PDA

View Full Version : POD XT Live



combo
9 november 2005, 23:06
Stel, je hebt een POD XT Live gekocht, en je bent er content van, kan je dat gebruiken op een PA, en is het aangewezen ?

Negative K3 fan
9 november 2005, 23:08
en nu in het nederlands :)

nee maargoed, daar zijn podxtlive's juist voor gemaakt, om in een pa te drukken! lees de handleiding maar eens door, daar staat waarschijnlijk alles al in... als je hem niet hebt kun je die ook zo in alle talen downloaden van line6.com

spanky_franky
9 november 2005, 23:37
Helaas niet in `t Ghents :razz:

Maar ja: POD XT Live = PA gebruik. Anders zou het 'live' gedeelte ook een beetje uit de lucht gegrepen zijn, niet? :wink:

harrie-beton
10 november 2005, 10:12
het is een beetje Belgisch maar ik snap je vraag. Natuurlijk is een podxt live bedoeld voor direct in de PA.

Je hebt een mooie sound maar als je de podxt met een GITAARversterker gebruikt dan klinkt het niet. Als je de podxt op je monitors zet dan wel.

Koenk2
10 november 2005, 15:53
Meen je dat? Is het bekent dat juist de line 6 Live niet klinkt op gitaarversterkers???

Ik heb nu een stack met deze line 6, maar ben helemaal niet tevreden.. De geluiden zijn mij te nep.. Maar misschien over de PA? Dan wordt het geluid dus beter?

Ik ben nu aan het sparen voor volledig analoog over een vette buizenversterker.. Dat is dus misschien toch niet nodig..

PS: Ik heb wel eens geprobeerd de line 6 over de pa te doen, maar één probleem. Je kan heel moeilijk de zo uitgebreide instellingen regelen op de pa.. Dan moet je daar eigenlijk een keer een middag voor apart pa huren.., en dat is duur.. Met koptelefoon kan wel, maar toch ook niet echt..

wytz
10 november 2005, 17:34
Meen je dat? Is het bekent dat juist de line 6 Live niet klinkt op gitaarversterkers???

Ik heb nu een stack met deze line 6, maar ben helemaal niet tevreden.. De geluiden zijn mij te nep..

als je geen nep geluid wilt....moet je geen line 6 :)

Lune-a-tic
10 november 2005, 18:01
als je geen nep geluid wilt....moet je geen line 6 :)
Of je moet er mee om kunnen gaan natuurlijk, de POD in de effect return pluggen helpt al een deel, via de PA klinkt De laatste show-band bijvoorbeeld voortreffelijk, en word door zowat alle wereldsterren de hemel in geprezen.

Nog even over dat "nep geluid"...heb je ooit al geluiden beoordeeld met je ogen dicht (dus zonder merknaam te kennen, niet vooraf en niet achteraf)?
M.a.w. komt onbevooroordeeld in je woordenboek voor ?

spanky_franky
10 november 2005, 18:09
Meen je dat? Is het bekent dat juist de line 6 Live niet klinkt op gitaarversterkers???

Ik heb nu een stack met deze line 6, maar ben helemaal niet tevreden.. De geluiden zijn mij te nep.. Maar misschien over de PA? Dan wordt het geluid dus beter?

Ik ben nu aan het sparen voor volledig analoog over een vette buizenversterker.. Dat is dus misschien toch niet nodig..

PS: Ik heb wel eens geprobeerd de line 6 over de pa te doen, maar één probleem. Je kan heel moeilijk de zo uitgebreide instellingen regelen op de pa.. Dan moet je daar eigenlijk een keer een middag voor apart pa huren.., en dat is duur.. Met koptelefoon kan wel, maar toch ook niet echt..
Thuis kun je je pod gewoon aansluiten op je hi-fi installatie of computer, of idd koptelefoon. En bij optredens kun je bijvoorbeeld een eigen monitor gebruiken (zodat je zelf je monitorgeluid beheert) en die doorsturen naar de PA, tenzij je een goede (vaste) geluidsman hebt die zorgt dat je genoeg over de monitor hoort.

wytz
10 november 2005, 18:17
als je geen nep geluid wilt....moet je geen line 6 :)
Of je moet er mee om kunnen gaan natuurlijk, de POD in de effect return pluggen helpt al een deel, via de PA klinkt De laatste show-band bijvoorbeeld voortreffelijk, en word door zowat alle wereldsterren de hemel in geprezen.

Nog even over dat "nep geluid"...heb je ooit al geluiden beoordeeld met je ogen dicht (dus zonder merknaam te kennen, niet vooraf en niet achteraf)?
M.a.w. komt onbevooroordeeld in je woordenboek voor ?

jazeker. ik heb ervaring met de line6 pod2 en xt, spider, flextone en vetta. Heb met enkele daarvan ook op het podium gestaan en in de studio gezeten. Live is het geluid nog redelijk te doen, maar zeker in de studio merk je erg dat je dynamiek mist...(vind ik). verder heb ik bijv. wel eens een flextone naast een jcm 800 en 900 gezet, en daar hoorde je erg veel verschil tussen.
Ik vind dat ze niet ....inspirerend klinken?, ik kan het niet goed onder woorden brengen, maar ik merk zelf dat ik anders ga spelen als ik op een line6 speel oid dan wanneer ik op een daadwerkelijke buizenamp speel....

wytz
10 november 2005, 18:22
maar goed....
volgens mij is er al aardig wat over gediscussieerd op gitaarnet, en is er nooit een daadwerkelijk antwoord uit die discussies gekomen...
ik denk dat het een kwestie van smaak is..
feit is wel dat ze wel écht anders klinken dan de amps die ze imiteren...!

Lune-a-tic
10 november 2005, 19:00
dan de amps die ze imiteren...!
Dat is meteen je grootste misvatting, ze immiteren niet maar modelleren.
Ook een JCM800 of 900 kan bagger klinken.

