PDA

View Full Version : Epiphone, richwood, stagg?!??!



mdb
10 november 2005, 20:42
Hoi,

Ben net nieuw op forum en zal maar meteen wat vragen, want zelf heb ik er weinig ervaring mee.

Ik wil een nieuwe gitaar, ik speel al zo'n 3 jaar en heb nu een yamaha pacifica.
Mijn oog is gevallen op de gibson les paul soort van gitaren alleen schrok ik toen ik het prijskaartje zag. Toen heb ik wel veel gehoord van andere merken gitaren die deze namaken alleen weet ik hier totaal niks van af en of het slim is. Zijn die gitaren wel beter dan een pacifica?
Waarom is de een beter dan de ander, en is het het wel waard om een nieuwe te kopen?

(p.s. heb al gekeken onder: "Gitaren onder 250 euro" maar daar werd ik niet veel wijzer van :dontgeti: )

Dank :D,

mdb.

scholier
10 november 2005, 20:47
hmm, ik denk dat je zeker niet voor stagg moet gaan, die zijn zeker kut. Ikzelf heb een richwood bas, en die speelt lekker, maar ik denk zelf dat je beter voor een epiphone, of een 2e hand gibson les paul studio zou gaan, schijnen goede dingen te zijn.

episua
10 november 2005, 20:48
Welkom op het forum.
Wat is je budget?
Stagg zou kan ik je afraden en ik denk vele andere forummers hier ook.
Richwood is natuurlijk erg goed voor dat geld, let op de humbuckers (pickups) zijn gewoon beduidend minder mooi van klank dan die van een Gibson, of zelfs een Epiphone.
Epiphone, zijn meningen over verdeeld maar als je een nieuwe epiphone koopt zit je eigenlijk altijd wel goed. Je krijgt natuurlijk niet een exacte kopie van een gibson, de houtsoorten, precisie en hardware is anders. Epiphone's zijn wel goed.

Hoop dat je er wat aan hebt.

mdb
10 november 2005, 20:52
Ja thanks.

Stagg wordt het dan in ieder geval niet.

Budget heb ik eigenlijk ook niet want tjah, sinterklaas komt er aan en daarmee wil ik een nieuwe vragen. Maar iets duurder kan wel, dan betaal ik zelf nog wat mee (heb namelijk nog een erfenis van ~200 euri liggen).

Bedankt voor de snelle replies !

PS In welke prijsklasse moet ik denken als ik een nieuwe epi wil kopen?

Bl44t44p
10 november 2005, 21:03
PS In welke prijsklasse moet ik denken als ik een nieuwe epi wil kopen?

Voor bijvoorbeeld een Epiphone Les Paul Standard zo'n 450-500 euro. Dan heb je een prima gitaar (zoek anders eens, er is al veel over Epiphone geschreven). Uiteraard zijn er ook de goedkopere Epiphones (zoals Specials of de SG's) en de duurdere (Customs/Elite) :)

hansmans
10 november 2005, 21:18
wat zitten er voor verschillen tussen de sg en LP special
behalve dat de LP een leuker model heeft dan :)

robert-gitarist
10 november 2005, 22:17
PS In welke prijsklasse moet ik denken als ik een nieuwe epi wil kopen?

Voor bijvoorbeeld een Epiphone Les Paul Standard zo'n 450-500 euro. Dan heb je een prima gitaar (zoek anders eens, er is al veel over Epiphone geschreven). Uiteraard zijn er ook de goedkopere Epiphones (zoals Specials of de SG's) en de duurdere (Customs/Elite) :)

Die specials is je echt sterk af teraden...
Hoor van veel mensen dat ze kut zijn plus ik heb er zelf op gespeelt en ben er zeker niet te spreken over :o dan liever nog een Stagg vrees ik.
Kijk anders na een 2de handse LP van Epiphone..een standaart of een studio..bijde erg goed en hebben ook echt de mooie LP vorm.Kosten 2de hand al van iets 300 tot ongeveer 350..en er over hen natuurlijk...bespaart wel weer aantal $$

Succes ;)

p.s. weet niet waar je vandaan komt, maar in Enschede hebben ze LTD gitaren,dit zijn ook hele goeie en fijne gitaren en die hebben ook een Les paul achtig model genaamd Eclips(EC) en spelen en klinken onwijs..zeker als je van de wat zwaadere stijlen houd ;)

Squier4ever
10 november 2005, 22:21
als je niet al teveel budget he kan ik je ook Jack & Danny erg aanraden.
Is een huismerk van de musicstore. Voor 133 heb je er een met geschroefde hals, heb je nog geld over voor een seymour duncan in de brug, want de pups vinnik wat minder.

Maarverder zit er een briljante sound in.
btw voor 222 heb je er een met gelijmde hals als je dat liever hebt.

mdb
11 november 2005, 13:04
Heh, ik vind het allebei een beetje riskant. 2e hands kan vaak slecht zijn (toch ?) en zoveel weet ik nu ook niet van gitaren af, ik bespeel ze alleen :razz:

Budget maak ik mij niet zo druk om, meer om de kwaliteit en of het de moeite waard is.

