PDA

View Full Version : Welke overdrive??



Herman
9 november 2005, 17:21
Heuj...
Ik had een vraagje...aangezien ik een eenkanalige versterker heb wou ik er wel graag een overdrive pedaal bij...zodat ik mn versterker op clean kan zetten en zo toch over kan schakellen naar overdrive zodat ik nummers door kan spelen...maar nou was ik nieuwschierig wat voor pedaal ik het beste kan kopen dan (LIEFST 2e HANDS!!!)
op marktplaats had ik al verscheidene Boss overdrives gezien en een Marshall Shredmaster...Kan iemand mij vertellen of dit wat is en bijv. wat voor serie mij aan te raden is??
bijvoorbaad dank...

robert-gitarist
9 november 2005, 17:26
http://www.gitaarnet.nl/forum/faq.php

Zat topics over overdrives te vinden...zelfs 2 kanalige

Helter Skelter
9 november 2005, 17:27
Beste 'bang for the buck' is ongetwijfeld de Boss OD-3, ik heb 'm zelf ook en gebruik 'm om van een Marshall JCM-800 2204 stiekem een 2-kanaals amp te maken.

Herman
9 november 2005, 17:41
kzag zojuist ook een jackhamer staan...is dit wat??
Gr Herman

fullorder
9 november 2005, 18:14
kzag zojuist ook een jackhamer staan...is dit wat??
Gr Herman

ik heb 'm wel eens geprobeerd, maar werd er niet erg blij van. die shredmaster staat wel erg goed bekend overigens en zo zijn er nog tientallen OD pedaaltjes dus bereid je voor op wat research-werk ;)

Herman
9 november 2005, 18:46
haha...thnx ;)
maare...nog n vraagje he...mn broer raadde Tubescreamers wel aan...kheb nu een Ibanez tubescreamer gevonden (FC10) ...khad al n kennis gevraagt en die leekt ozich wel wat...meer mensen die bekend(er) zijn met die apparaatje??

Antal
9 november 2005, 18:48
haha...thnx ;)
maare...nog n vraagje he...mn broer raadde Tubescreamers wel aan...kheb nu een Ibanez tubescreamer gevonden (FC10) ...khad al n kennis gevraagt en die leekt ozich wel wat...meer mensen die bekend(er) zijn met die apparaatje??

Een tubescreamer is een goed pedaal. Maar op een SS bak vind ik het niets. Zou ik dus niet doen. Dan eerder de Boss OD3 of BD2 denk ik.

Volgens mij is FC10 geen tubescreamer. Bedoel je geen TS10?

robert-gitarist
9 november 2005, 19:54
FC 10 is dacht ik een midi controler :P
Tubescreamer is inderdaad TS-10 van Ibanez.
Ja Ibanez heeft wel een FC10 das de fat cat maar das een distortion meende ik..weet niet zeker :$

Herman
9 november 2005, 20:03
http://koopjes.marktplaats.nl/muziek_en_instrumenten/effecten/8512907.html?return=eJwlylEKgzAQBNC7CPqZmGisRKToTV IbiBh1SVZqW3r3btqf5e3MGC30e9ZlF7VQSmfRmjC5ziGC5nzZ wW5sNWFB8MZgZJvn%2FwkDB9fT96K4x3555NWAx83GKViz2pBX I%2B6UCYKnM1xkmygT6zoRia8ZEk%2BibBrV%2FoonfUrVZUvj cY9zKgvoRdZ9viCdNFk%3D&df=1
Deze bedoel ik iig...geen distortion??? mag ik vragen waarom het erop wel op staat??

En aangezien ik er neit zoveel verstand van heb...wat is een SS bak?? :oops: :razz:

Brommert
9 november 2005, 20:44
Ik heb er ook niet veel verstand van, maar met een SS bak bedoelt antal een transistor versterker (solid state)

gr. Bram

Herman
10 november 2005, 10:48
thnx...Maar kan iemand mij nog wat vertellen over die Ibanez Fatcat??

jpb
10 november 2005, 10:56
http://koopjes.marktplaats.nl/muziek_en_instrumenten/effecten/8512907.html?return=eJwlylEKgzAQBNC7CPqZmGisRKToTV IbiBh1SVZqW3r3btqf5e3MGC30e9ZlF7VQSmfRmjC5ziGC5nzZ wW5sNWFB8MZgZJvn%2FwkDB9fT96K4x3555NWAx83GKViz2pBX I%2B6UCYKnM1xkmygT6zoRia8ZEk%2BibBrV%2FoonfUrVZUvj cY9zKgvoRdZ9viCdNFk%3D&df=1
Deze bedoel ik iig...geen distortion??? mag ik vragen waarom het erop wel op staat??

