PDA

View Full Version : Beginnen met SHREDDEN



°plectrum°
10 november 2005, 20:34
Hey,

Ik vroeg me af hoe je eigenlijk begint met shredden, ik heb er helemaal geen ervaring mee en ik zou graag wel wat shred dingen leren voor in solos te gebruiken enzo...

TMKXL
10 november 2005, 20:50
Koop John Petrucci's Rock Discipline, en een metronome.

JER00N
10 november 2005, 22:17
http://www.guitarshredshow.com/ :-D

JER00N
10 november 2005, 22:18
http://www.guitarshredshow.com/ :-D

JER00N
10 november 2005, 22:21
http://www.guitarshredshow.com/ :-D

koella
11 november 2005, 00:05
Er is ook een video van Malmsteen.

En koop een strakke leren broek waarin je kunt zien of je links- of rechtsdragend bent. :-D :-D

Gitaro
11 november 2005, 00:21
Koop John Petrucci's Rock Discipline, en een metronome.

Die vond ik echt helemaal niet behulpzaam.

Maar ik heb dan ook geen discipline. Dood aan john petrucci. Het is zijn schuld dat ik geen discipline heb. Ik vraag me soms ook af hoe ik moet beginnen! En dan ga ik riffen en komt het er weer niet van. Allemaal zijn schuld

°plectrum°
11 november 2005, 08:19
kan je het niet leren zonder een boek te kopen?

Scali
11 november 2005, 11:17
Ik denk het wel.
Snel spelen is niet moeilijk, het is gewoon veel oefenen, en er komt inderdaad discipline bij kijken. Hoever kun jij jezelf pushen om nog sneller en nog zuiverder te spelen?
Als je een beetje logisch nadenkt over hoe je speelt, dan kom je waarschijnlijk vanzelf tot een goede techniek om snel te spelen. Zoals bv: gitaarhals omhoog richten zodat je hand er goed onder kan, waardoor je je niet hoeft te forceren om een bereik van 5 frets te halen op 1 snaar (pols onder de hals, duim erachter).
Toonladders opdelen in reeksen van 3 noten per snaar.
Snaren die je niet speelt, dempen met linker en rechterhand, zodat ze ook geen bijgeluiden geven.
Zowel upstrokes als downstrokes gebruiken.
Etc.
Het ligt redelijk voor de hand allemaal, als je erover nadenkt, lijkt me.

SBloke
11 november 2005, 14:00
maar heel belangrijk... wil je het althans GOED leren....

Koop een metronoom... en wil niet teveel in één keer. ECHT snel wordt je met honderden uren oefenen (duizenden?) telkens weer een paar tellen sneller... dus niet dat metronoom (die metronoom?) instellen op 160 tikken per minuut en proberen bij te houden. Dan wordt het slordig.


Om nog maar even een stukje uit dat geweldige boek "De Gitaar" te citeren:

"Steve Vai is een goed voorbeeld voor elke beginnende gitarist. Zijn briljante techniek is het gevolg van een grote zelfdicipline en tien uur oefenen per dag. Hij beveelt aan om altijd met een metronoom te oefenen en de metronoom pas sneller te zetten als u de oefening GOED onder de knie hebt. Door de metronoom om de zoveel tijd iets sneller te zetten zegt Vai, "heb je al gauw een scheurende gitaar" Zonder deze aanpak wordt eht spel van menig gitarist al snel onsamenhangend."

..en met goed bedoelen ze dus compleet foutloos, perfect strak, zonder bijgeluiden. met gevoel EN met je ogen dicht :wink:

Scali
11 november 2005, 14:02
Geen idee eigenlijk... ik heb zelf nooit een metronoom gebruikt.

°plectrum°
11 november 2005, 23:03
ok bedankt maar ik weet ook niet WAT ik moet spelen ik weet er eerlijk gezegt helemaal geen kloot vanaf.

koella
11 november 2005, 23:31
OK, Ik lees hier weer wat waardevolle informatie dankzij o.a. Scali en sbloke.
Sommige dingen weet je al natuurlijk, maar het is verfrissend dat er nog eens op gewezen wordt door mensen die weten waar ze mee bezig zijn.

Jammer dat jij er zelf niets van opsteekt "plectrum" :cry:

SBloke
11 november 2005, 23:57
wat WEET je al over shredden....