Lune-a-tic
10 november 2005, 19:04
Oh en BTW ik speel op een CyberTwin en iedereen is gek van het geluid. :cool:

wytz
10 november 2005, 19:04
dan de amps die ze imiteren...!
Dat is meteen je grootste misvatting, ze immiteren niet maar modelleren.
Ook een JCM800 of 900 kan bagger klinken.

en wat is volgens jou het verschil ?

imi·te·ren (ov.ww., ook abs.)
1 (iem. of iets) nadoen

mo·del·le·ren naar (ww.)
1 op schaal navormen

wat probeer je er precies mee te zeggen....?

wytz
10 november 2005, 19:06
Oh en BTW ik speel op een CyberTwin en iedereen is gek van het geluid. :cool:

een cybertwin is een heel ander verhaal ! die klinkt idd geweldig !
plus dat daar buisjes inzitten ! :D

Lune-a-tic
10 november 2005, 19:06
Stel, je hebt een POD XT Live gekocht, en je bent er content van, kan je dat gebruiken op een PA, en is het aangewezen ?
Ja dus, maar de voorwaarde is wel dat de PA je een goeie monitoring geeft, anders weet je niet wat je aan het doen bent. Het is altijd wennen dat je gitaar van voor je komt ipv achter je, maar dat is niet onoverkomelijk.

Koenk2
10 november 2005, 21:59
Uiteraard is deze discussie niet te voeren, omdat alles een kwestie van smaak is. Maar dan zouden we net zo goed het forum op kunnen heffen.. Ik vind de discussie altijd wel leuk, vooral als je zoekende bent naar iets nieuws... Maar gewoon dingen uitproberen blijft altijd een must...

Ik zou zeggen probeer het lekker uit op een PA...

Ik heb nu de XT live vanaf dat die net nieuw was.. Ik heb er in de winkel veel les in gehad van iemand die er helemaal weg van was en daarna ben ik hem uitvoerig zelf gaan testen... Nu na een lange tijd digitaal te zijn geweest kan ik niet wachten gewoon een buizenamp achter me te hebben staan..

PS: Lune-atic: De pod XT kan zowel in de FX send/return als in de front van een combo of top.. En je kan zover gaan met de instellingen dat het soms niks uitmaakt, maar dat ligt denk ik aan de versterker.. Ik heb beide geprobeerd, maar ben blijkbaar nog steeds niet tevreden..

Koenk2
10 november 2005, 22:00
Uiteraard is deze discussie niet te voeren, omdat alles een kwestie van smaak is. Maar dan zouden we net zo goed het forum op kunnen heffen.. Ik vind de discussie altijd wel leuk, vooral als je zoekende bent naar iets nieuws... Maar gewoon dingen uitproberen blijft altijd een must...

Ik zou zeggen probeer het lekker uit op een PA...

Ik heb nu de XT live vanaf dat die net nieuw was.. Ik heb er in de winkel veel les in gehad van iemand die er helemaal weg van was en daarna ben ik hem uitvoerig zelf gaan testen... Nu na een lange tijd digitaal te zijn geweest kan ik niet wachten gewoon een buizenamp achter me te hebben staan..

PS: Lune-atic: De pod XT kan zowel in de FX send/return als in de front van een combo of top.. En je kan zover gaan met de instellingen dat het soms niks uitmaakt, maar dat ligt denk ik aan de versterker.. Ik heb beide geprobeerd, maar ben blijkbaar nog steeds niet tevreden..

harrie-beton
11 november 2005, 09:57
+1

in principe als je aan modeling doet heb je geen gitaarversterker nodig.
Gewoon goed monitorsysteem. Dat is de hele basis van het systeem.

Combinaties met gitaarversterkers, dan moet je wel weten wat je doet.

thefox
11 november 2005, 10:59
Ik werk nu ook al sinds augustus met de XT Live. Zelf heb ik nu een aantal goede geluiden gemaakt, maar ik mis toch wel een beetje de 'ziel' in het geluid. Als ik dan op gitaarles weer op een echt goede buizenversterker speel (Engl Sovereign), dan is dat echt genieten. Van goed geluid krijg je ook weer veel nieuwe iedeeën! Desondanks blijven de voordelen van de XT Live voor mij zwaarder wegen dan het perfecte geluid: draagbaarheid (ik heb geen rijbewijs en geen auto :P), flexibiliteit, veelzijdigheid, en relatief echt goed geluid (vooral over PA), en je krijgt voor het geld een hoop verschillende geluiden! (vooral voor een coverband is dat onmisbaar)

wytz
11 november 2005, 11:26
Ik werk nu ook al sinds augustus met de XT Live. Zelf heb ik nu een aantal goede geluiden gemaakt, maar ik mis toch wel een beetje de 'ziel' in het geluid. Als ik dan op gitaarles weer op een echt goede buizenversterker speel (Engl Sovereign), dan is dat echt genieten. Van goed geluid krijg je ook weer veel nieuwe iedeeën! Desondanks blijven de voordelen van de XT Live voor mij zwaarder wegen dan het perfecte geluid: draagbaarheid (ik heb geen rijbewijs en geen auto :P), flexibiliteit, veelzijdigheid, en relatief echt goed geluid (vooral over PA), en je krijgt voor het geld een hoop verschillende geluiden! (vooral voor een coverband is dat onmisbaar)

+1!
mooi de voordelen en nadelen op een rijtje gezet :)

Scali
11 november 2005, 12:03
feit is wel dat ze wel écht anders klinken dan de amps die ze imiteren...!

Dat weet je niet. Vooral bij oude versterkers kan er een groot verschil zitten tussen twee exemplaren. Oa Marshall was nooit erg consequent met de onderdelen die er gebruikt werden.
Bedrijven als Line6 hebben dus een exemplaar van zo'n versterker in huis gehaald, en hebben hun model daarop gebaseerd. Je kunt niet zo gek veel zeggen over het model zonder het origineel te horen van Line6, want die klinkt misschien OOK heel anders dan jouw exemplaar.

wytz
11 november 2005, 12:10
feit is wel dat ze wel écht anders klinken dan de amps die ze imiteren...!

Dat weet je niet. Vooral bij oude versterkers kan er een groot verschil zitten tussen twee exemplaren. Oa Marshall was nooit erg consequent met de onderdelen die er gebruikt werden.
Bedrijven als Line6 hebben dus een exemplaar van zo'n versterker in huis gehaald, en hebben hun model daarop gebaseerd. Je kunt niet zo gek veel zeggen over het model zonder het origineel te horen van Line6, want die klinkt misschien OOK heel anders dan jouw exemplaar.

de amps hadden een volledig andere 'feel'....
ik weet dat verschillen tussen amps groot waren onderling, maarrr
klonk echt heel duidelijk anders...
vond ik dan ! :)

spanky_franky
11 november 2005, 12:21
feit is wel dat ze wel écht anders klinken dan de amps die ze imiteren...!