En aangezien ik er neit zoveel verstand van heb...wat is een SS bak?? :oops: :razz:
Een Solid-State oftewel een transistor versterker. Hierbij worden i.p.v. buizen, transistoren gebruikt. Heeft z'n voordelen, maar voor een goede toon gebruiken de meeste muzikanten buizenversterkers, die 'leven' meer. OD pedalen zijn ook vrijwel altijd opgebouwd met transistoren. Combinatie transistor OD met buizenamp werkt erg goed omdat ze elkaar aanvullen en mooi vermengen. Het is daaom niet per se nodig om ook een buizen-OD te gebruiken.
Mijn advies zou zijn: Probeer zoveel mogelijk OD's uit met jouw eigen gitaar en versterker. Er is niet EEN goed OD pedaal dat werkt voor iedereen (behalve de "Timmy" :D ); dat hangt van zoveel factoren af (git; amp; stijl; smaak etc.). Tweede hands pedaaltjes (B.v. Boss) kun je makkelijk weer verkopen voor ongeveer hetzelfde geld, en je bent een ervaring rijker.
En neem je gitaarspelen seriues, dan zou ik ook gaan sparen voor een buizenversterker. succes

interessander
10 november 2005, 11:09
herman: De ibanez fc10 fatcat is een proco rat achtige distortion die van licht overstuurd tot fuzz-achtige distortion gaat. Als booster wel te gebruiken maar wat modderiger dan een tubescreamer.

meer info: http://www.tonefrenzy.com/effects/ibanez_fat_cat_fc10.html

Dastard
10 november 2005, 13:49
kzag zojuist ook een jackhamer staan...is dit wat??
Gr Herman

Ikzelf gebruik de Jackhammer en heb er geen klachten over, je haalt er verschillende tonen uit.
Ik heb hem toendertijd gekocht omdat er geen enkele overdrive bestond die ook maar een beetje leek op de B-Channel van een Marshall JCM900

vinni
10 november 2005, 13:57
kzag zojuist ook een jackhamer staan...is dit wat??
Gr Herman

Ikzelf gebruik de Jackhammer en heb er geen klachten over, je haalt er verschillende tonen uit.
Ik heb hem toendertijd gekocht omdat er geen enkele overdrive bestond die ook maar een beetje leek op de B-Channel van een Marshall JCM900


Als je een Jackhammer wilt horen...
Luiter dan naar het nummer Creep van Radiohead.
Die over de top gitaar....da's met een jackhammer gedaan.

Vinni

Dastard
10 november 2005, 16:24
Ehm het nummer Creep van Radiohead is uit 1992, toen bestond de Jackhammer nog niet en als ik me niet vergis zie je hem een RAT intrappen althans op een pinkpop concert

http://www.greenplastic.com/coldstorage/gear/jonny.php

vinni
10 november 2005, 16:39
Hee Dastard,

Bedankt voor de correctie.
Was altijd in de veronderstelling dat het een jackhammer was.
Meende dat ik dit ergens gelezen had.

Ik speel in een rockcoverband....wij spelen dit nummer ook.
Zodoende dat ik wist..(nou ja....niet dus)....welke pedalen er gebruikt werden op het origineel.

Groet,
Vinni

Herman
10 november 2005, 19:44
Dan nog ff terug op de Marshalls...Jackhammer dus wel of neit betrouwebaar??
Als ik het god begreep is de Shredmaster wel oke?
en dan nog de Guvnor...(schrijf ik het zo goed?) hier nog ervaringen mee??

(sorry voor t lange doorzeuren maar kvind het wel fijn dat ik strax beetje beter geinformeerd ben)

interessander
10 november 2005, 19:59
carcass scheen een guvnor (wel de oude, die grote) te hebben gebruikt voor een 5150 om het vette geluid op heartwork te verkrijgen.

Dastard
11 november 2005, 00:31
Dan nog ff terug op de Marshalls...Jackhammer dus wel of neit betrouwebaar??
Als ik het god begreep is de Shredmaster wel oke?
en dan nog de Guvnor...(schrijf ik het zo goed?) hier nog ervaringen mee??
(sorry voor t lange doorzeuren maar kvind het wel fijn dat ik strax beetje beter geinformeerd ben)

Van die lijn van Marshall pedaaltjes vond ik zelf de Jackhammer het best klinken, het leek het meest op een B-channel van een JCM900, verder kan je daarbij voor distortion of overdrive kiezen, ik zou zeggen, test hem eens uit in de winkel.