Heb je een bepaald voorbeeld? "Ik wil raag Steve Vai na kunnen spelen" of "Die Kerry King kan er wat van" ofzo?

Zoek tabs/lessen/videomateriaal... (lang leven kazaa, emule, bearshare en al die andere downloadprogjes) en begin ermee.... IN het extreme geval kun je gewoon de tabs nemen van één bepaalde shred en die dan zelf gaan spelen, met een metronoom.. en LANGZAAM.... en dan snelheid opbouwen.


Shredden is eignelijk niks anders dan met een moordend tempo door toonladders heen jassen... Dus... dat is toonladders.. en SNEL... Moet lukken toch? :wink:

Gitaro
12 november 2005, 00:09
Om je op weg te helpen, zou ik als eerste eens chromatics spelen met de metronoom erbij. 5678 op E, 5678 op A, etc etc in verschilende posities. En dan zorgen dat je bij elke tik van de metronoom op de 5 uitkomt. Je kan dit eindeloos variëren.. :)

A|---6---8---|-----------|------------|---------
E|-5---7-----|--5-7-6-8-|--8-6-7-5-|---

etc.

Tis niet leuk, maar het schijnt te helpen. Ik doe het niet omdat ik het niet leuk vind, en toch wil ik kunnen shredden :roll:, tja... ik kan het op ongeveer 120 bpm en de enige snelle solo die ik met de muziek mee kan spelen is de 2e harmony solo uit Metallica - Fight Fire With Fire :lol:

Trocar
12 november 2005, 00:15
ok bedankt maar ik weet ook niet WAT ik moet spelen ik weet er eerlijk gezegt helemaal geen kloot vanaf.

Wat je in feite wilt is dat je je linker vingers op hoge snelheid accuraat op elke mogelijke plek in rare patronen kunt neerzetten (finger independence): dat worden dus oefeningen waarbij je expres rare combinatie voor de vingers van je linkerhand gebruikt en daarmee het fretboard over gaat (1-3-2-4, 1-4-3-2 denk aan dat soort dingen).
Voor je rechterhand wil je dat je in zo kort mogelijke tijd zoveel mogelijk kunt aanslaan; oftewel je wilt zo weinig mogelijk bewegingen maken met je rechterhand en toch alles aanslaan. Hiervoor heb je dingen als alternate picking en sweeppicking.
Je combineert deze twee (linkerhand/rechterhand) in een oefening welke je begeleidt met een metronoom om zo strak te spelen, je handen op elkaar af te stemmen en te merken waar je problemen zitten qua snelheid.
Vergeet niet om ook hammer-ons en pull-offs te oefenen (trills), het tappen, ritme oefeningen voor de rechterhand, het 'rollen' met vingers van de linkerhand (komt terug in sweeppicking) en de rest van wat je in solo's wilt gebruiken.

Met de termen in het bovenstaande stukje kun je op internet oefeningen vinden. Het lijkt veel om te oefenen en dat is het ook; daarom spreekt meneer Petrucci over Rock Discipline.
Zelf heb ik een boek gekocht omdat ik graag een 'goede volgorde' van technieken en oefeningen wilde weten. Wat ik hierboven heb geschreven is ook niet mijn eigen vinding maar iets wat je in dat soort boeken altijd wel tegenkomt. Daarnaast kom ik in blaadjes/tijdschriften en op fora wel eens oefeningen tegen die aansluiten bij wat ik aan het doen ben, en die prik ik dan ook op de muur.

EDIT: Doe ik er ook nog eens een linkje bij met oefeningen:
http://www.theshredzone.com/

°plectrum°
12 november 2005, 07:53
ok bedankt en ik kan ook gewoon 'licks' verzinnen in de pentatonische toonladder en die dan snel leren spelen?

En dat boek van john petrucci is dus een echte aanrader?

