PDA

View Full Version : analoog-digitaal combineren



Izegrim
7 november 2005, 14:05
Hoi,
Ik gebruik het liefst een analoog distortionpedaal. Maar ik stuur mijn signaal nu multibak in. Ik vind het wel lekker klinken. Wie doet dat ook? Anologe oversturing met digitale effecten en wat vind je ervan?

BartL
7 november 2005, 16:18
Ik heb ook een analoge OD voor een digitale Delay hoor :)

Izegrim
7 november 2005, 18:22
maakt zo'n DD ook gebruik van A/D D/A conversie?

BartL
7 november 2005, 18:31
...whatever. Ik snap stront van zo een dingen.

Wat is analoog/digitaal (en vice versa) precies?

up-guitarman
7 november 2005, 19:53
Goeie vraag ... Als het maar lekker klinkt zeker ...

BTW, bij mijn weten vormt de analoog/digitaal combinatie geen probleem ... (Kenners, spreek me tegen als ik fout zit !!!)

fullorder
7 november 2005, 20:56
maakt zo'n DD ook gebruik van A/D D/A conversie?

uiteraard, tenzij je een digitaal signaal naar je versterker wilt sturen ;)
zou overigens met een modeling amp misschien nog wel kunnen ook. heb je geen last meer van signaal verlies door kabellengte.
eigenlijk moeten ze gewoon een line6 amp met bluetooth maken! :D

up-guitarman
7 november 2005, 21:00
eigenlijk moeten ze gewoon een line6 amp met bluetooth maken! :D

:o :lol:

fullorder
7 november 2005, 21:06
...whatever. Ik snap stront van zo een dingen.

Wat is analoog/digitaal (en vice versa) precies?

een analoog audiosignaal is een continu signaal dat in waarde varieert tussen de 0V en 5V.
een digitaal signaal is een discreet signaal, dus een reeks samples die elkaar opvolgen met een vaste tijdstap.
het maakt allemaal geen ruk uit, als het maar lekker klinkt. gemiddeld kun je misschien zeggen dat het analoog houden van je signaal beter klinkt, immers je begint analoog (snaar) en je eindigt analoog (speaker), maar er is zat digitale shit te vinden dat heel erg goed werkt. het valt of staat inderdaad meestal wel met de kwaliteit van de AD/DA converters die in het apparaat zitten. Alhoewel, je kan natuurlijk wel weer hele grappige dingen doen met een digitaal signaal met een veel te lage samplerate (dmv aliasing bv.). dan verlies je een frequentiegebied en worden andere frequentiepieken geintroduceerd, maar normaal gesproken zit je hier denk ik niet op te wachten. :wink:

Mitch
7 november 2005, 21:15
Ik denk dat de topic-titel een beetje fout is, want er wordt eigenlijk gevraagd of er meer mensen zowel losse pedalen als multi-effects gebruiken.
Een mix van analoog en digitaal heb je met een delay in je keten al gauw, een mix van losse pedalen en multi-effect zie je iets minder vaak. Wel in de wat betere ketens met bijvoorbeeld een G Major en een aantal MIDI-gestuurde losse pedalen, maar de combi GT3/5/6/8 en een scheurpedaal is nou niet echt om van te watertanden :wink: