PDA

View Full Version : leren spelen met plectrum



lostsoul
8 november 2005, 15:22
Hoi,

Ik speel nu 8 maanden ofzo en heb al die tijd met m'n vingers getokkeld.
Voor bepaalde dingen gaat dat best lekker, maar ik merk toch dat het voor stukken waar je veel enkele snaren snel achter elkaar aanslaat de duim toch te lomp is. En daarbij klinkt het eigenlijk ook niet echt lekker (dof)

Ik ben er nu een paar dagen mee bezig, en ik denk dat het wel goed komt, maar een paar tips en/of links naar goede lessen zijn nooit weg....

outside
8 november 2005, 18:26
Er zijn veel manieren om een plectrum vast te houden.
Ik hou mijn plectrum voor akkoorden vast zoals de meeste hem voor het eerst vastpakken als ze die in hun handen krijgen, tussen de tip van de wijsvinger en van de duim. Maar voor al de rest plooi ik mijn wijsvinger en steek heb dan tussen mijn duim en mijn geplooide vinger, zodat je nog maar een puntje van de plectrum ziet, dan ziet die stevig vast. Zeker om gedempt te spelen lijkt dit mij het beste.

Roy K.
8 november 2005, 18:32
1: Laat je niks wijsmaken door anderen wat betreft manier van vasthouden, ik ken veel topgitaristen en allemaal hebben ze een andere manier van vasthouden, en wat voor de 1 natuurlijk is en voelt hoeft voor de ander niet zo te zijn en het kan je hele gitaarleven een belemmering blijven als je jezelf een onnatuurlijke manier aanleert.

2: Wat wil je spelen, zodat het voor ons duidelijk is wat je het beste aan leerstof kan gebruiken voor bepaalde technieken? :)

lostsoul
8 november 2005, 19:41
Bedankt voor jullie reacties.


Maar voor al de rest plooi ik mijn wijsvinger en steek heb dan tussen mijn duim en mijn geplooide vinger, zodat je nog maar een puntje van de plectrum ziet, dan ziet die stevig vast. Zeker om gedempt te spelen lijkt dit mij het beste.
Hmm nee, ik denk dat dat niet voor mij werkt. Maar wel intressant om er over na te denken. tnx



1: Laat je niks wijsmaken door anderen wat betreft manier van vasthouden
Wijsmaken niet, maar alle info die ik kan krijgen is goed. Ik ben eigenwijs genoeg om er zelf een draai aan te geven (en eigenwijs genoeg om het 8 maanden met mn duim te proberen) :)

2: Wat wil je spelen, zodat het voor ons duidelijk is wat je het beste aan leerstof kan gebruiken voor bepaalde technieken?
Moeilijke vraag, ik vind zoveel mooi. Maar ik speel in ieder geval op een akoestische (western) gitaar.
Ik luister trouwens veel metal, maar volgens mij zijn m'n vingers gewoon te groot voor een electrische want ik kan bijna geen akkoord pakken zonder andere snaren te raken.
Maar das weer een ander verhaal, en topic :wink:

belfrink
8 november 2005, 19:47
Probeer gewoon wat dingen uit en kijk wat jij het fijnste vind.

Zoals de anderen ook al zeiden, er is geen vaste manier, dus ga gewoon wat proberen. ;)

moretel
8 november 2005, 23:06
Houdt hem ontspannen vast,
dat knijpen in zo'n plectrum werkt contra produktief wat betreft je aanslag.

Negative K3 fan
8 november 2005, 23:19
wat bij mij goed werkte, vooral toen ik begon met plectrum spelen, was hem voor het 'gitaren' even goed door mn naad te halen, soms zelfs 2 keer, dat geeft een wat vertrouwder gevoel in het begin!

lostsoul
8 november 2005, 23:44
Ok veel uitproberen, en ontspannen vasthouden, got it. Bedankt


Vox ac30 te koop
http://www.gitaarmarkt.nl/index.php?ct=gitvers&md=details&id=50029
Haal die maar door je naad

taylor
9 november 2005, 11:21
wat bij mij goed werkte, vooral toen ik begon met plectrum spelen, was hem voor het 'gitaren' even goed door mn naad te halen, soms zelfs 2 keer, dat geeft een wat vertrouwder gevoel in het begin!

door je naad te halen?2 keer zelfs fuking hell :lol:

Negative K3 fan
9 november 2005, 14:42
Ok veel uitproberen, en ontspannen vasthouden, got it. Bedankt


Vox ac30 te koop
http://www.gitaarmarkt.nl/index.php?ct=gitvers&md=details&id=50029
Haal die maar door je naad

wtf man wat heb jij voor zieke gedachtes :o

moretel
9 november 2005, 19:03
wat bij mij goed werkte, vooral toen ik begon met plectrum spelen, was hem voor het 'gitaren' even goed door mn naad te halen, soms zelfs 2 keer, dat geeft een wat vertrouwder gevoel in het begin!

En jij laat bij tappen zeker dat stukje plastic in je mond verdwijnen :-D
En daarna is je toets bruin.

Mauser
17 november 2005, 11:37
Ik luister trouwens veel metal, maar volgens mij zijn m'n vingers gewoon te groot voor een electrische want ik kan bijna geen akkoord pakken zonder andere snaren te raken.
Maar das weer een ander verhaal, en topic :wink:

Dat is onzin, op een akoestische gitaar pak je ook akkoorden vast. Als je later metal wil gaan spelen, moet je dat gewoon doen :wink: De lengte van je vingers heeft daar niet veel mee te maken..

lostsoul
17 november 2005, 13:39
De lengte van je vingers heeft daar niet veel mee te maken..
't is meer de breedte eigenlijk. Ik raak dan altijd de snaar boven of onder de snaar die je pakt aan.

Mauser
17 november 2005, 15:15
De lengte van je vingers heeft daar niet veel mee te maken..
't is meer de breedte eigenlijk. Ik raak dan altijd de snaar boven of onder de snaar die je pakt aan.

Nah, dat komt wel goed :) Ooit die vingers van Kerry King gezien? :wink:

SBloke
17 november 2005, 18:31
De lengte van je vingers heeft daar niet veel mee te maken..
't is meer de breedte eigenlijk. Ik raak dan altijd de snaar boven of onder de snaar die je pakt aan.

Nah, dat komt wel goed :) Ooit die vingers van Kerry King gezien? :wink:


of die vingertjes van Marcel Coenen :wink:

sulfur
8 december 2005, 19:59
ik heb ff een vraagje: voor een gewone, standaard elektrische gitaar, standaard snaardikte enz enz :razz: , welke dikte plectrum moet/kan je gebruiken? ik gebruik nu meestal een .73 mm en 1.0 mm. is dikker handiger? of juist dunner? of hangt dat af van de stijl/muziek?