PDA

View Full Version : Nordstrands in mijn De Gier Custom



Mitch
9 november 2005, 10:50
test

Mitch
9 november 2005, 10:53
Na een tijdje te hebben getwijfeld (want hij klonk al niet beroerd) toch maar de knoop doorgehakt: Nordstrands in mijn De Gier Custom in de plaats van de Duncans !
http://www.nordstrandpickups.com/guitar_trad.html
De Seymour Duncans, een SP90 Vintage bij de hals en Custom 5 hb bij de brug gaven prima sounds, zeker op drive. Clean was de middenstand zonder meer favoriet, héél veel balans maar het punt bleef een beetje dat het soms wat lastig was om voor clean sounds een goede instelling op mijn amp te vinden (Rivera Clubster45). De P90 kwam dan niet goed door de mix of de brug humbucker kon soms wat te schel zijn. Beetje lastige balans voor treble en mid dus.
Ik was sowieso al onder de indruk geraakt van de Nordstrands in mijn Tele en de Strat-sets en was er mede daardoor ookl van overtuigd geraakt dat met pickups met iets minder output gewoon lekkerder clean te spelen valt en drive ook iets dynamischer wordt. Meer gain: harder aanslaan of een boostertje erbij.

Op de Chubster 40 die Sander heeft staan eerst nog even een laatste soundcheck gedaan, dus alles standen af op zowel clean als drive. Daarna eens even naar de pickups gekeken. De P90 had duidelijk een wat minder dik gewonden spoel en minder dikke magneten: duidelijk méér vintage dan de SD, die dit in naam wel is, maar toch wel wat meer power heeft.
De humbucker viel natuurlijk niet veel aan te zien, aangezien deze al in een nickel cover gewaxpot zat. Leuk detail: dit is de eerste Nordstrand humbucker mét nickel cover, op mijn verzoek gemaakt.
Eerste indruk:
Clean:
P90: yo, da’s wel een heel eind helderder ! Prima punch, wel degelijk body in het geluid, maar een minder overheersend laag mid wat het geheel een stuk frisser doet klinken.
Middenstand: was al het sterkste punt van de gitaar, maar nu klinkt het echt bizar goed. Nog steeds die zalige balans tussen hoog en laag, maar net wat helderder en ingetogener. Qua karakter hangt het ineens een beetje tussen single coils en humbuckers, zoals sommige mini-hb’s dat ook kunnen hebben.
Humbucker: lekker puntig, maar duidelijk wat minder schel en fel dan de SD. Waar volgens SD de Custom 5 zo ongeveer tussen een PAF en een Custom in zou moeten zitten vond ik ‘m altijd dichter bij de Custom liggen dan bij een PAF. De Nordstrand zit duidelijk méér aan de kant van een PAF, maar wel ietsje pittiger.
Hier ook weer dat ontzettend goed gedoseerde, bruikbare hoog wat me tot nu toe bij alle Nordstrands-elementen is opgevallen. Yummie !

Drive:
P90: het woord ‘throaty’ is hier op zijn plaats. Heerlijk voor een bluesy, medium gain lead sound.
Middenstand: prima voor rhythm-werk achter in de mix. Niet overheersend; soft in de goede zin des woords.
Humbucker: crunch all over the place ! Ook hier weer het ‘wow’gevoel dat er meer crunch uitkomt dan je gezien het cleane geluid zou verwachten. Snijdt lekker, heeft ballen en heerlijk dynamisch.

Bandrepetitie:
Ik moest een beetje klooien aan mijn pedalen om mijn lead sound op orde te krijgen, maar de eerste indruk vertaalde zich volledig naar de bandsituatie. Door de iets lagere output kon ik sommige pedalen iets verder opendraaien, maar dat was zo gepiept.
Komt clean merkbaar beter door de mix dan met de SD’s. De hogere output en het sterkere mid-laag waardoor de SP90 soms verzoop werd gemist als kiespijn. Met de NP9.0 (originele naam hè) was de toegenomen helderheid erg prettig.

I’m a happy man….

http://home.kabelfoon.nl/~sjem/images/gitaarzooi/gier/twaalfde/body%20strap.jpg

schizo910
9 november 2005, 11:34
:o mang, wat blijft dat toch een ongeloveloos mooie plank! :o

Harry
9 november 2005, 11:55
ik wou net zeggen, over wat voor gitaar ging het ook al weer........








WAUW!!!!!!!!!!!!

SBloke
9 november 2005, 12:48
wat een geweldige hals! (het uiterlijk dan he, hoe hij speelt kan ik natuurlijk weinig over zeggen)

Mag ik heel onsubtiel vragen wat dit kunstwerk nou gekost heeft?

Negative K3 fan
9 november 2005, 14:21
leuk dat dit beter werkt. Was die duncan p90 echt zo 'modderig'??

ik ben trtouwens ook benieuwd of je een keer iets van een opname kunt maken waarin de verschillen tussen fretwave en normale frets goed duidelijk naar voren komen.