Dat weet je niet. Vooral bij oude versterkers kan er een groot verschil zitten tussen twee exemplaren. Oa Marshall was nooit erg consequent met de onderdelen die er gebruikt werden.
Bedrijven als Line6 hebben dus een exemplaar van zo'n versterker in huis gehaald, en hebben hun model daarop gebaseerd. Je kunt niet zo gek veel zeggen over het model zonder het origineel te horen van Line6, want die klinkt misschien OOK heel anders dan jouw exemplaar.

de amps hadden een volledig andere 'feel'....
ik weet dat verschillen tussen amps groot waren onderling, maarrr
klonk echt heel duidelijk anders...
vond ik dan ! :)
Ik denk dat je het verschil tussen 'echt' en modeling niet moet zoeken in het feit dat er verschillen zijn tussen (oude) amps van hetzelfde model. Ik denk dat het een bepaald aspect van de manier waarop buizenversterkers het gitaargeluid beïnvloeden is dat het verschil maakt (wat het precies is weet ik niet, iets technisch). Dus dat je ook als je het exemplaar van line 6 naast een PODxt zet nog verschil hoort.

Scali
11 november 2005, 13:17
Ik denk dat het een bepaald aspect van de manier waarop buizenversterkers het gitaargeluid beïnvloeden is dat het verschil maakt (wat het precies is weet ik niet, iets technisch). Dus dat je ook als je het exemplaar van line 6 naast een PODxt zet nog verschil hoort.

Ik denk zelf eigenlijk dat je het verschil eerder voelt dan hoort.
Bij opnamen is vaak lastig te achterhalen of iets nu een modeler was of een echte versterker, en of er een speakersim gebruikt is, of echte speakers en microfoons.
Ook als je zelf niet speelt, klinkt een modeler 'live' vaak erg goed.
Maar als je speelt, voel je dingen die je anders niet zou horen. Hele subtiele dingen als compressie of feedback, die bij een modeler gewoon net niet helemaal hetzelfde zijn.
Verder heb ik nog geen modeler meegemaakt die goed op het volume van je gitaar reageert. Als je te veel met je volume werkt , wordt het geluid altijd ongedefinieerd, en gaat het een beetje ruisen, omdat de A/D converter dan gewoon niet genoeg resolutie overhoudt. Da's erg jammer.

Lune-a-tic
11 november 2005, 13:25
imi·te·ren (ov.ww., ook abs.)
1 (iem. of iets) nadoen

mo·del·le·ren naar (ww.)
1 op schaal navormen

wat probeer je er precies mee te zeggen....?
Nadoen en navormen is een wereld van verschil, als je nadoet (imiteert) en het lijkt er niet op ben je verkeerd bezig, als je navormt en de 'feel' is er net zoals het verschil tussen twee productiemodellen, dan ben je mee...Willen begrijpen helpt.

Lune-a-tic
11 november 2005, 13:27
Oh en BTW ik speel op een CyberTwin en iedereen is gek van het geluid. :cool:

een cybertwin is een heel ander verhaal ! die klinkt idd geweldig !
plus dat daar buisjes inzitten ! :D
De CyberDeluxe klinkt even goed en heeft geen antiquiteiten zoals lampen aan boord.

Lune-a-tic
11 november 2005, 13:29
PS: Lune-atic: De pod XT kan zowel in de FX send/return als in de front van een combo of top.. En je kan zover gaan met de instellingen dat het soms niks uitmaakt, maar dat ligt denk ik aan de versterker.. Ik heb beide geprobeerd, maar ben blijkbaar nog steeds niet tevreden..
Klopt, als je de cab-simulatie en EQ intensief wil gebruiken ben je echter beter af met de effect return.

wytz
11 november 2005, 13:43
Ik denk dat het een bepaald aspect van de manier waarop buizenversterkers het gitaargeluid beïnvloeden is dat het verschil maakt (wat het precies is weet ik niet, iets technisch). Dus dat je ook als je het exemplaar van line 6 naast een PODxt zet nog verschil hoort.

Ik denk zelf eigenlijk dat je het verschil eerder voelt dan hoort.
Bij opnamen is vaak lastig te achterhalen of iets nu een modeler was of een echte versterker, en of er een speakersim gebruikt is, of echte speakers en microfoons.
Ook als je zelf niet speelt, klinkt een modeler 'live' vaak erg goed.
Maar als je speelt, voel je dingen die je anders niet zou horen. Hele subtiele dingen als compressie of feedback, die bij een modeler gewoon net niet helemaal hetzelfde zijn.
Verder heb ik nog geen modeler meegemaakt die goed op het volume van je gitaar reageert. Als je te veel met je volume werkt , wordt het geluid altijd ongedefinieerd, en gaat het een beetje ruisen, omdat de A/D converter dan gewoon niet genoeg resolutie overhoudt. Da's erg jammer.

helemaal mee eens !

wytz
11 november 2005, 13:44
Ik denk dat het een bepaald aspect van de manier waarop buizenversterkers het gitaargeluid beïnvloeden is dat het verschil maakt (wat het precies is weet ik niet, iets technisch). Dus dat je ook als je het exemplaar van line 6 naast een PODxt zet nog verschil hoort.

Ik denk zelf eigenlijk dat je het verschil eerder voelt dan hoort.
Bij opnamen is vaak lastig te achterhalen of iets nu een modeler was of een echte versterker, en of er een speakersim gebruikt is, of echte speakers en microfoons.
Ook als je zelf niet speelt, klinkt een modeler 'live' vaak erg goed.
Maar als je speelt, voel je dingen die je anders niet zou horen. Hele subtiele dingen als compressie of feedback, die bij een modeler gewoon net niet helemaal hetzelfde zijn.
Verder heb ik nog geen modeler meegemaakt die goed op het volume van je gitaar reageert. Als je te veel met je volume werkt , wordt het geluid altijd ongedefinieerd, en gaat het een beetje ruisen, omdat de A/D converter dan gewoon niet genoeg resolutie overhoudt. Da's erg jammer.

helemaal mee eens !

