PDA

View Full Version : probleempje met gitaar, onderste snaar erg dicht bij de rand



jerre_
8 november 2005, 22:07
Hey,
Ik heb een probleempje bij mijn gitaar: de onderste snaar ligt erg dicht bij de rand van de hals, zodat bij het spelen die snaar soms van de rand afschiet, nogal vervelend. Is hier iets aan te doen? en zoja wat?
De hals is ook heel licht gekromd in de lengterichting (heel klein beetje in de vorm van een banaan), ter hoogte van de zevende, achtste fret komt de onderste snaar het dichtst bij de rand. Zou je de hals wat rechter kunnen zetten om de snaar wat minder dicht bij de rand te krijgen? Maar ik weet niet
of dit veel verschil zal maken.
bedankt

jerre_
8 november 2005, 23:31
of misschien de hals wat rechter ( minder bol ) laten zetten?

bram123
8 november 2005, 23:57
dat je hals gebanaand is maakt het een beetje moeilijk. dat zou namelijk niet moeten kunnen voorkomen en daarom valt dat ook niet bij te stellen. Normaal gesproken wordendit soort dingen opgelost door de positiebepaling van de gleufjes in de zadels van je brug.
er van uitgaande dat je een gitaar met tune o matic hebt. zou je nieuwe zadels kunnen nemen en dan de snaren in zijn geheel een fractie richting omhoog kunnen leggen. werkt alleen wanneer de banaanaffaire slechts beperkt is. anders post je morgen hetzelfde probleem met de hoge e.


er is bij mijn weten helaas nog geen manier om je snaren mee te laten krullen. zou wel leuk zijn, biedt mogelijkheden op design gebied enzo.




http://www.ph.unimelb.edu.au/~ywong/bananas/banana.jpg
je weet toch. bananen

H.Manback
9 november 2005, 10:18
Is het een bolt-on neck? In dat geval kan het zijn dat je neck niet goed in z'n slot zit waar hij vast geschroefd is. Als je het niet zelf kan verhelpen, laat dan iemand er naar kijken in een gitaar winkel.