Jax
12 november 2005, 08:23
Zoals Gitaro al zei, zodra je één oefening hebt kun je vanzelf nieuwe bedenken door gewoon wat variatie in te brengen. Stel je begint met deze oefening:

|-----------------------------------|---------1-2-3-4--4-3-2-1---------|
|-----------------------------------|-1-2-3-4------------------4-3-2-1-|
|-------------------------1-2-3-4-|--------------------------------------|
|-----------------1-2-3-4---------|--------------------------------------|
|---------1-2-3-4-----------------|--------------------------------------|
|-1-2-3-4-------------------------|--------------------------------------|


|--------------------------------------|
|--------------------------------------|
|-4-3-2-1----------------------------|
|---------4-3-2-1--------------------|
|-----------------4-3-2-1------------|
|-------------------------4-3-2-1----|

Dan kan je dus zelf bedenken dat je bijvoorbeeld ook zo zou kunnen spelen:

|-----------------------------------| etc.
|-----------------------------------|
|-------------------------4-3-2-1-|
|-----------------4-3-2-1---------|
|---------4-3-2-1-----------------|
|-4-3-2-1-------------------------|

Of als dat je al goed vergaat, bv:

|-----------------------------------| etc.
|-----------------------------------|
|-------------------------4-1-2-3-|
|-----------------3-4-1-2---------|
|---------2-3-4-1-----------------|
|-1-2-3-4-------------------------|

Wat ik dus probeer te zeggen: Beperk je niet alleen tot dingen die je in boeken leest/op internet vindt. Creatief zijn is ook belangijk, en ook vaak leuker dan klakkeloos iemand anders zijn oefeningen na te spelen. Probeer gewoon nieuwe oefeningen te maken, en oefen deze totdat je een ons weegt.. :)

°plectrum°
12 november 2005, 11:49
bedankt ik zal dat 1 2 3 4 ding oefenen met een metronoom tot ik het op goede snelheid heb gekregen, maar dit is toch een oefening om gewoon mijn vingers wat sneller te maken he?

Jax
12 november 2005, 12:47
bedankt ik zal dat 1 2 3 4 ding oefenen met een metronoom tot ik het op goede snelheid heb gekregen, maar dit is toch een oefening om gewoon mijn vingers wat sneller te maken he?

Wat denk je dat de basis is van shredden? :)

°plectrum°
12 november 2005, 13:48
als ik 1 2 3 4 speel mag ik men vingers dan laten staan of moet ik ze dan wegdoen?

Gitaro
12 november 2005, 14:26
Wegdoen. Hier is nog een goeie

E: 1234, A: 2345, D: 3456, G: 4567, B: 5678, e: 6789. En dan terug;
e: 9876, B: 8765, etc. :)

Je maakt trouwens niet alleen je vingers sneller, je verbetert de coordinatie tussen je rechter en linkerhand. Speed is nothing without control :D

\m/

SBloke
12 november 2005, 14:49
...en nog een keertje.... en met gevoel :lol:

hendrix1989
31 december 2005, 17:45
koop (of download :razz: ) eerst heel wat Vai en Satriani albums, dan krijg je wel een aardig idee wat shredden is en hoe je het doet.

hendrix1989
31 december 2005, 17:46
koop (of download :razz: ) eerst heel wat Vai en Satriani albums, dan krijg je wel een aardig idee wat shredden is en hoe je het doet... en gitaarles bij een leraar die zelf ook aardig kan shredden is ook handig :razz:

Maiden Michiel
1 januari 2006, 14:27
koop (of download :razz: ) eerst heel wat Vai en Satriani albums, dan krijg je wel een aardig idee wat shredden is en hoe je het doet.

Wat een onzin, Vai "is" geen shred en Satriani al helemaal niet.

Utreg
1 januari 2006, 14:41
koop (of download :razz: ) eerst heel wat Vai en Satriani albums, dan krijg je wel een aardig idee wat shredden is en hoe je het doet.

Wat een onzin, Vai "is" geen shred en Satriani al helemaal niet.

Idd, neem dan Jason Becker, Rusty Cooley of Malmsteen

Utreg
1 januari 2006, 14:45
ok bedankt maar ik weet ook niet WAT ik moet spelen ik weet er eerlijk gezegt helemaal geen kloot vanaf.

Wat je in feite wilt is dat je je linker vingers op hoge snelheid accuraat op elke mogelijke plek in rare patronen kunt neerzetten (finger independence): dat worden dus oefeningen waarbij je expres rare combinatie voor de vingers van je linkerhand gebruikt en daarmee het fretboard over gaat (1-3-2-4, 1-4-3-2 denk aan dat soort dingen).
Voor je rechterhand wil je dat je in zo kort mogelijke tijd zoveel mogelijk kunt aanslaan; oftewel je wilt zo weinig mogelijk bewegingen maken met je rechterhand en toch alles aanslaan. Hiervoor heb je dingen als alternate picking en sweeppicking.
Je combineert deze twee (linkerhand/rechterhand) in een oefening welke je begeleidt met een metronoom om zo strak te spelen, je handen op elkaar af te stemmen en te merken waar je problemen zitten qua snelheid.
Vergeet niet om ook hammer-ons en pull-offs te oefenen (trills), het tappen, ritme oefeningen voor de rechterhand, het 'rollen' met vingers van de linkerhand (komt terug in sweeppicking) en de rest van wat je in solo's wilt gebruiken.

