PDA

View Full Version : goedkoper alternatief voor OCD?



idno
9 november 2005, 14:39
Ik zit al lang te gassen op een OCD, maar ik vind m wel erg duur. Daarom zit ik nog te twijfelen of ik m wel zal kopen.
Zijn er nog goede alternatieven?

vinni
9 november 2005, 18:08
Helaas....Nee....

Gewoon doorsparen....geloof me nou maar.

(ex-OCD-gebruiker)

Mijn OCD staat nu bij Morris te knorren.

Vinni

fullorder
9 november 2005, 18:12
De mig*boost van Speedy!
alleen wel netjes achteraan aansluiten dan he? ;)

idno
9 november 2005, 18:25
doet die mig*boost een beetje t zelfde dan? ik bedoel dan meer als od/distortion dan boost

ik heb er namelijk nog nooit sound samples van gehoord

Antal
9 november 2005, 18:42
doet die mig*boost een beetje t zelfde dan? ik bedoel dan meer als od/distortion dan boost

ik heb er namelijk nog nooit sound samples van gehoord

Ik ken ze allebij niet. Maar volgens de beschrijvingen die je op het net vind zijn dat toch echt 2 totaal verschillende pedalen.
(waarmee ik niet zeg dat een mig*boost slecht is. Ze komen alleen (zeer waarschijnlijk) niet overeen.

idno
9 november 2005, 19:10
ok, een andere reden waarom ik ook twijfel is dat ik geen buizenversterker heb. ik speel alleen maar thuis, waar het volume niet zo hard kan. een OCD klinkt zeker heel erg goed, maar ik moet m natuurlijk wel benutten.

robzilla
9 november 2005, 19:33
De hotcake, weet alleen niet wat die kosten..

Lucluc
9 november 2005, 19:45
De hotcake, weet alleen niet wat die kosten..

Klopt, die hadden op de pedalendag aardig wat gelijkenis!

robzilla
9 november 2005, 20:31
De hotcake, weet alleen niet wat die kosten..

Klopt, die hadden op de pedalendag aardig wat gelijkenis!

daarom :wink:

jpb
9 november 2005, 21:09
Helaas....Nee....

Gewoon doorsparen....geloof me nou maar.

(ex-OCD-gebruiker)

Mijn OCD staat nu bij Morris te knorren.

Vinni
Waarom heb je hem dan verkocht?????

marc_o
9 november 2005, 21:52
Geen idee wat die OCD kost, maar voor mijn Hot-Cake heb ik 2dehands € 140 betaald, ook geen idee van de nieuwprijs, maar iedere cent waard in ieder geval. Staat helaas niet in de winkels, moet custom worden gemaakt in Nieuw Zeeland.

Quink
9 november 2005, 22:00
Staat helaas niet in de winkels, moet custom worden gemaakt in Nieuw Zeeland.

Kan me vergissen, maar meen er enige tijd geleden toch een te koop hebben zien staan te hebben bij Jukebox in Boekel.

fullorder
9 november 2005, 22:28
doet die mig*boost een beetje t zelfde dan? ik bedoel dan meer als od/distortion dan boost

ik heb er namelijk nog nooit sound samples van gehoord

Ik ken ze allebij niet. Maar volgens de beschrijvingen die je op het net vind zijn dat toch echt 2 totaal verschillende pedalen.
(waarmee ik niet zeg dat een mig*boost slecht is. Ze komen alleen (zeer waarschijnlijk) niet overeen.

qua circuit misschien niet, maar op mijn bassman hadden ze ongeveer hetzelfde effect. ;)

vinni
9 november 2005, 23:19
Helaas....Nee....

Gewoon doorsparen....geloof me nou maar.

(ex-OCD-gebruiker)

Mijn OCD staat nu bij Morris te knorren.

Vinni
Waarom heb je hem dan verkocht?????


Gebruikte'm maar voor twee nummers. Vond dat zonde.
Daarbij komt dat mijn installatie weer teveel uitdijdt.

Vandaar.....

Overigens....een OCD is ontworpen voor buizenbakken...dus die SS dinge, daar klinkt die wellicht een stuk minder op.

Vinni

vinni
9 november 2005, 23:20
Geen idee wat die OCD kost, maar voor mijn Hot-Cake heb ik 2dehands € 140 betaald, ook geen idee van de nieuwprijs, maar iedere cent waard in ieder geval. Staat helaas niet in de winkels, moet custom worden gemaakt in Nieuw Zeeland.

