PDA

View Full Version : uittekenen van schema



birt
8 november 2005, 12:26
ik heb het schema van een buizenamp uitgetekend op papier, nogal slordig terwijl ik alles uitzocht in de amp zelf. Nu wil ik dit graag op computer netjes doen maar ik weet niet goed hoe te beginnen. ik heb eagle maar daar moet ik nog mee leren werken en ik vind er geen afbeeldingen van buisjes in om in het schema te gebruiken.


nu is mijn vraag:
is er iemand die me kan helpen of die zelf heel snel met zo'n programmas kan werken en het schematje snel even kan maken?

nicoverduin
8 november 2005, 12:28
ik heb het schema van een buizenamp uitgetekend op papier, nogal slordig terwijl ik alles uitzocht in de amp zelf. Nu wil ik dit graag op computer netjes doen maar ik weet niet goed hoe te beginnen. ik heb eagle maar daar moet ik nog mee leren werken en ik vind er geen afbeeldingen van buisjes in om in het schema te gebruiken.


nu is mijn vraag:
is er iemand die me kan helpen of die zelf heel snel met zo'n programmas kan werken en het schematje snel even kan maken?Een goede reden om Eagle dus te leren.
Nico

birt
8 november 2005, 13:03
ik heb het schema van een buizenamp uitgetekend op papier, nogal slordig terwijl ik alles uitzocht in de amp zelf. Nu wil ik dit graag op computer netjes doen maar ik weet niet goed hoe te beginnen. ik heb eagle maar daar moet ik nog mee leren werken en ik vind er geen afbeeldingen van buisjes in om in het schema te gebruiken.


nu is mijn vraag:
is er iemand die me kan helpen of die zelf heel snel met zo'n programmas kan werken en het schematje snel even kan maken?Een goede reden om Eagle dus te leren.
Nico
ben ik mee bezig maar ik vind er geen symbolen voor buisjes in. wat nogal lastig s bij een buizenschema

Geronimo
8 november 2005, 13:32
Kun je geen custom onderdelen invoeren dan? En ga je je buizenversterkertje op print maken? Als ik jou was zou ik voor de point to point opbouw gaan. Scheelt een hoop gepuzzel (ja of je moet er van houden natuurlijk :D)

birt
8 november 2005, 16:28
Kun je geen custom onderdelen invoeren dan? En ga je je buizenversterkertje op print maken? Als ik jou was zou ik voor de point to point opbouw gaan. Scheelt een hoop gepuzzel (ja of je moet er van houden natuurlijk :D)

ik zeg net dat ik het heb getekend terwijl ik het in de versterker allemaal uitzocht, dwz dat het hier gaat over een ptp versterker die al bestaat en waar ik een mooi schematje van wil maken.

als je in eagle onderdelen extra wil moet je libraries toevoegen en ik weet niet waar ik die moet halen. ik gebruik eagle ook enkel voor dat schema, het is neit omdat je daar pcb designs mee kan maken dat je dat moet doen hè.

JoostBaksteen
8 november 2005, 16:56
Je zou het anders in PSpice8 kunnen doen...

Zie: http://www.duncanamps.com/technical/pspicetubes.html

Voor een trial versie van het programma geeft google: http://www.unibw-muenchen.de/campus/ET4/pspice/pspice.html heb het alleen niet getest...

SimonS
8 november 2005, 17:01
ff tussendoor, waar haal ik dat "eagle" programma vandaan? Linkje iemand?

JoostBaksteen
8 november 2005, 17:04
ff tussendoor, waar haal ik dat "eagle" programma vandaan? Linkje iemand?

Google: eagle PCB

SimonS
8 november 2005, 17:12
thnx!

birt
8 november 2005, 20:36
Je zou het anders in PSpice8 kunnen doen...

Zie: http://www.duncanamps.com/technical/pspicetubes.html

Voor een trial versie van het programma geeft google: http://www.unibw-muenchen.de/campus/ET4/pspice/pspice.html heb het alleen niet getest...
mac :wink:

aad
8 november 2005, 20:47
nu is mijn vraag:
is er iemand die me kan helpen of die zelf heel snel met zo'n programmas kan werken en het schematje snel even kan maken?

Als het goed is is er binnen Eagle een utility waarmee je je eigen schemasymbolen kunt maken. Handig zou dan zijn om een eigen bibliotheek te maken waarin je dan de diverse buisjes zet en meer onderdelen die je gaat gebruiken. Dan is het later makkelijker terug te vinden als je je symbool wilt veranderen of gebruiken. Zelf gebruik ik Ulti-CAP en Ulti-Board, warin dat ook kan. Zal denk ik niet (precies) hetzelfde werken . :-?

Geronimo
8 november 2005, 22:27
Kun je geen custom onderdelen invoeren dan? En ga je je buizenversterkertje op print maken? Als ik jou was zou ik voor de point to point opbouw gaan. Scheelt een hoop gepuzzel (ja of je moet er van houden natuurlijk :D)

ik zeg net dat ik het heb getekend terwijl ik het in de versterker allemaal uitzocht, dwz dat het hier gaat over een ptp versterker die al bestaat en waar ik een mooi schematje van wil maken.

als je in eagle onderdelen extra wil moet je libraries toevoegen en ik weet niet waar ik die moet halen. ik gebruik eagle ook enkel voor dat schema, het is neit omdat je daar pcb designs mee kan maken dat je dat moet doen hè.

Aha ok dan heb ik je verkeerd bergrepen. Ik dacht dat je een pcb wilde maken. Netjes schema's tekenen in de computer kan ook met Illustrator of iets dergelijks.

JoostBaksteen
8 november 2005, 22:43
Netjes schema's tekenen in de computer kan ook met Illustrator of iets dergelijks.

Dat is een goeie!

Negative K3 fan
8 november 2005, 22:53
of visio toch?

Agent_Smith
13 november 2005, 09:46
of visio toch?

Klopt, met MS Visio (iig 2003) kun je schema's tekenen (incl. buizen).

nicoverduin
13 november 2005, 13:27
of visio toch?

Klopt, met MS Visio (iig 2003) kun je schema's tekenen (incl. buizen).
Je kunt er ook hele mooie bouwtekeningen mee maken.
Nico

Negative K3 fan
13 november 2005, 13:32
of heeeele mooie PSD's (informatica http://www.100megsfree3.com/fwc493/SmileyDirectory5/E/BulletPukeL.gif)

hadv
18 november 2005, 22:29
]Een goede reden om Eagle dus te leren.
Nico

& dankuveel voor deze tip. hepput gedownload en ben er mee begonnen. werkt behoorlijk goed, af en toe even wennen, maar het gaat.
wat ik niet zo prettig vind is dat er een 2-zijdige print wordt gemaakt, ik heb nog niet uitgevonden hoe ik dat moet uitzetten. verder vond ik via google ook nog expressPCB/expressSCH, werkt ook leuk.