PDA

View Full Version : geluid versterker valt steeds weg :(



Ronald
8 november 2005, 19:01
hey mensen , zit met een probleempje, het geluid van mn versterker valt af en toe helemaal weg en ik heb echt geen flauw idee waar het aan zou kunnen liggen. ik dacht aan de eerste instantie da de kabel tussen de head en de cab kapot was, maar met een nieuwe kabel heb ik het zelfde probleem.

ik heb echt geen idee wa het dan kan zijn. soms als ie wegvalt en je zet um uit dan doet ie het even later weer. of als je gewoon blijft door spelen dan komt het volume uiteindelijke ook weer terug maar hoe lang da duurt da verschilt nogal.

iemand enig idee wa het zou kunnen zijn?

nicoverduin
8 november 2005, 19:09
Wat voor soort versterker is het?

Mufftin
8 november 2005, 19:47
op de zoekfunctie vind je ook veel over het wegvallen van het geluid

robzilla
8 november 2005, 20:08
doe eens een kabeltje tussen de send en de return van je fx-loop (als je die hebt)...

helpt dat?

Tupelo
8 november 2005, 20:22
Toevallig een Fender the Twin Red Knop...? Hoop het niet voor je..! :o

Geronimo
8 november 2005, 21:39
Is het een buizenbak? Als je er een paar klappen op geeft gebeurt er dan iets? Het zou van alles kunnen zijn. Rotte lampen of een halfgare soldeerverbinding.
Ik raad je aan als je zelf niet over de technische handigheid en/of geduld beschikt 'm weg te brengen, het zal vast niets ernstigs zijn.

Vraag anders ff verder op de Werkbank, dat is meer de plek voor dit soort vragen.

Succes!

Floris

Ronald
8 november 2005, 22:35
nee het is geen buizenversterker, tis en randall cyclone en das een solid state versterker

Geronimo
8 november 2005, 22:48
nee het is geen buizenversterker, tis en randall cyclone en das een solid state versterker

Ok nou dan weten we in ieder geval dat het geen rotte lampen zijn. Waarschijnlijk zit er een draad of een onderdeel los. Ook is het vanwege het ontbreken van hoogspanning door de hele versterker minder gevaarlijk om er wat in te porren om te kijken waar het probleem zit. (nog steeds niet ongevaarlijk, want er zit natuurlijk nog steeds een voeding in waar gevaarlijke spanningen op staan)

Maar nog steeds als ik jou was zou ik 'm wegbrengen. Als je wat verkeerd doet en je maakt sluiting ergens dan is ie helemaal naar de filistijnen.
Dat is weer minder van transistorbakken, transistors zijn erg gevoelig voor sluiting, en als er een gaat gaan ze allemaal...

Ronald
14 november 2005, 12:56
ik heb een kabeltje in mn fx loop gedaan en tot nu toe heb ik geen problemen meer dat het geluid weg valt. ( wel pas gister gedaan dus kan altijd nog ) maar hoe kan da dan dat ie het dan wel weer normaal doet :-?

1959SLP
14 november 2005, 13:03
Is het een buizenbak? Als je er een paar klappen op geeft gebeurt er dan iets?
Floris

:lol:

Little Jay
15 november 2005, 21:05
Hey,

Ik heb dat enige jaren geleden met m'n Fender Blues Deluxe (zo'n re-issue buizenbak, maar met printplaten (PCB's) ipv van point-to-point) gehad. Uitvallen, dan plotseling weer doen, dan weer alleen fluisterzacht of gereutel totdat 'ie op een gegeven moment niks meer deed. Leek onverklaarbaar en niemand kon iets vinden totdat een technische slimmerik met een vergrootglas naar de soldeerverbindingen keek op de PCB's. Bleek dat vele soldeersels gebroken waren met ringvormige breuken. Dat kan komen door schokken en stoten maar ook door plotselinge overgangen van warm naar koud. Als je versterker opwarmt gaan de soldeersels uitzetten en koelen en af en aan contact maken, met onvoorspelbare resultaten. Ik heb met een soldeerbout alle soldeerverbindingen opnieuw laten vloeien (gewoon even aanstippen tot ze 'ontdooien' en weer af laten koelen) en daarna nooit meer last gehad. Misschien dat jouw versterker onder hetzelfde lijdt...

Little Jay
15 november 2005, 21:08
oh ja nog effe waarom ik 'm toch nog plaats terwijl je probleem opgelost lijkt: bij mij zaten er dagen en weken tussen voordat 'ie weer uitviel, nooit thuis of in de oefenruimte, maar altijd op het podium... het werd wel steeds vaker en vaker