PDA

View Full Version : Advies over zelf repareren nekbreuk



r1k
10 november 2005, 12:18
Hoi

Op dhz gebied ben ik redelijk handig (ramen en kozijnen maak ik zelf, bijv.). Daarom dacht ik dat ik een 12-snaar met gebroken nek ook wel zelf zou kunnen repareren. Overal wordt dat echter afgeraden, maar argumenten daarvoor mis ik steeds.

Ik dacht: lijmen met pur-epoxylijn onder druk en goed laten drogen moet die trekkracht toch wel kunnen weerstaan....??

Iemand ervaring op dit gebied ? Tips ? Alles is welkom !

Vast hartelijk dank

sjaakies
10 november 2005, 15:03
bij scheur open buigen. hout lijm iets verdunnen met water. en inspuiten met een injectie naald. dicht duiwen tot het lijm eruit komt en in klemmen.
succes ermee

olaf reijnders
10 november 2005, 15:11
Je moet hem inderdaad wel goed met lijmtangen inklemmen. Ik zou zoiets door een bouwer laten doen, maar ik denk dat jij handiger bent dan ik.

Javaca
10 november 2005, 18:30
Ik dacht: lijmen met pur-epoxylijn onder druk en goed laten drogen moet die trekkracht toch wel kunnen weerstaan....??

Iemand ervaring op dit gebied ? Tips ? Alles is welkom !

Vast hartelijk dank

Gebruik GÉÉN pur-epoxylijm maar TITEBOND.

http://www.titebond.com/images/Products/OriginalwoodTB.gif

Titebond is hard en de ander is blijvend flexibel. Dit dit komt de klank niet ten goede.

Waar zit de breuk precies?
Is het een door- en door of enkel een scheur?
Heb je er een foto van?

r1k
11 november 2005, 09:54
@Javaca:

Gaaf, die ukelele op je site ! Wil ik ook !!!

Maar eerst deze gitaar afmaken...bedankt voor je lijmtip.

De breuk zit bovenin, eigenlijk een dikke barst, de toets houdt de zaak bij mekaar tussen de tweede en de derde fret. Ik dacht breuk open houden, ontvetten, drogen, lijmen + fixeren (wel eerst mal maken) en laten drogen.

matto
13 november 2005, 20:16
Mijn Sigma 12 snarige dreadnaught had ook een nekbreuk (de kop lag er bijna helemaal af) ik heb dit gelijmd met pur constructielijm en dat is prima verlopen.
Over de voor en achterkant van de kop heb ik nog een laagje pallisander fineer gelijmd om het allemaal wat leuker te laten lijken.
Tot op heden is de kop er aan blijven zitten en ik heb zelfs de indruk dat ie beter op stemming blijft dan voorheen.
Goed klemmen is wel van belang.
Dezelfde lijm(Bison constructie) heb ik ook gebruikt om een Seagull kop er weer aan te lijmen en ook dat is prima gelukt.

Mattia
14 november 2005, 12:40
Titebond is prima (goed aan te raden) als de breuk mooi naadloos is, hout goed op elkaar komt te zitten. Anders een goede (traag drogende) Epoxy, evt. iets te verdunnen, blijft het perfect zitten, en heeft voldoende 'power' om de boel bij elkaar te houden.

Constructielijm (polyurethaan) ben ik geen fan van. Gebruik het alleen om verschillende soorten materialen aan elkaar te lijmen (bijv. koolstoffiber in halzen) als epoxy met wat te veel gedoe is. Je moet het zeer sterk klemmen, omdat het uitzet; de bubblige troep zet druk op de delen, en als er ruimte wordt gecreerd, nouja, die bubbles hebben absoluut nul kracht (itt epoxy, tot op zekere hoogtje).

Beenderlijm (echte, heete) kan ook een optie zijn, maarja, dat vergt dat heel wat meer, en is meestal gewoonweg niet practisch.

r1k
17 november 2005, 11:31
Hier het vervolg.....

Beste mensen, bedankt voor de adviezen...uiteindelijk he'k gekozen voor de bekende witte houtlijm in het gele flesje (langzaam drogend, uitvoering professional). Ook vanwege het geld ja.....

Hals gedemonteerd, plaatselijk omtvet en geklemd in de workmate.....
Na een nacht en een dag drogen geschuurd en gemonteerd, de oude snaren erop, en na een nacht zit i nog perfect in elkaar.

Volgende stappen: actie verlagen, klankkast opknappen. 8-)