Droffie
9 november 2005, 15:15
Ik heb effe op die gitaar gespeeld op de pedalendag...Erg mooie gitaar, echt een plaatje.
Qua sound vond ik 'm al heel goed klinken.

Als ik me niet vergis zaten er ook Nordstrands in die witte de Gier Strat ? Die vond ik wat tegenvallen om eerlijk te zijn.

Mitch
9 november 2005, 15:31
Om even op die witte strat door te gaan: Sander vond 'm eigenlijk ook niet zo geschikt voor Nordstrands. Hij had 'm oorspronkelijk met Fralins uitgerust (wat feller) en dat combineerde eigenlijk beter, dus die gaan er weer in terug....Hij had die gitaar toen gemakshalve voorzien van de pups om een demo-model te heben, maar was zelf ook niet helemaal tevreden over de combi.
De Nordstrands, en dan met name de brugpickups ronden het hoog net iets meer af, wat perfect werkt op gitaren die van nature een goed heldere klank hebben, maar dat werkt dus niet op iedere gitaar.

Om dus weer op mijn eigen gitaren terug te komen: de Tele is ook prima helder en de sound van de brug heb je ook gehoord. 8-)
Uit mijn De Gier halen deze pups nu echt het maximale.

@Len: het gaat te ver om de SP90-1n modderig te noemen, maar op mijn amp was het soms net iets té. Op een AC30 bijvoorbeeld klonk het al weer heel anders, maar goed: die heb en wil ik niet, verslaafd als ik aan de EL34 grom ben. :)
Ik ben voornemens een HiMD-recorder te kopen en het forum dan wat vaker te bestoken met clips, wees dus vast gewaarschuwd :D
Clips met/zonder Fretwave is ook een mogelijkheid, maar dat kan natuurlijk niet op één en dezelfde gitaar ! Ik zal het in gedachten houden. Het klinkt overigens vooral strak op open C's e.d. Aangezien ik de gitaar ook veel als 'akoestische' gitaar gebruik is 't een zegen ! Klinkt heel mooi harmonieus.

Droffie
9 november 2005, 15:43
Om dus weer op mijn eigen gitaren terug te komen: de Tele is ook prima helder en de sound van de brug heb je ook gehoord. 8-)
Uit mijn De Gier halen deze pups nu echt het maximale.

Jaaa die Tele klonk goed, net als je Gier Custom. In combi met die Rivera, geweldig.
Wat ik goed vond aan je tele dat hij zo goed overweg kon met die overdrives. Hij verloor eigenlijk geen moment definitie en helderheid hoeveel gain/boost je er ook in draaide.

Mitch
9 november 2005, 20:49
Dat heeft absoluut te maken met de brug pickup. Het standaard element klonk op drive erg dun, de SD Jerry Donahue gaf geen lekkere drive en de Nordstrand was meteen knallen. Toch is de output niet hoog, gek genoeg. Dat zal de definitie zeker ten goede komen.

Pedalendag 5 kun je het oranje monster nog een keer testen, hoor je het verschil :wink:

marc_o
9 november 2005, 21:47
Zijn het dezelfde pickups als op die Gier-gitaar die sander had meegegeven? Dat was een hele leuke gitaar, maar had naar mijn mening geen ballen....

Droffie
9 november 2005, 22:12
Off topic: mijn vader is de pedalendag film aan 't editen as we speak.
Ik zal van 't weekend bij 'm langsgaan om het resultaat te bekijken...

Mitch
9 november 2005, 23:13
Zijn het dezelfde pickups als op die Gier-gitaar die sander had meegegeven? Dat was een hele leuke gitaar, maar had naar mijn mening geen ballen....

Exact. Vandaar dat er weer Fralins ingaan. Het blijft natuurlijk zo dat echt niet alle gitaren geknipt zijn voor één merk pickups of zo. Zie ook zeker de uitgebreide elementen-test in Gitarist.
Hoewel ik me niet volledig kan vinden in enkele bevindingen ben ik het er volledig mee eens dat je vooral moet kijken naar hoe de onversterkte klank van de gitaar zelf is, dan kijken naar wat je versterkt nodig hebt en kijken hoe je deze factoren op elkaar kunt afstemmen. Voor goede, heldere gitaren vind ik de Nordstrands dus super, in de witte Strat zaten ze niet echt op hun plaats.
Enneh...naast een paar dikke P90's missen Strats al gauw ballen :D

@Droffie: doe 'm de groeten, aardige vent ! Maar zeg 'm vooral dat -ie een beetje doorwerkt :razz:

vinni
9 november 2005, 23:16
Supergitaar SP!

Mooi retro....goeie PU's.....Dat is het helemaal.

Speel ze,

Vinni

marc_o
10 november 2005, 21:19
Zijn het dezelfde pickups als op die Gier-gitaar die sander had meegegeven? Dat was een hele leuke gitaar, maar had naar mijn mening geen ballen....

