PDA

View Full Version : De stelling: uit een pedaaltje haal je NOOIT het o.d. geluid



Joppnl
7 november 2005, 18:13
De stelling: uit een pedaaltje haal je NOOIT het overdrive geluid zoals je dat uit een (buizen)versterker met overdrive kunt halen.

Op dit moment heb ik een Fender Twin reverb, ik vind m echt fantastisch clean maar wil eigenlijk ook de sound van een geweldige overdrive.

Geen heavy metal scheur maar wel de warmte en de dynamiek.

Moet ik daar bv een Twintone of iets dergelijks voor aanschaffen of is het toch mogelijk om zo'n geluid met een pedaaltje te krijgen.

Luister hier (http://home.12move.nl/peppel/Music/08%20-%20I%20Wanna%20Know%20You%20(Feat-%20Neal%20Schon%20&%20Beth%20Hart).mp3) maar eens naar,

zo'n geluid uit mijn Twin!!!




De gitarist in de bovenstaande soundbite is niet de topicstarter. De versterker is waarschijnlijk ee Cybertwin modelling apparaat.

DREAMMACHINE
7 november 2005, 18:18
klinkt imo als een standaard blues sound a la SRV....dus fender bak ( bassman) met een od pedaaltje....tubescreamer a like dus....

ik ken helaas de twin te weinig om te zeggen of je met een ts-pedaal die sound er uit kan krijgen, maar imo is het het proberen waard...

BartL
7 november 2005, 18:34
Omfg...als je DIT geluid uit een TS-9 weet te krijgen:
http://www.bcvictoria.nl/bcv2003/gastenboek/img/smilies/whoa.gif

(Ik neem aan dat het vooral om het intro gaat...)

DREAMMACHINE
7 november 2005, 18:38
:-D ....heb het niet over een ts-9...maar over een tubescreamer-a-like sound.....dus midrange od's ... !....

BartL
7 november 2005, 18:42
Excuses :-D

@topicstarter: Probeer eens een H&K Tubefactor.

DREAMMACHINE
7 november 2005, 18:47
tja, ik dacht namelijk wel altijd dat die fender twin bakken nooit zo lekker waren in combinatie met od-pedalen....ze reageren er bvb. niet zo goed op als een bassman of marshall etc. ...klopt dit? ...

verder is er maar 1 optie, en dat is gewoon met je amp een grote gitaarzaak instappen en een hele mik met pedalen testen!...

BramVersteeg
7 november 2005, 18:47
De stelling: uit een pedaaltje haal je NOOIT het overdrive geluid zoals je dat uit een (buizen)versterker met overdrive kunt halen.

Op dit moment heb ik een Fender Twin reverb, ik vind m echt fantastisch clean maar wil eigenlijk ook de sound van een geweldige overdrive.

Geen heavy metal scheur maar wel de warmte en de dynamiek.

Moet ik daar bv een Twintone of iets dergelijks voor aanschaffen of is het toch mogelijk om zo'n geluid met een pedaaltje te krijgen.

Luister hier (http://home.12move.nl/peppel/08%20-%20I%20Wanna%20Know%20You%20(Feat-%20Neal%20Schon%20&%20Beth%20Hart).mp3) maar eens naar,

zo'n geluid uit mijn Twin!!!

Wow, erg goed gitaarspel :)

DREAMMACHINE
7 november 2005, 18:51
tja, ik dacht namelijk wel altijd dat die fender twin bakken nooit zo lekker waren in combinatie met od-pedalen....ze reageren er bvb. niet zo goed op als een bassman of marshall etc. ...klopt dit? ...

verder is er maar 1 optie, en dat is gewoon met je amp een grote gitaarzaak instappen en een hele mik met pedalen testen!...

gvink
7 november 2005, 19:19
gewoon met je amp een grote gitaarzaak instappen en een hele mik met pedalen testen!...

Voor een mik pedalen hoef je niet in een grote gitaarzaak te zijn hoor... :)

Breng je amp gezellig mee naar Schiedam.. :cool:

up-guitarman
7 november 2005, 19:49
Ik heb uit een Twin al meer dan eens een lekkere OD horen komen!!!
Bobbel heeft er eentje dacht ik, mss kan hij je verder helpen ...

dano
7 november 2005, 20:56
ts9 met een hotsanchez booster eroverheen?;)

morris
7 november 2005, 21:56
Er is een pedaal die dit kan, Marble Blues Box!
Ik heb die eens getest, duur, maar wat een toon....

jpb
7 november 2005, 22:00
De stelling: uit een pedaaltje haal je NOOIT het overdrive geluid zoals je dat uit een (buizen)versterker met overdrive kunt halen.

