PDA

View Full Version : Rockin'g in a Free World Progression - solo



combo
9 november 2005, 23:04
Hey,

rockin'g in a free world:

Geschreven in G majeur volgens mij:

progressie = G D C en refrein = Em D C

G majeurscale: G A B C D E F# G

Al die akkoorden passen erin, geen probleem.

Wat ik mij afvraag,

Daar wordt pentatonisch Em op gesoleerd, dan wordt er nooit een C of een F# gespeeld in de solo.

in D majeur zit een F#
in C majeur zit een C

Op moment dat 2e gitarist een C akkoord speelt, kan het dan niet aangewezen zijn om even de C noot te gebruiken en tijdens een D majeur akkoord een F#.

Ik druk me niet echt goed uit, ik bedoel eigenlijk, zou het niet tof kunnen klinken om even buiten de pentatonische gedachte te gaan en de noten aanslaan op de juiste akkoorden ?

Roy K.
10 november 2005, 11:37
Kan je gerust doen, je maakt het er zelfs wat hipper mee...

taylor
10 november 2005, 13:13
je moet het analyseren om te weten wat je er over heen kan spelen dus wat voor progesie is volgens jou G D C en Em D C?

als je dat weet dan moet je dus weten welke dingen kun je toepassen op zo'n progressie(modus) dus qua ladders zowel penta,penta opgevuld als gewoone ladders,arpegios etc

dat is veel makkelijker dan dingen in kleine stukjes breken(zeg maar los van elkaar te zien) en zo bij elkaar puzzelen.

dit is misschien geen antwoord op je vraag maar meer een tip voor je.

koella
10 november 2005, 23:44
Niks analyseren. Gewoon experimenteren en met frisse ideeen komen.

Vind jij dat het leuk klinkt Combo? Dan zijn er vast nog wel meer piepeltjes te vinden die dat vinden.

Theorie kun je gebruiken om problemen op te lossen.
laat het niet je creativiteit dwarsbomen. :wink:

taylor
11 november 2005, 10:59
ja dat kan,maar volgens mij had die toch een vraag van kan die en die noot op dat schema dus dan kun je wel erg makkelijk zeggen doe maar wat je wil
maar dat is geen antwoord op zijn vraag, die van mij misschien ook niet maar ik zei al het is meer een tip.

analyseren klinkt misschien super ingewikkeld maar die schema's die combo neerschreef die herkend iedereen met kennis van theorie en spel in een 100ste van seconde dus weet die op die manier in welke modus die zit en zo wat die er overheen kan spelen(en dan kun je natuurlijk ook experimenteren) dat is eigelijk wat ik bedoel.

hendrix1989
31 december 2005, 17:52
op de g3 live in denver dvd wordt dit nummer gecoverd en gebruiken Vai, Satriani en Malmsteen allemaal de E mineur toonladder, dus MET de C en F#.