Exact. Vandaar dat er weer Fralins ingaan. Het blijft natuurlijk zo dat echt niet alle gitaren geknipt zijn voor één merk pickups of zo. Zie ook zeker de uitgebreide elementen-test in Gitarist.
Hoewel ik me niet volledig kan vinden in enkele bevindingen ben ik het er volledig mee eens dat je vooral moet kijken naar hoe de onversterkte klank van de gitaar zelf is, dan kijken naar wat je versterkt nodig hebt en kijken hoe je deze factoren op elkaar kunt afstemmen. Voor goede, heldere gitaren vind ik de Nordstrands dus super, in de witte Strat zaten ze niet echt op hun plaats.
Enneh...naast een paar dikke P90's missen Strats al gauw ballen :D

@Droffie: doe 'm de groeten, aardige vent ! Maar zeg 'm vooral dat -ie een beetje doorwerkt :razz:


Ik bedoelde die oranje Gier, niet de jouwe, maar dat eigen model van De Gier, erg leuk om te zien, maar qua geluid vond ik het veel van alles missen.

Droffie
10 november 2005, 21:37
Zijn het dezelfde pickups als op die Gier-gitaar die sander had meegegeven? Dat was een hele leuke gitaar, maar had naar mijn mening geen ballen....

Exact. Vandaar dat er weer Fralins ingaan. Het blijft natuurlijk zo dat echt niet alle gitaren geknipt zijn voor één merk pickups of zo. Zie ook zeker de uitgebreide elementen-test in Gitarist.
Hoewel ik me niet volledig kan vinden in enkele bevindingen ben ik het er volledig mee eens dat je vooral moet kijken naar hoe de onversterkte klank van de gitaar zelf is, dan kijken naar wat je versterkt nodig hebt en kijken hoe je deze factoren op elkaar kunt afstemmen. Voor goede, heldere gitaren vind ik de Nordstrands dus super, in de witte Strat zaten ze niet echt op hun plaats.
Enneh...naast een paar dikke P90's missen Strats al gauw ballen :D

@Droffie: doe 'm de groeten, aardige vent ! Maar zeg 'm vooral dat -ie een beetje doorwerkt :razz:


Ik bedoelde die oranje Gier, niet de jouwe, maar dat eigen model van De Gier, erg leuk om te zien, maar qua geluid vond ik het veel van alles missen.

Die was toch van SP :-?

Robbert
10 november 2005, 21:41
Nee, er waren twee oranje Gieren :D

Dweezman
10 november 2005, 22:14
Reflection?

Mitch
10 november 2005, 22:41
Oh zo, wacht even ! Ik dacht dat Marc de witte Strat bedoelde, maar hij bedoelde de Reflection inderdaad. Wist niet dat -ie daar ook nog even op gespeeld had.....
Ik vind 't wel een lekker ding juist. De hals is echt super, onwijs comfortabel. Er zitten wel erg lage output elementen in (TV Jones) en hoewel het humbuckers zijn, neigt het qua geluid naar enkelspoels, zó laag is de output. Ik vind het zelf erg mooi, zeker het bruglement, maar ik kan me voorstellen dat het niet heavy genoeg is voor iedereen.

Even voor de duidelijkheid:
http://home.kabelfoon.nl/~sjem/images/pedalendag4/de%20gier.jpg
De rechter is de Reflection. In het echt is de kleur trouwens wat meer rood, terwijl de mijne toch wel echt knaloranje is :)

Orpheo
10 november 2005, 22:43
Oh zo, wacht even ! Ik dacht dat Marc de witte Strat bedoelde, maar hij bedoelde de Reflection inderdaad. Wist niet dat -ie daar ook nog even op gespeeld had.....
Ik vind 't wel een lekker ding juist. De hals is echt super, onwijs comfortabel. Er zitten wel erg lage output elementen in (TV Jones) en hoewel het humbuckers zijn, neigt het qua geluid naar enkelspoels, zó laag is de output. Ik vind het zelf erg mooi, zeker het bruglement, maar ik kan me voorstellen dat het niet heavy genoeg is voor iedereen.

Even voor de duidelijkheid:
http://home.kabelfoon.nl/~sjem/images/pedalendag4/de%20gier.jpg
De rechter is de Reflection. In het echt is de kleur trouwens wat meer rood, terwijl de mijne toch wel echt knaloranje is :)

die van jou is toffer :D

Mitch
10 november 2005, 22:50
Blij dat jij het zegt, als ik het zelf doe staat het zo onbescheiden :D

Maar eerlijk gezegd zijn ze niet echt te vergelijken hoor, al doet het uiterlijk op het eerste gezicht anders vermoeden. Ander hout, heel ander formaat (body, halsdikte, etc.)

Orpheo
10 november 2005, 22:53
Blij dat jij het zegt, als ik het zelf doe staat het zo onbescheiden :D

Maar eerlijk gezegd zijn ze niet echt te vergelijken hoor, al doet het uiterlijk op het eerste gezicht anders vermoeden. Ander hout, heel ander formaat (body, halsdikte, etc.)

ik heb t vooral over de looks. algehele looks en contouren. qua sound kan ik er nix over zeggen, omdat ik op geen van beiden heb gespeeld.