Droffie
11 november 2005, 09:40
Beste 'bang for the buck' is ongetwijfeld de Boss OD-3, ik heb 'm zelf ook en gebruik 'm om van een Marshall JCM-800 2204 stiekem een 2-kanaals amp te maken.

+1 voor de OD-3. Ik gebruik 'm ook veel en vind 't een waanzinnig goed pedaal.

dano
11 november 2005, 12:55
ik ben ook erg blij met mn jackhammer, lekker volle overdrive voor de wat hardere stukken. Ik vind de distortion option die erop zit totaal onbruikbaar en ronduit lelijk dus die gebruiken we dan ook niet he! Zowieso twee functies op een pedaal waarvan je er maar een tegelijk kan gebruiken..mmm ik ben der vanaf gestapt. maar de jh is behouden zoals gezegd erg fijne od

Herman
11 november 2005, 20:20
Thnx...ik denk dat ik me wel ga redden nu...Ik meld het wel als ik er 1 heb aangeschaft :)

dano
11 november 2005, 23:34
wat wordt het dan? of lees ik neit goed (het is laat+vermoeidheid+bier)

Herman
12 november 2005, 19:29
hehe...ik zou ff posten wanneer ik er een had aangeschaft :P Maare...dank voor de belangstelling hoor :wink:

Herman
12 november 2005, 22:17
Net toen ik wou gaan reageren op n OD zag ik dit pedaaltje nog staan...een kennis van me zei dat dit wel n soeps dingetje was...iemand hier nog ervaring mee?? (ik weet het...alweer n vraag...maarja...als je iets doet...doe het dan goed :wink: )

Hier doel ik op:
http://koopjes.marktplaats.nl/muziek_en_instrumenten/effecten/11834617.html?return=eJwlyuEKgyAUBeB3CepnpmUTRUa9i SwhyeVFpbWNvfuu25%2FLd885RlL5drJTSVLOZJWsibdVrTmDJ GQLYPf2buKWwRuTU7t78p%2B0sML19Jo2S9Lbo%2B6ncNi4RHf Yup9zwIAiPJ7pwkQhKxyGwox8OSg8kWwcufgVT%2Fw4HzqB4zk kV8oGNK3U5wtefjMq&df=1

Droffie
13 november 2005, 01:18
Net toen ik wou gaan reageren op n OD zag ik dit pedaaltje nog staan...een kennis van me zei dat dit wel n soeps dingetje was...iemand hier nog ervaring mee?? (ik weet het...alweer n vraag...maarja...als je iets doet...doe het dan goed :wink: )

Hier doel ik op:
http://koopjes.marktplaats.nl/muziek_en_instrumenten/effecten/11834617.html?return=eJwlyuEKgyAUBeB3CepnpmUTRUa9i SwhyeVFpbWNvfuu25%2FLd885RlL5drJTSVLOZJWsibdVrTmDJ GQLYPf2buKWwRuTU7t78p%2B0sML19Jo2S9Lbo%2B6ncNi4RHf Yup9zwIAiPJ7pwkQhKxyGwox8OSg8kWwcufgVT%2Fw4HzqB4zk kV8oGNK3U5wtefjMq&df=1

Niet doen!

http://www.harmony-central.com/Effects/Data/Korg/105od_Classic_Overdrive-1.html Lees deze reviews maar eens door.
Als 't op HC al kut is is het echt kut.

Ook de prijs is veelste hoog. Kijk ook maar eens dat de prijzen op HC die betaald zijn. Sommige hadden zelfs een nieuwe voor 25 dollar.

Herman
13 november 2005, 12:16
Woow...thnx...toch amar ff goed dat ik gevraagt heb dan :D
maar is dit een ebetje te vertrouwen dan?? want ik zag ook n paar hele goeien er tussen zitten...en das een beetje verwarrend...

(Als dit pedaal dus echt tegenvalt ga ik denk ik voor de Marshall Shredmaster)

phx
13 november 2005, 12:41
ik snap die hype rond de shredmaster niet, heb hem dus ook eens gekocht in een gassige week: kijken of het echt zo'n geweldige overdrive is. Na een week weer verkocht! Nadeel is, of je nou weinig gain of veel gain erin gooit, klinkt bijna hetzelfde. Zit maar 1 geluid in, en die heeft naar mijn mening te weinig mid. Doe mij de Rat maar, lekker boosten met mijn dod preamp!