Een tijdje zijn die OCD's Eur 190 geweest. Nu zie ik ze staan voor Eur 215.
Aan prijs dus

vinni
9 november 2005, 23:22
Sorry hoor....

Ik heb dus een OCD en een Crowther Hotcake gehad.
Wie zegt dat ze op elkaar lijken.....direct door naar de orendokter.
De OCD is veel dynamischer en heeft veel meer harmonische boventonen.
Geen vergelijk!

Vinni

jpb
10 november 2005, 13:26
Sorry hoor....

Ik heb dus een OCD en een Crowther Hotcake gehad.
Wie zegt dat ze op elkaar lijken.....direct door naar de orendokter.
De OCD is veel dynamischer en heeft veel meer harmonische boventonen.
Geen vergelijk!

Vinni
Daar gaan we weer :D : Waarom heb je de hotcake weggedaan? Kun je wat meer vertellen over (de verschillen tussen) de OCD en de hotcake?
Tijdens de pedalendag was de hotcake ook een van de toppers. Inderdaad er was wel vrij groot verschil tussen die twee. OCD heeft geen/nauwlijks compressie en spetterende boventonen; in dat opzicht lijkt hij IMO meer op de Timmy.

Speeddemon
10 november 2005, 13:42
doet die mig*boost een beetje t zelfde dan? ik bedoel dan meer als od/distortion dan boost

ik heb er namelijk nog nooit sound samples van gehoord
als OD kan ie behoorlijk bluesy zijn, maar in de laatste 20% van de draai van de gain-potmeter wordt 't een rauwe distortion. Soort Kinks meets early EVH, zonder compressie.
Persoonlijk vind ik dat de sterke kant van de MiG*Boost z'n vette, maar toch behoorlijk transparante clean/slightly dirty boost is, maar ik heb van verschillende gebruikers gehoord dat die de distortion klank ook gaaf vinden.

Hij reageert qua distortion iets minder als een echte amp, wat een Hotcake wel doet, maar aan de andere kant slikt ie veel meer en blijft ie redelijk consistent wanneer je 'm op verschillende amps aansluit.

Let wel, ik probeer dit zo objectief mogelijk te brengen, maar naar mijn mening was de MiG*Boost zeker nr. 3 (na de Hotcake en OCD) op de pedalendag. (oh, en hij kost zo'n beetje de helft van een OCD :razz: )

vinni
10 november 2005, 13:53
Sorry hoor....

Ik heb dus een OCD en een Crowther Hotcake gehad.
Wie zegt dat ze op elkaar lijken.....direct door naar de orendokter.
De OCD is veel dynamischer en heeft veel meer harmonische boventonen.
Geen vergelijk!

Vinni
Daar gaan we weer :D : Waarom heb je de hotcake weggedaan? Kun je wat meer vertellen over (de verschillen tussen) de OCD en de hotcake?
Tijdens de pedalendag was de hotcake ook een van de toppers. Inderdaad er was wel vrij groot verschil tussen die twee. OCD heeft geen/nauwlijks compressie en spetterende boventonen; in dat opzicht lijkt hij IMO meer op de Timmy.

Mja...
De Hotcake klinkt zeker niet zo open en transparant als de OCD. Als je op zoek bent naar een hoekig en rauw crunch geluid dan is de Hotcake beter.
Waarom ik'm weg heb gedaan?....kon niet wennen aan dat hoekige en ietwat compressed soundje.

Was altijd op zoek naar extra sounds in de veronderstelling dat pedaaltjes je die extra sounds kon geven. Dr is elders een topic dat je uit een pedaal nooit het OD-geluid haalt wat je uit een versterker kunt halen.
Ik geloof daar sinds kort in. Het duurde even voordat ik daar achter kwam (kost ook de nodige euri :-? ) maar geen overdrive/dist-pedalen voor mij. Het enige pedaal dat ik al drie jaar heb is een Xotic RC.
Dat is het enige pedaal dat het zolang heeft uitgehouden.

Kijk...het kost gewoon tijd en geld voordat je weet wat goed bij je past.
Daarnaast is het ook een kwestie van weten wat je wilt.
Maar vergeet ook de charme van het aankloten en pielen niet :razz:
Dat hoort er ook bij.