Met de termen in het bovenstaande stukje kun je op internet oefeningen vinden. Het lijkt veel om te oefenen en dat is het ook; daarom spreekt meneer Petrucci over Rock Discipline.
Zelf heb ik een boek gekocht omdat ik graag een 'goede volgorde' van technieken en oefeningen wilde weten. Wat ik hierboven heb geschreven is ook niet mijn eigen vinding maar iets wat je in dat soort boeken altijd wel tegenkomt. Daarnaast kom ik in blaadjes/tijdschriften en op fora wel eens oefeningen tegen die aansluiten bij wat ik aan het doen ben, en die prik ik dan ook op de muur.

EDIT: Doe ik er ook nog eens een linkje bij met oefeningen:
http://www.theshredzone.com/

Ik vind zelf Chopsfromhell. com beter, het is een stuk moeilijker, maar je kan dan gewoon op kleine stukjes oefenen.

LPplayer
5 januari 2006, 18:41
melig :)


http://www.guitarshredshow.com/ :-D

WICKED
5 januari 2006, 20:37
Geen idee eigenlijk... ik heb zelf nooit een metronoom gebruikt.

Er valt me wel iets op, petrucci bijv heeft altijd een metronoom gebruikt.. dat is wel grappig.. dat hoor je ook aan zijn techniek zeg maar, het is erg gecontroleerd en hij kan alles wat ie speelt ook op een middelmatige snelheid spelen. En aan yngwie hoor je ook gewoon dat hij bijna nooit een metronoom heeft gebruikt, hij zegt zelf ook dat hij nooit een lick instudeerde, hij was meer bezig met gewoon spelen en improviseren.. maar er blijft toch dat ene slordigheidje inzitten, en dat geeft ieder zijn speel denk ook karakter. Dat zag ik ook bij zo'n filmpje met een gitaar battle tussen marty friedman en paul gilbert.. marty speelt een beetje slordig maar net dat slordige geeft echt karakter aan zijn spel, terwijl paul gilbert alles super clean speelt en dat geeft natuurlijk ook karakter.

Ik denk zelf dat als je een lick helemaal in je hoofd geprogrammeerd hebt je hem op elke snelheid kan spelen tot zover je arm spieren dat toelaten :D

Maarja zeker als je wil beginnen met shredden, kijk rock discipline.. vooral die opwarming oefenen zijn handig om blessures te voorkomen, en dat is echt heel belangrijk! En voor de rest legt petrucci alle notenwaarden (8sten 16en etc.) goed uit met een metronoom. En ook hoe je goed met een metronoom kan oefenen. Daarna moet je gewoon veel op internet dingen lezen enzo.. klassieke stukken spelen is een speelse manier om je snelheid te verbeteren. Als je dat leuk vind kan ik je Paul Gilbert - Guitars From Mars 2 en www.luismoreno.com aanraden :)

En denk erom, gebruike dezelde techniek voor langzaam en snel spelen!
En forceer nooit!

:D

mzl

SBloke
14 januari 2006, 14:52
Wegdoen. Hier is nog een goeie

E: 1234, A: 2345, D: 3456, G: 4567, B: 5678, e: 6789. En dan terug;
e: 9876, B: 8765, etc. :)

Je maakt trouwens niet alleen je vingers sneller, je verbetert de coordinatie tussen je rechter en linkerhand. Speed is nothing without control :D

\m/

en als dat dan lukt ga je over naar:
E: 1324 A: 2435 D: 3546 G: 4657 enzovoort.... je vingerpatronen afwisselen...

e: 1234
e: 1324
e: 4231
e: 4321
e: 4132

Er valt genoeg te verzinnen. Laat ook af en toe een vingertje weg of maak een strech naar een andere snaar of positie (E: 1345 bijvoorbeeld) zodat uiteindelijk je vingers volledig onafhankelijk van elkaar kunnen bewegen. Vooral de ringvinger en pink tov elkaar zijn vervelend.
en nogmaals, metronoompje erbij he

Stitch
14 januari 2006, 19:09
Dat zag ik ook bij zo'n filmpje met een gitaar battle tussen marty friedman en paul gilbert.. marty speelt een beetje slordig maar net dat slordige geeft echt karakter aan zijn spel, terwijl paul gilbert alles super clean speelt en dat geeft natuurlijk ook karakter.