BassAgent
11 november 2005, 13:09
Hm, 2dehands kan prima zijn, als je maar oplet wat je koopt. Dat is in een winkel precies hetzelfde. Als je iets duurders koopt, let dan op de staat (eigenlijk altijd wel).

De Epiphone Les Paul Standards zijn trouwens erg lekker.

frekie
13 november 2005, 12:02
Neem een ervaren gitarist mee naar de winkel en kies uit een liefst grote voorraad gewoon de beste uit qua hals, fretwerk en akoestische en elektrische klank. Niet letten op kleur/uitvoering of zelfs afwerking, dat is cosmetisch en doet niets af aan bespeelbaarheid en geluid. Als je een GOEDE RW uitzoekt doet die nix onder voor een Epi voor veel minder geld. Wel een setje nieuwe elementen incalculeren, moet ook bij Epi.
(Nu ga ik dekking zoeken :-D )

Herman
13 november 2005, 12:11
Over de Epiphone Special Model II

deze heb ik getest in muziek-productiv en is zeer cker wel een fijne gitaar...en ook betaalbaar...(200 nogwat dacht ik) maar ik speel ook op n Pacifica en vond deze toch fijner spelen...maar ik weet dus niet wat voor 1 jij hebt natuurlijk...maar t gaat omt idee :D

mdb
13 november 2005, 12:28
Neem een ervaren gitarist mee naar de winkel en kies uit een liefst grote voorraad gewoon de beste uit qua hals, fretwerk en akoestische en elektrische klank. Niet letten op kleur/uitvoering of zelfs afwerking, dat is cosmetisch en doet niets af aan bespeelbaarheid en geluid. Als je een GOEDE RW uitzoekt doet die nix onder voor een Epi voor veel minder geld. Wel een setje nieuwe elementen incalculeren, moet ook bij Epi.
(Nu ga ik dekking zoeken :-D )

Jah nou dat kan ik al niet want ik woon in een kut dorp waar er geen gitaristen zijn. En ik heb geen idee wat elementen zijn en hoe ik deze moet installeren. BTW kleur doet heel veel voor mij, ik wil toch wel een mooie gitaar hebben...

Kijk deze vind ik wel mooi, hebben ze bij mijn gitaarwinkel in de buurt te koop, 225 euro Richwood Les Paul http://www.hansvanbree.nl/product_details.php?id=740

Franc
13 november 2005, 12:35
Kijk deze vind ik wel mooi, hebben ze bij mijn gitaarwinkel in de buurt te koop, 225 euro Richwood Les Paul http://www.hansvanbree.nl/product_details.php?id=740

:o Die is wel erg mooi! Ga hem bespelen zou ik zeggen.
Het is wat aan de hoge kant voor een Richwood, maar deze ziet er wel heel erg lekker uit :???:

mdb
13 november 2005, 12:42
Tjah, maar ik hoor telkens weer waar ik ook post dat een epiphone de beste (?) is. Ik weet echt niet waar ik op moet letten bij het kopen van een gitaar behalve dan dat ie lekker speelt en een beetje mooi uit ziet (vind ik wel belangrijk) heb geen idee van elementen en dat soort dingen. Kan iemand mij misschien op weg helpen envertellen of epiphone echt zo veel beter is en of het de 250 euro waard is?

M O P
15 november 2005, 17:02
Als je budget een Epiphone toestaat, zou ik daarvoor gaan.. De nieuwe Epiphone LP's die zijn kwa geluid en vorm, afwerking e.d. gewoon goed als je kijkt naar de prijs/kwaliteits verhouding. Ik heb er in ieder geval met heel veel plezier op gespeeld. Met de andere merken heb ik niet zoveel ervaring, behalve dat mijn eerste gitaar een Stagg Telecaster was, heb m nogsteeds staan. :razz: Op zich vind ik dat niet een hele slechte gitaar, maar als je daarna naar een Epiphone bent gegaan, wil je die Stagg niet meer aanraken.

mdb
15 november 2005, 18:20
Nou, ik had gister dus gitaarles en had met mijn gitaarleraar een beetje gepraat en hij vond ook dat richwood en staggs over het algemeen (slecht / ) minder zijn dan epiphone. Ik de volgende dag naar de "muziekwinkel" in mijn dorp. Daar hadden ze alleen gibsons en richwoods staan dus ik vraag hebben jullie ook Epiphone les pauls ? Die meneer zei van nee alleen begon me een richwood aan te raden en dat ie bijna hetzelfde was. Natuurlijk geloof ik dat niet zo 1 ,2 ,3 want tjah, die verkoper moet die gitaar verkopen. Waarschijnlijk ga ik een keer naar feedback ofzo en daar een xtje kijken, of evt. in Eindhoven. Bedankt allemaal iig !

mdb
16 november 2005, 09:10
oh jah, en die gast zei dat als ik toch zo'n epiphone zou gaan kopen het beste een standard kon kopen. wat is het verschil van deze met studio? ze zijn wel nogal wat prijziger :-? ...

maartenbuskoop
27 november 2005, 17:52
he daar..

