PDA

View Full Version : Combo & Top



El Koeno Magnifico
9 november 2005, 19:47
Waarom spelen de meeste bands op een top+kast i.p.v bijvoorbeed een 2x12 combo met 2x12 kast erbij van hetzelfde merk?

EpiCenturiesAWAy
9 november 2005, 19:48
Omdat een head alleen minder plaats inneemt en ook minder zwaar is dan zo'n combo!

Scali
9 november 2005, 19:53
Een 4x12 kast klinkt ook iets anders dan 2 2x12 kasten, omdat de speakerkast 'dieper' is.
Verder zouden tops iets betrouwbaarder moeten zijn dan combo's, omdat de versterker niet in de speakerkast zelf zit, en daardoor minder direct blootstaat aan de trillingen van de speakers.

Antal
9 november 2005, 20:10
En het staat gewoon stoer 8-)

ieme
9 november 2005, 23:40
stapelt makkelijker, 4 kasten en 2 tops...

Ritch
10 november 2005, 16:26
Omdat een head alleen minder plaats inneemt en ook minder zwaar is dan zo'n combo!

Een 4x12 alleen al is zwaarder als een 2x12 combo hoor, dus ik weet niet waar jij die wijsheid weg hebt... Tops wegen er anders ook behoorlijk in, daarnaast moet je twee keer sjouwen (top + cab)
Combo's ruleren!

AART
10 november 2005, 16:30
ik heb liever top + kast, omdat je zo goed kan combineren, welke kast en speakers klinken het beste bij een top.

BartL
10 november 2005, 16:32
Ik heb geen combo & geen top :-D

Tubeman über alles :razz:

EpiCenturiesAWAy
10 november 2005, 16:47
Omdat een head alleen minder plaats inneemt en ook minder zwaar is dan zo'n combo!

Een 4x12 alleen al is zwaarder als een 2x12 combo hoor, dus ik weet niet waar jij die wijsheid weg hebt... Tops wegen er anders ook behoorlijk in, daarnaast moet je twee keer sjouwen (top + cab)
Combo's ruleren!

Jaja, maar de topicstarter had het niet onmiddelijk over een 4*12 hé.
Ja kan evengoed zo'n 1*12 of 2*12 kopen. (het geluid is wel anders maar daar gaat het nu niet om)

Ritch
10 november 2005, 18:44
Omdat een head alleen minder plaats inneemt en ook minder zwaar is dan zo'n combo!

Een 4x12 alleen al is zwaarder als een 2x12 combo hoor, dus ik weet niet waar jij die wijsheid weg hebt... Tops wegen er anders ook behoorlijk in, daarnaast moet je twee keer sjouwen (top + cab)
Combo's ruleren!

Jaja, maar de topicstarter had het niet onmiddelijk over een 4*12 hé.
Ja kan evengoed zo'n 1*12 of 2*12 kopen. (het geluid is wel anders maar daar gaat het nu niet om)

Bands zie je meer over 4x12's spelen dan over andere cabs... (de uitzonderingen daar gelaten)

dejohan
10 november 2005, 19:08
Reden is veel simpeler: het aloude "ik wil de grootste hebben" syndroom. :D

Squier4ever
10 november 2005, 21:46
Juist en velen hoeven toch niet te slepen, want ze hebben vaak roadies 8-)

Joey Handsome
10 november 2005, 21:52
Omdat een head alleen minder plaats inneemt en ook minder zwaar is dan zo'n combo!

Een 4x12 alleen al is zwaarder als een 2x12 combo hoor, dus ik weet niet waar jij die wijsheid weg hebt... Tops wegen er anders ook behoorlijk in, daarnaast moet je twee keer sjouwen (top + cab)
Combo's ruleren!

ja, behalve als je een twin reverb hebt... :-( breek je zowieso je rug

Koenk2
10 november 2005, 22:09
Wat betreft het gewicht.. Een cab kan in sommige gevallen dan wel zwaarder zijn, maar ik kan hem lekker duwen en laten rollen.. En met een buizenamp durf ik toch niet echt over de straten te rollen (bij wijze van spreken)..

Volgens mij spelen de meeste grote bands met 4x12, omdat ze op een groot podium spelen dus veel monitoring nodig hebben... Op een klein podium is 4x12 meer show.. Tenzij je helemaal geen pa hebt voor de gitaar, dan is het wel handig.. Met pa zet je uiteindelijk bij een 4x12 de mic toch maar voor één speaker, dus had je net zo goed een 1x12 neer kunnen zetten.. Lekker onhandig dan zo'n 4x12, ook voor de mensen op de eerste rij van het publiek...

Verder deel ik de mening dat je zo makkelijk speakers kan verwisselen... Gewoon even een nieuw cabinetje kopen....

Nocki
11 november 2005, 12:40
Ben zelf ooit begonnen met een marshal vs265 combo. ik dachtdat ik later wel de bijbehorende kast zou kopen. dat is er helaas niet van gekomen. wel heb ik vroeger bij mn diverse mesa/boogie combo's een extra speaker cab eronder gezet maar im moet zeggen dat ik een kast (4x12) met een topje beter vind klinken (zelf werk ik met een 4x12 en een rack) dan een combo die vaak open back is met daaronder een cab.
eigenlijk zou het het beste van 2 werelden moeten zijn een combo met kast maar denk toch ook dat de looks van een stackje mee spelen.

zelf blijf ik toch gaan voor de stack en niet de combo/kast combi.

Nocki

Ritch
11 november 2005, 13:08
Omdat een head alleen minder plaats inneemt en ook minder zwaar is dan zo'n combo!

Een 4x12 alleen al is zwaarder als een 2x12 combo hoor, dus ik weet niet waar jij die wijsheid weg hebt... Tops wegen er anders ook behoorlijk in, daarnaast moet je twee keer sjouwen (top + cab)
Combo's ruleren!

ja, behalve als je een twin reverb hebt... :-( breek je zowieso je rug

http://www.neita.nl/images/wielen/37boutgat.jpg + http://www.neita.nl/images/wielen/37boutgat.jpg+ http://www.neita.nl/images/wielen/37boutgat.jpg+http://www.neita.nl/images/wielen/37boutgat.jpg = Geen hernia


:)