Op dit moment heb ik een Fender Twin reverb, ik vind m echt fantastisch clean maar wil eigenlijk ook de sound van een geweldige overdrive.

Geen heavy metal scheur maar wel de warmte en de dynamiek.

Moet ik daar bv een Twintone of iets dergelijks voor aanschaffen of is het toch mogelijk om zo'n geluid met een pedaaltje te krijgen.

Luister hier (http://home.12move.nl/peppel/08%20-%20I%20Wanna%20Know%20You%20(Feat-%20Neal%20Schon%20&%20Beth%20Hart).mp3) maar eens naar,

zo'n geluid uit mijn Twin!!!
Ik kan je soundsample niet beluisteren; mijn computer pakt hem niet :???:
Je wilt dus het geluid van een overstuurde buizenamp die ook nog eens veel dynamiek heeft? Dan denk ik dat je niet in de TS(-kloon) hoek moet zitten (wel lekker, maar veel kleuring en i.h.a. niet zo dynamisch), en met een transparante clean-boost redt je het ook niet want dan gaat je twin op vol en dan blaas je de ramen er uit.
Twee pedalen die m.i. het meeste recht doen aan een buizengeluid (transparant-geen compressie-zeeeer dynamisch) zijn de Fulltone OCD en de Tim/Timmy van Paul Cochrane (moeilijk te krijgen-wachtlijst). Je levert wel wat in op het gebied van "warm" maar het spettert uit je amp. succes

vinni
8 november 2005, 00:40
Heb net mijn OCD aan Morris verkocht ! :-D
Da's een hele goeie OD.

Morris heeft trouwens nog wel een TS9 met Keeley-mod te koop!

Vinni

Joppnl
8 november 2005, 17:25
Net in Boekel geweest bij muziekhandel JukeBox.

Goede service zeg, ik vertelde dat ik een pedaal voor m'n Twin zocht, ze hadden geen Twin in de winkel, gaat de eigenaar ergens vandaan een Twin halen, zat nog in een flightcase maar in ieder geval, een cleane toon zoals ik ook heb.

Veel pedaaltjes getest: de Fulltone OCD vond ik persoonlijk te "scherp", te schel in t hoog.

Erg mooi vond ik wel de Fulltone FullDrive 2.

Minder mooi was de prijs......225 euro.

Da's me toch echt te veel (op dit moment....maar misschien na een paar nachtjes slapen....)


C'clusie: erg goede service, ze namen er ook echt de tijd voor en zijn rijk gesorteerd met diverse OD pedaaltjes en die fulltone sprong er voor mij uit (maar misschien is er nog een goedkoper alternatief.....?)

tillens
8 november 2005, 18:03
ja de ts9. als je de fd2 goed vindt dan vind je de ts 9 ook aantrekkelijk. ik heb de fd2 ook geprobeerd en vond er eerlijk gezegd een beetje het label aanhangen;HYPE. ik heb je sample geluisterd, en het is niet echt higain of zoiets. meer een hoop sustain en een onwijze galm.. probeer anders een carl martin boost...

jpb
8 november 2005, 18:51
Ik heb net dat soundsample beluisterd en dat is niet jouw twin en waarschijnlik ook niet jouw spel....

Ten eerste: de ene twin is de andere niet. Dat heb je waarschijnlijk gemerkt met die OCD. Die klinkt namelijk niet scherp, maar heeft veel definitie. Heb je de verkeerde buisjes of speakers in je amp, en staat ķe te "koud" afgesteld, dan klinken veel transparante pedalen scherp ipv helder.

Ten tweede: Op de soundsamples gaat de versterker al een beetje over de rand; met dat volume op een twin blaas je, zelfs bij optredens, de oren eraf. Daar mengen de meeste pedalen het mooist met de OD. Wordt dus lastig met een twin. Het klinkt idd als iets fulldrive-achtigs op de sample. Met een fulldrive zul je op jouw twin in het cleane gebied wel een beetje in de buurt komen, maar meer ook niet.

robzilla
8 november 2005, 20:02
ja, misschien een mooi pedaal icm met een attuanator. Hiermee moeten je buisjes wel mooi kunnen werken en in de buurt komen van dit soort geluid.

de tone in die clip ligt ook in de vingers...

:)

jpb
8 november 2005, 20:23
ja, misschien een mooi pedaal icm met een attuanator. Hiermee moeten je buisjes wel mooi kunnen werken en in de buurt komen van dit soort geluid.

de tone in die clip ligt ook in de vingers...