thefox
12 november 2005, 01:25
Ik denk ook niet dat je moet verwachten dat je gelijk al die versterkers die ze proberen te imiteren in huis haalt. Er zitten een aantal 'versterkers' op de pod xt, waarmee je vrij goede geluiden kunt maken, maar of het nu klinkt als the real thing zal me vrij weinig kunnen schelen. Ik zit in een cover bandje en dan wil je voor elk liedje het gitaargeluid imiteren. Dan ga ik gewoon draaien aan de knoppen en luisteren welke in de richting komt van wat ik op de cd hoor, en dan maak ik een goede combinatie met het cabinet en voilà. Je moet niet denken, oh Santana speelt op die versterker en heeft zo'n speaker en dan stel ik mn pod daarop in en heb ik Santana geluid. Je moet gewoon luisteren en proberen, dan kom je een heel eind. (waarschijnlijk kom je dan op heeel andere combinaties uit :P) En jah, het blijft altijd een benadering, maar het is werkbaar. Als je echt je eigen gitaargeluid wilt creeëren weet ik niet of je dat met een pod xt moet/kunt doen. Enneh, de gitaar die je erop aansluit maakt ook een wereld van verschil!En wie er op de gitaar speelt maakt natuurlijk uiteindelijk het verschil, tenzij je hele gitaarspel is gebaseerd op effecten etc

Lune-a-tic
12 november 2005, 09:43
Je moet niet denken, oh Santana speelt op die versterker en heeft zo'n speaker en dan stel ik mn pod daarop in en heb ik Santana geluid.
Waarom is Santana uniek, of Jeff Beck, of Jimi Hendrix...niet door hun materiaal (alle bakjes zijn te koop, de gitaren ook, de versterkers, noem maar op...) maar door hun vingers, de manier waarop zij muziek 'hoorden' en hun persoonlijkheid, en dat valt niet te imiteren of modelleren.
Maar het klankspectrum van een strat (let wel 'een strat' niet alle strats) of een Marshall gaan nabootsen is met de hudige DSPS's bijna kinderspel.
Niemand beweert dat je er een betere gitarist van wordt. :cool:

In een coverband is modelling een zegen.

Baker
12 november 2005, 10:12
Als wij akoestisch optreden nemen we een line6 POD + elec. gitaar mee. Die gooien we dan over de PA waardoor we toch af en toe een solo-tje kunnen trekken bij bepaalde nummers. Erg handig, hoeven we onze kochs en marshalls en kabinets niet mee te slepen....

Maar het klink gewoon anders. Wel heel erg vet, maar zielloos. Het lijkt alsof het geluid in de kast blijft zitten.

Mijn conclusie: Modelling is vooral erg handig, maar haalt het bij lange na niet bij The Real Thing.

BartL
12 november 2005, 10:44
Hier ook maar eventjes:

Edit: Is een POD(xt) trouwens een beetje te combineren met een (bijvoorbeeld) losse WAHWAH en Phaser?

Lune-a-tic
12 november 2005, 11:04
Absoluut.

thefox
12 november 2005, 11:12
Heeft een van jullie eigenlijk de originele pod xt live bag? Ik had namelijk een rockbag gekocht bij thomann.de , maar die bag beschermt je xt live niet echt. (alleen tegen regen) Ik vroeg mij af of de originele bag wel een dikke voering heeft, die een beetje tegen schokken etc beschermd?

harrie-beton
12 november 2005, 15:07
http://82.73.162.167/website1/opname/tas.jpg

Ik heb de tas maar hij beschermt niet tegen zware dingen en regen.
Ik gebruik meestal een oude video koffer

Mijn pedaal laat ik in de oefenruimte meestal.

[/img]

Koenk2
17 november 2005, 12:26
Is er niet een andere manier om toch met buizen te werken en met echt goede digi effecten? Zoiets als een rack ofzo?
Moet je dan een buizen eindtrap, pre amp en een digi kast kopen?

Ik zit zelf nog erg te twijfelen tussen verschillende dingen..... Maar ben niet echt tevreden over de POD XT. Laatst hoorde ik iemand spelen met een rack, die klonk echt fantastisch! Ik kon alleen niet zien waarop hij speelde, behalve dat ik een rack met 4 onderdelen zag staan..

wytz
17 november 2005, 12:29
Is er niet een andere manier om toch met buizen te werken en met echt goede digi effecten? Zoiets als een rack ofzo?
Moet je dan een buizen eindtrap, pre amp en een digi kast kopen?

Ik zit zelf nog erg te twijfelen tussen verschillende dingen..... Maar ben niet echt tevreden over de POD XT. Laatst hoorde ik iemand spelen met een rack, die klonk echt fantastisch! Ik kon alleen niet zien waarop hij speelde, behalve dat ik een rack met 4 onderdelen zag staan..

ja, dat kan...klinkt geweldig :-D
maar dan mag je wel alvast gaan sparen :)

vosarnout
17 november 2005, 12:51
Voor degene die thuis wel tevreden zijn met hun POD/tonelab ect, maar het live niet goed werkend krijgen, of alleen PA geen optie vinden. Kijk dan eens naar de Tech21 Power Engine. Het is een 1x12inch 60 wat versterker, die speciaal gemaakt is om de pod's/tonelabs etc te versterken. IK gebruik hem zelf en ben er echt heel erg tevreden mee. Werkt super!

vosarnout
17 november 2005, 12:52
Voor degene die thuis wel tevreden zijn met hun POD/tonelab ect, maar het live niet goed werkend krijgen, of alleen PA geen optie vinden. Kijk dan eens naar de Tech21 Power Engine. Het is een 1x12inch 60 wat versterker, die speciaal gemaakt is om de pod's/tonelabs etc te versterken. IK gebruik hem zelf en ben er echt heel erg tevreden mee. Werkt super!

Lune-a-tic
17 november 2005, 15:32
Er is ook de Atomic, buiznversterker met plaats voor de podxt, grappig om zien eigenlijk.

thisafternoon
17 november 2005, 17:10
Zoals Dick Dijkman zegt, "buizenversterkers elektrificeren de lucht". Ik weet niet of het ergens op slaat, maar het is zo... hehe

Buizengeluid draagt op een of andere manier verder.