Groet,
Vinni

idno
10 november 2005, 14:06
ik speel vooral rock/metal/grunge. en krijg na jamsessies altijd complimenten over mn strakke sound (ja dit komt ook dr mn speelstijl). ik zou graag een pedaal willen dat en een natuurlijke sound geeft, maar toch strak is. een OCD kon dit idd bereiken, kan de mig*boost dat ook? ik zou zowel de mig als de OCD gebruiken als distortion/od.

Phyrexian
10 november 2005, 14:28
Fulltone Fat-Boost misschien?



Ik gebruik 'm al jaren als lichte overdrive/booster voor m'n buizenamp. Best boost die ik ooit had.

Lucluc
10 november 2005, 15:28
Staat helaas niet in de winkels, moet custom worden gemaakt in Nieuw Zeeland.

Kan me vergissen, maar meen er enige tijd geleden toch een te koop hebben zien staan te hebben bij Jukebox in Boekel.

Van de Haar heeft ze ook.

Speeddemon
10 november 2005, 16:25
Fulltone Fat-Boost misschien?



Ik gebruik 'm al jaren als lichte overdrive/booster voor m'n buizenamp. Best boost die ik ooit had.
Als je een STRAKKE sound wilt (met high-gain toepassingen), moet je absoluut GEEN te dik klinkende boost gebruiken.

Ik ben al jaren op zoek naar DE strakke metalsound, en mijn ervaring is dat je het beste een licht overstuurde, enigzins dun klinkende boost/drive kunt gebruiken in een overstuurde amp.

Wanneer je boost al te vol van zichzelf klinkt (nee, niet eens pun intended naar Mike Fuller zelf :razz: ) overstuur je het laag extra en wordt 't een brij/modder.

vinni
10 november 2005, 16:40
Staat helaas niet in de winkels, moet custom worden gemaakt in Nieuw Zeeland.

Kan me vergissen, maar meen er enige tijd geleden toch een te koop hebben zien staan te hebben bij Jukebox in Boekel.

Van de Haar heeft ze ook.

Ik heb'm toen bij Erik gekocht ja...

Vinni

jozum
10 november 2005, 16:56
Ik ben al jaren op zoek naar DE strakke metalsound, en mijn ervaring is dat je het beste een licht overstuurde, enigzins dun klinkende boost/drive kunt gebruiken in een overstuurde amp.

+1

dit is zoizo een van mijn favoriete combinaties. Ik ben laatst (opnieuw) fan geworden van de ds-1 door hem achter een overstuurde amp te zetten. Klonk prima!

jozum

Phyrexian
10 november 2005, 17:12
Als je een STRAKKE sound wilt (met high-gain toepassingen), moet je absoluut GEEN te dik klinkende boost gebruiken.

Ik ben al jaren op zoek naar DE strakke metalsound, en mijn ervaring is dat je het beste een licht overstuurde, enigzins dun klinkende boost/drive kunt gebruiken in een overstuurde amp.

Wanneer je boost al te vol van zichzelf klinkt (nee, niet eens pun intended naar Mike Fuller zelf :razz: ) overstuur je het laag extra en wordt 't een brij/modder.




Dit is absoluut waar wat je zegt... maar... ik ben bassist en die Fat-Boost geeft me wat ik nodig heb... dikke vette basbrij... Njam!

Speeddemon
10 november 2005, 17:38
Ik ben al jaren op zoek naar DE strakke metalsound, en mijn ervaring is dat je het beste een licht overstuurde, enigzins dun klinkende boost/drive kunt gebruiken in een overstuurde amp.

+1

dit is zoizo een van mijn favoriete combinaties. Ik ben laatst (opnieuw) fan geworden van de ds-1 door hem achter een overstuurde amp te zetten. Klonk prima!

jozum

Mijn huidige super-combi is m'n gemodificeerde TS9 (iets cleaner, meer output, asymmetrische vervorming dmv LED), met drive op 1/4e, en tone en volume voluit, in een H&K Tubefactor!
Superstrak!

robert-gitarist
10 november 2005, 17:54
Wat kost z'n Mig*boost eigelijk?
En waar/wie kun je ze krijgen?