:)
inderdaad; een Weber MASS wellicht

robzilla
8 november 2005, 20:44
ja, misschien een mooi pedaal icm met een attuanator. Hiermee moeten je buisjes wel mooi kunnen werken en in de buurt komen van dit soort geluid.

de tone in die clip ligt ook in de vingers...

:)
inderdaad; een Weber MASS wellicht

Heb je ervaring met de MASS?

jpb
8 november 2005, 21:48
Nee niet zelf, maar toen 'ie net op de markt was wilde ik er een kopen en heb toen veel er over gelezen. Verschil met andere attenuators is -als ik het me goed herriner :???: - dat de overtollige energie met een speakersimulatie wordt weggewerkt ipv als hitte in een weerstand. Daarom klinkt de weber mass heel natuurlijk. Mischien dat er nu meer te koop is, want ik heb me er lang niet mee bezig gehouden. Volgens mij had Al op het Vintage forum er een; hij was er erg positief iover.

morris
8 november 2005, 21:49
Marble Blues Box!!!!!
:wink: :wink:

vinni
8 november 2005, 22:32
U zoekt de beste Attenuator?

Kijk dan hier maar eens.....

http://www.ultimateattenuator.com/


Kost wat......maar dan heb je ook wat.

Vinni

srv-man
8 november 2005, 22:53
Ik heb net dat soundsample beluisterd en dat is niet jouw twin en waarschijnlik ook niet jouw spel....


hehe, volgens mij is het Neal Schon, en die gebruikt live in de Cybertwin als ik het goed heb. Zo eenvoudig is dat dus :D

jpb
8 november 2005, 23:49
Ik heb net dat soundsample beluisterd en dat is niet jouw twin en waarschijnlik ook niet jouw spel....



hehe, volgens mij is het Neal Schon, en die gebruikt live in de Cybertwin als ik het goed heb. Zo eenvoudig is dat dus :D
Als dat zo is zijn wij even mooi gefopt!!!!! :-? Die Cybertwins van tegenwoordig, het moest verboden worden...... :D

Dirk_Hendrik
9 november 2005, 09:13
En daarmee moet de stelling worden:
"Uit een pedaal haal je nooit het geluid van een modelling versterker."


Ik ga de eerste post even aanpassen wegens misleiding.

robzilla
9 november 2005, 09:40
Er is toch nooit gezegd dat hij dit gespeeld heeft? Het was toch een voorbeeld van het geluid dat hij zocht?

srv-man
9 november 2005, 10:11
En daarmee moet de stelling worden:
"Uit een pedaal haal je nooit het geluid van een modelling versterker."


Ik ga de eerste post even aanpassen wegens misleiding.

Misschien een beetje voorbarig. Ik zat ook een beetje te stangen. Neal Schon gebruikt live de Cybertwin, maar heeft een enorme collectie versterkers. In de studio zou hij van alles gebruikt kunnen hebben.

Quink
9 november 2005, 10:39
Er is toch nooit gezegd dat hij dit gespeeld heeft? Het was toch een voorbeeld van het geluid dat hij zocht?

+1. De informatie was wellicht niet helemaal volledig maar goed, wellicht dat de naam van de MP3 ook een hint had kunnen zijn:

"I wanna know you (Feat. Neil Schon & Beth Hart)" :roll:

Droffie
10 november 2005, 14:06
Net in Boekel geweest bij muziekhandel JukeBox.

Goede service zeg, ik vertelde dat ik een pedaal voor m'n Twin zocht, ze hadden geen Twin in de winkel, gaat de eigenaar ergens vandaan een Twin halen, zat nog in een flightcase maar in ieder geval, een cleane toon zoals ik ook heb.

Veel pedaaltjes getest: de Fulltone OCD vond ik persoonlijk te "scherp", te schel in t hoog.

Erg mooi vond ik wel de Fulltone FullDrive 2.

Minder mooi was de prijs......225 euro.

Da's me toch echt te veel (op dit moment....maar misschien na een paar nachtjes slapen....)


C'clusie: erg goede service, ze namen er ook echt de tijd voor en zijn rijk gesorteerd met diverse OD pedaaltjes en die fulltone sprong er voor mij uit (maar misschien is er nog een goedkoper alternatief.....?)

Jop...ik speel zelf over een Twintone en ik gebruik een Boss OD-3. Ik gebruik 'm op mijn cleane kanaal voor de blues en lichte rockgeluiden. Het pedaal klinkt waanzinnig goed en heeft een goede bass respons.
Voor het zwaardere rockwerk is het OD kanaal van de TT niet te overtreffen :D

Oh ja, Boss OD-3 ....99Euro...

Ik zou zeggen probeer 'm uit.