Wel grappig dat die discussie gewoon blijft bestaan... zelfs als ik in een coverband zou zitten, speelde ik gewoon op een echte amp, met mic (of evt. palmer speaker simulator). Met een goeie EQ en goeie effecten en een paar gitaartjes kun je toch vrijwel elk geluid benaderen! Het 'lijkt' er dan misschien niet zo op als een line 6 pod xt preset (durf ik ook te betwijfelen), maar het klinkt wel lekkerder! Oeh Yeah... yeah

Baker
17 november 2005, 17:17
Wel grappig dat die discussie gewoon blijft bestaan... zelfs als ik in een coverband zou zitten, speelde ik gewoon op een echte amp, met mic (of evt. palmer speaker simulator). Met een goeie EQ en goeie effecten en een paar gitaartjes kun je toch vrijwel elk geluid benaderen! Het 'lijkt' er dan misschien niet zo op als een line 6 pod xt preset (durf ik ook te betwijfelen), maar het klinkt wel lekkerder! Oeh Yeah... yeah

en zo ist!
:)

thefox
18 november 2005, 00:54
Zoals Dick Dijkman zegt, "buizenversterkers elektrificeren de lucht". Ik weet niet of het ergens op slaat, maar het is zo... hehe

Buizengeluid draagt op een of andere manier verder.

Wel grappig dat die discussie gewoon blijft bestaan... zelfs als ik in een coverband zou zitten, speelde ik gewoon op een echte amp, met mic (of evt. palmer speaker simulator). Met een goeie EQ en goeie effecten en een paar gitaartjes kun je toch vrijwel elk geluid benaderen! Het 'lijkt' er dan misschien niet zo op als een line 6 pod xt preset (durf ik ook te betwijfelen), maar het klinkt wel lekkerder! Oeh Yeah... yeah
Niet iedereen heeft het geld daarvoor ;) Als ik veel geld zou hebben, zou ik het ook wel weten :o

johantipker
18 november 2005, 11:12
Buizen versus modelling; we kunnen er nog jaren over discussieren!!!

Heb ze getest, zowel Line6 als Vox, ik miste inderdaad het tube gevoel, wellicht het oer-gevoel.

Beter 1 sound in de hand, dan 100 in de lucht!

In de toekomst wordt t misschien nog veel beter.

De eerlijkheid gebied me wel te zeggen dat ik wel weer stiknieuwsgierig ben naar de Line6 Toneport om mee op te nemen op de PC

Lune-a-tic
18 november 2005, 13:13
Buizen versus modelling; we kunnen er nog jaren over discussieren!!!

Heb ze getest, zowel Line6 als Vox, ik miste inderdaad het tube gevoel, wellicht het oer-gevoel.

Weer eentje die de CyberTwin niet getest heeft, jammer.

Lune-a-tic
18 november 2005, 13:19
Zoals Dick Dijkman zegt, "buizenversterkers elektrificeren de lucht". Ik weet niet of het ergens op slaat, maar het is zo... hehe
Dat slaat inderdaad nergens op, die mic die voor je cab gezet wordt gaat naar een transistor versterkte PA, en het publiek hoort dit dus niet, alleen de eerste rij, maar die hebben het meestal te druk met hoofd en hersens op de scene-rand rammen.

wytz
18 november 2005, 15:13
Zoals Dick Dijkman zegt, "buizenversterkers elektrificeren de lucht". Ik weet niet of het ergens op slaat, maar het is zo... hehe
Dat slaat inderdaad nergens op, die mic die voor je cab gezet wordt gaat naar een transistor versterkte PA, en het publiek hoort dit dus niet, alleen de eerste rij, maar die hebben het meestal te druk met hoofd en hersens op de scene-rand rammen.

t maakt toch geen zak uit of de pa transistor is..?
in feite hoort dat alleen je geluid te versterken. het daadwerkelijke vervormen gebeurt in je gitaarversterker, en dat is waar de buizen belangrijk voor zijn...

harrie-beton
18 november 2005, 15:55
het daadwerkelijke vervormen gebeurt in je gitaarversterker, en dat is waar de buizen belangrijk voor zijn...

en dat is het proces wat de modeling imiteert en met veel succes

dit soort "welles nietes" discussies zijn eerder geweest

LP vs CD speler
Fototoestel rolletje vs digitale camera

Lune-a-tic
18 november 2005, 16:06
en dat is het proces wat de modeling imiteert en met veel succes
dit soort "welles nietes" discussies zijn eerder geweest
LP vs CD speler
Fototoestel rolletje vs digitale camera
Wat mij blijft verbazen is dat de modelling jongens wel tubes kunnen appreciëren, want een goed geluid blijft een goed geluid. Misschien zijn ze wel meer open-minded. :-)

pikasso
18 november 2005, 16:19
:-D
Tis wel waar.

thefox
18 november 2005, 16:29
nog even een vraagje over de Tech21 Power Engine Hoe gebruiken jullie deze? Je koptelefoonuitgang naar dit ding en de linker en rechter aansluiting direct op PA? Of je normale aansluitingen op dit ding, en heeft deze dan weer een uitgang die op PA aangesloten kan worden? Klinkt wel interessant dit ding, maarja is voor die prijs een Line6 Flextone III XL dan niet interessanter of?

thisafternoon
19 november 2005, 15:10
Zoals Dick Dijkman zegt, "buizenversterkers elektrificeren de lucht". Ik weet niet of het ergens op slaat, maar het is zo... hehe
Dat slaat inderdaad nergens op, die mic die voor je cab gezet wordt gaat naar een transistor versterkte PA, en het publiek hoort dit dus niet, alleen de eerste rij, maar die hebben het meestal te druk met hoofd en hersens op de scene-rand rammen.

Nou, een buizenamp (bv mijn hiwatt :)) hoor je dus sowieso, zeker in een kroeg... ik zet mijn versterker altijd hard, omdat onze drummer ook hard slaat, maar vooral omdat het anders niet klinkt!

Lune-a-tic
19 november 2005, 17:28
Nou, een buizenamp (bv mijn hiwatt :)) hoor je dus sowieso, zeker in een kroeg... ik zet mijn versterker altijd hard, omdat onze drummer ook hard slaat, maar vooral omdat het anders niet klinkt!
Ah kijk, een lampenman die toegeeft dat zijn versterker niet 'altijd' een goed geluid geeft. :cool: Mijn modeling amp klinkt ook zonder drummer en dus op aanvaardbaar geluidsniveau. 8-)

wytz
19 november 2005, 17:37
Nou, een buizenamp (bv mijn hiwatt :)) hoor je dus sowieso, zeker in een kroeg... ik zet mijn versterker altijd hard, omdat onze drummer ook hard slaat, maar vooral omdat het anders niet klinkt!
Ah kijk, een lampenman die toegeeft dat zijn versterker niet 'altijd' een goed geluid geeft. :cool: Mijn modeling amp klinkt ook zonder drummer en dus op aanvaardbaar geluidsniveau. 8-)