Herman
13 november 2005, 13:02
Kzag een een Ibanez Tubescreamer...€25,-...KAN dit uberhaupt wel wat zijn?
http://koopjes.marktplaats.nl/muziek_en_instrumenten/effecten/11846072.html?return=eJwlyuEKgyAUBeB3CepnZmmFIqPex G2CkqtL3rG2sXffdftz%2BA7nWMXVO6hGJ8XFoIrk7H7x2iOCY mzZwK31ze4LQrQWU71G9r%2FU4OF0RMOrazLLo%2BwmvJ9d2c2 4kTkhUkxDO2a2mUJkIvEVIPMgtn0vx9%2FwpCalaEY6z1sKeaz A8EJ%2FvhcYMQg%3D&df=1

Helter Skelter
13 november 2005, 13:04
da's echt goedkoop! maar hou er wel rekening mee dat er in die TS'en niet veel gain (distortion) inzit dus ik denk dat dit pedaal niet echt geschikt is voor jou.

Herman
13 november 2005, 14:08
Hmmm...das dan weer jammer...ben trouwens al zover dat het waarsch. n Marshall word...de Shredmaster was al weg maar die kennis kon mij nog wel n jackhammer EN/OF een Guvnor regelen voor n redelijk goedkope prijs...

robert-gitarist
13 november 2005, 14:21
Ik heb de GuvNor 2 en die scheurt echt heel goed..maar is ook meer een Overdrive..maar klinkt wel erg lekker :)

Lucky
13 november 2005, 15:44
http://koopjes.marktplaats.nl/muziek_en_instrumenten/effecten/8512907.html?return=eJwlylEKgzAQBNC7CPqZmGisRKToTV IbiBh1SVZqW3r3btqf5e3MGC30e9ZlF7VQSmfRmjC5ziGC5nzZ wW5sNWFB8MZgZJvn%2FwkDB9fT96K4x3555NWAx83GKViz2pBX I%2B6UCYKnM1xkmygT6zoRia8ZEk%2BibBrV%2FoonfUrVZUvj cY9zKgvoRdZ9viCdNFk%3D&df=1
Deze bedoel ik iig...geen distortion??? mag ik vragen waarom het erop wel op staat??

En aangezien ik er neit zoveel verstand van heb...wat is een SS bak?? :oops: :razz:
Een Solid-State oftewel een transistor versterker. Hierbij worden i.p.v. buizen, transistoren gebruikt. Heeft z'n voordelen, maar voor een goede toon gebruiken de meeste muzikanten buizenversterkers, die 'leven' meer. OD pedalen zijn ook vrijwel altijd opgebouwd met transistoren. Combinatie transistor OD met buizenamp werkt erg goed omdat ze elkaar aanvullen en mooi vermengen. Het is daaom niet per se nodig om ook een buizen-OD te gebruiken.
Mijn advies zou zijn: Probeer zoveel mogelijk OD's uit met jouw eigen gitaar en versterker. Er is niet EEN goed OD pedaal dat werkt voor iedereen (behalve de "Timmy" :D ); dat hangt van zoveel factoren af (git; amp; stijl; smaak etc.). Tweede hands pedaaltjes (B.v. Boss) kun je makkelijk weer verkopen voor ongeveer hetzelfde geld, en je bent een ervaring rijker.
En neem je gitaarspelen seriues, dan zou ik ook gaan sparen voor een buizenversterker. succes

Dude, als ik jouw nou nog een keer het woord "Timmy" zie gebruiken... dan sta ik niet in voor de gevolgen :D :D :D

Ik heb net een oude Polytone gekocht... niet echt een beeste voor overdrive sounds...maar wel ss...en errrrreg lekker. :)

Herman
13 november 2005, 19:57
Tsjah...ik red me eignelijk ook prima met mijn SS...maar hoorde gister een Mesa Boogie...ook 15Watt, maar daar zaten buizen in, dat klonk eingelijk ook best fijn :P

Herman
14 november 2005, 17:14
Toch nogmaar een vraag aangezien ik voor de komende week nog geen pedaal kan bestllen *grom*

is een Pro Co "RAT" wat??

