PDA

View Full Version : Vertraag FX



Swan
9 november 2005, 11:29
misschien vergezocht maar ik zoek een pedaal of software waarmee je real time je gitaargeluid kan vertragen, dus niet eerst opnemen en dan editten maar direct...

suggesties?

Nielsje
9 november 2005, 11:46
1: hoe wil je iets realtime vertragen als je al speelt met software? je hebt maar 1 paar handen.

2: wel eens gedacht aan langzamer spelen?

nieuwsgierig: serieus, waarom?

fullorder
9 november 2005, 11:59
Ik heb een tijdje een Alesis AirFX in m'n effectenlijn gehad. Dat ding is eigenlijk bedoeld voor DJ's om aan een cd of laptop te hangen en een track live te filteren, moduleren of wat dan ook, via een infrarood oog. Een van de presets van die AirFX was een 'vertraging' van het signaal. Niet echt een vertraging natuurlijk, maar wel de suggestie dmv pitch verlagen en een lowpass filter en dat klonk wel vet.
Ik gebruikte het soms aan het eind van een nummer tijdens een 'oneindige' delay loop, want je moet wel 1 hand vrijhebben hiervoor. Soms was het ook de zanger die mij 'vertraagde' tijdens het spelen. Versnellen kon overigens ook ;)
Maar er zijn wel meer en waarschijnlijk bruibaardere effectenbakken die iets dergelijks kunnen. Volgens mij kun je een dergelijke truc ook wel uithalen met de boss dd20, en dat terwijl je je handen aan het 'stuur' houdt. ik hoorde tenminste wel zoiets tijdens pedalendag.

Swan
9 november 2005, 12:16
@nielsje;
1: meer dat als er software is die dit kan dat ik dan gitaar - laptop - PA zou kunnen werken, niet nog zelf met software kloten maar bijv. instellen van 50% vertragen en dat ie dan zn werk doet.
2: t is voor www.machinist-drone.tk langzamer kan dus niet :P
waarom? we creeeren drony soundscapes met gitaar...

fullorder:
ja t gaat mij niet echt om de vertraging van normaal naar stilstaand, maar dat ik bijv. constant met n vertraging van 50% zou kunnen spelen, ik begrijp dat als ik dan iets zou spelen dat t dan pas n tijd later te horen is...
ik probeer nu idd ook met n delay t effect na te bootsen maar is toch niet helemaal wat ik zoek...

Swan
9 november 2005, 12:17
de Boss GT8 heeft bijv n "hold" functie..nou heb ik die nog niet gehoord maar de omschrijving ervan gaat meer richting naar wat ik zoek...

harrie-beton
9 november 2005, 14:11
mijn oude boss me30 had een real time pitch shifter die alles verlaagde.
Ook hele akkoorden en stemmen.

Swan
9 november 2005, 14:17
niet verlagen maar vertragen, met dezelfde pitch.

fullorder
9 november 2005, 14:20
toch iets van een looper/sampler gebruiken? je hebt er vele zoals de:

boss loop station
lline6 dl4
boomerang phrase sampler
akai headrush
zvex loop junkie