jep, maar nooit zo lekker als een echte buizenbak...
plus, mijn mesa en koch klinken op laag volume al beter dan elke solid state die ik in mn leven heb gehoord...kun je nagaan hoe ze klinken op hoog volume ! :)

thefox
19 november 2005, 20:46
Ik vind het een beetje onzinnig om hier een discussie te beginnen over buizen versus modelling. Een podxt is iets van 300 euro en een pod xt live is 500 euro, voor dat geld krijg je een hoop werkbare geluiden flexibiliteit en draagbaarheid. Dat een goede buizenversterker beter klinkt hoef je mij iig niet van te overtuigen, maar die buizenversterker kost wel ff heel wat meer dan een podxt. Een podxt bied erg veel voordelen, die voor mij iig op dit moment zwaarder wegen dan de nadelen. Het is ideaal om (profi) opnames mee te maken, geen geklooi meer met mics, je heeft geen geluidsdichte ruimte te hebben etc etc. Gewoon makkelijk, scheelt een hoop tijd en geld, en het resultaat is zeker acceptabel. Niet iedereen heeft geld voor allemaal verschillende amps en effecten etc, en niet iedereen heeft een auto om al die spullen heen en weer te rijden. Een buizenversterker kan veel beter klinken, als het ware meer leven in het geluid (althans dat is mijn mening), maar dat kost je meer geld, tijd, sjouwwerk. Hoe dan ook, voor het geld krijg je een hoop kwaliteit wat mij betreft. Beetje onzinnig om bv een engl sovereign met een pod xt te vergelijken :P

zjanke
19 november 2005, 21:10
Een podxt bied erg veel voordelen, die voor mij iig op dit moment zwaarder wegen dan de nadelen. Het is ideaal om (profi) opnames mee te maken, geen geklooi meer met mics, je heeft geen geluidsdichte ruimte te hebben etc etc. Gewoon makkelijk, scheelt een hoop tijd en geld, en het resultaat is zeker acceptabel.

Daar zit voor mij de kneep. Het is zeker acceptabel en zeker als je naar de prijs-kwaliteit verhouding gaat kijken. Maar echt zo goed op 1 specifiek punt als een buizenbak wordt ie gewoon niet. Ik blijf bij een moddelingbak altijd draaien omdat ik "iets" mis. Wat dat is, kan ik niet omschrijven, maar het is wel zo.

Vergelijking? Een opel astra station is een prima wagen, zeker voor het geld. Maar als ik hard wil rijden heb ik liever een Ferrari, Naar zuid-Frankrijk op vakantie? Maybach (met chauffeur) graag en als ik ga verhuizen huur ik een DAF95, daar past toch meer in....

harrie-beton
20 november 2005, 00:54
Maar echt zo goed op 1 specifiek punt als een buizenbak wordt ie gewoon niet. Ik blijf bij een moddelingbak altijd draaien omdat ik "iets" mis. Wat dat is, kan ik niet omschrijven, maar het is wel zo.

Met dit soort Jomanda argumenten heb je altijd gelijk natuurlijk..

Ik draai het om, sinds ik gestopt ben met buizen en een modeling bak heb is mijn gitaargeluid live, thuis en in oefenruimtes enorm verbeterd. Met buizen kwam ik niet in de buurt van de geluiden die ik nu heb.

En dan zijn er nog praktische argumenten namelijk thuisgebruik en recht-door de PA in..

zjanke
20 november 2005, 09:33
Met dit soort Jomanda argumenten heb je altijd gelijk natuurlijk..


Dat is geen Jomanda argument maar een kwestie van smaak. Ik heb met moddeling gespeeld en toen stond ik altijd te draaien omdat er in het geluid van de andere gitarist iets zat wat ik niet uit mijn bakkie kon krijgen. Of dat in de combinatie van gebruikte apparatuur (H&K amp + V-amp2) of mijn onkunde zat weet ik niet, maar toen ik een buizenbak kocht was dat gevoel weg. Ik oefen thuis nog steeds met mijn V-amp omdat ik mijn versterker in de repetitieruimte laat staan en dan heb ik nog steeds het idee dat er best goede geluiden in zitten. Maar als ik dat ding voor mijn TSL zet dan klopt het plaatje gewoon niet.
Ik ken mensen die nog steeds met moddeling spelen en die halen hele goede geluiden uit hun apparatuur, maar als ik die in een band hoor dan klopt er weer iets niet. En inderdaad bevestigd de uitzondering de regel, ik heb ook moddeling gehoord waar het geluid wel goed was in een band, maar dan gaat er meestal weer ergens ander iets fout in het totaal geluid en ik heb ook (inderdaad gebeurt dat veel vaker) buizenamps gehoord waarvan ik het idee heb dat er veel meer uit te halen moet zijn in een bandsituatie.




Ik draai het om, sinds ik gestopt ben met buizen en een modeling bak heb is mijn gitaargeluid live, thuis en in oefenruimtes enorm verbeterd. Met buizen kwam ik niet in de buurt van de geluiden die ik nu heb.


Omdat het jou wel gelukt is, is het per definitie zo? dan dan is dat ook een Jomanda argument :wink:



En dan zijn er nog praktische argumenten namelijk thuisgebruik en recht-door de PA in..

Thuisgebruik is absoluut een voordeel wat je met een buizenamp nooit zult krijgen, tenzij je een geluidsdichte kamer hebt, hele goede buren, een partner die dat accepteert of gewoon een eikel bent en niet op die mensen let.
Ik speel zelf met een THD Hotplate en daar zit een fantastisch goede DI op, dus live heb ik geen last van het probleem dat ik hard moet om goed te klinken en ik kan een goed signaal afleveren aan de PA zonder microfoons die weer "net niet goed staan" of iets dergelijks.
Voor je podiumgeluid valt of staat het bij jou met de kwaliteit van de geluidsman (als je tenminste rechtstreeks inplugt en via de monitors speelt) en als je een goede vaste man hebt maakt dat niet uit, maar als je daar steeds in wisselt en maar moet afwachten wat je krijgt. Lijkt mij toch erg lastig.

harrie-beton
20 november 2005, 10:05
Ach, smaken verschillen en dat is maar goed ook.

ps. ik heb ook v-amp gehad. Nooit voor live gebruik maar gewoon erbij voor thuis. Ben overgestapt op podxt en toen buizen verkocht.