Droffie
14 november 2005, 17:19
Toch nogmaar een vraag aangezien ik voor de komende week nog geen pedaal kan bestllen *grom*

is een Pro Co "RAT" wat??

Ja lekkere scheurpedaal. Kan je ook als overdrive gebruiken.
't moet wel je smaakje zijn.

Dirk_Hendrik
14 november 2005, 17:20
is een Pro Co "RAT" wat??

Planet Earth calling Lucky!

Droffie
14 november 2005, 17:24
is een Pro Co "RAT" wat??

Planet Earth calling Lucky!

Was die bak met 2 Rats er in van Lucky?

Herman
14 november 2005, 19:13
Ja dus?? :razz:

jpb
14 november 2005, 20:44
[................Dude, als ik jouw nou nog een keer het woord "Timmy" zie gebruiken... dan sta ik niet in voor de gevolgen :D :D :D.....................


Timmy (1969)
Too much has been said about this famous double LP. To me, the hype seems slightly excessive. Less narratively explicit but better concept albums were released years before (Pet Sounds; Sgt. Pepper's; We're Only In It For The Money), and Timmy's thin plotline doesn't add much to the record's interest. I freely admit there are plenty of heavy Who classics on the endless track listing ("Acid Queen"; "Pinball Wizard"; "I'm Free"; "We're Not Gonna Take It"), and even the minor efforts are amusing ("Cousin Kevin"). But the production is muddy, and the Who's occasional lack of musicianship and limited stylistic range is dangerously highlighted by the record's long format ("Overture"; "Underture") and need to cover "plot" developments (throwaways like "Timmy Can You Hear Me"; bathos like "Sally Simpson"). Entwistle's horn parts and frequent piano contributions by Nicky Hopkins don't exactly make it a Phil Spector production. Despite all this, Timmy stands as one of the few truly great rock records of the 60s. Unlike the other LP's from this era, this one was reissued on CD without bonus tracks but on a single disc, which makes it a great buy. (JA)
:D

jorrit
15 november 2005, 11:04
@ topicstarter... je kan wel blijven vragen maar je zult echt zelf naar een gitaarzaak moeten en wat gaan testen. er zijn zoals al gezegt zoveel overdrive/distortion pedalen....

ik heb je volgens mij nog niet horen zeggen wat voor geluid je zoekt..
wat voor muziek luister je naar etc.
hiermee kun je je zoek gebeid al een heel stuk inkrimpen.

ik lees hier van tubescreamers naar jackhammers en dat zijn echt 2 totaal verschillende pedalen...

k zou eerst eens gaan kijken wat je nou echt een mooi geluid vind en heeeeeeeel veeeeeeeel zelf testen.

Herman
15 november 2005, 15:46
Ik weet dat testen de beste optie is maar aangezien ik nogal in n gat woon met de dichstbijzijnde muziekzaak 15km verderop waar ze nauwelijks pedalen hebben en het nog een oplichter ook is ga ik daar liever niet heen...en om nou zon 35km te fietse met gitaartje op mn rug voel ik ook niet veel voor...mjah...misschien een beetje laat...maar als iemand er wat aan heeft,

Punkrock/hardcore/afentoe metal...(stijl: The Offspring, Pennywise, Death By Stereo, SOAD, Peter Pan Speedrock, Heideroosjes enz.)

Droffie
15 november 2005, 15:56
Punkrock/hardcore/afentoe metal...(stijl: The Offspring, Pennywise, Death By Stereo, SOAD, Peter Pan Speedrock, Heideroosjes enz.)

Proco Rat writen all over it.

Wat wou je ook al weer precies met een overdrive :???:

Herman
15 november 2005, 16:34
EVENTUEEL raggen...(metal vorm, gewoon voor de fun)

Maar aangezien ik een eenkanlige versterker heb wou ik er graag een die ik kan aansluiten terwijl mijn versterker op clean staat...zodat ik in een keer kan over switchen. (Heb trouwens een Marshall MGseries 15CD)

Droffie
15 november 2005, 16:45
EVENTUEEL raggen...(metal vorm, gewoon voor de fun)

Maar aangezien ik een eenkanlige versterker heb wou ik er graag een die ik kan aansluiten terwijl mijn versterker op clean staat...zodat ik in een keer kan over switchen. (Heb trouwens een Marshall MGseries 15CD)

Je wist wel dat een overdrive pedaal je niet de gain kan geven die je voor Metal ed nodig hebt? Ik denk dat je echt een distortion pedaal moet hebben.