PDA

View Full Version : baritone/shortscale



Jeanken
8 november 2005, 15:19
Kan je op een baritone gitaar bass spelen of zoek ik beter een short scale bass?
Ik ben eigenlijk gitarist en zou graag wat bassen ook, maar de hals ligt me niet zo van de meeste bassen, misschien teveel aan de gitaar gewoon.. Nu zag ik baritone's en tweedehands een short scale bass, maar heeft iemand hier advies over?
Ik bass al wat hier en daar dus het is niet echt een bevlieging, kan ook wat budget voor uitgereikt worden (voorlopig nog niet, maar je kan maar al beginnen rondkijken natuurlijk), laat ons zeggen, tussen de 400-700EUR, tweedehands mag zeker, voorkeur zelfs.

butters
8 november 2005, 22:02
het hangt een beetje van de scale af. op een 27" bariton wordt het moeilijk. maar een op 30" bariton (gretch, olp, de oudere fender bas VI) is het zeker te doen. het nadeel vind ik van bassen op een bariton is de krappe string spacing. je bent bijna verplicht om met een plectrum te spelen. op een shortscale bas is dit natuurlijk geen probleem. nadeel van short scale basjes is de snaarspanning vind ik. die is nogal aan de slappe kant als je die in E stemt (ik stem ze in F, net iets strakker).

(als je een shortscale bas zoekt. ik denk eraan om mijn richwood weg te doen omdat ik geld wil vrijmaken voor een bas amp)

butters
8 november 2005, 22:03
het hangt een beetje van de scale af. op een 27" bariton wordt het moeilijk. maar een op 30" bariton (gretch, olp, de oudere fender bas VI) is het zeker te doen. het nadeel vind ik van bassen op een bariton is de krappe string spacing. je bent bijna verplicht om met een plectrum te spelen. op een shortscale bas is dit natuurlijk geen probleem. nadeel van short scale basjes is de snaarspanning vind ik. die is nogal aan de slappe kant als je die in E stemt (ik stem ze in F, net iets strakker).

(als je een shortscale bas zoekt. ik denk eraan om mijn richwood weg te doen omdat ik geld wil vrijmaken voor een bas amp)

Wilbert
9 november 2005, 15:49
Alles leuk en aardig. Niks tegen shortscale en Baritone bassen, maar waarom wil je dit gaan doen? Je wilt bas gaan spelen, maar eigenlijk toch ook weer niet. Met deze instelling wordt je een gitarist die z'n solootjes nu wat lager kan spelen. Dat is echt om te huilen. Als je er voor wil gaan een nieuw instrument (bas dus in dit geval) te leren bespelen dan moet je accepteren dat je vanaf het begin moet beginnen. Je kunt het nou eenmaal niet te veel met een gitaar vergelijken (een aap die graag, maar daar houdt het op). Ook een shortscale bas vereist een heel andere techniek dan een gitaar. Het is dus echt een non-argument dat de hals meer op die van een gitaar lijkt. Als je begint met bassen, begin dan gewoon op een 4snarige 34 inch bas en accepteer dat je nieuw bent voor het instrument, en het instrument nieuw voor jou.

Jeanken
9 november 2005, 16:36
Hoho maar, gitaristen die op shortscale gitaar spelen zijn daarom ook geen mislukte violisten, sorry voor mijn vraag hoor.
Ik speel al wat bass, en ik speel misschien nog als een gitarist, maar dat is ook een logisch gevolg van mijn gitarist zijn, het is nog voor erbij voorlopig, maar om te groeien als bassist wil ik zelf een bass kopen, ik weet dat de lange nekken me niet echt liggen, er zullen wel nog mensen zijn die dat probleem hebben, want ze maken niet enkel voor 'mislukte gitaristen' shortscale bassen geloof ik.
Die snaarspanning is makkelijk op te lossen door gewoon een dikker setje snaren op te leggen, als ik de lijn van gitaar doortrek op tonegebied zal dit je klank enkel ten goede komen zelfs.
@Butters: Die Richwood, wat is dat juist en mail je me een foto'tje en prijs?

butters
10 november 2005, 08:45
@ jeanken

ja epi is ook goed.
en Dean heeft ook een ook short-scale bas (ook niet duur)
dean evo xm

Saf
13 november 2005, 11:30
een short scale bas is echt het beste geloof mij ik speel alleen maar op shorts scale heb zelf drie oude fender musicmaster 9waarvan een verbouwd) en een hele zwik japanse bassen. Ik dacht dat squier een hele goedekope basic short scale maakt de bronco.

schijnt wel een redelijke gitaar te zijn. was niet linkshandig dus heb hem nooit besteld