Speeddemon
10 november 2005, 18:04
Wat kost z'n Mig*boost eigelijk?
En waar/wie kun je ze krijgen?
109 euro. Bij mij. Alleen 't duurt nog effe voordat ik met een nieuwe batch begin. De gepowdercoate behuizingen zijn momenteel niet leverbaar.

robert-gitarist
10 november 2005, 18:34
Ah okee dan.
Hmm ik heb wel eens foto's gezien er van en vind ze uiterlijk echt gaaf eruit zien :D tsja oog wil ook iets he ;)
Maar het is dus een Boost maar ook een distortion of..?
Want volg het topic niet helemaal meer :P gaat van het een over na ander :-?

P.s. Remco, kan ik binnekort een true Bypass pedaaltje bij je laten maken? :)

Speeddemon
10 november 2005, 19:15
Ah okee dan.
Hmm ik heb wel eens foto's gezien er van en vind ze uiterlijk echt gaaf eruit zien :D tsja oog wil ook iets he ;)
My thoughts exactly. (zie m'n vriendin maar eens! :lol: )

Maar serieus, ik heb echt geen probleem met ietwat boutique-achtige prijzen, als de afwerking etc. er ook naar is. In dat opzicht vind ik MJM dus VEEL te duur, voor hoe hobby-istisch ze eruit zien en ook hoe weinig de effecten voorstellen.



Maar het is dus een Boost maar ook een distortion of..?
Want volg het topic niet helemaal meer :P gaat van het een over na ander :-?
Hij is bedoeld als boost, maar kan van clean boost, via dirty/crunchy boost en overdrive tot rauwe distortion gaan. Verwacht er geen hardrock/heavy metal klank uit op zichzelf, maar je kan d'r wel een licht overstuurde versterker zo hard op z'n ballen mee geven, dat je in high gain Marshall territory komt.



P.s. Remco, kan ik binnekort een true Bypass pedaaltje bij je laten maken? :)
Ja hoor. Heb nog een aantal Tiny behuizingen liggen, dus da's geen probleem.

idno
10 november 2005, 19:57
er zit dus minder drive in als een OCD?

Speeddemon
10 november 2005, 19:59
er zit dus minder drive in als een OCD?
dat zou ik zo niet zeggen denk ik.

een OCD an sich zal ook niet meer drive hebben dan ouwe AC/DC ofzo.
Alleen kun je een OCD een stuk smoother laten klinken bij veel gain.

idno
10 november 2005, 20:06
ik vond t smooth gehalte wel meevallen. dat licht er maar net aan hoe je m instelt (tone niet te ver naar links draaien)
nog een stom vraagje: hoe klinkt die mig met een 7snaar? of anders met een downtuned gitaar? blijven die lage tonen nog een beetje overeind? en is dus niet smooth, maar juist een beetje scherp/fel?

Speeddemon
10 november 2005, 20:19
ik vond t smooth gehalte wel meevallen. dat licht er maar net aan hoe je m instelt (tone niet te ver naar links draaien)
nog een stom vraagje: hoe klinkt die mig met een 7snaar? of anders met een downtuned gitaar? blijven die lage tonen nog een beetje overeind? en is dus niet smooth, maar juist een beetje scherp/fel?
De MiG*Boost is relatief transparant van zichzelf, maar met weinig gain en veel volume voegt ie een tikkie sparkle toe en wat punch in 't low-mid. Ik denk dat je dan met een 7 snaar wel goed zit.

Ik zit er ook over te denken een soort tone-control toe te voegen, maar wat dan waarschijnlijk een low-cut iets wordt, zodat ie ook wat dunner kan klinken, als boost.

Dirk_Hendrik
10 november 2005, 20:50
Maar serieus, ik heb echt geen probleem met ietwat boutique-achtige prijzen, als de afwerking etc. er ook naar is. In dat opzicht vind ik MJM dus VEEL te duur, voor hoe hobby-istisch ze eruit zien en ook hoe weinig de effecten voorstellen.

+1,

En dan hebben we het nog niet over de binnenkant gehad. Gerard van Gvees.nl heeft er op z'n zite een paar flashfoto's van voorbij komen. (no flame intended Gerard). Vergelijk dat met het interieur van een Diamond (zelfde site) of met een effect van Keith:
http://www.home.zonnet.nl/daan_en_fab/phaser/print1.jpg
(thanks Aodf)
,wat je zelf moet opbouwen, (BYOC.com) en je gaat je afvragen hoe een stukje keukentafelknutselwerk zo populair kan worden.

