PDA

View Full Version : even snel vraagje...



nielsduursma
8 november 2005, 14:42
voor de zekerheid..

ik denk dat ik m'n eindbuizen moet vervangen, ik hoor een soort valse brom/ overdrive net naast m'n orginele noot als ik die vrij hard speel.

zodra het volume van mijn gitaar weer zachter word verdwijnt die brom ook weer :???:

ik had ergens iets gelezen over dat mijn buizen nu microfonisch zijn oid.
ik denk dat dit nu het geval is :evil:

dus kan ik weer helemaal van zolder met dat ding :evil:
en ben ik weer m'n geld kwijt :evil:

nielsduursma
8 november 2005, 14:44
verkeerd geplaatst, hij komt waarschijnlijk uit 71, maar dat maakt niet zo veel uit denk ik :razz:

pimmetje
8 november 2005, 14:53
Het hoeven niet per se de eindbuizen te zijn... misschien alleen een voorbuisje...

Zet de versterker aan en tik voorzichtig met een potlood of zo tegen iedere buis. Als je je getik duidelijk door de speaker hoort, dan is de betreffende buis idd microfonisch.

In 't geval van voorbuisje(s) hoef je die alleen maar zelf te vervangen. Komt dan geen gezeik als biassen aan te pas.

nielsduursma
8 november 2005, 15:08
het is een eindbuis dat wist ik al zeker.

is het eigenlijk "slecht" voor je versterker om door te spelen met zo'n microfonische buis???

ik heb gehoord dat je moest stoppen als je buis een rooie gloed had, hoe zit dat met dit???

skabouter
8 november 2005, 16:31
ojee, dan mogen alle Engl gebruikers dat ding wel meteen uitzetten en nooooooit meer aan doen :razz:

Phyrexian
8 november 2005, 18:17
ojee, dan mogen alle Engl gebruikers dat ding wel meteen uitzetten en nooooooit meer aan doen :razz:

lol 8)

nicoverduin
8 november 2005, 19:16
het is een eindbuis dat wist ik al zeker.

is het eigenlijk "slecht" voor je versterker om door te spelen met zo'n microfonische buis???

ik heb gehoord dat je moest stoppen als je buis een rooie gloed had, hoe zit dat met dit???
Als het grijze gedeelte van de buis rood begint te gloeien dan is de buis echt op. Er loopt dan veeeeeel te veel stroom door de buis. EL34érs (oude) neigen dat op een gegeven moment te doen. Sommigen draaien dan de bias wat terug, maar meestal helpt dat niet. Als dit de situatie is, dan is de buis inderdaad einde oefening en dan wordt het in de buidel tasten. En bij twijfel even langs de monteur.

Als een voorbuis zo hard gaat gloeien, dan betekent dat meestal een zwevende grid. Dat is meestal tijd voor een monteur.

Als je daarintegen alleen het gloeidraadje ziet gloeien is dat goed. Hoe fel ze gloeien scheelt per type buis. GZ34érs bijv. gloeien harder dan een 6L6.

Als je twijfelt, dan een foto maken en effe laten zien.
Nico

nielsduursma
8 november 2005, 19:18
ik weet wel dat een blauwe gloed normaal is, maar ze moeten zowiso vervangen worden, want ik heb geen idee hoelang ze er al in zitten.

nicoverduin
8 november 2005, 19:23
ik weet wel dat een blauwe gloed normaal is, maar ze moeten zowiso vervangen worden, want ik heb geen idee hoelang ze er al in zitten.Zegt niets. Buizen slijten door gebruik niet door de tijd dat ze erin zitten. Ik had het niet over die blauwe gloed hoor, maar over het rood opgloeien van de anode.
Nico

ateng
9 november 2005, 09:47
@nicoverduin als 1 van de vier buizen (EL34) het grijze gedeelte rood gloeit is dat dan ook een teken dat je ze moet vervangen?

nicoverduin
9 november 2005, 09:59
@nicoverduin als 1 van de vier buizen (EL34) het grijze gedeelte rood gloeit is dat dan ook een teken dat je ze moet vervangen?Dat is meestal een indicatie van een lekkende kathode dus vervangen.
Nico

Negative K3 fan
9 november 2005, 14:29
[Als je daarintegen alleen het gloeidraadje ziet gloeien is dat goed. Hoe fel ze gloeien scheelt per type buis. GZ34érs bijv. gloeien harder dan een 6L6

ook buizen van dezelfde types (12ax7) kunnen soms ook behoorlijk verschillend gloeien!