wille525
21 november 2005, 16:42
Ik gebruik al 6 maanden m'n POD XT Live in combinatie met m'n Marshall JCM800-top en het is het beste geluid wat ik ooit heb gehad. Eve voor de duidelijkheid: ik heb zo ongeveer alle overdrives en effecten al geprobeerd. Belangrijk is wel dat die XT Live goed is ingesteld. Direct-recording (via bv PA) klinkt heel lekker, maar met deze settings kun je 'm niet via je versterker laten lopen. Dat de XT Live 'kunstmatig' klinkt is echte bullshit.

wille525
21 november 2005, 16:44
Ik gebruik al 6 maanden m'n POD XT Live in combinatie met m'n Marshall JCM800-top en het is het beste geluid wat ik ooit heb gehad. Eve voor de duidelijkheid: ik heb zo ongeveer alle overdrives en effecten al geprobeerd. Belangrijk is wel dat die XT Live goed is ingesteld. Direct-recording (via bv PA) klinkt heel lekker, maar met deze settings kun je 'm niet via je versterker laten lopen. Dat de XT Live 'kunstmatig' klinkt is echte bullshit.

Negative K3 fan
21 november 2005, 16:48
Met dit soort Jomanda argumenten heb je altijd gelijk natuurlijk..


Dat is geen Jomanda argument maar een kwestie van smaak. Of dat in de combinatie van gebruikte apparatuur (H&K amp + V-amp2) of mijn onkunde zat weet ik niet,

ik weet het wel...

Negative K3 fan
21 november 2005, 16:48
Met dit soort Jomanda argumenten heb je altijd gelijk natuurlijk..


Dat is geen Jomanda argument maar een kwestie van smaak. Of dat in de combinatie van gebruikte apparatuur (H&K amp + V-amp2) of mijn onkunde zat weet ik niet,

ik weet het wel...

Negative K3 fan
21 november 2005, 16:49
Met dit soort Jomanda argumenten heb je altijd gelijk natuurlijk..


Dat is geen Jomanda argument maar een kwestie van smaak. Of dat in de combinatie van gebruikte apparatuur (H&K amp + V-amp2) of mijn onkunde zat weet ik niet,

ik weet het wel...

pol
21 november 2005, 22:42
ik heb ook een pod xt, en ik denk er nog niet aan om met dat ding op te treden, op laag volume en om wat ideetjes op te nemen klinkt die nog wel aanvaardbaar, maar als ik em rechtstreeks op onze zang p.a. zet klinkt het al een pak slechter dan gewoon met een micro voor mijn gitaarcab.

tis speelgoed, plezant om wat stil mee te oefenen, maar dat is het dan ook, een goeie buizenamp blaast dat speelgoed zo weg.

harrie-beton
22 november 2005, 09:18
maar als ik em rechtstreeks op onze zang p.a. zet klinkt het al een pak slechter dan gewoon met een micro voor mijn gitaarcab.


Ik gebruikte ook in de band een zanginstallatie in het begin en dat was niet super. Ik gebruik veel laag in mijn overstuurde gitaargeluiden en die zangsetjes kunnen dat niet goed weergeven. Het geeft dan wel genoeg hoog maar te weinig body in het geluid.
Ik heb later een basversterker aangeschaft en dat was een geschikte manier om de pod uit de versterken.

Ik speel ook in andere groepen maar die zijn niet zo heavy en daar kan het wel via de zangversterker. Ik heb ook een klein keyboardversterkertje en dat is ook een lekker ding voor de podxt.

zjanke
22 november 2005, 20:15
Met dit soort Jomanda argumenten heb je altijd gelijk natuurlijk..


Dat is geen Jomanda argument maar een kwestie van smaak. Of dat in de combinatie van gebruikte apparatuur (H&K amp + V-amp2) of mijn onkunde zat weet ik niet,

ik weet het wel...

Nou voorzetje dan:
Waaraan ligt het volgens jou dan? (Hij moet wel goed zijn als ik mezelf zo te kakken laat zetten :roll: )

Negative K3 fan
22 november 2005, 21:53
Met dit soort Jomanda argumenten heb je altijd gelijk natuurlijk..


Dat is geen Jomanda argument maar een kwestie van smaak. Of dat in de combinatie van gebruikte apparatuur (H&K amp + V-amp2) of mijn onkunde zat weet ik niet,

ik weet het wel...

Nou voorzetje dan:
Waaraan ligt het volgens jou dan? (Hij moet wel goed zijn als ik mezelf zo te kakken laat zetten :roll: )

v-amp2s zijn KUT en CHEAPASS (maar dus wel handig als je budget beperkt is) en zijn op geen enkele manier te vergelijken met podxts en/of tonelabs dus jij hebt een compleet verkeerde generalisatie gemaakt.

zjanke
23 november 2005, 07:42
Ik heb mijn V-amp2 gekocht toen hij net uitkwam en een uitgebreide test gedaan naast een POD. Ik had toen ergens een programmaatje vandaan waarmee ik patches voor een POD kon omzetten naar een V-amp en het geluidsverschil was niet te horen. Op hoger volume ruist een V-amp2 wel wat meer en als je je noise reduction opschroeft dan hoor je dat uitstervende noten worden afgekapt. In een bandsituatie valt dit echter helemaal weg in het totaalgeluid.

Dus 3 jaar geleden klopte mijn argument wel. De tonelabs en POD's van nu zullen een stuk beter zijn en het verschil zal er nu best zijn, maar ik speel er niet meer mee dus ik kan nu geen eigen ervaring geven over dat verschil, alleen over bands die ik hoor met dergelijke apparatuur en dan blijft mijn bezwaar nog steeds overeind.

DarknessAwaits
23 november 2005, 09:35
Ik heb mijn V-amp2 gekocht toen hij net uitkwam en een uitgebreide test gedaan naast een POD. Ik had toen ergens een programmaatje vandaan waarmee ik patches voor een POD kon omzetten naar een V-amp en het geluidsverschil was niet te horen.

Je kan wel de instellingen van de effecten (patches) overzetten van een POD naar V-amp maar je blijft toch echt dezelfde (brakke) engine overhouden.

