PDA

View Full Version : Instrumenten verzekeren?



jeroenuiteindhoven
7 november 2005, 13:32
Ik had tot vorig jaar een instrumenten verzekering bij AMEV. Deze wilde ik verlengen, maar mijn collectie was veranderd, vandaar dat ik een wijziging doorgaf.

Ik heb nu een Gretsch (2003) nieuwwaarde 3000 euro en een Gibson The V uit 1982, 1300 euro waard en een versterker van Rivera ook zo'n 1000 euro maar ook een jaar of 5 oud.

Ik kreeg te horen dat het niet interessant voor me was om deze instrumenten te verzekeren ivm de afschrijving waarde vermindering>>?!!
De uitkering tov de premie (zon 200 euro) zou niet echt interresant voor me zijn.....

Maar deze instrumenten behouden juist hun waarde, dat zouden ze toch moeten weten als ze een speciale instrumentenverzekering hebben??

Maar nu dus hetvolgende, ik heb veel optredens, repetities etc, en vandaar wil ik mijn gear dus wel verzekeren tegen diefstal etc.

Iemand tips of hetzelde probleem gehad, of wie weet een verzekering waar ze niet zo moeilijk doen EN BELANGRIJKER< niet gaan zeuren over waardevermindering/afschrijving mocht er iets met mijn spullen gebeuren!

harrie-beton
7 november 2005, 13:41
onze oefenruimte is verzekerd tegen brand en diefstal. Thuis heb ik inboedel verzekering.

Instrumenten on the road zijn niet verzekerd:

[a] te duur, voor de premie koop je al snel 1 goede Ibanez per jaar.
[b] de verzekering stelt hoge eisen, bijvoorbeeld de bandbus moet verplicht een alarm hebben goedgekeurd volgens bepaalde normen.

On tour pak ik zelf mijn gitaren in en de bandbus is nooit onbemand als er gear in ligt. Ook bij het laden, lossen, pissen en tanken.

urezna
7 november 2005, 13:45
Ik zit bij RVS en daar heb ik ze nog nooit gehoord over waardevermindering. de premie is gebaseerd op de nieuwwaarde, en hetgeen ze zouden uitkeren ook. ik heb daar overigens niet speciaal een instrumentenverzekering, maar een kostbaarhedenverzekering.

dejohan
7 november 2005, 13:50
....

olaf reijnders
7 november 2005, 13:54
Ik zit bij RVS en daar heb ik ze nog nooit gehoord over waardevermindering. de premie is gebaseerd op de nieuwwaarde, en hetgeen ze zouden uitkeren ook. ik heb daar overigens niet speciaal een instrumentenverzekering, maar een kostbaarhedenverzekering.

Heb ik ook, maar dan een van de ABN. Mijn Rikkers is voor de nieuwwaarde (1775 Euro) verzekerd tegen een premie van iets van 5 Euro p.m.

screamindemon
7 november 2005, 14:24
Mijns inziens is een kostbaarhedenverzekering de meest geschikte verzekering voor instrumenten, nadeel is wel dat de verzekeraar over het algemeen 1x per 3 jaar een taxatierapport wil ontvangen. (dit verschilt per verzekeraar).

Ik vind het dan ook raar dat AMEV een instrumentverzekering hanteerd waarin een afschrijvingsregeling zit opgenomen dit past gewoon niet bij een instrumentenverzekering IMO.

olaf reijnders
7 november 2005, 14:31
Ik heb, toen ik mijn instrument ben gaan verzekeren, alleen de rekening te hoeven overleggen. Later hebben ze niet meer om iets als een taxatierapport gevraagd.

urezna
7 november 2005, 15:07
ik heb inderdaad hetzelfde, alleen bij aanvang van de verzekering een paar aankoopbonnen overlegd, daarna niet meer.

Kijk, de verzekeraar kan wel bang zijn dat hij teveel moet uitkeren, maar daar vangt hij dsu ook meer premie voor he? want als mijn spullen op een lagere taxatiewaarde uitkomen, zou de premie dus ook naar beneden moeten gaan...

in feite kun je alles verzekeren, onder de voorwaarden die het beste bij je passen, maar daar zal de premie dan ook naar zijn...

Trocar
7 november 2005, 15:17
Ik sluit me aan bij harrie-beton, want:

Bij een gewone inboedelverzekering heb je je gitaren ook gedekt.

Verzekeren tegen diefstal uit een auto is haast niet mogelijk.

Verzekeren tegen schade is mogelijk met een kostbaarheden verzekering, maar die dekt niet tegen nalatigheid of oneigenlijk gebruik (en daar zullen ze het dan ook op gooien bij een claim).

Bij verzekeren buiten het huis (zit in een kostbaarheden verzekering) gelden dezelfde soort voorwaarden. Dat wil zeggen: gitaar in een backstage laten staan, gitaar die omvalt, gitaar die stiekem van het podium af wordt gepakt = allemaal nalatigheid, dus geen geld.

Bij beroeps en semi-beroepsdoeleinden: geen geld. Schade door electriciteit of verwarming (buizen ed): geen geld. Schade bij restauratie of schoonmaken (behalve met droge doek): geen geld. Bij gebeurtenissen die zich voordoen terwijl het instrument in huur of bewaring is gegeven: geen geld.

Dus ik heb geen extra verzekering.

jeroenuiteindhoven
7 november 2005, 15:36
Ik had dus wel een instrumenten verzekering bij AMEV en deze keerden wel uit bij diefstal uit auto, schade door andermans schuld etc, met een eigen risico van 250 euro per gebeurtenis, dus wat sommige zeggen is niet juist...

Maar ik zal eens naar een kostbaarheden verzekering gaan kijken

(In huis idd inboedel want is laatst ingebroken en ik kreeg mijn gitaar vergoed via de inboedel :)

screamindemon
7 november 2005, 15:48
Ik had dus wel een instrumenten verzekering bij AMEV en deze keerden wel uit bij diefstal uit auto, schade door andermans schuld etc, met een eigen risico van 250 euro per gebeurtenis, dus wat sommige zeggen is niet juist...


Dat verschilt per verzekeraar. Altijd verstandig om de voorwaarden er op na te lezen, ook v.w.b. een afschrijvingsregeling. Niet elke verzekeraar zal het proberen op nalatigheid te gooien er zijn er ook die gewoon redelijk naar de situatie kijken, zolang je maar als een 'goed huisvader' met je spulletjes omgaat. Op het podium laten staan is wat anders dan een tourbus onbeheerd achter laten terwijl je spullen aan het in-uitladen bent.

harrie-beton
7 november 2005, 16:30
de meeste diefstallen zijn vanuit de bandbus volgens mij, de verzekeringen die ik gelezen heb dekken dat NIET als er geen alarm op de bus zit.

Goed de polisvoorwaarden lezen