ik heb laast met het zelde probleem gezeten maar ik heb een uitstekende keus gemaakt.. ik was dus ook helemaal weg van een les paul maar ook geen centen voor een gibson.. ik ben dus op zoek gegaan naar een epiphone.. ik heb via marktplaats en speurders gezocht en vond tot mijn grote verbazing een nieuwe epiphone les paul standaard uitgevoerd in het zwart met een wit biesje voor .... 380 euro .... ik die kant op gereden en hem meteen meegenomen... ik vroeg dus aan die kerel hoe die dat voor die prijs kon regelen.. hij had ze dus ver in duitsland gehaald en dat scheelt enorm op de nieuw prijs... dus mocht je er een ritje voor over hebben zou ik als ik jou was eens in duitsland gaan zoeken... scheelt echt...

ik ben trouwens geweldig blij met m'n epiphone.. speelt lekker soepel en een heerlijk geluid...

succes met zoeken...

gegroet maarten

maartenbuskoop
27 november 2005, 17:52
he daar..

ik heb laast met het zelde probleem gezeten maar ik heb een uitstekende keus gemaakt.. ik was dus ook helemaal weg van een les paul maar ook geen centen voor een gibson.. ik ben dus op zoek gegaan naar een epiphone.. ik heb via marktplaats en speurders gezocht en vond tot mijn grote verbazing een nieuwe epiphone les paul standaard uitgevoerd in het zwart met een wit biesje voor .... 380 euro .... ik die kant op gereden en hem meteen meegenomen... ik vroeg dus aan die kerel hoe die dat voor die prijs kon regelen.. hij had ze dus ver in duitsland gehaald en dat scheelt enorm op de nieuw prijs... dus mocht je er een ritje voor over hebben zou ik als ik jou was eens in duitsland gaan zoeken... scheelt echt...

ik ben trouwens geweldig blij met m'n epiphone.. speelt lekker soepel en een heerlijk geluid...

succes met zoeken...

gegroet maarten

Neals
27 november 2005, 19:48
Epiphone LP is een cool gitaartje.

Ervaring leert wel dat als je eenmaal op duurdere gitaren speelt. je de stap terug steeds moeilijker gaat vinden.

Ik heb nu een Fender Tele, en ik merk echt een gigantisch verschil in kwaliteit (geluid) met mijn Ibanez SZ welke ik ook zeker niet slecht vind.
Met deze 2 gitaren, met redelijk verschillende eigenschappen, en een zoektocht naar iets er tussen in ben ik al redelijk tevreden over mijn gitaar-arsenaal.

Dees
27 november 2005, 21:46
Ik heb zelf een Epiphone LP standard in SUnburst. Heel mooi gitaartje, en speelt heel vlot vind ik. Enkel vind ik de elementen iets minder. Clean klinken ze echt goed voor hun geld, maar in lead vind ik ze ferm minder. Nuja, das mijn smaak. Ik heb onlangs een Dimarzio setje elementen besteld, en dat zal best wel vet klinken :-D

Dees
27 november 2005, 21:48
Ik heb zelf een Epiphone LP standard in SUnburst. Heel mooi gitaartje, en speelt heel vlot vind ik. Enkel vind ik de elementen iets minder. Clean klinken ze echt goed voor hun geld, maar in lead vind ik ze ferm minder. Nuja, das mijn smaak. Ik heb onlangs een Dimarzio setje elementen besteld, en dat zal best wel vet klinken :-D

grayfink
27 november 2005, 22:27
Lig je nog in dekking Frekie? Niet nodig, maarrrrr....
Ik kan je als mede-Richwood/GFS bezitter vertellen dat er met de Pup's van mijn nieuwe Epihone LP Standard niets, maar dan ook helemaal niets mis mee is. Misschien heb jij ervaring met wat oudere Epi's?
Ik kan hem de topicstarter dan ook van harte aanbevelen. Wel is het zo dat de Richwood waarschijnlijk ongeveer even goed is voor minder geld.
Met een tweedehands Epi heb je geen afschrijving over het algemeen. Een nieuwe RW schrijft 50€ af als je hem uit de doos haalt en een nieuwe Epi 100€. Ook dingen om rekening mee te houden.
Zelf zit ik een beetje te gassen op dit apparaat:

http://www.musik-produktiv.de/shop2/shop04.asp/sid/!18121995/artnr/100008046

Geen LP natuurlijk, maar wel mooi en veelzijdig (Piezo brug)
Misschien ook een overweging.

glacius
30 november 2005, 22:08
die richwood les paultjes zijn prima instap gitaartjes voor als je van het les paul model houd .. hebben soms wat onstabiele halsjes kijk daar dus voor uit..

ik heb vandaag een tokai love rock opgehaald..

die koop je al vanaf 600 euro als je goed zoekt, mega goeie les paul alleen staat er geen gibson op maar verder is het een super imitatie

heb hem vergeleken met een gibson les paul standard rootbeer
gibson les paul custom '68er en een gibson les paul standard honeyburst..

maar de tokai is niet te onderscheiden van de real deal te onderscheiden