Als je nou 4 mensen uit een Bentley haalt en ze in een Lada stopt rijden ze toch ook niet even comfortabel?

thisafternoon
23 november 2005, 11:14
Haha, leuke vergelijking... Line 6 vs. Vamp met Bentley vs. Lada

Beter is denk ik Nissan Almera (line 6) met een Lada (vamp)

Dan gebruiken we Bentleys, Aston Martins en Jaguars voor het echte werk (Hiwatt yeah, oude Marshalls etc)

Wabbie
23 november 2005, 11:26
Als je nou 4 mensen uit een Bentley haalt en ze in een Lada stopt rijden ze toch ook niet even comfortabel?

Je zult nog verbaast staan over hoe goed lada's ( en skoda's ) eigenlijk rijden. True het is heel erg simpel en niet erg luxe, maar de lada's en skoda's waar ik in heb gereden( en dat zijn er vrij veel, rij nu zelf skoda) reden net zo goed als jappanners ;).

maargoed, om event erug te komen op dat hele Podxt verhaal. Een kameraad van mij heeft ook zo'n unit, daar zweert ie nogal bij. Ik vind het persoonlijk een behoorlijk kutgeluid wat hij eruit haalt, maar dat kan aan zijn instellingen liggen. Ik hou het wel bij mij powertone2 :P

pikasso
23 november 2005, 13:07
een fender is geen Engl, een Engl is geen Marshall, een Marshall is geen Koch, een Koch is geen Orange en een Orange is geen Mesa.

Wil je toch al die sounds bij benadering hebben, dan is modelling ideaal. je krijgt veel voor weinig. Tuurljk is een buizenbak beter. Ik had een JCM 800, heerlijke amp, voor rock, met een tubescreamer een heerlijke gain. Maar verder beperkt. Nu ik de commerciele weg in ben geslagen met een coverband is de keus voor modelling erg logisch.

heavy-metal-thunder
24 november 2005, 08:29
als je geen nep geluid wilt....moet je geen line 6 :)
Of je moet er mee om kunnen gaan natuurlijk, de POD in de effect return pluggen helpt al een deel, via de PA klinkt De laatste show-band bijvoorbeeld voortreffelijk, en word door zowat alle wereldsterren de hemel in geprezen.

Nog even over dat "nep geluid"...heb je ooit al geluiden beoordeeld met je ogen dicht (dus zonder merknaam te kennen, niet vooraf en niet achteraf)?
M.a.w. komt onbevooroordeeld in je woordenboek voor ?

Helemaal mee eens. LSB-klinkt gewoonweg goed! Heb je toevallig de uitzending met Willy Willy gezien? 'k Heb direct Willy gemaild, met de vraag welke gear hij gebruikte. Bleek Line6 te zijn.

Ik heb de Vetta II live al gehoord en dat is echt supergoed. Maar mist nog wat dynamiek.

'k Heb verschillende kennissen die de podxt en xt live hebben. Hun mening is steeds hetzelfde : zet hem voor een PA of eindversterker. Rechtstreeks inpluggen i/d guitaringang klinkt voor geen meter. Eventueel via de FX-loop.

Baker
24 november 2005, 14:47
een fender is geen Engl, een Engl is geen Marshall, een Marshall is geen Koch, een Koch is geen Orange en een Orange is geen Mesa.

Wil je toch al die sounds bij benadering hebben, dan is modelling ideaal. je krijgt veel voor weinig. Tuurljk is een buizenbak beter. Ik had een JCM 800, heerlijke amp, voor rock, met een tubescreamer een heerlijke gain. Maar verder beperkt. Nu ik de commerciele weg in ben geslagen met een coverband is de keus voor modelling erg logisch.

Mwoa, je kunt ook een goede veelzijdige buizenbak kopen....
een koch multitone combo bijvoorbeeld, met een beetje een veelzijdige gitaar en een effectenboard erbij kun je dan ook elk geluid benaderen wat je maar wilt.... altijd nog heel wat beter geluid dan die lin6 shit.

Het enige waar geen enkele buizenbak tegenop kan is het gebruikersgemak van een modeling amp....
Pod-je mee, plugje in de mengtafel, en gaan met die banaan.

Baker
24 november 2005, 14:49
een fender is geen Engl, een Engl is geen Marshall, een Marshall is geen Koch, een Koch is geen Orange en een Orange is geen Mesa.

Wil je toch al die sounds bij benadering hebben, dan is modelling ideaal. je krijgt veel voor weinig. Tuurljk is een buizenbak beter. Ik had een JCM 800, heerlijke amp, voor rock, met een tubescreamer een heerlijke gain. Maar verder beperkt. Nu ik de commerciele weg in ben geslagen met een coverband is de keus voor modelling erg logisch.

Mwoa, je kunt ook een goede veelzijdige buizenbak kopen....
een koch multitone combo bijvoorbeeld, met een beetje een veelzijdige gitaar en een effectenboard erbij kun je dan ook elk geluid benaderen wat je maar wilt.... altijd nog heel wat beter geluid dan die lin6 shit.

Het enige waar geen enkele buizenbak tegenop kan is het gebruikersgemak van een modeling amp....
Pod-je mee, plugje in de mengtafel, en gaan met die banaan.

Baker
24 november 2005, 14:50
een fender is geen Engl, een Engl is geen Marshall, een Marshall is geen Koch, een Koch is geen Orange en een Orange is geen Mesa.

Wil je toch al die sounds bij benadering hebben, dan is modelling ideaal. je krijgt veel voor weinig. Tuurljk is een buizenbak beter. Ik had een JCM 800, heerlijke amp, voor rock, met een tubescreamer een heerlijke gain. Maar verder beperkt. Nu ik de commerciele weg in ben geslagen met een coverband is de keus voor modelling erg logisch.

Mwoa, je kunt ook een goede veelzijdige buizenbak kopen....
een koch multitone combo bijvoorbeeld, met een beetje een veelzijdige gitaar en een effectenboard erbij kun je dan ook elk geluid benaderen wat je maar wilt.... altijd nog heel wat beter geluid dan die lin6 shit.

Het enige waar geen enkele buizenbak tegenop kan is het gebruikersgemak van een modeling amp....
Pod-je mee, plugje in de mengtafel, en gaan met die banaan.

Stitch
24 november 2005, 16:15
maargoed, om event erug te komen op dat hele Podxt verhaal. Een kameraad van mij heeft ook zo'n unit, daar zweert ie nogal bij. Ik vind het persoonlijk een behoorlijk kutgeluid wat hij eruit haalt, maar dat kan aan zijn instellingen liggen

Tja, wie dat tweaken niks vind kan er maar beter niet aan beginnen.