PDA

View Full Version : Videos productie proces Taylor gitaren



bron-yr-aur
8 november 2005, 07:37
Hoi,

waarschijnlijk al eerder gesignaleerd ?
Op de site van Taylor staan uitgebreide video's met veel details over hun productie proces:

http://www.taylorguitars.com/video/factory-fridays/

Arjan D.
9 november 2005, 18:49
Heel vette filmpjes, alleen gaan ze wel erg lang over 1 ding door en is mr Bob humself wel een érge betweter :wink:
Wel zeer informatief!

Aanrader voor de zondagmiddag :razz:

Arjan D.
9 november 2005, 18:49
Heel vette filmpjes, alleen gaan ze wel erg lang over 1 ding door en is mr Bob humself wel een érge betweter :wink:
Wel zeer informatief!

Filmpjes duren wel lang, aanrader voor de zondagmiddag :razz:

Mattia
10 november 2005, 00:36
De Factory Friday's zijn inderdaad interessant, en vooral omdat ze zo uitgebreid op ieder onderdeel van het process ingaan.

Bob Taylor is een van de grote innovatoren als het aankomt op het toepassen van moderne technieken in het bouwproces van akoestische gitaren, en hij weet er gewoon erg veel vanaf. Maar afgaand op alles wat ik over hem heb gelezen is het een zeer open, vriendelijke, behulpzame man.

Gitaarbouwer
19 november 2005, 21:12
Inderdaad supergave - en vooral leerzame! - videoclips. Nog nooit gezien.
Ik heb wel een aantal hele frappante dingen zien gebeuren. Namelijk dat enkele werkzaamheden zeer veel lijken op de "ouderwetse" manier waarop ik ze uitvoer (bijv. het plaatsen van de rozet), het is gewoon handwerk. Terwijl er daarentegen ook werkzaamheden zijn die juist op een enorm geavanceerde manier uitgevoerd worden. Dan denk ik aan het uitlaseren van de top en het frezen van de plek waar de rozet en het klankgat komen. Dat frezen gebeurde in letterlijk 3 seconden!
Op de frees afdeling (voor de bindingen) hebben ze een batterij aan freesmachines staat, dat wil je niet weten! Supergaaf om te zien, maar de échte charme van het gitaarbouwen vind je daar niet terug. Nergens in de fabriek trouwens, want het is allemaal massaproductie.

Ik sta zelf op het punt om bindingen te gaan frezen op mijn tweede dreadnought. Ik heb bij lmii.com een leuk freessetje gekocht (zie http://www.lmii.com/CartTwo/thirdproducts.asp?CategoryName=Binding+Tools&NameProdHeader=Binding+Cutter%2FBearing+Kit ). Eens kijken of dat een beetje wil lukken met zo'n gelagerde frees.

Enne... die Bob Taylor weet er wel verschrikkelijk veel van hoor. Hij stond soms meer zijn personeel te instrueren dan dat hij contact zocht met de kijkers. Alleen bij die ronde CNC machine (waar de necks geprepareerd worden) viel hij even stil. Daar leunde hij toch even op de kennis van die employee:-)

Nou ja, ik had gewoon even zin om te kletsen.

Gr,
Marko

bron-yr-aur
3 december 2005, 17:36
Hoi,

er is weer een nieuwe video bijgekomen,

enjoy,

Gee

Gerrit
3 december 2005, 18:40
Die stukken koa zijn te gijl :o

JoostBaksteen
3 december 2005, 19:39
Die stukken koa zijn te gijl :o

:9 idd

Gitaarbouwer
7 december 2005, 19:25
Hoi,

In een van de filmjes van Factory Fridays zag ik een medewerker een schuurklos op een boormachine gebruiken en de sides van een gitaar schuren. Ik dacht hé da's handig en heb er toen een nagemaakt. Een schuurklos op zich is niet zo bijzonder, maar wel één met een handvat aan het uiteinde. Ik heb 'm reeds gebruikt en ben er -al zeg ik het zelf- erg van onder de indruk :-D Het ding werkt perfect.

Check it out:
http://www.xs4all.nl/~renegade/29/index.htm en klik op Second Guitar / Part four.

Hoi!