Deze?

http://rapidshare.de/files/3752183/Paul_Gilbert_-_Japanese_TV.wmv.html


Waarschuwing: Uberfoute japanners alert!

Nickname
16 januari 2006, 11:16
Koop John Petrucci's Rock Discipline, en een metronome.

+1 :D

damn, ik moet er wat onder typen omdat mn reply dan te kort is... :confused: het nieuwe forum ben ik nog niet zo gewend.. achja.. vroegah... :hippie:

Nickname
16 januari 2006, 11:25
Die vond ik echt helemaal niet behulpzaam.

Maar ik heb dan ook geen discipline. Dood aan john petrucci. Het is zijn schuld dat ik geen discipline heb. Ik vraag me soms ook af hoe ik moet beginnen! En dan ga ik riffen en komt het er weer niet van. Allemaal zijn schuld

Wat voor een gitarist ben je als je geen discipline hebt? :noob:

SBloke
16 januari 2006, 11:32
Rock dicipline... genoeg oefenstof voor een paar jaartjes..


Wat zou eigenlijk een compleet "lespakket" zijn voor mensen die autodidactisch willen leren shredden EN gitaarspelen.. (dus nog neit zo ver zijn op gitaar)

-Rock dicipline
-William leavit's "A modern method for guitar"
-een metronoom ;)

en nog iets erbij???

SBloke
21 januari 2006, 13:25
Gister weer eens zitten spelen.. en ik kwam tot de ontdekking dat ik mijn eigen adviezen niet heb gevolgd over strak spelen en snelheid opvoeren.

Gevolg: Maandag ga ik toch maar eens een metronoom kopen. (een Boss DB-30... €27,- klein, handzaam en niet te duur)



(toch best wel beschamend opzich.... )

Bram+
24 januari 2006, 14:23
Nou speel ik al best lang gitaar, en wat mij opviel laatst toen ik een G3 dvd opzette dat die shredders wel heel vaak met het duimpje over de hals komen. Ik heb destijds van mijn gitaarleraar geleerd hem netjes achter de hals te houden, en als ik speel, vind ik het ook niet echt comfortabel om wél met mijn duim over de hals te komen (behalve op de eerste positie dan). Ligt dat nou aan de te dunne halsjes (en mijn hals is eigenlijk ook al dun, .75 inch bij de eerste fret), of is het zo gewoon prettiger snel spelen? Als ik het zo probeer, krijg ik alleen maar kramp.

Trocar
25 januari 2006, 00:55
Over het algemeen stelt men dat bij bends de duim over de hals 'mag' komen en verder liever niet (vooral bij scale runs, sweeps en stretches (excuse my English)).
Gelukkig zijn er geen echte 'regels'; de G3-ers houden zich vooral aan de 'regel' waneer de duim i.i.g. níet over de hals moet steken, simpelweg omdat die eerder genoemde technieken zwaar belemmerd worden als de duim over de hals steekt.
En verder... tsja, als ze er geen last van hebben...

Bram+
25 januari 2006, 13:44
OK, ik zou ook niet zeggen dat het tegen de regels is, maar ik ben nou niet zo ontzettend thuis in het spelen van shred, dus ik vroeg me af of het misschien handig was bij bepaalde technieken.

SBloke
25 januari 2006, 15:58
Gister dus dat metronoompje gekocht....

meesterlijk speeltje.. en ik blijk nog veel te kunnen leren ervan ;)

Cris
8 februari 2006, 01:01
Ik speel gewoon heel vaak en heel veel. Dan wordt je vanzelf wel rete snel.

Lacrimosa
8 februari 2006, 06:59
probeer deze 2 licks vaak te oefenen, zeer goed voor vingeronafhankelijkheid, zodat je makkelijker snel kunt gaan spelen.

