koud/heet? Het extra rimpeltje op de neg bais zal dan toch ook mee komen? of zit ik fout

MMMMMM, schematisch maakt het qua de blackfaces niet veel uit lees ik in mijn ampbijbel, twin, super, vib, allemaal hetzelfde, de presence vervangen door vibrato t.o.v. aarde middels een buis op het bais circuit.
En als ik het goed begrijp gebruikt men hiervoor het pre-amp signaal welke hier geinjecteerd wordt.
Lullig dat 1 weerstand het verschil maakt of je de vibrato input pakt of het normal kanaal :).
OK Nico we zijn verder., tnx voor je voorzet!

Na de 18 watter (weet je nog) zit de Vibroverb al redelijk in de pen
/ hoofd, alleen, je snapt 't al, een black of een brownface.
Ik wil eens een brown horen met vibrato en ga eens een rondje vragen,zoeken naar een soundfragment/ live-geluid

Groetjes Choc

nicoverduin
11 november 2005, 22:39
Je zou Jay, PeeVee of Al kunnen benaderen op vintage. Die kunnen je mogelijk verder helpen.
Nico

nicoverduin
11 november 2005, 22:41
En dat extra rimpeltje moet je niet onderschatten. Dat is een fors rimpeltje :-D :-D Het is dan ook verstandig om de bias iets kouder af te stellen. Anders heb je kans dat de bias positief wordt en dan gaat de versterker motorboaten.

PeeVee
25 november 2005, 16:05
Ik vind bias vary tremolo wél mooi op hoog volume maar is dan geen echt tremolo effect meer maar "dik/vet"-"dun/clean" effect... Heeeel tof met een externe verb unit d'rvoor.

Lucluc
25 november 2005, 21:42
Is het niet zo dat brownfaces twee soorten 'vibrato' kennen? Een Vibrolux of Tremolux hebben een bias vary, maar een Pro of Concert hebben toch een ander (ingewikkeld) systeem?

Een blackface Princeton Reverb heeft volgens mij ook een bias vary systeem.

PeeVee
27 november 2005, 19:10
Klopt helemaal, volgens mij ging het hier om de "bias vary" en "optocoupler" varianten. Ik heb hier een Pro staan uit 1960 en die heeft wat Fender noemde een "harmonic vibrato", het is nog steeds een ordinaire tremolo maar dan dubbel met scheidingsfilter en wordt dan uit fase met elkaar gemengd gloof ik, echt iets voor Nico om dat hier eens helder uit te leggen, hij heeft immers de "Revibe" kit nog onaangeraakt thuis liggen en het wordt hoog tijd dat ie daar eens aan begint hihi ;-)

nicoverduin
27 november 2005, 19:17
Klopt helemaal, volgens mij ging het hier om de "bias vary" en "optocoupler" varianten. Ik heb hier een Pro staan uit 1960 en die heeft wat Fender noemde een "harmonic vibrato", het is nog steeds een ordinaire tremolo maar dan dubbel met scheidingsfilter en wordt dan uit fase met elkaar gemengd gloof ik, echt iets voor Nico om dat hier eens helder uit te leggen, hij heeft immers de "Revibe" kit nog onaangeraakt thuis liggen en het wordt hoog tijd dat ie daar eens aan begint hihi ;-)
Wederom weer niets van tercht gekomen.....moest schuur opruimen...rotzooi opruimen van de kastenbouw van de afgelopen tijd...boekhouding doen....paar bestellingen afmaken...sociaal wenselijk gedrag vertonen en ....&^%$#$%^%$#$ weer niet aan die revibe kunnen beginnen :-D :-D :-D :-D :-D :-D