DaveItUp
10 november 2005, 21:02
OCD heeft zeker wel meer gain dan AC/DC. Veel meer zelfs.

Speeddemon
10 november 2005, 21:31
Maar serieus, ik heb echt geen probleem met ietwat boutique-achtige prijzen, als de afwerking etc. er ook naar is. In dat opzicht vind ik MJM dus VEEL te duur, voor hoe hobby-istisch ze eruit zien en ook hoe weinig de effecten voorstellen.

+1,

En dan hebben we het nog niet over de binnenkant gehad. Gerard van Gvees.nl heeft er op z'n zite een paar flashfoto's van voorbij komen. (no flame intended Gerard). Vergelijk dat met het interieur van een Diamond (zelfde site) of met een effect van Keith:
http://www.home.zonnet.nl/daan_en_fab/phaser/print1.jpg
(thanks Aodf)
,wat je zelf moet opbouwen, (BYOC.com) en je gaat je afvragen hoe een stukje keukentafelknutselwerk zo populair kan worden.
Hey Barend, maar hoe duur is 't wel niet om dat soort prints op kleine schaal te laten maken?
Dus die mooie groene, waar in wit op staat wat waar moet?

Ik zou dus nog een paar stappen richting 'really profi' kunnen ondernemen voor m'n MiG*Boost bijvoorbeeld, maar dan blijft zo'n pedaal echt geen 109 euro meer.

robert-gitarist
10 november 2005, 21:55
Hey speedy bedankt voor de info.
Enne ik stuur binnekort als ik wat $$ heb ff een PM ;)
Wil namelijk z'n TB boxje hebben en een tinny A/B...

Dirk_Hendrik
10 november 2005, 22:36
Hey Barend, maar hoe duur is 't wel niet om dat soort prints op kleine schaal te laten maken?
Dus die mooie groene, waar in wit op staat wat waar moet?

Ik zou dus nog een paar stappen richting 'really profi' kunnen ondernemen voor m'n MiG*Boost bijvoorbeeld, maar dan blijft zo'n pedaal echt geen 109 euro meer.

Weet niet exact. De laatste keer dat ik me daar mee bezig hield viel het me in elk geval reuze mee in de 50+ stuks prijs (ga wel van dat soort aantallen uit). Iets van 6 euro ofzo.

Ik zal morgen even kijken of ik een "offerte" (online) kan krijgen voor de huidige versie van de burrito-eter met schone handen. Een revisie daarvan zal niet extreem anders zijn in prijs vermoed ik.

DaveItUp
10 november 2005, 23:48
Je amp voluit knallen is een goedkoop alternatief :P

Einzeln
11 november 2005, 10:07
Ik gebruik de Mig boost(alleen de ledkant) zoals de loudness op je stereo: en beetje laag en hoog erbij en dus meer naar voren in de mix.

marc_o
12 november 2005, 21:51
Ik las ook over een Double Hot Cake, maar kan er weer niets van terugvinden.....



Remco, je bent toch al wel voor mij aan het solderen he?

Speeddemon
12 november 2005, 22:50
Remco, je bent toch al wel voor mij aan het solderen he?
nog niet. :oops:

Moet eerst met Barend rond de tafel voor een PCB re-design, evt. incl. tone-knob (high-end roll off dan, aangezien ALS mensen er iets anders aan willen, is iets minder 'bright'). en de behuizingen zijn voorlopig even niet te krijgen.

MjS
13 november 2005, 00:37
Hey Speedy, tijd voor een (verbeterde) kloon van de Tube Factor?

Speeddemon
13 november 2005, 01:37
Hey Speedy, tijd voor een (verbeterde) kloon van de Tube Factor?
ja, als ik klaar ben met kanker genezen en m'n miljoenste MiG*Boost heb verkocht.... :o :roll:

1) Ik vind de Tubefactor nauwelijks voor verbetering vatbaar
2) een 290V ECHT buizen-pedaal ga ik niet 1,2,3 aan lopen rommelen.

MjS
13 november 2005, 01:42
Haha okee. Moet ook eerlijk toegeven dat ik 'm nog nooit geprobeerd heb. Lijkt me een super pedaal, maar wel redeljik aan de prijs.

Robbert
13 november 2005, 10:33
Niks ergs aan 290 Volt hoor, wel lekker spannend :P