Hier sla je alleen de 1e noot aan (de 9) vervolgens gebruik je uitsluitend legato, behalve voor de laatste noot van het patroon (1 patroon bestaat uit 6 noten), die sla je ook aan (dus de laatste 8 van de patroon).
http://i4.photobucket.com/albums/y107/Ismarovic/lick1.jpg


Deze is een stuk moeilijker, hier sla je de 1e noot van het patroon aan, dit geldt ook voor de laatste 2 noten van het patroon en vervolgens weer de 1e, dus in totaal 3 noten aanslaan. (upstroke, down, down)
http://i4.photobucket.com/albums/y107/Ismarovic/lick2.jpg


Mij heeft het iig wel geholpen :). HEt is afkomstig van een Shawn Lane instr. vid.

Laterrr

soup
26 januari 2009, 01:02
Is shredden iets noodzakelijk, het lijkt me wel te helpen voor solo's en dergelijke ?!

Het boeit me langs de ene kant niet omdat ik het niet nodig heb maar toch zou ik graag kunnen, :(

artnaz
26 januari 2009, 01:19
Je bent daarvoor zelfs bereid om een 3-jaar oude topic te bumpen, dus ik heb wel vertrouwen in je! :D

Maar echt veel nut heeft het imho niet, wel handig als je het kan ja, maar de meesten die het kunnen gebruiken het ook in overmaat (wat ik een niet goeds iets vind).

B0UDEWIJN
26 januari 2009, 12:53
noodzakelijk is het misschien niet, en ook niet voor in een solo... maar ik vind het geweldig om steve vai of yngwie malmsteen het te zien doen (en om het zelf te leren)...ik weet ook niet waarom...

marter544
27 januari 2009, 00:17
Nodig; nee, leuk; ja. Ik kon al redelijk snel gewoon alternate picken, maar begin nu ook het sweepen onder de knie te krijgen, en dat is toch wel erg leuk om te doen. De enige manier imo is, om gewoon langzaam iets te spelen, en dat steeds sneller te doen, en dan gewoon de standaard vingeroefeningen. Of jij je duim daarbij achter op de hals houd, boven op de hals, of in je kont moet je zelf weten.

Bloodline
27 januari 2009, 12:31
Die vond ik echt helemaal niet behulpzaam.

Maar ik heb dan ook geen discipline. Dood aan john petrucci. Het is zijn schuld dat ik geen discipline heb. Ik vraag me soms ook af hoe ik moet beginnen! En dan ga ik riffen en komt het er weer niet van. Allemaal zijn schuld

Het is nou ongeveer 3 jaar geleden dat je dit poste.
Hoe denk je nu over petrucci btw ?

Blacksteen
29 januari 2009, 16:59
ik heb een noord-engelse gast gevonden die alles bespreekt en
laat zien hierover op Youtube hier een link naar zijn pagina GaryEddyEdwards (http://nl.youtube.com/user/GaryEddyEdwards), ik
heb 'r zelf veel aan gehad, want de snelheid heb ik al de coördinatie met
m'n linkerhand wil af en toe alleen behoorlijk tegenwerken.

keep on shredding! :hippie:

aaronstonebeat
29 januari 2009, 19:10
Grappig, ik heb die Eddy ook een tijdje gevolgd op YouTube. Hij heeft heel lang niet gepost daar (nu pas weer wel), maar ik geloof warempel dat hij in de tussentijd flink bijgeleerd heeft. Ik vond 'm wel ontwapenend eerlijk, nam je de hele tijd mee op zijn eigen pad van vallen en opstaan; in één van z'n vlogs zei hij zelfs dat hij helemaal opnieuw moest beginnen, alles wat hij tot dan toe had gedaan, was verkeerd geweest volgens hemzelf.

Petrucci en Paul Gilbert bv. geven wel degelijke instructies en zijn uitgebreid op YouTube te vinden.

NoLiMiT
10 februari 2009, 00:42
Er is ook een video van Malmsteen.

En koop een strakke leren broek waarin je kunt zien of je links- of rechtsdragend bent. :-D :-D

Zalige comment!

Beginnen met shredden kan ingewikkeld lijken maar dat is het helemaal niet. Je hoeft alleen niet meteen te verwachten dat je in één week noot voor noot kan meespelen met Malmsteen, Jason Becker, Petrucci, Paul Gilbert, etc..

Zoek een paar licks op en oefen deze zo traag mogelijk(met metronoom) zodat elke noot helder klinkt. Geleidelijk aan zal je merken dat je snelheid verhoogt.